Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

tur til dyrlægen.

Startet af Lenac, 26. December 2010, kl. 17:22

Lenac

Citat fra: Anne Dato  7. Januar 2011, kl. 16:13
Ildere med aftegn på hovedet derimod, er ofte døve, og det er jo ikke til at sige om din ilder teknisk set har det, når man ikke kan se hans farve og aftegn. Ved du noget om hvordan forældre ser ud? Det er jo ikke til at sige om din ilder er silver blaze under albinoen, og dermed har stor risiko for døvhed, eller om den er standard, hvis du forstår.

Det forstår jeg ikke, er en albino ikke bare en albino? Altså han er hvid/gul med lyserøde øjne, men det fortæller nok ikke noget om hans forældre...
xoxo Malene <3

Anne

nej en albino er jo ikke bare en albino.

en albino kan godt gemme på aftegn, som man jo ikke kan se fordi de er hvide.

Min albino var af en ren standard linie (næsten, der var en enkelt pastel i langt tilbage, og så var der flere albinoer løbende i avlsdyrenes søskende), og det er det jeg mener med at hun var standard under albinoen.

HVis din ilder er efter døve forældre eller forældre med aftegn på hovedet, som ofte sammenkobles med døvhed, så kan det være derfor han har det. Defekterne fra forældrene annulleres jo ikke fordi han er blevet albino, han bærer bare ikke de synlige tegn på at der kan være døvhed som en silver panda eller silver blaze f.eks. gør. (og alle silvere er ikke døve, langt fra, men der ses en øget døvhed hos dyr med aftegn på hovedet, og det har silvere ofte).

Det jeg prøver at sige er at din ilder ikke er døv fordi den er albino og albinogenet i sig selv gør ikke en ilder døv, men det annulerer heller ikke medfødt døvhed fra forældrene.

Barky

Jeg har haft 2 standarder som var døv på 1 øre hver.. (klinisk testet - et forsøg på landbohøjskolen)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

cibatuchsi

ingen af vores albinoer er døve. og ej heller nogen af de hvalpe vi har haft (så vidt jeg da ved)

Anne

Citat fra: Barky Dato  7. Januar 2011, kl. 21:08
Jeg har haft 2 standarder som var døv på 1 øre hver.. (klinisk testet - et forsøg på landbohøjskolen)

I know. Men det er jo så heller ikek til at sige hvad de havde i linien af døvhed, i hvert fald ikke den ene.
Det kan sagtens være at flere af vores ildere faktisk har høreproblemer, men når de ikke er helt døve så opdager man det jo ikke.

Lenac

Jeg ved desværre ikke noget om mine fortid, så jeg ved heller ikke om der har været døvhed i hans fammilie...
xoxo Malene <3