Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

ildere unger

Startet af Mahiaebum, 23. August 2010, kl. 11:38

mette11

En ilder har brug for at undersøge ting...de har brug for at rende frit mange timer om dagen hver dag.
Jeg ved med mig selv at jeg ikke ville være udenfor med en ilder i min.4 timer om dagen i minus 10 graders frost! Det er så absolut heller ikke alle ildere der stiller sig tilfred med kun at være i gang i 4 timer! Jeg har selv to som er aktive meget mere end det og den ene kan sagtens være vågen og i gang i over 10 timer på en dag uden problemer! Og de bor tilmed på et 16m2 værelse når vi ikke er hjemme og render frit når vi er hjemme og kommer ud i en 30m2 voliere nogle timer om dagen...stadig er hun aktiv så mange timer! Min gamle ilder på over 6 år kan sagtens være aktiv i 6-7 timer på en dag og han flipper fuldkommen ud hvis han ikke kan få lov til det når det passer ham!! Det er virkelig ikke sjovt at have ham med i en transportkasse nogen steder!!!

Hvis de ikke kan komme indenfor og rende, så skal de altså have et seriøst stort bur udenfor som de kan røre sig i. Her er lidt billeder af mines: http://www.facebook.com/album.php?aid=148243&id=745432868&l=70fcd5b255  Der er ikke noget isoleret område, da de ikke bor derude, men kun leger der. Jeg vil sige at hvis de skal bo der og ikke kan komme ind og løbe, så skal det være noget i den størrelsesorden i skal bygge til dem.

Ja en ilder kan være ret destruktiv, især hvis den keder sig. Og ja, man skal sikre ens hjem og der er nogle ting man bliver nødt til at ændre i ens hjem, for at det er sikkert for ilderen og for at ilderen ikke skal ødelægge ting. Mine synes fex. det er hylende morsomt at smide alt fra mit bord på gulvet...jeg har så kun ting på bordet som ikke kan gå i stykker, så mig gør det ikke noget. Mine ildere synes også en sofa er dejlig at grave i med det resultat at vores gamle sofa blev total hullet. Vi har så valgt at købe IKEA sofa med aftageligt betræk, så vi bare kan skifte betræk på sofaen, hvis de ødelægger denne også.
Men de er ikke decideret ude på at ødelægge ting...de er bare meget nysgerrige og ivrige efter at undersøge ting og i deres iver kommer de nogen gange til at vælte ting, eller kradse dem i stykker. Men med en god ildersikring, så er det ikke noget problem at have ildere i hele sit hjem.

Mahiaebum

okay det lyder godt :) det var også sådan et stort bur som min far gerne ville lave :)

Namilla

Men nu skal du lige været helt ærlig... kan du holde til at sidde ude i den voliere i mindst 4 timer om dagen? Også når regnen siler ned, eller det fryser 15 grader?
Derudover skal du jo huske, at dine ildere ikke bliver bakketrænede, hvis de skal bo ude... for der kan du ikke rende i røven af dem og lære dem at være bakketrænede... så hvis du så vil have den ind og bo, når du fx flytter hjemmefra, så skal du så være forberedt på at du skal lære en voksen ilder at gå på bakken...og det kan være umuligt...
Derudover vil jeg mene at en hvalp kræver at være i hænder væsentligt mere end 4 timer om dagen, for at blive bidetrænet og stimuleret nok...jeg ville synes det var direkte synd at fjerne to hvalpe fra deres mor og søskende og så sætte dem i en voliere, hvor de bare skal gå alene... Selvom du og din søster så er der 4 timer om dagen, så er det jo stadig ikke meget, når de så ikke ser skyggen af et menneske i døgnets andre 20 timer...

Mahiaebum

når det er koldt må vi tage dem med ned på tressen som  er overdækket og der en ting som giver varme. og man kan godt bakketræne dem selvom de bor ude.  :) jo det er måske synd at de skal være alene, men de er jo ikke alene de er jo 2 det er også en af grundene til at vi skal have 2 så de ikke bliver ensomme. :)

cibatuchsi

Citat fra: Mahiaebum Dato 24. August 2010, kl. 14:15
når det er koldt må vi tage dem med ned på tressen som  er overdækket og der en ting som giver varme. og man kan godt bakketræne dem selvom de bor ude.  :) jo det er måske synd at de skal være alene, men de er jo ikke alene de er jo 2 det er også en af grundene til at vi skal have 2 så de ikke bliver ensomme. :)
men de er jo ikke sammen når du flytter, hvis du tager den ene med...
og det er så godt som umuligt at bakke/bidetræne hvis du kun er sammen med dem 4 ud af 24 timer.

