Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Varför avlar ni?

Startet af Starshineferrets, 21. November 2009, kl. 16:34

Starshineferrets

Tänkte att det hade varit intressant med en tråd, om varför vi valt att avla. Det kan vara allt ifrån att det är kul med valpar till att man vill få fram en speciell färg, temoerament eller hälsa.

Meningen är INTE att hänga ut någon eller kritisera varandras anledningar till avel, utan snarare något som i alla fall jag tycker är roligt att veta :)

så: varför bestämde ni er för att bli uppfödare?

Starshineferrets

För min del är det något jag funderat på i många år, efter att ha kommit i kontakt med väldigt mycket illrar av alla de former. Jag insåg för det första att min "typ" av iller inte riktigt finns att få tag på så lätt, jag vill ha en naturlig iller, som liknar de vilda släktingarna i typen, men även vad gäller intelligens och aktivitet, men som ändå fungerade som sällskapsdjur, men med lite mer krav på aktivering. Dessutom ville jag få fram enbart viltfärgade illrar med en viltypad byggning. Förutom det så hoppas jag att på lång sikt kunna få fram en relativt sund och långlivad egen linje,av enbart otecknade korthårs illrar, helst med enbart viltfärgat i linjen,  även om det målet antagligen aldrig kommer att nås.
Jag avlar egentligen bara för min egen skull, och hade jag haft utrymme, tid och pengar så hade jag helst inte sålt en enda valp, utan behållt dem, för min egen skull och för att kunna förbättra min linje på en mer avancerad nivå (eg. med testparningar etc)- Så att sälja valpar är för min del egentligen en konsekvens av att man får valpar, där alla inte lämpar sig för vidare avel hos mig, eller platsen inte finns för att behålla alla. men det betyder så klart inte att jag inte engagerar mig i mina valpköpare, elelr valpar efter att de har flyttat, de är mina bebisar och kommer att vara det hela livet. Alltså är jag nog en pain in the ass som uppfödare som kräver kontakt :)

Anne

Nu er jeg jo ikke avler endnu, men jeg håber det er i orden jeg svarer da jeg forhåbentlig er det snart med mindre der går mere galt...

Mit ønske om at avle kommer ud fra at jeg godt kunne tænke mig at forsøge at lave en god ren (standard, albino, pastel ingen aftegn elller angora) line med en god sundhed. Det er min primære motivation, og den grundlæggende for at jeg overhovedet vil avle.

FerretParadise

#3
Med fare for at mit indlæg bliver super rodet, så vil jeg da også gerne forsøge at svare.

Helt fra start tror jeg ikke det var så velovervejet, og dengang var jeg venner med en der havde avlet i 10 år, og ham lyttede jeg desværre meget til.
Det betød, at jeg gjorde noget som jeg aldig ville gøre i dag, og noget som var meget forkert.
Men det har jeg lært meget af, og ja, der kom da nogle helt vidunderlige hvalpe ud af det.

Men så udviklede det sig, fordi jeg ville gøre det bedre. Samtidigt med, at jeg havde nogle dyr fra butikker, som fik kræft, og døde i alt for tidlig alder.
Det ville jeg se om jeg ikke kunne gøre noget ved. Selvfølgelig er det meget svært at gøre noget for hele ilder bestanden i Danmark, specielt når der stadig bliver solgt ilder i butik, og køberne af dem gerne avler på dem også, og ikke sælger på kontrakt med avlsforbud.
Så det er som at svømme imod strømmen, men jeg kan kun gøre hvad jeg nu kan.

Her de sidste par dage har jeg tænkt meget over mit opdræt, hvad jeg vil med det, og om det jeg laver nu er "godt nok".
Jeg har lige taget Jezebel ud af avl, da hendes søn Dalton har vist sig at være kryptokid.
Så nu må jeg tage op til overvejelse hvad jeg så vil. Næste år holder jeg mig dog til min plan, men er nu på udkig efter nogle helt nye avlsdyr. Vildtfarvet men drømmer også om en albino tæve. <3

Jeg ønsker at lave vildtfarvede ildere, sådan som jeg selv kan lide dem. Smukke i farven, gerne sådan nogen som min Zefyr, ham synes jeg er super smuk. Jeg vil lave nogle dyr med en smuk naturlig bygning, med god muskelmasse, og med et sind som vil gøre dem til gode kæledyr.

Jeg kan lide at bruge min tid på mine dyr og mit opdræt, det betyder meget for mig. Så egentlig er det sådan lidt af egoistiske årsager at jeg avler, men også for at lave nogle rigtig gode hvalpe til andre, som så forhåbentlig kan få den hvalp de har drømt om, og ha den i mange år.
Ann Hillerslev.

Black Diamond

Jamen hvorfor avler jeg. Det er der nok flere grunde til. Forskellige svar for hvert spørgsmål jeg har valgt at give mit opdræt.

