Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Kæmpe meget i tvivl?!

Startet af Shamua, 31. Marts 2010, kl. 16:59

Shamua

Citat fra: Cille Dato 31. Marts 2010, kl. 23:06
Citat fra: Shamua Dato 31. Marts 2010, kl. 22:54
Citat fra: Cille Dato 31. Marts 2010, kl. 22:53
Citat fra: Shamua Dato 31. Marts 2010, kl. 22:30
Jeg kan simpelthen ikke finde nogen steder på nettet, hvor der står at det er det samme gen der spiller ind ved sen nedstigning, som ved kryptorkisme. Jer der mener det, hvor har i det fra?

Tværtimod har jeg fundet ud af at sen nedstigning kan skyldes andre ting.

Bl.a. forstyrret testosteron produktion, eller at den muskel der styrer op og nedstigning har været for stram fra fødsel, og at den først vil løsne sig ved første brunst, i starten af foråret (hvilket jo er nu).

Men jeg kan ikke finde nogle facts på at sen nedstigning kan være ensbetydende med bærer at kryptorkisme. Hverken ved hunde eller ildere.

Er der nogen der har nogle virkelige facts. Eller er det bare rygter?

Jeg har ikke facts på skrift og ved ikke om man kan finde det.
Men har det fra dyrlægen som ordnede min Colombo.
Han siger at testikler helst skal være nede inden de er 4-5mdr og er de der ikke inden de er 8 mdr skal man ikke forvente de kommer.
Skulle de så komme,ville han ikke anbefale det dyr i avl,da det kan give den sene "nedstigning" af sten vidre ,og dermed kan de ende med at blive krypto eller monoklid.

Min Colombo havde hans ene sten på plads,og nr 2 sten sad ca 1 cm over pungen...dvs den var næsten nede.
Men han var 7-8 mdr der ,og stenen var allerede "defekt" af at sidde der ,og var aldrig faldet ned af sig selv.
Han far havde begge sten

Men det er jo de regler der spiller ind ved hunde. Er det det sammen med ilderen?


Jeg ved det faktisk ikke.
Fortæller bare hvad jeg fik at vide,og udfra det han sagde,så røg Colombo direkte på bordet og snip snip.
Hvilket jo var godt når den sten var blevet defekt ,og kunne have givet ham kræft senere.
Det er jo et stort problem ved krypto...nemlig at de har større chance for kræft pga sten ikke sidder hvor den skal ,og bliver dermed for "varm",og så får de testikel kræft

Jep, noget med 13 gange større hvis de sidder i bughulen og dobbelt så stor hvis de sidder i lysken. Eller også var det omvendt. Det er også derfor jeg ikke tager nogen chancer!

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

Ej det er virkelig ikke fordi jeg skal bestemme :lol: jeg har bare ja, der er så mange dårlige gener i omløb jo...men jeg har bestemt ikke ret til at bestemme hvad du skal....det er jo bare min mening :)

Shamua

nej det er der ingen der skal, det er mit eget valg. Men jeg ønsker ikke at der skal komme et kuld kryptorkide drenge, det koster jo en formue at få dem kastereret, ikke noget jeg ønsker at for mange skal i gennem. derudeover er det jo heller ikke helt ufarligt for hvalpene. Det kan da god være man kan lave et kuld til kæl. Men problemet er der jo stadig! Så nej.. Han skal bare cuttets :P

Vh. Marianne

Malene

For det første, vil jeg lige slå fast at det altså ikke er noget man ved med sikkerhed ved ildere (eller hunde), fordi der netop ikke er forsket ordentligt i det. Så FACTS finder du ikke om det.

Her er et indlæg med en masse om kryptorkisme: http://ferretopia.eu/index.php?topic=1141.msg11785#msg11785

Der står bl.a.:
Ved ildere: "In some hobs one or both testicles fails to descend properly into
the scrotum at birth. This is thought to be largely a hereditary condition, and therefore affected animals should not be bred from (and cannot be shown)."
Kilde: http://209.85.129.132/search?q=cache:7pqNNtgfhjEJ:www.willetthouse.co.uk/ferret-neutering.pdf+cryptorchidism%2Bheredity%2Bferrets&cd=3&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=firefox-a

Ved hunde: "I believe it is safe to say that cryptorchidism is genetic, that it is in some way recessive, and that there is some sort of connection between bilateral cryptorchids and unilateral ones. Perhaps there is also a connection between the pituitary and floating testicles."
Kilde: http://siriusdog.com/article3.php?id=51

Ved hunde: "Based on the few pedigree studies in dogs and experimental studies in other animals, testis descent in the dog is thought to be controlled by at least 3 genes, the identity of which are unknown. Recessive mutations in such genes result in cryptorchidism. Delayed descent of the testes may be a similarly inherited trait, as there is evidence in mice that mutations in 1 or 2 of the genes controlling testis descent in that species can result in delayed testis descent."
Kilde: http://www.bakalo.com/cryptorchidism.htm

Ved hunde: "Delayed descent of the testes may be a less severe form of cryptorchidism, as it shown in some mouse studies."
Kilde: http://bakerinstitute.vet.cornell.edu/faculty/page.php?id=206

Jeg ved der var flere sider med samme teori, men dem gemte jeg ikke, fordi det ikke var så relevant i forbindelse med arvegangen af kryptorkisme.
Det Anne og Cille fortæller, og det jeg har læst, tyder på at der meget vel kan være en forbindelse mellem de to ting.
Ingen kan sige med sikkerhed om han er bærer af noget eller ej, men han har ikke været "normal" på det punkt, så jeg synes det er fornuftigt at få ham snittet :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.