Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Tutankhamon

Startet af Black Diamond, 11. December 2009, kl. 23:55

Black Diamond

Jeg har i dag valgt at tage Tutankhamon ud af avl. Jeg fik en mail i aften fra en jeg kender der fortalte mig nogle grimme nyheder om Tuts søkene. Og derfor vil Tut og Klara ikke bliver brugt i sammen i 2010. Det vil derfor være William der kommer på Klara. Og jeg håber på at jeg får en ny avls han i det nye år som jeg vil kunne arbejde med.
Det er meget sørgeligt for mig, men jeg har hele tiden være i tvivl om Tutankhamon og derfor er mit valgt klart nu hvor jeg får dette afvide.

tzari

#1
Klog men hård beslutning

Hvorfor så ikke vente endnu et år med Klara(eller emma alt efter hvem du mener er bedste match til William) istedet for at lave 2 "identiske" kuld og så fordybe dig i de 2 andre kuld  ;)  :)

Må vi høre hvad der var sket ved hans søskende hvis andre har dyr efter de samme linier og skulle opleve samme uheldige ting    ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

FerretParadise

Det synes jeg lyder som en rigtig beslutning Maria.
Jeg ved det ikke er sjovt at tage en sådan beslutning, men man må som opdrætter tage de rigtige beslutninger for de kommende hvalpes skyld, og så slå ens følelser fra.
Ann Hillerslev.

Black Diamond

Ja det må man. Og det er ikke altid nemt. Men Tut var kun ment til at lave et kuld og efter som han i forvejen havde noget potens problemer var det ikke et svært valg. Det var ligesom dråben der fik vanden til at flyde over. Men jeg er en smule skuffet over jeg skal høre det igennem en anden end opdrættern selv. Syndes ikke det er så ærligt den måde hun har behandlet mig på i det hele taget.

Det handler bla om søstern hvis øre ikke er vokset ordenligt ud, og hun er derfor døv.. Hendes øregange er lukkede. Ved ikke hvad man kalder den slags. Men det er fra farens side af linjen fik jeg afvide. Og det er jeg meget ked af da det var de dyr på den side jeg var så glad for var i den her tavle.
Men men.. Jeg har ikke helt besluttet hvad og hvordan med klara. Det kan godt være jeg vendter med at bruge hende. Jeg er ikke helt sikker. Jeg er ret sikker på at jeg får den nye avls han da jeg har en aftale med en opdrætter omkring ham. Men jeg kan jo bare håbe der kommer nogle hanner jo så.

Line

Det synes jeg er fornuftigt gjort af dig.
Lyder godt nok underligt med de ører der. Er det noget som man ser tit? For jeg har aldrig hørt om det før?

Anne

Jeg er enig i det var en god beslutning. Også bedre at gøre det nu end efter hvalpe er født og der kommer fejl i dem. OG det gør ham jo ikke til en mindre dejlig ilder :)

Line

Nej helt bestemt.. Han ser skøn ud på billeder :D

Bawa


Black Diamond

Mit opdræt og mine linjer er meget vigtige for mig. Og jeg blev bare så vred da jeg fik fortalt at hans søster har en medfødt fejl der gør at hendes øre ikke er udviklet ordenligt. Det betyder at hun har en medfødt fejl der gør at hendes øre ikke er udvokset. Og det kommer endnu mere bag på mig for jeg tror nok hun er avls tæve hos opdrætten nu :S
Noget andet er at jeg aldrig har fået det afvide. Hun må jo havde vidst det længe og hun vidste jeg havde en dreng fra samme far som jeg skulle bruge til avl. Det gør mig så vred.

Men ja, Tut er nok den med fantstiske lille sorte dreng jeg længe har mødt. Han er bare sådan en rigtig kysse møsse dreng. Så jeg fortryder ham ikke et øjeblik. Og hende der har fortalt mig om det, har lovet mig en "ordenlig" avls han næste år. Så jeg er nu godt nok tilfreds. For jeg er forberedt på hvad jeg skal kigge efter nu. Tager ikke det første og bedste igen. Så igen, man lære også af det..

Line

Det er da godt at du kan få en avlshan til næste år så... :)

Black Diamond

Jeg er ret sikker på at hvis alt går som det skal så får jeg min angora dreng til næste sommer.. (7,9,13)

angoraferretry holland

Hello,
i would like to give a reaction on this topic cause for me it looks now that the breeder of Tutankhamon is not a good breeder and that is not true.
The Breeder from Tutankhamon is a very good breeder i know very well and also how she works.
I already try to explain that a breeding between 2 ferrets is and stay always a riks egal or it takes standard ferrets or special color/ fur or whatever.

In the litter of Tutanhamon was not a sister who had the troubles with the ears but a sister who had a crocked nose (nothing with her ears) and it is not defintiev that it is a genetic faulth or a birth defect. From a other litter from the same father there was a problem with one of the babies that had a problem with the ears and also that problem cannot be call een genetic problem cause till now it is unknown and personly i never hear it before in all the years i breed.

So for these reason i advise him not to use on a female who had black blood in her line or to take him out of breed for not making risk in the breeding. I know the black ferrets very well and some people give them not a good name so that is why i try to keep the line healthy because when 1 ferret get a bad name when he or she is special colored some people tell all ferrets from the same color will be bad and i try to avoid that .....also i did give the advice cause Klara and Emma are from my breeding and have a very good line till now and do not want to destroi that line with any risk.


Anne

I'm nor sure about what you mean by the last part?

Black Diamond

Hello Daniela.

I hope you do not misunderstand what I have written here. For I will not publish Marjan as a bad breeder.
I've got an incredibly sweet and charming boy of her and a wonderful girl, Kida. I doubt not that she is a good opdætter. Because I know her and I know what animals she has grown a long time. Tut is sweet and charming and it was not only because he had some sisters who had defects that I pulled him out. There were several reasons and I have been in doubt whether I should take him out as he is breeding for a long time.

As I wrote, I was very grateful that I got this information about him. But I am sorry that you might think something wrong about me now.
For it is not the way I wrote it in this thread. So as something negative about Silverfret or anything like that.

AlisVolatPropiis

Hi Angoraferretry.  :) and welcome. :)
I understand your concern and good meaning. But I don't think that the breeder of Tutankhamon is portrayed as a bad breeder. Nor is it said anywhere that the defaults are hereditary. But only that Black Diamond chooses not to use him in her breeding because this makes her a bit unsure, but mostly because he already suffers from Cryptorchidism. And this just was the information that pushed her over the edge. I think we can al agree that one should not breed on a ferret which suffers from Cryptorchidism :)

The only thing i think is a small critique, is that Black Diamonds frustrations shows...- she's is a bit sad that the information about -well her line as well -did not come from the breeder herself. Which I think we all can understand both by Black Diamonds part, but also on the original breeders, who maybe hasn't had the time to inform all her buyers :)

But nowhere does it even indicate that the breeder is a bad one or intentionally has sold her a bad ferret, life sometimes gives us lemons, and this is noones fault. It just shows Black Diamonds frustration. But I know that she is very fond of "Tut" and that she doesn't think of the breeder as a bad breeder at all. And should anyone claim otherwise, it is just bad tongues.

I have never seen this topic as a way to badmouth the breder. It is a topic created with the sole purpose to inform that Tut is taken out of the breeding and to be honest about why.
And i don't think others has understood it otherwise. -Unless they really wanted to think ill of Black Diamond.