Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Kaninjagt med ilder.

Startet af Bawa, 6. Januar 2010, kl. 02:45

Bawa


Sidder og ser videoer på youtube, som jeg plejer når jeg ikke kan sove.
Og så fandt jeg lige den her video. Tænkte nogle måske var interesserede i at se hvordan man bruger ildere til jagt.

Frank ferreting at 90
Bryder mig ikke om måden han slår den lille kanin :X

Der er også en her med Gordon Ramsay.

Gordon Ramsay Ferreting

Shamua

ej fy for helved.. men sådan gør de jo...

Men sig mig er det ikke dew's der er i den første video? :)

Vh. Marianne

Malene

Spændende! :D
Ham den første er godt nok en spøjs mand :fnis:
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Sølvsten

Ja så kan jeg nok bedre lide kæledyrs ilder. Men interresant at se hvordan de gør. Jeg havde en vvs mand hjemme for et stykke tid siden og han jager kaniner med ilder og han var noget overrasket over at se mine var så tamme.

CarinaNielsen

Basserne fra Herning. :)

Namilla

Citat fra: Shamua88 Dato  6. Januar 2010, kl. 03:23
ej fy for helved.. men sådan gør de jo...

Men sig mig er det ikke dew's der er i den første video? :)

Hvad er det du synes er klamt?

Jeg bryder mig ikke helt om måden den første mand dasker kaninen med den der krog... men ellers har han dælme taget på at aflive dem! Det er ikke helt nemt...
Man skal jo huske at kaniner i England er skadedyr, så selvom de er nuttede, så er det altså nødvendigt at slå nogen af dem ihjel...
Og fremfor mange steder hvor man gasser dem ud, så er det her da humant...

Bawa

Citat fra: Shamua88 Dato  6. Januar 2010, kl. 03:23
ej fy for helved.. men sådan gør de jo...

Men sig mig er det ikke dew's der er i den første video? :)
Nej, det er albinoer ;)

Shamua

Citat fra: Namilla Dato  6. Januar 2010, kl. 11:05
Citat fra: Shamua88 Dato  6. Januar 2010, kl. 03:23
ej fy for helved.. men sådan gør de jo...

Men sig mig er det ikke dew's der er i den første video? :)

Hvad er det du synes er klamt?

Jeg bryder mig ikke helt om måden den første mand dasker kaninen med den der krog... men ellers har han dælme taget på at aflive dem! Det er ikke helt nemt...
Man skal jo huske at kaniner i England er skadedyr, så selvom de er nuttede, så er det altså nødvendigt at slå nogen af dem ihjel...
Og fremfor mange steder hvor man gasser dem ud, så er det her da humant...
Jeg synes ikke det er klamt! Synes bare det ser voldsomt ud! Ja, at han hakker efter kaninen på den måde, og så ville jeg aldrig kunne knække nakken på en kanin og pille indvoldene ud på den måde  :nej: Men som jeg skriver er det jo sådan man gør!

Vh. Marianne

Anne

Jeg synes det er fint man jager kaniner med ildere. Mange jægere, i hvert fald i england, har ilderen som kæledyr ved siden af. Og der er faktisk mange af dem der synes dte er synd at have ildere man ikke jager med :lol:

Namilla

Jeg kan på sin vis godt følge de jægere Anne... det er i hvert fald synd at have ildere man ikke aktiverer...og det må være fantastisk aktivering... Ildere får lov at arbejde og følge sine instinkter...

Danja

Synes at der er lidt sjovt at se de videoer :-)
Før jeg købte Lilli blev hun brugt til kaninjagt på Endelave, desværre er der gået sygdom i bestanden derovre så kaninerne er midlertidigt fredet.

Citat fra: Leo, rufus og Vera Dato  6. Januar 2010, kl. 09:12
Ja så kan jeg nok bedre lide kæledyrs ilder. Men interresant at se hvordan de gør. Jeg havde en vvs mand hjemme for et stykke tid siden og han jager kaniner med ilder og han var noget overrasket over at se mine var så tamme.

