Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Starshine Ferrets planer 2011

Startet af Starshineferrets, 27. November 2010, kl. 19:43

Amazing Ferret

Citat fra: Marianne Dato  3. Januar 2011, kl. 12:07
Jeg kan bare svare for meg, men jeg kan godt finne på å bruke en ilder uten tavle dersom de rette forutsetningene er der. Det vil si at ilderen kommer fra en oppdretter uten fancy farger eller avtegninger, og at det da heller ikke finnes fancy farger/tegninger i oppdretterens nærmeste miljø, slik at det er garanti for at ilderen har en tavle med rene farger. I tillegg vil jeg gjerne ha informasjon om foreldrene, og dersom det er mulig, beholde kontakt med foreldrene og eventuelle søsken.
Slike ildere kan det være vanskelig å finne, og en må ha de rette kontaktene får å få tak i en slik ilder. Men de kan være et godt tilskudd til å få bygget opp en bra linje. Nå for tiden er det svært vanskelig å få tak i ildere fra linjer uten fancy farger eller avtegninger, så av og til må man satse på et dyr uten tavle.
Jeg ville aldri brukt en ilder uten tavle fra land eller steder som er kjent for å ha fancy farger eller avtegninger.

Hvordan kan du vide der ikke er aftegninger i den linie? Hvis man ingen tavle har på dyret, så kan du da heller ikke vide hvad der ligger bagud for dyret. Det giver i hvert fald ingen mening i mit hoved  :fnis:


Sara - jeg mente nu heller ikke at det var dig der var efter folk. Men der er en del herinde som går efter folk der avler på tavle løse dyr.

Starshineferrets

Man kan faktiskt få reda på en hel del utan att det finns en specifik stamtavla ;) Det finns en hel del uppfödare som te.x enbart avlar viltfärgat.. antingen pga personlig smak eller helt enkelt för att de inte finns "spännande färger" i deras närhet, men nämnda uppfödare har i många fall inget intresse av att skriva ner någon stamtavla.  Så ja.. bara för att en individ inte har stamtavla betyder det inte att den är helt utan information. Men självklart finns det även sådana illrar också ;) jag tror problemet här är att vi pratar/tänker på olika typer av illrar, och att det pga det blir svårt att sätta sig in i varandras åsikt eller hur man nu ska säga det.  :D

Marianne

Hvis du reiser langt ut på landet midt i f eks Ungarn, Tjekkia, Russland osv så finnes det ikke ildere med avtegn hos jaktilder-oppdrettere. Selv om det ikke finnes en tavle på ilderen så vet oppdretteren hva han har i linjen. Selvfølgelig kan det alltids være en ørliten teoretisk sjanse for det, men når begge foreldrene samt alle søsken er uten avtegn så er det i hvert fall ikke nærliggende å tro at linjen er full av avtegn. Hadde en slik oppdretter hatt en haug med dyr med fancy farger eller avtegn hadde jeg selvfølgelig holdt meg unna, men når alle dyrene er uten avtegn, samt infoen som oppdretter har om sine linjer tilsier at det ikke er avtegn i den så vil jeg heller ta en sjanse på et slikt dyr fremfor å kjøpe en ilder med en ikke-optimal stamtavle.

Amazing Ferret

Jeg er glad for i kommer med jeres indput - men i kan ikke få mig overbevidst om at bare fordi et tavleløst dyr sidder hos en opdrætter et eller andet sted, så er dyret bedre end andre uden tavle. Selvom en opdrætter sidder med dyret og kun har rene linier selv, hvor har personen lige den tavle løse fra? Og i kan jo heller ikke vide om der rent faktisk er aftegninger i linien et par led ude. Det er jo rene gisninger det hele :)

Marianne

Det er jo ikke gjettninger når oppdretter sier at h*n aldri har hatt ildere med avtegn i linjen sin. Selv om oppdretter ikke har ført opp på papir hver eneste generasjon så vet de fleste av slike oppdrettere hva de har av farger eller ikke-farger i linjen sin. Det er altså forskjell på å kjøpe en ilder hos en seriøs jaktilderoppdretter fra langt ut på landet i sør-øst europa fremfor hos en bakgårds"oppdretter" i Danmark....

Starshineferrets

Vem har sagt att de är bättre än andra djur? Nu läser du in saker som ingen av oss egentligen har sagt ;) Det finns en hel del saker som gör att man faktiskt kan dra sådana slutsatser ganska så säkert... vad gäller tecken så kan de slå igenom på valparna även om de finns tecknade illrar 10 led bakåt faktiskt, depigmenteringar är en utav de saker som biter sig fast väldigt hårt. I övrigt så är jag ännu av den tro att man hittar sundast och illrar som passar bäst för min typ av avel hos dem som inte bedriver kommersiell uppfödning, sådana som har mångårig vana utav iller avel och som har ett specifikt syfte med sin avel (att te.x avla till jakt eller eget bruk) än hos uppfödare som te.x mig som sitter med en rosa hemsida, sover med illrar i sängen och har långt från tillräcklig kunskap om avel, illrar, sjukdomar, populationsgenetik etc. Det är iaf hos denna typ av uppfödare som jag lär mig mest och även de vars kunskap jag har störst respekt för.

Amazing Ferret


Skal vi ikke bare være enige om at være uenige  :D


Marianne

Vel, du spurte jo etter en grunn til hvorfor Sara vil bruke en ilder uten tavle, om du ikke er enig i svaret så er det i grunnen ikke Sara, eller mitt, problem ;)
Hvilke grunner mener du er de rette til å bruke en ilder uten tavle da, om ikke våre grunner tilfredsstiller deg?

Moderator må gjerne dele tråden, den kom visst litt bort fra det opprinnelige temaet :)

Amazing Ferret

Jeg har ikke sagt at det var et problem  :)

Folk må skam bruge de dyr de vil og folk må også have de meninger de vil. Jeg er bare ikke enig og andet er der ikke i det  :)
Nu har jeg jo hørt hvad i mener om det og så er jeg faktisk tilfreds  :) Mere er der skam ikke i det

Marianne

Men om du ikke er enig i våre argumenter for å bruke tavleløse dyr, hvilke argumenter har så du for å bruke tavle løse dyr?
Jeg blir jo litt nysgjerrig på hvilke meninger du har om den saken :)

Amazing Ferret

Hvis man bare har fulgt lidt med herinde, så kender man vist godt min mening  :P

Marianne

Vel, jeg har ikke fulgt så alt for godt med, så jeg kjenner ikke til den...

Eliza

Erika jeg vil da meget gerne høre din forklaring hvorfor du mener det er iorden at bruge tavleløse dyr, for jeg synes da jeg har fulgt lidt med, men for mig ser det ud som om at du bare er ligeglad med hvad du bruger bare du får de farver du kan lide, men har da alligevel svært ved at tro på at det er den rigtige grund?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato  3. Januar 2011, kl. 13:12
Erika jeg vil da meget gerne høre din forklaring hvorfor du mener det er iorden at bruge tavleløse dyr, for jeg synes da jeg har fulgt lidt med, men for mig ser det ud som om at du bare er ligeglad med hvad du bruger bare du får de farver du kan lide, men har da alligevel svært ved at tro på at det er den rigtige grund?

Det viser jo så bare at du ikke kender mig og det jeg står for  ;) Og hvis man lige kigger på min HP, så er der faktisk ingen dyr uden tavle i avl i år :P

Eliza

Det er jo derfor jeg spørger til din holdning som du af en eller anden grund ikke vil dele med os andre selvom det var dig selv der startede med at spørge ind til emnet..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.