Grunden til jeg valgte jeg ville avle var at jeg var katte avlere engang. Jeg drømte om opdræt igen. Savnede at arbejde med dyr, opdragelse og farver og gener. Jo mere jeg undersøgte avler faget for Ilder jo mere fandt jeg ud af at det ikke kunne samlings med katte opdræt. Der er så mange flere ting der kan gå galt og ting man skal overveje grundigt før man vælger det her, i forhold til katte, der jo klare største delen selv når de har killinger.
Men det er en udfordring for mig som jeg glæder mig til at starte på og arbejde mig frem med.

Den første gang jeg så en sort angora var jeg helt solgt. Jeg begyndte derefter at undersøge hvordan man fik sådan en, og hvor. Men fandt hurtigt ud af de ikke var så nemme at få fat i eller lave. Alene angora er svær at lave. Men de sorte er/ var meget sjældne og derfor skulle man stå på manges ventelister og snakke med mange folk for at få en chance for at få en.
Mens jeg undersøgte det, fik jeg en følelse af at det var synd at de smukke dyr var så svære for os dansker at få fat i. Derfor ville jeg gerne give folk muligheden for at få fat i dem på en nemmer måde. Siden kom der andre farver ind i mit hoved ,bla chokoladen, som ikke var planlagt til at starte med. Men stadig syndes jeg den var meget smuk.

Så hvorfor er jeg opdrætter.. Det er jeg af flere grunde. Men bla at jeg gerne vil give folk de farver man ellers skal til udlandet efter. Og samtidig under helt andre forhold end der. Arbejde de dårlige rygter og gener ud af dem og prøve at arbejde de sunde dyr ud af dem.
Levetiden for en dansk ilder, og også mange andre steder i Eu er desværre meget lav for rigtigt mange dyr. Især nogle af de farver vi kalder Fancy farver er ramt af dette.
Derfor er det vigtigt for mig at sammensætte de rigtige ting når jeg vælger avls dyr. Ud fra farver, levetid, og udsende og deres sind.
Det er rigtigt at mine avls dyr også har deres mangler, men min mening om det er at det jo netop er en af de ting man som opdrætter arbejder med. For at få ud og avle sig væk/ud af.

Men mine planer om opdræt har altid været at jeg ville give Danmark nogle af de skønne farver der ikke er i landet i forvejen. Eller Angora udgaven nok nærmer.

Ved ikke rigtigt om der er mere i det end det..

Faurholts-ildere.dk

Jeg er også lidt af en egoist-avler  ;), dog har meget af mit arbejdsliv været forbundet med avl, i det jeg har kørt rundt som insiminør.
Jeg har mine ilder udelukkende på hobbyplan; men har en smule erhvervsmæssig erfaring med i min bagage. Jeg tror ikke som sådan jeg kan bidrage med noget specielt, jeg ønsker som de fleste andre at lave sunde gode dyr med lang levealder, og som egner sig til kæledyr.
For mig har levealderen og temperment været det der betyder mest, at ilderen så også bliver smuk i farve, maske samt kropbygning har da heller ikke været helt uden betydning, og det er med årene lykkedes at få alle elementer med ind i min avl.
Jeg høre til dem der gerne ekspermenter lidt, og dette har betydet at jeg gerne stater nye linjer op.
En af grunden hertil er, at jeg ønsker at se om miljøet har en ligeså stor betydning som genmassen ift levealder på dyrene.
Indtil nu er min erfaring at miljøet har rigtig meget at sige. Mine flok består af en meget broget masse. Mange har lang stamtavle, andre middellang og nogle ingen; men de dyr, der klare sig gennem de første 6 mdr. her i huset har alle ligget på et meget højt gennemsnit hvad angår levealder, vi taler 6 år og mere.
Årsagen til jeg skriver "de dyr der klare sig de første 6 mdr." skyldes at jeg har været meget uheldig, med en del hvalpe jeg har fået til huse, de har været svækket på den ene eller den anden måde. Haft nedsat emunforsvar eller fået kræft i en meget ung alder.
Et andet sted jeg også er med på at prøve nyt, er ift at bruge implantat, frem for P-sprøjter og neutralisering, dog ville det optimale være, at man kunne forsøge sig med forskelligt i et kuld, og så se om der var en mærkbar forskel i levealder. Inddirekte forsøger jeg, men det er ift. at indsamle oplysninger, på de hvalpe der er solgt ud, og det vil så sige, at de har levet under forskellige miljø-betingelser.
Jeg ser det som en fordel, at der er mange små avler. specilet når de alle hver især hjemtager dyr med nye blodlinjer. dog går den fine genpulje lidt til spilde, da samarbejde avlerne imellem måske ikke lige er den mest optimale. Jeg forsøger efter bedste evne at hjælpe nyopstarter, sælger også af og til dyr ud til avl, eller udlåner mine egne til parringer. Jeg er dog stor tilhænger af man udarbejder kontrakter på alt, og disse kontrakter bliver overholdt. Endvidere er jeg stor tilhænger af, at når en avler finder en god linje i udlandet og fortæller dette på et forum, at alle så ikke spamer denne opdrætter, for også at købe dyr herfra; men af respekt for finder af dyr, samtaler om det er ok, at andre hjemtager fra samme opdrætter og samme linje.
Jeg går ind for respekt for hinandens arbjede, uanset menningsforskelle.