Mahiaebum

hvordan ved i det? ikke at jeg ikke tror på det men det kunne være i havde oplevet det selv

KariN

Citat fra: Mahiaebum Dato 24. August 2010, kl. 14:20
hvordan ved i det? ikke at jeg ikke tror på det men det kunne være i havde oplevet det selv

Det ved vi fordi vi selv har bakketrænet adskillelige ildere, både hvalpe og voksne og selvom de bor indenfor sammen med os mennesker kan de være svære at bakketræne 100% DERFOR ved vi det!!!
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Anne

Kære Mahriaebum.

Jeg forstår virkelig godt hvis du synes vi er urimelige herinde, og  jeg husker kun alt for godt da jeg var 17 og ønskede mig en ilder mere end noget andet. Min mor ville ikke lade mig få en fordi de lugtede og derfor måtte jeg vente med at få en, mens jeg læste op på det.

Da jeg endelig fik en som 19årig, fordi min mor gav op, fik jeg simpelthen den ledeste lille bideilder som bed mig til blods hver dag og angreb mig. Jeg var virkelig ulykkelig, men endte da med at få en god ilder ud af hende.

Ligesom dig vidste jeg også at jeg ville opdrætte, men ved du hvad, nu er jeg 24 og jeg har stadig ikke fået et kuld hvalpe. Det er fordi jeg indså at det ikke bare er noget man gør og derudover så var min ilder slet ikke af en kvalitet der var god at avle på. Min ilder lever endnu, men ser gammel ud selv om hun kun er 5, ildere kan altså blive noget ældre. Min ilders søskende er døde af kræft og det er hendes far også i en ret ung alder. Moren aner jeg ikke hvor er. havde jeg avlet på hende så havde det været min skyld at der nu sad andre ejere i samme situation som mig, at de vidste at de skulle være meget heldigve hvis deres ildere bre blev 5 år, men at de nok ville dø før det.


man kommer til at elske sine dyr, og derfor er det frygteligt når de dør. Genpuljen i danmark er ret dårlig og lille og derfor kan man ikke bare ligesom med f.eks. nogle katte avle på det der passer en (ikke at jeg mener man skal avle uhæmmet på katte, men dyrene bliver ofte sunde selv om der ikke er info på når det er gårdkatte), hvis man vil det skal gå godt.

Der findse aftegn der er koblet sammen med døvhed og andre værre defekter. Der findes mange forskellige kræftformer som desværre nærmere er reglen end undtagelsen i danske linier.

Udover det så er vi mange der har brugt mange mange penge på dyrlægeregninger pludselig. Sidste år havde jeg en ulykke der kostede mig over 10.000 kr på kun et par uger. Men også når tingene er gået "godt" har jeg pludselig skullet af med en 3-4000 kr bare lige sådan, fordi et dyr belv sygt. Og noget af det der koster aller mest i dyrlægeregninger er altså en fertil tæve, for så får de pludselig underlivsbetændelse, hvilket de kan dø af, og der kan gå så meget galt under parring og fødsel. Flere har oplevet de skulel give kejsersnit og det koster også lige en 6-10.000 kroner.

Ilderhvalpe skal jo også opdrages og de bider altså igennem, vil du virkelig stå med 2 kuld (det kunne være 20 hvalpe!!) og skulle opdrage dem sammen med en søster der er så ung? De fleste nye opdrættere tager et enkelt kuld og synes at det er en stor mundfuld. to kuld er altså helt urealistisk.

Jeg tror da sagtens du kan blive en god ilderejer, men du er også nødt til at forstå at jeres drømme med at opdrætte på to tæver på en gang er urealistisk.og dertil vil i måske skilel dm fra hinanden når du flytter, det er simpelthen bare så synd at to der altid har haft hinanden skal til at være alene.

og hvad med din søster.. Skal hun på efterskole, og skal du starte på en uddannelse? Hvad når der ikke er 4 timer hver dag til ilderne? hvad gør i så? og hvor skal i få alle de penge fra?

