Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvormange kuld "må" en han man få

Startet af tzari, 14. December 2010, kl. 02:10

tzari

Så vi slet ikke havde haft den her diskution

Hvormange kuld mener i er max en han må lave i sin leve tid.
Hvormange per år.

MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

cibatuchsi

har stemt 4. men ja 4 store kuld(6-10 stykker) eller 5 mindre kuld (under 6 stykker) det syntes vi er max

Starshineferrets

Jag har röstat på 3, men egentligen tycker jag att ju färre desstå bättre... om man sätter antalet valpar efter en hane i relation till antalet illrar vi har i populationen (som är ganska så liten) så blir andelen utav den hanens genetiska bidrag ganska så hög om han får många kullar, vilket i sin tur minskar den genetiska variationen. Mina hanar används till en, max 2 kullar om inget oförutsett händer.

Anne

3 har jeg stemt, men med det mener jeg 3 overlevende kuld hvor det er muligt at tage eventuelle avlsdyr fra. Men gerne kun 2.

mette11

Jeg synes det kommer an på dels hvor mange hvalpe der kommer ud af kuldene og dels hvor mange ildere der skal videre i avl derfra. Jeg synes ikke der skal for mange i avl efter nogle bestemte forældre, da markedet så bliver oversvømmet med deres gener, men igen kan jeg også godt se at det er smart at der er flere i avl derfra, for man ved jo aldrig hvad der sker, om der kommer nogen hvalpe fra den, om hvalpene overlever osv. Det er jo surt at miste en god linje fordi alle er snittede og den som skulle avles videre på viser sig ikke at kunne! Men hvis der fex. er en hvalp til avl i Dk, en i Sverige og en i England så synes jeg det er fint, for så er de spredt over et stort geografisk område og dermed et større gen-pulje-område. Og hvis noget går galt det ene sted, er der stadig mulighed for at gen-indhente linjen uden det helt store arbejde og dermed fortsætte avlsplanerne. Men tre hvalpe i avl på Sjælland synes jeg er i overkanten!

Hvis der er tale om kuld kun til kæl, så synes jeg godt at en han kan være far til flere kuld end hvis der fra alle kuld går nogen videre i avl (også afhængigt af om hannen bliver parret med samme hun/hunner). For gode kæledyr kan der vel ikke komme for mange af? Jonas Sander kunne da godt trænge til at blive udkonkurreret helt! Avlsdyr skal ikke være for nært beslægtede efter min mening og derfor skal man tænke mere over antal kuld med samme forældre når nogen skal videre til avl, end hvis det er til kæl.

Amazing Ferret


Shamua

Jeg har tænkt ligesom Mette11. Spørgsmålet er vel egentlig ikke hvor mange kuld, men hvor mange der skal videre i avl fra en bestem han. Og der tænker jeg 3 måske 4 hvis man får solgt til langtbortistand, men det skal så være fordelt ud på minimum 2 kuld. For en back-up linje er jo egentlig ret vigtigt. Jeg har hørt flere gange om linjer der er gået tabt pga. uheld (fx. underlivsbeændelse), hvor der kun har været 2 dyr videre i avl. Og det er jo en skam når linjen viser sig at være med høj levealder.
Jeg vil mene at en han kun skal bruges 3 gange, med 3 overlevende kuld på minimum 4-5 hvalpe. Hvis der så ikke er kommet nogle videre i avl kan man jo være nødsaget til at lave et kuld mere, såfremt man gerne vil fortsætte linjen.

Vh. Marianne

LordDoom

Vil ikke stemmer- ved ikke nok om det. Men tænker det kommer an på den enkelte han. Med vores tæver har vi jo et udgangs punkt med højst 3 kuld over 3 år. Og så pause. Det tager hårdt på en tæve at få et kuld. Hanne er lidt anderledes jo.
Vi har ikke snakket om det herhjemme - ikke hvad jeg lige kan huske imellem alle de informationer jeg har fået det seneste år om opdræt :S  :fnis:
Men personligt mener jeg at det kommer an på kuld og på hannes helbreds tilstand. Ikke hvor mange og hvor få den må få. Det kommer an på hannen - dens afkom - og helbreds tilstand. For mig ikke andet end det. Man ser på det år for år hvordan den har det.

Amelia W.R <3 - Kiss me Boy (Haku)<3 og Cleopatra Aysiha <3
Fiona Krystal & William i tankerne

Optimus Ferrets

Jag svarade 2. Det beror såklart på storleken på kullarna, får den runt 10 valpar tycker jag det räcker med 2, max 3 om det blir färre valpar. Jag skulle heller aldrig använda hanen i samma kombination 2 gånger.

Anne

Jeg kunne sagtens finde på at anvende en han i samme kombination 2 gange. F.eks. hvis man ikke tog noget fra første kuld videre til avl, eller man af en eller anden grund mistede det avlsdyr man havde udvalgt til en ulykke, eller måtte snitte det osv. Hvis kuldet så ellers var lovende og man gerne ville have avlsdyr, så hvorfor ikke gentage??

Hvis vi snakker hvor mange der skal gå videre i avl efter en han så vil jeg mene af 3 er max, men det er igen meget svært at sige så sort hvidt, fordi jeg synes backups på en linie f.eks. er rigtigt smart at have, hvis man har muligheden. Derudover er der jo forskel på om der sidder 3 avlsdyr i samme land, eller om de er godt spredt ud, samt hvor meget dem der får avlsdyrene holder kontrol med deres linier osv osv.

Men egentlig synes jeg kun det er de kuld der går noget videre i avl fra der "gælder" i den her sammenhæng, for det betyder jo iikke det store for selve hannen om han er far til 3 eller 5 kuld, han betaler jo ikke børnepengene.

cibatuchsi

Citat fra: cibatuchsi Dato 14. December 2010, kl. 07:16
har stemt 4. men ja 4 store kuld(6-10 stykker) eller 5 mindre kuld (under 6 stykker) det syntes vi er max
vi har indtil nu kun lavet et kuld med vores drenge.  og tvivler på vi nogensinde vil komme til at bruge vores drenge 4-5 gange. men ja det må tiden vise, kan jo ikk svare for fremtiden ;)

Cille

Jeg har trykket 3.
Men for mig handler det ikke om hvor mange parringer, men mere med hvor mange "afkom" der er efter hannen.
Eller for den sags skyld tæven.
Så er det små kuld kan man måske lave et mere og omvendt.... men jeg har det bedst med at der er ok antal hvalpe efter dyrene,men heller ikke så de er alle vegne... så omkring 15... plus/minus et par stykker
Bare så man ikke vender tilbage det til det vi så for år tilbage(tilbage i sidst 90'er-starten af 2000)...med at de samme dyr var alle vegne.

Eliza

øh ka se jeg er kommet til at stemme 4 men det var nu ikke helt meningen  :S  :) ville have stemt 3, men igen som flere nævner så kommer det jo helt an på situationen og hvor mange hvalpe der ville komme ud af det osv.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.