Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Kæmpe meget i tvivl?!

Startet af Shamua, 31. Marts 2010, kl. 16:59

Shamua

Jeg har tidlige været meget i tvivl om min dreng Mikka havde kryptokisme. Jeg tog ham så til dyrlægen, hvor hun sagde at det havde han, fordi testiklerne ikke var faldet på plads!
Men så her til morgen, ser jeg til min lykke to velplaceret halvstore kugler i hans pung!

Så kommer tvivlen jo tilbage.  :S

Så vil jeg høre jer, som ved mere om det her end mig, om man godt kan have kryptokisme når BEGGE kugler er faldet på plads?

Han er iøvrigt også begyndt at opføre sig mere brunstigt her de seneste uger.. Han er blevet MEGET gul (han er albino), og så tisser han ofte på sig selv!

Håber nogen kan hjælpe mig!  :-$

Vh. Marianne

Namilla

Jeg er ikke ekspert på kryptokisme, men jeg mener da, at det er hvis en, eller begge, kugler ikke ligger i pungen, men er skjult i bughulen. Hvis begge testikler er i pungen, så ville jeg da ikke mene at han var kryptokid... Kan du mærke begge kugler? (som halv-hårde "ærter"?)

Shamua

ja, jeg kan mærke dem begge to i pungen. Jeg kan også tydeligt se begge to uden at mærke.

Vh. Marianne

Malene

Når testiklerne ligger i pungen, er han ikke kryptokid, nej. Men der har vist været tilfælde hvor de er kommet ned i pungen, for bagefter at kravle op igen.
Desuden ER han pænt sent ude, og ved hunde mener man at det er de samme gener der spiller ind ved sen nedstigning, som ved kryptokidsme.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Shamua

Men de gange de har været nede, er de jo aldrig vokset. De har dobbelte størrelse nu.

Vh. Marianne

Anne

I holland ved jeg at der er nogle linier hos en opdrætter hvor der optræder kryptokisme. I samme linier hævder opdrætteren at der er nogle ildere der har fået sine kugler ekstremt sent, men at de ikke er kryptokide når ilderne har fået kuglerne.

det er bare påfaldende at det er samme linier som der er rigtige kryptokide dyr i, og jeg ville helt sikkert ikke avle på mikka hvis han var min, hvis det er det dette her handler om?

Men han er da nemmere at kastrere nu, og nu behøver du ikke være bange for at han får kræft pga en kugle i bughulen, det er da positivt :)

AlisVolatPropiis

Jeg mener også det er en ting der er forbundet med kryptokisme og jeg ville helt sikkert skynde mig at kastrere ham nu, mens det er en mindre operation. Så du ikke risikerer han skal igennem den helt store tur eller risikere at den udvikler sig til tumor...

Shamua

okay, hvis der er sammenhæng, så skal han ikke bruges til avl. Men Anne, er det noget du er sikker det med sammenhængen?
For så kan jeg se mere positivt i det her end at at er nemmere at kasterere. Måske er det netop den avler han stammer fra, så kan jeg måske få nogle oplysninger om ham så som fødselsdag :D Vil du skrive i en pm hvem det er?, så jeg kan kontakte avler?

Men tror lige jeg vil undersøge det med sen nedstigning. Snakke med et par dyrelæger om det også. Sætter pris på hvad i har sagt.

Vh. Marianne

Malene

Grunden til at de er vokset, er nok at han er på vej i brunst. Jeg aner ikke om de stadig kan kravle op, selvom de er gået i brunst. Men jeg er helt enig med de andre. Snit ham mens det stadig er nemt og billigt.
Jeg ville virkelig ikke avle på ham.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Shamua

Citat fra: Malene Dato 31. Marts 2010, kl. 17:38
Grunden til at de er vokset, er nok at han er på vej i brunst. Jeg aner ikke om de stadig kan kravle op, selvom de er gået i brunst. Men jeg er helt enig med de andre. Snit ham mens det stadig er nemt og billigt.
Jeg ville virkelig ikke avle på ham.

Ok tak :)

Vh. Marianne

Anne

Jeg tvivler meget på at det er den avler, men selvfølgelig kan du få navnet i en pm.

Shamua

Citat fra: Anne Dato 31. Marts 2010, kl. 18:09
Jeg tvivler meget på at det er den avler, men selvfølgelig kan du få navnet i en pm.


Jeg kan jo prøve at skrive til vedkommende og høre om de fik en angora albino dreng i 09, som de ikke rigtig ved hvor er. Så kan det jo være. :) Og tak..


- Nu håber jeg bare de bliver nede til jeg kan få en tid til kasteration! Hvorfor skal det også lige være i påsken det sker?!.. Dårlig timing dreng :P

Vh. Marianne

Shamua

Jeg kan simpelthen ikke finde nogen steder på nettet, hvor der står at det er det samme gen der spiller ind ved sen nedstigning, som ved kryptorkisme. Jer der mener det, hvor har i det fra?

Tværtimod har jeg fundet ud af at sen nedstigning kan skyldes andre ting.

Bl.a. forstyrret testosteron produktion, eller at den muskel der styrer op og nedstigning har været for stram fra fødsel, og at den først vil løsne sig ved første brunst, i starten af foråret (hvilket jo er nu).

Men jeg kan ikke finde nogle facts på at sen nedstigning kan være ensbetydende med bærer at kryptorkisme. Hverken ved hunde eller ildere.

Er der nogen der har nogle virkelige facts. Eller er det bare rygter?

Vh. Marianne

Anne

Tja som sagt så er der jo den linie i holland, hvor det i flere generationer gør sig gældende med meget sen nedstigning, og hvor der i flere af hvalpene derfra i lige netop denne linie fremkommer kryptokisme. Den ene han som ahr sine kugler, men som først fik dem da han var et år har lavet kryptokide hvalpe på 2 forskellige tæver så vidt jeg er informeret. Det kan godt være det bare er mig, men det lader da til der er en forbindelse. Og jeg kender ikke rigtigt til andre der kører med linier med gentagne tilfælde af kryptokisme og sen nedstigning.

Vil du tage chancen med at avle, så er det jo op til dig. Men så vil jeg da bare gerne vide, hvad er en god grund til at avle på ham?

AlisVolatPropiis

CitatSamtidig med at testiklerne bliver trukket ned i pungen, skal lyskekanalen, hvorigennem de passerer, lukke, således at testiklerne ikke kan smutte tilbage igen. Testiklernes nedstigning og passagens lukning skal tidsmæssigt passe sammen og er nemt udsat for forstyrrelser, så det er ikke overraskende, at kryptorkisme ses relativt ofte.
http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=41

Det siger da lidt om at det er samme problem.....altså at hvis der er problemer med den lukning, så ja...og jeg vil tro det er arveligt. Dog kan man ikke helt sammenligne da ilderes kugler tit kan vandre, men normalt bedømmes det at er de ikke fast nede efter maks 8 måneders alderen, så skal ilderen bestemt ikke bruges i avl. En ilders kugler bør begge kunne ses umiddelbart efter fødslen, og en ilder hvis kugler er SÅ sent om begge at nedstige vil jeg virkelig bedømme til at være en risici til avl. Og det her er virkelig ikke ondt ment, men jeg kan slet ikke forstå du overvejer...du kender intet til hans linie, og han har problemer...han kan have alt muligt i linien....værre end kryptokisme.