Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Led på stamtavler?

Startet af Bawa, 25. Oktober 2010, kl. 23:29

Bawa


Jeg vil gerne vide hvad i andre anser som led på en stamtavle?
Jeg har nemlig set en opdrætter der har skrevet at der er så og så mange led på tavlen,
men jeg kender tilfældigvis stamtavlen, og ved at det antal led der er oplyst er samme som antallet af dyr.

Eksempel:

Hvis jeg har en ilder hvor jeg kender forældrene og alle 4 bedsteforældre, så er der 6 led, i følge denne opdrætter.

Min opfattelse af led er anderledes, og jeg mener at man tæller "rækkerne".
Så på min opdigtede stamtavle herover ville have 2 led i min verden.

Hvad mener i andre er rigtigt?

Cille

Jeg vil mene at din opfattelse er den rigtige.... ellers har jeg sku nogen fede tavler på nogen af mine :fnis:
Så ville det være mega nemt at lave lange stamtavler....kan være vi skal lave det om,til den anden måde :D :lol:

Amazing Ferret

Jeg vil også holde mig til din mening  :lol:

At tælle dyrene i tavlen og så bruge dem som led er da helt hen i vejret  :fnis:

FerretParadise

Ja jeg er enig, det var da noget af en kreativ måde at få en lang tavle på.  :lol:
(Savner en pm med hvilke morsom opdrætter der bliver omtalt)

Dog vil jeg sige, at jeg ikke giver meget for en tavle, hvor der kun er oplyst navn og evt farve på dyrene. Selvfølgelig er det bedre end ingen ting, men jeg vil gerne have fødselsdato, opdrætter, evt ejer, evt sygdomme, og er ilderen død, så også årsagen til det.
Og hvis det er muligt, så også, hvis dyret har fået hvalpe med en anden ilder, navnet på den eventuelle ilder, og antal hvalpe.
Ann Hillerslev.

Starshineferrets

HAHAHAH så kan man ju också göra ja :D Nej, jag håller med er övriga!

Sen hålle rjag med Ann, att om en stamtavla ska göra nån nytta så är det sådan info som är önskvärd....i min lilla dröm värld vill jag även ha nedskrivet antal tänder, eventuella vita fläckar och eventuella defekter.

KittAnderson

Jeg savner også en PM med denne opdrætter :D
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

mette11

CitatJeg savner også en PM med denne opdrætter
Også mig.
Interessant måde at regne det på... :S

Led i en stamtavle er vel det samme som kendte generationer. Forældre = 1. led, bedsteforældre =2. led, oldeforældre =3. led osv. Sådan har jeg i hvert fald altid tænkt det...

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Helt enig det andet lyder som en meget kreativ løsning for at få det hele til at se lidt bedre ud end det er...

A_M_T >Team Unique Ferrets<


cibatuchsi


Anne

HAHA hold op Meeps stamtavlpe blev pludselig meget federe!! Men  ja jeg mener også det er generationer, at forældren generationen ert et led hvis begge dyr er kendte, så bedste forældre generartionen osv. Et led er kun komplet hvis man kender alle dyrene fra den generation, men man kan jo godt have dele af et led også, det er så nok forskelligt hvordan man skelner der med hvornår man har et led.

FerretParadise

Ja et led er oplysningerne på alle dyr i det led, ikke bare et enkelt dyr eller to. ;)
Ann Hillerslev.

Eliza

Det er da godt nok en mærkelig måde at tælle led på  :S

Jeg ville også foretrække tavler som Sara og Ann, for hvad kan man egentlig bruge en tavle til hvis der kun er navne og farve? Selvfølgelig hjælper det hvis man vil undgå de "farlige" farver, men ellers kan det vel ikke rigtig bruges til så meget..

(også pm til mig  :lol:)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Jeg synes det er ok at man skriver sine dyr på hvor der bare er farve, men jeg synes heller ikke rigtigt det tæller for så meget. det er dog fint nok at have oplysningerne på, de kan jo være brugbare nok, selv om de intet siger om sundhed. om de kan tælle for et led.. det ved jeg så ikke helt om jeg synes

Barky

Jeg er så ravende ligeglad med hvem det er. *G*

Men min opfattelse af led er det samme som generationer. Et komplet led = en komplet generation af f.eks tipoldeforældre.

En brugbar stamtavle indeholder hvad Ann beskriver. For dér er informationer man kan drage nytte af.

En "stamtavle" med blot navne og farver er temmelig nytteløs.

En god stamtavle indeholder:
Navn
Farve
Født
Død
Dødsårsag
Ejer
Opdrætter
EVT: Billede, link, email, sygdomshistorie, kuld statestik osv.
Bla bla bla.... Hilsen Julia