Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

2 ildere sammen med unger

Startet af Mahiaebum, 23. August 2010, kl. 11:36

AlisVolatPropiis

Citat fra: Makrel123 Dato 24. August 2010, kl. 19:49
AlisVolatPropiis, ja, du har helt ret, det er jo kun mennesker med egne erfaringer, der skriver herinde og den bog om "ilderen som kæledyr" er skrevet af en med egne erfaringer og det er vigtigt at huske når man sætter sig ned og læser den.

Plus den er skrevet for hvad...mange år siden....der er kommet meget mere til siden....men igen, i kan lytte eller lade være....det er ikke mit ansvar hvad i udsætter jeres dyr for....men min mening den siger jeg på et debatforum hvis jeg ønsker....

men stadig...

side 1:
Citat fra: Namilla Dato 23. August 2010, kl. 12:58
Nej... de kan ikke gå sammen, og nej, I skal ikke gå igang med at avle...
Få nu lige 1 ilder først, få noget erfaring med den...(og det er altså ikke bare 2 måneders erfaring)...
Det er en underskudsforretning at avle...det kan vi lige så godt få på det rene.. Prøv engang at se salgssektionen...der er mange der ikke kan komme af med deres hvalpe i år...og det er vel at mærke hvalpe med stamtavle... det bliver bestemt ikke nemmere at komme af med hvalpe uden stamtavle... (og I skal nok ikke regne med, at der er opdrættere der vil sælge avlsdyr til begyndere)...
Ildere er ikke ligsom mus og rotter der klarer det hele selv i forbindelse med drægtighed og fødsel... hvis man ikke kender tegnene, så risikerer man at miste både tæven og hvalpene, pga en omgang underlivsbetændelse... man risikerer også at tæven bliver aggressiv efter fødslen, at hun æder hvalpene, eller at hun ikke vil kendes ved dem... det er altså ikke småting...
Få en ilder eller to, få nogle års erfaring med ildere... følg med på forummet... Hvis I så stadig om et par år, gerne vil avle...og har sat Jer grundigt ind i tingene, så kan I jo begynde at lede efter nogle avlsdyr...sådan nogle hænger heller ikke på træerne...

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 23. August 2010, kl. 13:03
Og tæverne vil ikke kun æde hinandens hvalpe -de vil æde deres egne og den anden tæve og jer hvis de får lov.....en tæve i løb, en drægtig tæve og en tæve med hvalpe er ikke et hyggeligt kæledyr....


Der er blevet svaret på det....endda mange gange og her er ingen regel over man SKAL forholde sig til trådstarters oprindelige spørgsmål....desden er man stadig ret uintelligent hvis ikke man lytter til andre når man er helt ny og der står ingen steder jeg siger det er for dårligt af hende hun har læst den bog, jeg advarer hende bare mod at følge dens anvisninger

Men sødt i holder sammen som familie og gid du dog havde frarådet hende fra at avle da hun fik ideen....velkommen....

