Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

ildere unger

Startet af Mahiaebum, 23. August 2010, kl. 11:38

Mahiaebum

Jeg bor i Midtjylland, så jeg tænkte på om der var en avler der boede i Midtjylland, som sælger sine unger for 500kr eller under. Jeg skal have 2 piger og det bliver født til september

AlisVolatPropiis

ikke engang dyrehandlerne sælger deres genetiske affald så billigt....

Mahiaebum

jeg har fundet nogle de var bare ikke i Midtjylland

KariN

Citat fra: Mahiaebum Dato 23. August 2010, kl. 11:43
jeg har fundet nogle de var bare ikke i Midtjylland

Er det på dba du har fundet dem??

Vær sikker på at de har en ordentlig baggrund, hvor forældrene ikke har genetiske defekter eller sygdomme de giver videre til deres hvalpe, ellers risikerer du at miste din ilder i en meget ung alder

Jeg snakker af erfaring! Jeg købte selv min første ilder på dba.dk for 500 kr. Jeg tog til silkeborg og hentede ham, i troen om at alt var godt. Det var desværre ikke tilfældet. Min ilder som jeg jo elskede højt, var ofte syg og måtte til dyrlægen hele tiden. Da han så fyldte et år viste det sig at han havde fået kræft i lymfe kirtlerne og han måtte aflives da han var 1 år og 11 dage gammel, hvilket knuste mit hjerte, den dag i dag hader jeg stadig mig selv for at have støttet den type avl + at jeg var så uvidene at jeg købte en ilder uden nogen som helst information om hans baggrund. For ja jeg kom til at elske den lille fyr mere end noget andet og det rev mit hjerte ud at jeg mistede ham så tidligt.

Så tænk dig rigtig godt om før du køber en ilder man ikke ved ret meget om.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Mahiaebum

det er på guloggratis.dk. okay jeg vil sikre mig at forældrene har det godt og er i ordenlig stand. og jeg har også læst noget om hvordan man sikre sig at ilderen har det godt. det er da en trist historie  :(

Namilla

Du kan ikke sikre dig at forældrene har et ordnetligt genetisk bagland...det kan du KUN sikre dig ved at få en ilder med en god stamtavle... Selvom forældrene lever godt og rent, så kan de jo være fra en dyrhandel og have kræft i linien begge to...de kan også være søskende, hvorved at alle genetiske defekter videregives i dobbelt grad til hvalpene... alt dette ligger skjult i generne, og det kan du ikke konstatere ved at kigge på dyrene...
Du får ikke en hvalp med en god stamtavle til 500 kr, så meget ligger fast... Så så må du jo acceptere at din ilder måske får kræft i en tidlig alder...
Når du nu heller ikke vil give mere, så skal du da i hvert fald SLET IKKE begynde at avle på dem!

AlisVolatPropiis

Du skal ikke sikre dig ilderne har det godt og er i god stand....eller jo det skal du også....men du skal vide om der er arvelig sygdom eller defekter i  linien....

En ilder kan se godt ud selv med alvorlig kræft, de er hårdføre og viser ikke svaghed....og ligemeget hvor pænt der er hos avler og hvor forkælede de er.....-så forhindrer det ikke at ilderen bærer arvelig kræft der bare ikke er brudt frem endnu


Stamtavler er ikke snobberi, det er en måde at tjekke på om der er ildere i linien der er døde tidligt af kræft, som har andre defekter og som ikke bære uønskede aftegn i linien som kan være baggrund for en masse defekter.....
En ilder kan sagtens være rask det meste af sit liv....men stadig give lynkræft videre til sine hvalpe....og vil du helt ærligt være det bekendt overfor de mennesker der køber en hvalp af dig?!

KariN

Citat fra: Mahiaebum Dato 23. August 2010, kl. 12:46
det er på guloggratis.dk. okay jeg vil sikre mig at forældrene har det godt og er i ordenlig stand. og jeg har også læst noget om hvordan man sikre sig at ilderen har det godt. det er da en trist historie  :(

Min første ilders forældre så heller ikke ud til at fejle noget, det gjorde de heller ikke, men de havde det liggende i deres gener, så derfor er en stamtavle guld værd. Det er ingen garanti for at ens ilder ikke bliver syg, men det kan give et rigtig godt indblik i hvordan linjen har været hele vejen igennem, mht. sygdomme, dødsfald osv.

