Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Starshine Ferrets planer 2011

Startet af Starshineferrets, 27. November 2010, kl. 19:43

Line

Kan være det står tidligere i tråden, men så har jeg glippet det  .... men de dyr der bliver brugt her, er det dyr hvis forældre er blevet brugt til jagt? For det er da lidt interessant hvis det er :)

Starshineferrets

Nej, inte dessa föräldrar, de är sällskaps illrar, men längre bak i linjen är det främst jaktillrar.
Samma sak med mina kullar 2010... och 2009... jaktillrar även där ;)

Line


Starshineferrets

på vilka djur? En jaktiller är alltså en vanlig iller.. bara det att de är avlade att ha till jakt (på djur.. inte människor alltså :P) och inte enbart sällskap. Så jag förstår inte riktigt vad relevansen är i det hela? Flera av föräldrarna till mina olika avelsillrar är sällskapsillrar, sover i sin ägare säng, tas med på utställningar och pussas och gosar .. men då och då tas de med på kaninjakt som berikning och aktivering. Medans andra är uteslutande jaktillrar och används enbart till detta.

Line

På ebony og nox som er dem din parring handler om :) Du skrev at der var jagtilder i dem, og så tænkte jeg bare at jeg gerne ville vide hvor langt tilbage det ligger, fordi jeg finder sådan noget interessant i forhold til hvordan dyrene og linjerne udvikler sig :) Der er jo stor forskel (i mit hovede) på om et dyr har en jagtlinie fra sit 2 led eller sit 8 led :)

Starshineferrets

ah.. nu skrev jag iofs inte att det var jaktiller i dem någonstans i tråden, pratade generellt, och tråden verkar ha hoppat en del från ämnet ;) men visst är det illrar som används till jakt i dem, Nox pappa bland annat är från en jaktillerstam, även om han själv inte används till jakt utan bara är en sällskapsiller, samma sak med mamman. Nox själv kommer från en sällskapsilleruppfödare (som alltså inte jagar med sina illrar) men det gör inte föräldrarna. Ebony är inte från en sällskapsilleruppfödare öht. Så ja, jag skulle väl säga att det är jaktillerlinjer ganska nära i dem båda.

Marianne

Bare fordi at en ilder er avlet til jakt betyr jo ikke at den er spesiellt anderledes verken i struktur eller oppførsel fra en ilder som er avlet til selskap.
Men det positive med en jaktilder er at den er avlet frem basert på andre egenskaper enn kun fargen, noe som gir en sunnere linje.

Line

ret tæt, er det bedsteforældrene?

Og nej, siger bestemt ikke at en ilder til jagt er anderledes i struktur eller noget. Siger blot at jeg finder det interessant at se hvordan hvalpe med jagtilder tæt på sig udvikler sig i forhold til dem hvor det ligger langt væk, og så dem hvor der slet ikke er noget i :)

Starshineferrets

tja... lite svårt att säga hur de utvecklar sig eftersom de inte är födda ännu ;) Bättre att du då tittar på mina tidigare kullar som har jaktiller nära inpå eftersom de redan existerar ;) Så kan man ju avvakta till Nox och Ebony eventuellt får valpar och se hur de utvecklar sig. ... Aylens mamma Rece är te.x jaktiller, och användes till jakt så sent som förra säsongen. Och hon är en utav mina trevligaste och lättaste illlrar att ha att göra med. Àmors (som även han är oerhört snäll och enkel --- för att inte säga ganska så korkad) föräldrar är båda från jaktlinjer, mamman har fått jaga på helgerna som aktivering hos sin ägare, samma sak med pappan. Men mamman kommer från en sällskapsuppfödare (som avlar på jaktlinjer), medans pappan från jaktuppfödare (som främst säljer ut till andra jägare). Utöver det är faktiskt i princip alla mina illrar från jaktiller ursprung.... faktum är att alla illrar är därifrån då det först är på senare år man har börjat föräldla dem till rena sällskapsillrar. Det är ju av den anledningen som illrar från början domesticerades. Min Buffy var från jaktlinjer, samma sak med Rickie, även stitch har jaktlinjer i sig... Dweia, Daisy och Ludde har både jaktiller, farm och försöksdjurs illrar i sig (marhsall). Med avseende av temperament så säger inte det heller så mycket om dem om de är från jaktlinjer eller ej. Dweia som garanterast är min mest ointelligenta, snälla och oförargliga iller är faktiskt den med allra mest jaktinstinkt ;)

Line

Jeg ved godt de ikke er født endnu, men går da ud fra at de kommer til sommer i og med du har lagt planen, og så bliver det da spændende at følge dem. Du behøver slet ikke forsvare jagtlinier, jeg angriber hverken dig eller dem :) Jeg er blot interesseret i at vide hvor mange generationer ude det ligger :) Men går ikke ud fra at du ved det, da du bare har skrevet tæt på? - og tæt på kan jo være en ting for dig og en anden ting for mig, og derfor kan man ikke rigtig bruge en så diffus udtalelse til så meget :)

Som sagt har jeg skrevet tidligere at jeg i og for  sig kun er interesseret i at vide det, da jeg synes sammenligningen mellem dyr med jagtlinier i sig tæt på, længere væk og helt uden er spændende :)