Namilla

Ilderen som kæledyr er fra 2000...jeg har den selv stående på hylden, for at kunne forklare begyndere, hvorfor den ikke kan bruges *S*... Den er skrevet af en dame som har haft ildere i 9 år (altså ikke mange års erfaring at skrive en bog udfra)... der er ingen kildehenvisninger i bogen, ud over en hanvisning til DIF og en dyrlæge i København... derudover er der henvisning til 2 hjemmesider (ferretcentral.org og dyrebrevkassen.dk).. dyrebrevkassen er desværre kendt for at give decideret forkerte råd, råd der kan være fatale for dyrene...så den ville jeg bestemt ikke acceptere som lødig kilde... Det kan godt være der ikke var megen litteratur om ildere i 2000, men der må have været mere end det...
Nu sidder jeg bare lige og skimmer bogen, og den første store fejl jeg falder over, er allerede på side 13 "Ilderen kræver godt nok ikke det helt store, hvad anhår plads, men den skal dog have noget plads at røre sig på, især hvis den er i bur noget af dagen"... alle der har haft ildere ved, at det måske nok er muligt at holde en ilder i en 1værelses lejlighed, men det kræver altså noget helt specielt af ejeren...en ilder er ikke et dyr der ikke kræver plads... Bogen anbefaler at man kan købe ildere i dyrhandlen (ikke et ord nævnes om farerne ved at købe dyr med ukendt ophav)...der nævnes heller ikke med et ord noget om genetisk arvelige sygdomme og faren ved dem...
På side 19 står der "ilderen er god til at underholde sig selv"...det vil jeg påstå er en lodret løgn... jo, måske kan de nok finde på noget at lave, men så bliver det som regel destruktivt...
"ilderen er en rigtig kælepotte. Den nyder at ligge på sin ejers skød og blive nusset og kløet. Kysser man ilderen, vil den ivrigt kysse igen..."... nej, igen...bestemt ikke alle ildere der er sådan... jeg vil endda tro at det er fåtallet der ligefrem vil ligge stille og blive kælet i længere tid... forsøger man at kysse en ilder, så vil man i mange tilfælde blive bidt i næsen eller læben... Jovist, denne bog er skrevet med udgangspunkt i forfatterens erfaring, men det er godt nok en meget begrænset erfaring hun har! (9 års erfaring med ildere behøver jo heller ikke dække over mere end 2-3 ildere)...
På side 24 står der omkring ilderens lugt "Dette problem kan man minimere ved regelmæssigt badning af ilderen. Man kan også få en ilder-deodorant, hvis lugten bliver for slem, og man ikke synes, et bad hjælper"... man skulle tro jeg sad og fandt på det her, men det gør jeg ikke... Badning af ilderen bør kun foretages i "nødstilfælde"...(hvis ilderen har rullet sig i bakken fx)...og primært uden sæbe... Vasker man ilderen ofte, så ødelægger man det naturlige fedtlag i pelsen, ilderen vil producere mere talg og komme til at lugte mere... pelsen vil i øvirgt også blive tør og ødelagt og ilderen kan få hudproblemer... nogle ildere løser i øvrigt problemet ved at lugte "forkert", ved at rulle sig i bakken... Ilder-deodorant? Øh, hvis ikke man kan tåle lugten i bageriet, så skal man nok ikke have en ilder...
Side 27 "De fleste ildere kan godt lide modne frugter og grøntsager. Udover tørfoder, bør dette tilbydes ilderen hver anden dag."... jep, fint hvis man vil give sin ilder insulinoma...hvis ikke skal man nok holde sig fra det...
Omkring godbidder anbefales rosiner, majs, små æblestykker, melonterninger og agurk... rosiner er direkte giftigt og de andre ting indeholder så meget sukker, at man med tiden vil risikere at give sin ilder insulinoma...
Jeg gider ikke sidde og finde flere fejl, men bogen er spækket med dem... Lyt nu til folk der har mere erfaring og er i stand til at finde mere lødige kilder, end denne bogs forfatter var... Bare fordi man ikke vidste bedre, da bogen blev skrevet, behøver man jo ikke begå samme fejl idag...

KariN

Utroligt at forfatteren har haft ildere i 9 år hvis de er behandlet sådan der gennem alle årene! så må der næsten være tale om mere end 2 ildere, for de kan da ikke være blevet ret gamle..

Ja det kan godt være man ikke vidste bedre dengang, men det gør man jo nu :) Så det er ikke for sjov at folk skriver som de gør :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Anne

ja jeg kan godt huske da jeg læste den var jeg også ved at tabe underkæben. Synes da 9 års erfaring er fint til at skrive en bog, men enten var der ikke meget viden dengang eller også undersøgte forfatteren det ikke ordentligt. jeg tror så mest på det første, for jeg fik også mange råd i starten som man i dag ville blive slagtet for

Amazing Ferret

Jeg vil anbefale man køber bogen Ferret For Dummies  :D Den er helt klart bedre end *Ilderen som kæledyr*

KariN

Citat fra: Amazing Ferret Dato 25. August 2010, kl. 15:08
Jeg vil anbefale man køber bogen Ferret For Dummies  :D Den er helt klart bedre end *Ilderen som kæledyr*

Jeg har den også herhjemme :D og ja den er klart bedre end den anden ;) Jeg har dog ikke fået læst den hele endnu
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

AnneME

men nu har hun slettet sin bruger :( iii altså

Snabeldyr

lad os håbe at de lægger lidt mere tanke i at få en ilder
Stealing our hearts, then our sanity

AnneME

jep :) kan vi kun håbe. Men har snakket med hende om, at hun bare kommer til mig og ser mine osv. tror det giver et bedre billede for dem osv <3