Og min egen dreng så heller ikke syg ud, ikke før det virkelig var alvorligt. Faktisk så han uforskammet godt ud på trods af at hele hans lille krop var fyldt med kræft

For ja det er skide trist at miste et højt elsket kæledyr fordi man ikke ved bedre som nybegynder og også derfor jeg fortæller hvordan det kan gå med sådanne ildere, for den oplevelse fortjener ingen at gennem gå.

Hellere bruge lidt flere penge på en ilder med en god tavle og så have den i længere tid :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Mahiaebum

kan man ikke bare snakke med køberen om nogle af dyrene har været syge eller hva? det er heller ikke sikkert at jeg skal avle

Starshineferrets

de fletsa illrar paras och får sin första kull vid 1 års ålder... och ja.. då SKA de flesta illrar vara sunda och friska... så ja.. de här annonserna samt argumenten om att föräldrarna är friska och sunda håller inte i längden, eftersom även de illrar som kommer att utveckla ärftliga sjukdoma är oftast sund aoch friska vid den åldern.
Bara för att mamma och pappa vid ett år är friska betyder det inte är deras farmor, gamel mormor etc flera generatione rlängre bak dog vid 2 års ålder i ärftligt hjärtfel...

mette11

Citatkan man ikke bare snakke med køberen om nogle af dyrene har været syge eller hva? det er heller ikke sikkert at jeg skal avle
Det kan du da sagtens...men hvad får du helt præcist ud af det?? Hvad nu hvis der er avlet på to dyr som begge er 1 år og begge vil udvikle kræft og dø som 1½-årige?? Selvom bedsteforældrene er sunde og raske, kan du ikke vide en skid om hvad der er af gener i den ilder...at en ilder aldrig har været syg, er ikke nogen som helst garanti for at den ikke bærer på kræft! Du kan snakke alt hvad du vil med vedkommende, men så længe der ikke er dokumentation for levealder/sygdomme i stamtavlen, kan du ikke bruge snak til en skid! Det eneste der duer er konkret viden.

Det eneste man efter min mening kan bruge til noget, er en stamtavle med masser af oplysninger! Og så noget alder på de dyr der avles på, da man jo kan konstatere at en 4-årig ikke vil dø af kræft som 2-årig!! Jo mere alder på dyrene i tavlen jo bedre og en meget lang tavle, så man rent faktisk kan se at ilderne i den bliver gamle og ikke dør af arvelige sygdomme.

Mahiaebum

den med stamtavle kan da også få kræft, der er vel lige så stort sandsyndelighed. er der ikke? 

Starshineferrets

självklart kan dem det... det är därför man använder stamtavlan som en informations resusrs... genom att se på en stamtavla så har man bättre styr på vad som finns i släkten, och kan därefter bestämma sig för om man vill ta chansen eller inte.
Jag har inga problem med stamtavle lösa illrar MEN det är helt beroende på vilket land och var där de kommer ifrån. Jag skulle aldrig någonsin avla på eller köpa mig en stamtavlelös iller i danmark, eftersom danmark är ett land där illerstammen faktiskt är enligt mig riktigt dålig, detta pga att ni innan hade ferpharm och nu har djuraffärer som säljer illrar från dålig (svensk) bakgrund, och dessa avlas det på vitt och brett.

mette11

Citatden med stamtavle kan da også få kræft, der er vel lige så stort sandsyndelighed. er der ikke? 
Nej sandsynligheden er ikke lige stor!! For hvis den var det, hvorfor f... skulle man så overhovedet gå op i stamtavler og avlsarbejde?? Jo alle ildere kan få kræft, men eftersom mange former for kræft er arvelige, kan man udelukke en del ved fornuftig avl. Der er desværre aldrig noget som er 100% sikkert jo...men min seneste ilder kom med 4 års garanti på arvelige sygdomme...hvis hun får en arvelig sygdom, får jeg mine penge tilbage! Det at en avler tør stille den form for garanti, viser mig at hun har styr på hvad hun laver og er meget overbevist om at disse sygdomme ikke forekommer i den linje.
Hvis man vælger sig en Jonas Sander-ilder vil jeg næsten garantere at ildere er død af kræft inden den er 5år!! Min sidste Jonas Sander-ilder måtte aflives 9 måneder gammel pga. arvelig kræft!!

Mahiaebum

det var da ikke ret. men jeg troede at man valgte stamtavle fordi man skulle sælge godt på dem og udstille dem