Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

ildere unger

Startet af Mahiaebum, 23. August 2010, kl. 11:38

Mahiaebum

jeg vil i hvert fald ikke kalde det for pænt forklaret til mig. jeg har bare kommet med nogle ting og så er jeg lige pludselig ikke god nok til at få en ilder. og jo jeg har da lyttet og overvejet jeg har da selv skrevet at jeg måske gerne ville købe en med stamtavle.

Mustela

#46
Citat fra: Mahiaebum Dato 24. August 2010, kl. 11:03
i er ikke de nemmeste at tilfredsstille her inde...

Det handler vel ikke som sådan om tilfredsstillelse?? Folk herinde ELSKER og brænder virkelig for de her dyr, og når du så stiller et spørgsmål, vel fordi du søger svar, så svarer folk ud fra deres erfaringer. Om du tager disse til dig eller ej, er jo klart dit eget valg. Men overvej, overvej, og overvej, for det er et pænt krævende dyr, og bestemt ikke et burdyr. Og når folk skriver om egne erfaringer, gør de det jo kun for at advare dig, så DU ikke begår samme fejl.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Mahiaebum

ja men der er jo ikke noget galt i at ilderen er ude, den kommer jo fra naturen.

Mustela

Citat fra: Mahiaebum Dato 24. August 2010, kl. 11:19
ja men der er jo ikke noget galt i at ilderen er ude, den kommer jo fra naturen.

Nej, bestemt ikke. De har rigtig godt af at være ude dagligt, hvis ikke døgnet/året rundt. Men de skal derfor stadig have menneskekontakt hver dag, mange timer. Jeg bruger samme tid på mine ildere dagligt, som jeg gør på mine hunde. Ilderen SKAL dog ikke dagligt ud og gå, men hvis jeg kun havde 1-2 ildere, så ville mine komme ud på tur hver dag. Men det er et fuldtidsjob og der er meget at se til, både med aktivering, rengøring osv...

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Mahiaebum Dato 24. August 2010, kl. 11:19
ja men der er jo ikke noget galt i at ilderen er ude, den kommer jo fra naturen.

Ja oprindeligt!!!!

Men det er jo tamdyr og de er blevet opdrættet indendøre så kan du jo ikke bare smide dem ud i kulden når pelsen ikke er til det! derfor skal du venne dem til vejret og så starter du om sommeren så det ikke r så koldt så deres pels kan blive godt og tyk til om vinteren!

Mahiaebum

ja. men de kan da godt være ude døgnet rundt, hvis man tager dem ud af deres bur og leger med dem, fx på en græsplæne eller tresse. kan de ikke? 

Malene

Citat fra: Mahiaebum Dato 24. August 2010, kl. 11:30
ja. men de kan da godt være ude døgnet rundt, hvis man tager dem ud af deres bur og leger med dem, fx på en græsplæne eller tresse. kan de ikke? 
Jo, det kan de godt. Men hvis du tager dem med ud på en græsplæne eller terrasse, så det være ildersikret. Ellers stikker de af :(
I sommerhalvåret er det nok dejligt nok at bruge tid med dem udenfor, men i vinterhalvåret ville det være bedst hvis du kan tage den med indenfor flere timer om dagen. Jeg gad I hvert fald ikke selv sidde udenfor i sne og slud, i 4 timer om dagen :P
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Mahiaebum

jeg må ikke få dem med ind  :'( og det var mening at de skulle ha sele på når de var ude på græsplænen

cibatuchsi

Citat fra: Mahiaebum Dato 24. August 2010, kl. 11:48
jeg må ikke få dem med ind  :'( og det var mening at de skulle ha sele på når de var ude på græsplænen
jeg ville stærkt overveje at vente med at anskaffe dig en ilder til du flytter hjemmefra. for tvivler du vil kunne bruge minium 4 timer udenfor hver dag året rundt.
og det er ikk for at være efter dig jeg skriver det

KariN

Mahiaebum:

http://ilderkliken.dk/forum/viewtopic.php?f=7&t=5351&sid=5033608ec17073f2a904477daf48b1a9  <-- Det er en ret god grund til IKKE at købe en ilder man ikke ved hvor kommer fra! prøv at læse hele det indlæg jeg linker til..


At de er ude og har sele på er ikke aktivering nok. Det er en god ting at gå ture med sine ildere, men de skal også have mulighed for at løbe rundt og lege, uden at det er i deres bur eller at der er et menneske der styrer dem via en sele.

Hvis du kun må have dem udenfor, så syns jeg du skal vente til du er flyttet hjemmefra med at få en ilder. Det er ikke som at have en kanin, det kræver meget, meget mere.

Mit råd er: Vent til du skal flytte hjemmefra og læs en masse, kom til udstillinger og kig. snak med en masse ilder-mennesker. På den måde vil du være rigtig godt rustet til den dag du kan få din drømme ilder :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Mahiaebum

man ved bare ikke hvor lang tid der er til at man flytter hjemmefra

Malene

Citat fra: Mahiaebum Dato 24. August 2010, kl. 11:48
jeg må ikke få dem med ind  :'( og det var mening at de skulle ha sele på når de var ude på græsplænen
Hvorfor må du ikke få dem med ind? Er det pga. lugten? Jeg boede også hjemme, da jeg fik mine første ildere, og i starten syntes mine forældre at de lugtede noget så forfærdeligt, men de vænnede sig langsomt til det.
Det er også en grund til at du skal tage dine forældre med, når I skal ud og besøge nogle ildere. Det kan være at de bliver positivt overraskede og ændrer mening :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Mahiaebum

både lugten og så mener de at de ville skille det hele ad :( så jeg må kun ha dem uden for har prøvet at tale dem til fornuft men det kan man ikke. selvom vi har kat indenfor, jeg synes det er mærkeligt at den må når ilderen ikke må.

Malene

Det kan være det vil hjælpe at tale med en "voksen" ilderejer. Man ved aldrig :)
Ildere skiller ikke det hele ad, hvis du ildersikrer dit værelse godt nok. Men lugten kan man desværre ikke gøre så meget ved. Selvfølgelig hjælper det at gøre rent ofte, men de har stadig en speciel lugt.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

KariN

#59
Citat fra: Mahiaebum Dato 24. August 2010, kl. 12:01
man ved bare ikke hvor lang tid der er til at man flytter hjemmefra

Det gjorde jeg selv ;)

Mine forældre ville ikke have ildere i huset, så jeg ventede til jeg flyttede hjemmefra. (der gik et par år, men det er hele ventetiden værd)

Ventetiden blev brugt på at læse og få en masse viden om ildere osv.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3