Jeg er virkelig sikker på at du ønsker det her, og at vi alle sammen virker som nogle gamle snobbede idioter, men husk at det er fordi vi virkelig vil det bedste for dyrene, og de ønsker og planter du stiller frem virker simplethen så urealistiske.

jeg vil anbefale dig at tænke det hele godt igenne.

- har vi tid (også om 5-8 år?)
- har vi råd, kan vi undvære en 5-10.000 kr lige pludselig, og endnu mere når vi skal avle
- Hvad skal der ske med ilderne når jeg flytter?
- Ville det være mere fornuftigt at sætte mig ind i tingene, finde en god opdrætter og så købe når jeg flyttede hjemmefra?


i øvrigt så finder du altså ikke en ilder med information til 500 kroner. Prisen er simplethen bare højere. Du kan nok godt finde en sød hvalp til 500 kroner uden oplysninger, men så skal du ikek begynde at avle på den. Uasnet hvad du gør, så lov mig at hvis du køber ilderne så steriliser dem når de er gamle nok (i kunne jo også købe en han jo eller 2). Du kan jo altid lære af erfaring og så købe en til at få hvalpe på når du er klar.

AnneME

hold da op et bur ! :) mette

pisse fedt :D

Mahiaebum

der er mange ting der skal tænkes på og jeg har tænkt på det. fx har jeg spurgt min kæreste om jeg måtte få den for ham og så når vi engang i fremtiden flyttede sammen om jeg måtte tage den med og det har jeg fået lov til. så jeg synes selv jeg har overvejet tingene ret godt :)

Namilla

Hvad så hvis det ikke er den samme kæreste du har, når du engang står og skal flytte hjemmefra? No offence, men da jeg var 17 havde jeg også en kæreste, som jeg troede jeg ville være sammen med altid, men inden jeg flyttede hjemmefra havde jeg altså en anden...
Okay, sæt så at det er den samme kæreste, men har du så råd på det tidspunkt til at have en ilder? Du skal nok regne med min. 500 kr om måneden til foder, grus, godbidder osv... Hvis du fx skal læse videre, så er det altså rigtig mange penge på en su... det er ikke sikkert din kæreste så er enig i, at 500 kr. skal gå til ilderen... Derudover, hvad så med din lillesøsters ilder? Når du flytter, så er hun nok så gammel at det er hende der har kærester og render til fester, og så har ilderen altså ingen at være sammen med...
Mht bakketræning, så tror jeg ikke helt du er klar over hvordan man bakketræner en ilder? Det gør man nemlig ved at rende i røven af den al den tid den er ude...og hver gang den så skal til at tisse eller skide, så sætter man den over i bakken... Får den lov at lave alt for mange missere, så vil den ikke finde ud af, at det er bakken den skal gøre det i... og hvordan skal den finde ud af det, når den går ude, og kun er sammen med mennesker 4 timer om dagen? Den er alene 5 gange så lang tid, som den er sammen med mennesker, og i alle de timer, der får den lov at skide hvor det passer den... Så nej, hvis du sætter en hvalp til at bo udenfor, så bliver den ikke renlig... (mine drenge holdt op med at være renlige da de kom ud og bo...og der havde de været 99% renlige i 3-4 år...)... Jeg kan kun sige, at det er svært at være nok sammen med ildere, når de bor udenfor...og når I ikke må tage dem med ind, så er det næsten umuligt... Jeg endte med at give mine drenge væk, fordi jeg ikke mente jeg gav dem nok opmærksomhed... havde de boet inde, så havde det været noget helt andet...
4 timer er meget lang tid at skulle sidde i en stol, hvis det er pissekoldt og ilderen måske ikke lige gider lege med dig på det tidspunkt, men hellere vil udforske terrassen... og husk i øvrigt at terrassen skal være lukket af, så de ikke løber væk...for de skal ikke have snor på i alle de 4 timer de er ude...

AnneME

bruger ca 20 kr på træpiller (16kg)  og ca 170 kr på foder, applaws (2kg) det holder en måned her med min 2 :)

Mahiaebum

okay det lyder da ikke så dyrt :D

AnneME

jep :)

heldigvis er min tøs renlig :) lige fra dag 1. men har som sagt haft problemer med hannibal. men det bliver bedre :) han vil bare ik på en for fuldt bakke :) de tørres 3 gange dagligt  her :)

Mahiaebum

hehe :) hvor gammel er Hannibal?