Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Gode idéer?

Startet af xCelina, 5. Marts 2010, kl. 17:47

xCelina

Jeg kunne godt tænke mig at mine dyr skal løbe frit altid eller i hvert fald det meste af tiden..
- men jeg er ikke klar over hvordan jeg lige skal vende dem til det?
Hvad gør jeg for at sikre mit hjem så de kan løbe frit? Hvor stort skal det bur de kan rende ind være?
Også lige et problem, de har lært sig selv at hoppe op i sofaen og videre hen på stuebordet.. det gider vi ikke have, så hvad gør vi? ;) hvis man altså kan gøre noget..

Jeg synes det kunne være super hygge, hvis de rendte rundt sammen med os hele dagen.. :) også har vi heller ikke rigtig plads til deres bur.. ;/

Også lige et spørgsmål uden for emnet.. hvor længe kan der gå fra ilderen er kommet i løb til de absolut skal være sterilliseret?

Ser frem til en masse dejlige og hjælpsomme svar, fra i fantastiske mennesker.. ;)

Namilla

Du skal sikre dig, at der ikke er noget ilderne kan komme til skade på... der må ikke stå askebægre, rengøringsmidler, maling, shampoo osv, som ilderen kan komme til...
Der må ikke være noget ilderen kan komme til at sidde fast i, så tjek alle huller (fx ved radiatoren og ned i gulvet)...
Den bedste måde at sikre alting, er sådan set at lukke ilderne ud, og se hvad de synes er interessant... husk at det ikke er sikkert de lige er i alt på 1 dag, så det tager længere tid...
Husk at lukke døren til toilettet, så de ikke kravler ned i toilettet (jo de kan godt selv åbne låget)...Det samme gælder døren til køkkenet hvor de ellers helt sikkert vil gå i skraldespanden og/eller kravle ind under/bag elementerne...

Skal de gå frit hele døgnet, så behøver de ikke et bur...men de skal naturligvis have bakker flere forskellige steder samt rigelig mulighed for sikre, varme steder at sove... (+ mad og vand naturligvis)... I de perioder mine gik løs havde jeg transport kasser stående hvor der var dejlige tæpper i, og der sov de ofte...

Du kan ikke lære ilderne ikke at hoppe op i sofaen...kun ved at gøre det umuligt for dem... Du kan gøre det umuligt for dem at komme på sofabordet ved at flytte det tilpas langt væk fra sofaen...

Anne

Det er forskelligt hvor længe tæver kan tåle at gå i løb. De fleste dyrlæger vil helst ikke sterilisere dem i løbetid, mken giver dem en sprøjte først så de går ud af løb. Der er også et par v hobs i landet dt kan tage hende til for at få hende ud af løb, men så skal du vente et par uger til hun er klar til "parring"  så det ikke bliver et mareridt for hende. Med chorulon skal hun også have været i løb i minimum 10 dage før den gives, så vidt jeg husker.

Malene

Jeg har ikke gjort så meget for at ildersikre. Jeg har sådan set bare sørget for at fjerne alt i ilderhøjde, og hvis de kan komme ind i skabe, eller ligende, så kan du købe en babylås. Det har jeg på køleskabet og toilettet :)
Det kan være du kan få nogle idéer her: http://www.naturalferrets.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=310

Sofabordet har jeg bare accepteret at de kan komme op på, så hvis der ligger noget på bordet, lægger jeg det op på en hylde inden jeg går.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.