Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Tendzins Fritteri

Startet af Tendzin, 6. September 2010, kl. 16:33

Tendzin

Citat fra: Katrine Dato  6. September 2010, kl. 18:04
For mig hænger det heller ikke sammen at avle på en døv ilder (altså en ilder med en defekt).
Har hun overhovedet stamtavle? ved du hvor gamle forfædrene er blevet?

Fair nok at du vil avle på en ilder med defekt, men så skal du heller ikke komme og påstå at du vil avle sunde hvalpe.

nej det var så flere meninger. mener at man ikke kan tage fuld pris, for noget man siger der, er døv og som ved mange arter, ville blive set som en defekt, men ikke ved ildere. de fungerer præcis som de skal, det er kun en defekt, lige så meget, som en stumpet hale, ville være en defekt. feks ville en amputeret hale, betyde den ikke kan klatre, derved er det en defekt. at man skal trampe i gulvet for at finde sin ilder istedet for at kalde er ikke et handicap eller defekt

Barky

Fuck om den er døv.. Det er din mindste bekymring...!!

Det er en fejl at den ikke kan høre - men det er et handicap den kan lære at leve med.

Det DU skal være bekymret for med din ilder er om den har nogen indre defekter, som vil tage livet af den langt før end den fra naturens side er indrettet til.

Døve ildere overlever ikke i naturen - de dør fordi at de er defekte..

Hvor er dine beviser for at døvhed ikke er en defekt ved ildere? Hvor er din videnskabelige dokumentation for at den er akkurart så sund og rask som en ilder uden aftegn med en lang stamtavle af dyr som har levet til de var 7-8-9 år?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

cibatuchsi

må man høre om hvor din pige er fra?

lille_jill

Men døve ildere kan vel ikke kommunikere på lige fod med andre ildere, som hvis de var hørende? Altså, jeg har da aldrig nogensinde hørt om ildere som tramper hårdere i gulvet for at deres døve burkammerat skal kunne høre dem komme. Derimod har jeg flere gange oplevet døve ildere skrige vanvittigt højt fordi at de ikke kan høre sig selv og bliver forvirrede når de skal "snakke" med deres artsfæller.
Det kendetegner jeg som en defekt. Det hele handler vel ikke om deres forhold til mennesker.

FerretParadise

Du aner simpelthen bare slet ikke en skid åbenbart.

Nå, men når du åbenbart ikke kan finde ud af at læse, hvad vi andre skriver i tråden her til dig, så kan jeg måske forsøge ved, at fortælle dig hvad jeg fik ud af, at parre min tæve med blaze.

Der var 7 hvalpe i alt.

1 med blaze, hun var døv, og fik en cyste på den ene nyre, så hun måtte ha fjernet nyren da hun var 7 uger gammel.
1 silver tæve, hun var døv, og havde forstørret hjerte.
1 silver han, han var døv.
1 vildtfarvet han, som også fik en cyste på den ene nyre, og måtte ha fjernet nyren.

Dvs 5 hvalpe ud af 7 havde defekter.

Jeg håber da virkelig, at du vil ændre din mening, og lade være med at avle på den tæve.
Jeg mener, at kan man ikke bidrage med noget godt, så skal man lade være, og det gælder alt i livet, og også ilderavl. ;)
Ann Hillerslev.

Barky

Og selvom din ilder muligvis er verdens sødeste lille ilder - og den smukkeste du har set. Så betyder det ikke at den ikke kan have fejl indvendig.

Og det er DE fejl som den vil vidregive til sine hvalpe hvis den mod al fornuft skulle få nogen. Vil du have det ansvar? Vil du med god samvittighed kunne sælge ildere til folk som tror at de køber en ven de kan beholde i 7-8 år? Vil du kunne garantere at de hvalpe du vil sælge kommer til at leve så længe?

Eller er du ravende ligeglad med hvor længe de lever, bare din søde og pæne ilder kan få nogen hvalpe du kan sælge?

Og har du overhovedet nogen som helst form for IDE om hvordan det er at være ilderavler? Det er ikke skide sjovt og hyggeligt. Det er ultra hårdt arbejde. Først at finde de rette avlsdyr og fodre dem med super foder så de kan håndtere en parring samt hvalpe. Så er der lige alle nerverne... Fra det øjeblik at tæven er parret op - til det øjeblik hvalpene forlader hjemmet er man ET STORT NERVEVRAG.. For hvad nu hvis der går noget galt? Hvad nu hvis en hvalp pludselig dør? Hvad nu hvis man præger hvalpene forkert så de kommer til at mistrives i nyt hjem og må omplaceres...

