Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

ilderhvalp fundet i Dianalund

Startet af xCelina, 6. Juli 2010, kl. 20:56

Snabeldyr

den er da bare skøn... og så lille.. den kan da ikke være kommet langt hvis den er stukket af
Stealing our hearts, then our sanity

cibatuchsi

her kommer den så.
den kønneste lille bamse.

xCelina

den er nu altså sød!! :-)
- og er nu begyndt at spise.. :dans:

Sølvsten

Ja sød er den ihvertfald. Jeg håber det bedste for den

Shamua

Det er godt nok en fin hvalp.  :-$

Vh. Marianne

xCelina


Lena og Peter

Citat fra: xCelina Dato  6. Juli 2010, kl. 22:26
den er nu altså sød!! :-)
- og er nu begyndt at spise.. :dans:

I skal jo nok være forberedt på at den får dårlig mave... Her kan Zoolac hjælpe... ;)

xCelina

okay.. tak, hvor er det man køber det?

Lena og Peter

Vi plejer at købe vores hos dyrelægen.. ;)

Anne

det fås også på apoteket i håndkøb, og mange dyreforretninger har det også

Starshineferrets

det är en vildiller valp.. skulle gissa på omkring 4-5 veckor gamla. och ja.. den kommer att vara hur trevlig och lätthanterad som helst nu.. fram tills den blir ca 10-12 veckor gamla.. då kommer dne bli skygg.. och överatletisk och mest troligt utveckla stereotypiska beteenden. De är alltså INTE lämpliga som sällskapsdjur, och dessutom gissar jag på att de inte ens är lagligt ens i DK. Mitt råd är att antingen lägga tillbaka den där den blev funnen, alternativt leta efter någon kan rehabilitera vilda mårddjur, eller tyvärr avliva den. Så som den är idag.. kommer den inte vara om 10 veckor, och de mår inte bra i fångenskap :(

FerretParadise

Dyrenes beskyttelse må ha en vildtpleje station. Der kan den vokse op, og blive sat ud igen, når den er stor nok til at klare sig selv.
Ann Hillerslev.

Sølvsten

Citat fra: Starshineferrets Dato  7. Juli 2010, kl. 00:06
det är en vildiller valp.. skulle gissa på omkring 4-5 veckor gamla. och ja.. den kommer att vara hur trevlig och lätthanterad som helst nu.. fram tills den blir ca 10-12 veckor gamla.. då kommer dne bli skygg.. och överatletisk och mest troligt utveckla stereotypiska beteenden. De är alltså INTE lämpliga som sällskapsdjur, och dessutom gissar jag på att de inte ens är lagligt ens i DK. Mitt råd är att antingen lägga tillbaka den där den blev funnen, alternativt leta efter någon kan rehabilitera vilda mårddjur, eller tyvärr avliva den. Så som den är idag.. kommer den inte vara om 10 veckor, och de mår inte bra i fångenskap :(

Godt vi har dig Sara. Hvordan ser du forskellen???

Starshineferrets

Inte så svårt när man vet hur vildillrar ser ut ;) Vanliga mörktviltfärgade illervalpar är inte riktigt så mörka, eller har den färgen som en vildillervalp har, blackself ser inte heller ut på det viset som valpar. Dessutom kan man lätt se på huvudstrukturen och kroppsform. Det är bara vildillervalpar och Blackself som har helt solid mörk nos när de föds, men skilnaden i nosfärg och pigmentering dem emellan är ändå stor. Sedan har jag även träffat en del vildillervalpar vilket gör att man snabbt lär sig hur dem ser ut ;)
Och ja.. sedna har man ju även logiken... sannorlikheten att en tamillervalp i den åldern skulle vara ute på vift själv är ganska ..ehh minimal ;)

Sølvsten

Citat fra: Starshineferrets Dato  7. Juli 2010, kl. 09:39
Inte så svårt när man vet hur vildillrar ser ut ;) Vanliga mörktviltfärgade illervalpar är inte riktigt så mörka, eller har den färgen som en vildillervalp har, blackself ser inte heller ut på det viset som valpar. Dessutom kan man lätt se på huvudstrukturen och kroppsform. Det är bara vildillervalpar och Blackself som har helt solid mörk nos när de föds, men skilnaden i nosfärg och pigmentering dem emellan är ändå stor. Sedan har jag även träffat en del vildillervalpar vilket gör att man snabbt lär sig hur dem ser ut ;)
Och ja.. sedna har man ju även logiken... sannorlikheten att en tamillervalp i den åldern skulle vara ute på vift själv är ganska ..ehh minimal ;)

Ja hvordan skulle en hvalp løbe så langt det havde jeg godt tænkt. Jeg var mere bange for at det var en der var blevet sat ud fordi den ikke var ønsket