Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvornår er en linie lukket?

Startet af Line, 25. Marts 2010, kl. 16:24

Line

Nu har der den seneste tid været utrolig meget snak omkring lukning af linier, og det har fået mig til at tænke på hvornår en linie er lukket.
Tidligere hed det sig jo at den linie var lukket når dyrene var steriliseret eller kastreret, men hedder der stadig sådan efter implantaterne er kommet til? Et implantat har jo kun en midlertidig effekt, så er det i orden at lukke en linie ved brug af et implantat? Eller kommer det an på af hvilken grund der er tale om lukningen af en linie?

FerretParadise

Det var da egentlig et rigtig godt spørgsmål.
Egentlig ville jeg svare, at når dyrene var taget ud af avl, så var linjen lukket. Men nu er det jo ikke alle, som har lige meget styr på dyrene, og med et implantat, kunne dyret jo "pludselig bliver parret ved en fejl".
Så mit svar vil derfor være: Det kommer an på hvor dyrene bor. ;)
Ann Hillerslev.

Anne

Jeg vil sige at en linie er lukket når man ikke avler på dyrene mere. Uanset deres status. HVis man så alligevel avler på dem så er linien jo ikke lukket...

Faurholts-ildere.dk

#3
En linje er lukket når alle dyr i linjen er neutraliseret; men at implantat og p-spøjter bliver brugt indtil der er likvidkapital til at få foretaget operativ netralisering, er vel en acceptabel nødløsning. Desuden vil jeg gerne have noget alder på Darwin inden han skal kastereres.

Anne

Jeg synes ikke man kan sige at en linie ikke er lukket fordi en avler vælger at holde sine dyr virile eller give dem implantat. Der er der jo flere der gør af princip nu i stedet for at neutralisere. At et dyr er virilt/fertilt er i min bog overhovedet ikke ensbetyndende med at det er i avl.

FerretParadise

Citat fra: Anne Dato 25. Marts 2010, kl. 19:01
Jeg synes ikke man kan sige at en linie ikke er lukket fordi en avler vælger at holde sine dyr virile eller give dem implantat. Der er der jo flere der gør af princip nu i stedet for at neutralisere. At et dyr er virilt/fertilt er i min bog overhovedet ikke ensbetyndende med at det er i avl.
Helt enig.
Som feks med Juana og Jezebel, de er taget ud af avl, og skal aldrig bruges mere, men de har begge fået et implantat.
Ann Hillerslev.

Malene

Jeg er sådan set enig med Anne. En linje er lukket når man har besluttet at den er lukket. Hvis man avler på linjen alligevel, så er den jo ikke lukket. Det er svært at sige at den først er lukket når et dyr er neutraliseret, for forskellige mennesker har forskellige præferencer på det punkt. Jeg har f.eks. en viril han gående (og foretrækker at han forbliver viril), men han er bestemt ikke et avlsdyr.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

mette11

Jeg vil også mene at en linje er lukket, når der ikke avles mere på den. At der er virile dyr i linjen, er jo ikke det samme som at der avles på dem.
Men det kan være et problem at sikre sig at der ikke avles på dyr, så længe disse ikke er neutraliserede. Hvis alle dyr i en linje er neutraliseret, så er man sikker på at der ikke avles på linjen.

Jeg har Mallow som har fået implantat, men jeg skal bestemt ikke avle på hende på noget tidspunkt. Jeg ønsker bare ikke at hun skulle sterialiseres allerede og derfor valgte jeg denne løsning. Teoretisk set kunne hun nok anvendes i avl om nogle år, selvom jeg ifølge kontrakten ikke må avle på hende. Jeg har absolut aldrig nogensinde tænkt mig at avle på Mallow eller noget andet dyr, da avl bare ikke er mig (det overlader jeg til andre).