Hvad er dine tanker reelt om det her med opdræt? Hvad er dine planer? Hvad er dit mål? Hvorfor vil du avle?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Katrine

#21
Citat fra: Tendzin Dato  6. September 2010, kl. 18:22
Citat fra: Katrine Dato  6. September 2010, kl. 18:04
For mig hænger det heller ikke sammen at avle på en døv ilder (altså en ilder med en defekt).
Har hun overhovedet stamtavle? ved du hvor gamle forfædrene er blevet?

Fair nok at du vil avle på en ilder med defekt, men så skal du heller ikke komme og påstå at du vil avle sunde hvalpe.

nej det var så flere meninger. mener at man ikke kan tage fuld pris, for noget man siger der, er døv og som ved mange arter, ville blive set som en defekt, men ikke ved ildere. de fungerer præcis som de skal, det er kun en defekt, lige så meget, som en stumpet hale, ville være en defekt. feks ville en amputeret hale, betyde den ikke kan klatre, derved er det en defekt. at man skal trampe i gulvet for at finde sin ilder istedet for at kalde er ikke et handicap eller defekt

Som de andre siger døvhed er det mindste problem, men dette er den ene defekt som man kender pt. (dog med en stor sensynlighed med flere pga. farven og generne, som jeg går udfra du ikke kender siden du undgår og svare på det spørgsmål?)

MEN du mener altså at din ildere bør give sine "super gener videre", hvilket vil sige:
Døvhed
"en farlig farve", så der kan være en masse andre defekter + at du ikke kender baggrunden for din ilder

- hvad er det du mener at din ilder kan bidrage med?
Ildere: Loppen & Bamse

dejligste

Undskyld jeg spørger, men hvad er blaze??  :S

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

Barky

Se på Tendzin's profilbillede. Blaze er en hvid aftegning som går mellem ørerne og ned i panden.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

dejligste

Citat fra: Barky Dato  6. September 2010, kl. 18:51
Se på Tendzin's profilbillede. Blaze er en hvid aftegning som går mellem ørerne og ned i panden.

Nåh okay.. Tak for hjælpen, hold op min mor havde ret dengang hun sagde man kunne blive klog af at spørge  :lol:
Sikke meget jeg lære herinde på forum.. Top nice..!!

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

Tendzin

der bliver avlet færdig slut. køb eller lad være, men jeg har min mening.

selvfølgelig er lizzie dyrlæge undersøgt. hun er 100% rask undtagen døvheden, hun har fået målt blodsukker, blodtal og blevet scannet på hele torso. lizzie har heller ingen problemer med at kommunikere med andre ildere. lizzie er oprindeligt fra en farm. hun har ingen stamtavle, så derfor mener jeg, jeg vil se linierne an. lizzie er trods alt næsten 2 år ved hendes første kuld og er næsten sikker på, hun vil være en fremragende avlsilder  ;) og jo jeg synes min ilder er dejlig og dette er velovervejet. har snakket med forskellige avlere om etik omkring at avle på døve ildere og var godt klar over jeg ville få et møgfald. ville intet poste medmindre mine beslutninger var taget og det er de, så spildte kræfter kære venner, man har lov til at have sine egne meninger. i må hjertens gerne have jeres meninger og kan også godt forstå bekymringen, men lad os nu se. i værste fald beholder jeg bare alle hvalpene selv  :fnis:

Amazing Ferret

Jamen held og lykke med at få solgt dine døve hvalpe  :P

Tendzin


Lena og Peter

Jeg kan bare ikke have det... Herinde er der en masse avler... De er ikke altid enig, men i deres hjerte forsøger de alle sammen at højne standarden på ilderne.
Og så kommer du.. Vel vidne om at du højt sansynlig vil bringe nogle hvalpe til verden med defekter og så forsøger du at forsvare det... Du avler på en defekt ilder og er med til at svine alle de avler der er herinde. De laver et stort arbejde så prøv at hør efter hvad de siger til dig..

citat fra din hjemmeside:  Vores mål i avlen er: sunde dyr...  min reaktion på det hele:  :lol:  :lol:  :lol:  :S  :o  :nej:  :(  :(

FerretParadise

Gud hvor synes jeg dette er trist. :(
Ann Hillerslev.