Jeg tror faktisk at mange jagt-ildere eller hvad men nu skal kalde dem er noget tamme, jægerne skal jo kunne håndtere dem ordenligt osv. Lilli var meget tam da jeg købte hende og det samme var den han jeg købte sammen med hende. Hannen nappede mig en enkelt gang i øret, og Lilli har aldrig bidt mig (eller jo hun har nappet mig en enkelt gang i hånden da jeg var så dum at tage hende op lige efter at jeg havde rodet rundt med rå kødben til hunden  :lol:)

Sølvsten

Citat fra: Danja Dato  6. Januar 2010, kl. 18:37
Synes at der er lidt sjovt at se de videoer :-)
Før jeg købte Lilli blev hun brugt til kaninjagt på Endelave, desværre er der gået sygdom i bestanden derovre så kaninerne er midlertidigt fredet.

Citat fra: Leo, rufus og Vera Dato  6. Januar 2010, kl. 09:12
Ja så kan jeg nok bedre lide kæledyrs ilder. Men interresant at se hvordan de gør. Jeg havde en vvs mand hjemme for et stykke tid siden og han jager kaniner med ilder og han var noget overrasket over at se mine var så tamme.

Jeg tror faktisk at mange jagt-ildere eller hvad men nu skal kalde dem er noget tamme, jægerne skal jo kunne håndtere dem ordenligt osv. Lilli var meget tam da jeg købte hende og det samme var den han jeg købte sammen med hende. Hannen nappede mig en enkelt gang i øret, og Lilli har aldrig bidt mig (eller jo hun har nappet mig en enkelt gang i hånden da jeg var så dum at tage hende op lige efter at jeg havde rodet rundt med rå kødben til hunden  :lol:)

Ja det kan man godt forestille sig. Jeg tror bare ikke vvs manden havde forestillet sig at man også kunne have dem med legetøj, bur tæpper osv. Han var noget overrasket og han turde ikke røre mine sovende ilder.

Anne

Citat fra: Namilla Dato  6. Januar 2010, kl. 17:48
Jeg kan på sin vis godt følge de jægere Anne... det er i hvert fald synd at have ildere man ikke aktiverer...og det må være fantastisk aktivering... Ildere får lov at arbejde og følge sine instinkter...


Jeg synes det er en åndsvag diskussion der kører i england om det er kæledyrsejerne eller jægerne der er de bedste. Der er gode begge steder og brodne kar beggesteder også. Man kan/må ikke gå på jagt andet end efterårs/vinterhalvåret fra september til april og hvis nes jagtildere så sidder og rådner op resten af året udne menneskekontakt eller gode vilkår for aktivering så er det jo ikke ret fantastisk.

Der er mange jægere der har sine ildere som kæledyr ved siden af jagten og som passer rigitgt godt på dem. Ligesom der er mange kæledyrsejere der har sine ildere ude så meget som overhovedte ude og aktiverer dem meget, og der er dem der tager dem ud ½ time om dagen max eller slet ikke dagligt.

Jeg synes ikke man kan dele det op i at jægerne er de gode og kæledyrsejerne dårlige, eller omvendt.
Så længe man aktiverer sine dyr og de ikke sidder ret meget i bur, samt passer og plejer dem ordentligt, så synes jeg personligt man er en god ilderejer, uanset hvad ilderens konkrete formål så end måtte være.

Namilla

Det var nu slet ikke sådan ment Anne... det var slet ikke for at starte en diskussion...
Jeg tænker bare, at dyr der får lov til at arbejde, er glade dyr, og så var den sådan set ikke længere...
Det giver jo sig selv, at en jagt ilder ikke skal sidde i sit bur alle årets andre måneder...

Anne

Du kan jo heller ikke vide hvor stor diskussionen er, men det er faktisk rigtigt muddekastagtigt. Og jeg syens bestemt også det er en god ting at der finds jagtildere, jeg fandt jo selv Mija fra en jagtlinie og den næste jeg forhåbentlig får (den skal lige fødes først) er det også, for jeg tror da bestemt at når man jager med sine dyr, så er det ganvligt for dyrene at være kvikke og adrætte og så avler man også efter det. Hvor kæledyr avles efter farve tit og temperament (temnperament har selvfølgelig også noget at sige hos jagtildere, man vil helst ikke ædes jo).

Men jeg synes ikke at man kan sige at en jagtilder har det bedre end en kæledyrsilder eller omvendt, for det kan ikke genereliseres på den måde, og det er muligt at holde sine dyr aktiverede selv om man ikke jager. Jeg tror f.eks. ikke at der er så mange jægere der løber og leger tafat med deres dyr som mange af os gør, så det er jo bare forskellige måder at aktivere på og forskellige ting man fremmer hos ilderne.