Anne

Det sidste Pernille skriver er jeg meget enig i. Når en opdrætter har brugt lang tid på at finde gode udenlandske dyr, så går meningen lidt tabt hvis alle køber fra samme sted bagefter bare fori det er nemt og nu er opdrætteren jo fundet for en. Jeg synes også det er god stil lige at spørge den der først fik linien om det er ok at man køber det samme sted, og ellers finde noget andet. Det er hårdt arbejde at finde noget godt i udlandet, men det er ikke komplet umuligt.

Heldigvis skal det siges at selv om min smukke Mija jo er død :( så har jeg alligevel oplevet respekt fra andre opdrættere (pånær en som jeg faktisk ikke ved hvem er...) når det galdt den linie, og også den linie jeg planlægger at få fra næste år, hvis alt går godt. Så det synes jeg er rigtigt positivt. Man får et meget bedre folk af andre avlere når man oplever at de respekterer ens arbejde (ja jeg er klar over jeg ikke ahr fået kuld endnu, men derfor har der stadig lagt meget arbejde i at finde linien og få den hjem) og så får man også mere lyst til at arbejde sammen med andre danske avlere i fremtiden, når man føler man kan stole på dem.

Starshineferrets

jag kan även själv hålla med om det ovan nämnda. Jag har ägnat lååång tid åt att hitta mina avelsdjur, för att just få exakt de illrar jag vill ha. Men jag vet att det är flera personer som försökt att få köpa djur från samma uppfödare alternativt samma linje från andra uppfödare, och flera av de är faktiskt medlemmar här inne bland annat. Och ingen av dem har faktiskt ens frågat mig. Som tur är för mig så ställer dessa uppfödare hårda krav på vidare avel från deras linjer, vilket gör att dessa personer inte ens har varit aktuella kandidater för att få lov att köpa valp från dem i alla fall.

Anne

Jeg tror nok at "folk" i mit indlæg, skulle have været indtryk. Jeg ved ikke lige hvad der skete.

FerretParadise

Ja der er desværre nogen der ikke respekterer andres avlsarbejde.  :(
Ann Hillerslev.

Faurholts-ildere.dk

Jeg bliver lige lidt nervøs for mit eget indlæg  :o da der jo kan være folk, der ikke er specilet meget på nettet, og derfor ikke ved andre avler søger dyr fra samme sted.
Tænkte lige på mig selv, jeg bruger meget lidt tid på nettet, har så nogler der plejer at orrintere mig, så jeg ikke gør i nælderne.
F.eks aøger jeg selv i Finland pt.  har kontakt
Kan egentlig se på mit eget indlæg, at det måske er mangelfyldt. Men er man havnet der, hvor man har fået fra samme linje, uden at ville træde andre i bedene -  er kommunikation altid en god udvej. Så man ikke får spredt gener uhensigtsmæssigt vidt omkring.
Jeg indrømmer blankt, søger jeg et dyr selv via nettet, får kontakt til opdrætter, håber jeg da så meget opdrætter oplyser mig om, der er andre i samme land, der også ønsker at købe. Plejer nu at sørger om dette; men ved da ikke altid om jeg husker det, da alene det t skulle skrive udenlandsk af og til kan være problematisk  ;)

Starshineferrets

De uppfödare jag har köpt av från utlandet är såpass hänsynsfulla till min avel att de faktiskt informerat mig de gånger de blivit kontaktade utav skandinaviska uppfödare som vill ha valp. Även om jag personligen inte kan påverka dem till att inte sälja, och inte gör det heller, så anser jag att det är ett sätt att visa stor respekt för mig och min avel.

Faurholts-ildere.dk

Det er da dejligt for dig  :), Jeg har de fleste gange forhørt mig. Samt i enkelt tilfælde, når der har været tale om små avler, spurgt om du ville undlade at sælge fra samme kuld til samme land. Det gør jo så ikke at avler i Sverige og Norge ikke bliver berørt, da vi jo ofte udveksler dyr. Til kæl såvel til avl. Men igen, det er ikke nemt at tilgode se alle og SPECILET sig selv, når vi ikke har en fælles NORDISK avlerklub/forening.
Havde vi det, kunne vi udvige den samlede genpuje langt mere kontruktivt end det sker i dag. Selv på tværs af avlsmål mm. såfremt alle kontkter blev overholdt, og vores fælles mål var lang levetid.
Dog vil der allerede her, være forskellige holdinger til hvordan man opnår dette. sUK  :'(
fOR I BUND OG GRUND TROR JEG VI ALLE VIL DYRENE DET BEDSTE.