- Og hvis du ved i hvilken generation jagtilderne kommer ind i dine dyr, så vil jeg da meget gerne vide det. Ligesom mange andre sikkert vil, for det er jo altid rart at kunne blive klogere, og det gør man trods alt bedst ved at dele sine erfaringer med andre :)

Eliza

Citat fra: Line Dato  3. Januar 2011, kl. 15:07
- Og hvis du ved i hvilken generation jagtilderne kommer ind i dine dyr, så vil jeg da meget gerne vide det. Ligesom mange andre sikkert vil, for det er jo altid rart at kunne blive klogere, og det gør man trods alt bedst ved at dele sine erfaringer med andre :)

Hun har jo netop skrevet det og synes da ikke der har været den store interesse for dem som allerede er født med jagtilder i sig så hvorfor det lige er så spænde efter Nox og Ebony forstår jeg ikke..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Starshineferrets

Nu tror jag bestämt att vi har ett missförstånd här igen :D Var har jag skrivit att jag inte vet vart jaktillrarna finns? Hela deras linjer är ju från jaktiller linjer.. men Nox är själv inte uppfödd utav en jägare utan en sällskapsuppfödare.. men ja.. eftersom det bara är jaktillrar i hans linje (även om hans pappa som sagt är sällskapsiller), så gör det väl rent teorietiskt att han är en jaktiller.. eller? Vart gränsen går där för andra har jag ingen som helst aning om. Är det en jaktiller per automatik om de kan användas i jakt (då är väl alla illrar jaktillrar)? Måste ärligt erkänna att jag är ganska så förvirrad ;) Alla mina avelsdjurs linjer utgörs i grund och botten utav jaktiller linjer (ursprungslinjer från det land de kommer ifrån, utan importer eller förädlade illrar), och de flesta av dem är uppfödda av folk som inte är etablerade sällskapsilleruppfödare, utan just jaktuppfödare. Förstår inte helt hur man då ska dra gränsen?

Optimus Ferrets

Jag förstår inte riktigt vad ni menar med jaktiller. En jaktiller är en helt vanlig iller! Jag hade kunnat ta min slöaste soffpotatis till hane och göra honom till en fantastisk jaktiller. Jag vet inte om ni vet hur kaninjakt med iller går till? Det verkar som alla tror att en jaktiller är framavlad för att vara en vildsint och galen mördare, det är inte så det funkar. Du kan släppa ner vilken iller som helst i ett kaninhål eftersom det är doften av illern som gör att kaninen sticker upp ur hålet där jägaren skjuter den. Efetr det kommer illern upp och fattar med största sannolikhet inte vad den gjort! Att springa genom ett kaninhål ger lite mer stimulering än att springa enom ett plaströr, men tar du bort dofter så är det ungefär samma sak. Illern kommer i 99,9% av fallen inte ens i kontakt med kaninen och gör det sticker kaninen ganska fort. det har hänt att illrar hittat kaninungar/småkaniner i hålet som de mumsat i sig och somnat, men jag har bara varit med om det en enda gång. Men detta ligger ju faktiskt i en illers natur att äta när det bjuds liksom! 

Line

men hvis en jagtilder er en helt normal ilder - fx min Zamira... hun er en helt normal standard ilder... Dog bliver hun ikke brugt til jagt, men hvis hun gjorde, hvorfor hulan ville hun så gøre en linje sundere ved at blive parret ind i den?
- Nu tænker jeg bare lige lidt her, men hvis det er en helt normal ilder, så går personen der bruger ilderen til jagt vel ikke op i farven nej, men dens evner indenfor jagten... Men hvem siger at det er en standard-ilder der er bedst altid?

Starshineferrets

Ja, men det är just det jag menar.. jaktinstinkten är inte vad som borde avgöra om en iller är från en jaktlinje eller ej, för då är alla illrar i primcip jaktillrar. De illrar jag syftar på är framavlade specifikt till jakt, men det i sig gör dem per automatik inte bra. Men jag vet vilken målsättning dessa uppfödare har med tanke på struktur, hälsa och intelligens, och den passar mig utmärkt. jag vet också att de bara använder landets ursprungs linjer med både grundfärger och viltinblandning (alltså inga fancy importer eller angoror - eftersom de inte har något intresse av dessa), däremot finns det en hel drös med jaktuppfödare som även de använder lite av varje i sin avel, så nej, alla jaktlinjer passar inte mig bra per automatik ;) Och ja, när jag talar om bra, så talar jag om vad som är bra för mig och min avel, vad som är bra för andra eller enligt andra bryr jag mig faktiskt inte så mycket om ;) Jag vill ha ursprungslinjer, jag har en preferens för illrar som ser så naturliga ut som möjligt och som i vissa fall är lite mer krävande än andra. Mina preferenser och mina val helt enkelt :D Men med det sagt så vill jag även poängtera att jag aldrig någonsin har påstått att min avel skulle vara bättre än andra, inte heller att mina linjer skulle vara det. Jag avlar för min egen skull främst av allt, för att få fram min typ av iller helt enkelt  och fattar mina beslut utefter det - sen finns det dem som gillar mina illrar och dem som inte gillar dem - men det är inget jag har med att göra ;)