Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

2 ildere sammen med unger

Startet af Mahiaebum, 23. August 2010, kl. 11:36

Starshineferrets

och vill man inte lägga me rän 500 kr på en iller... har man då råd att betala de 5000-10000 ett akut kejsarsnitt eller annan behandling kan komma att kosta om din hona får problem vid födseln? iår har det varit väldigt många komplicerade förslossningar. Jag själv fick ge båda mina honor oxytocin för att de skulle klara att få ut alla valparna. Som tur är har jag dte hemma själv, men det är det inte alla som har (eller bör ha!), och därför hade man behövt en kång tur till veterinären, som förutom att kosta mycket pengar även hade riskerat både valpar och honans liv.

Anne

Jeg kender nu til mange sager hvor man kan have 2 tæver og hvalpe gået sammen, men det kræver føling, viden og erfaring.

Jeg er ked af at sige dte trådstarter men det lader virkelig ikke til at du ved en masse om ildere. Det er bare min opfattelse.


Anne

Du skal føle dig fri til at modbevise mig.

Mahiaebum

det ved jeg ikke hvordan jeg skulle kunne.. men jeg vil da sige at jeg ved en del.. for jeg har læst meget om dem..

KariN

En ting er at læse en masse, det gjorde jeg selv lææænge før jeg overhovedet fik min første ilder, alligevel er jeg blevet meget klogere efter at jeg fik ham hjem og jeg lærer stadig nyt i dag, efter at have haft ilder i 3 år,

Og nej avl er bestemt ikke noget man bare kaster sig ud i :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Mahiaebum

det er da også derfor at jeg ikke bare begynder. jeg vil bare gerne vide det fordi det var en god ting at vide.. for det ville da være synd at skille 2 ildere ad som havde gået sammen i så lang tid

Barky

Så lad være og neutraliser dem.. :)
Så kan du få en avlstæve når du har læst op om avl og fået dig en avlsmentor du kan udspørge som du vil. :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

Du bør neutralisere dine ildere når de er minimum 6-8 måneder gamle (eventuelt give dem implantat) og så vil de sandsynligvis ikke forandre sig overfor hinanden og kan gå sammen altid og være til stor glæde for dig uden i skal igennem hormomsyge tæver og parringer/hvalpe osv der kan gå galt, store dyrlægereninger og hvalpe der bider af h til.


Katrine

Som skrevet i den anden tråd lyder det bestemt ikke som om du har læst specielt meget om ilder.
Hvis du havde det ville du vide at stamtavler ikke bare er snopperi, men en MEGET vigtig ting, hvis man skal avle, det kan du stort set ikke undgå at læse hvis du læse om ilder.
Du ville vide at ilderavl, ikke er noget med bare lige gør.

Hvis jeg var dig, ville jeg besøge nogle med ildere, og se om det overhovede er dig.
- Så ville jeg enten få et par voksne neutraliseret dyr eller et par hvalpe og så neutralisere dem når de bliver gamle nok.
Og så vente i hvert fald 5 år, men overhovede at tænke avl.
Ildere: Loppen & Bamse

Anne

#26
Mahriaebum:

Hvordan ville du holde din ilder?

Hvor meget ville dne komme ud hver dag?

Hvad ville du give den at spise?

HVordan ser man om en tæve er i løbetid?

Hvad sker der hvis en tæve går i løbetid før længe?

HVordan opdrager man en ilder?





Snabeldyr

hej

ville lige sige at i skal vente med de tanker til i har mødt en ikke bide trænet hvalp, det er virkelig et stort arbejde
Stealing our hearts, then our sanity

Namilla

Du skriver tidligere, at du ikke ser noget galt i at avle på en ilder, hvis bare man sælger hvalpene billigt... For det første, så vil det blive en underskudsforretning for dig, det er altså ikke noget du vil tjene på...
Gør dig klart: Din ilder får måske 10 hvalpe...de skal fodres op (og hvalpe æder MEGET), der skal være rent grus i bakkerne hele tiden (for hvalpe skider meget!), derudover kommer at du sikkert skal til dyrlægen med tæven under drægtigheden mere end 1 gang...det koster også...
Hvalpene skal bidetrænes inden du sender dem i nye hjem, har du overskud til det?
Du skal så heller ikke regne med at du kan få alle hvalpene solgt, lige når de er klar... og måske vil der være hvalpe du slet ikke kan få solgt (se hvor mange avlere der stadig har hvalpe til salg herinde)... i den tid skal de jo også fodres på... alt i alt ender hver hvalp med at have kostet mere, end du kan få for dem...
Dertil kommer det moralske aspekt... vil du kunne se en hvalpekøber i øjnene og fortælle dem, at du altså ikke ved om hvalpen vil leve mere end ½ år? Hvalpekøberen har ret til at vide, at du intet ved om forældredyrenes linier, og at du derfor ikke kan garantere mod arvelige sygdomme...
Og hvad så hvis hele det kuld du får, får lynkræft? Vil du kunne have det på samvittigheden?

AnneME

havde os læst en masse om dem, og troede jeg vidst meget :D
men da dagen kom og vores dejlig tøs skulle hjem, vendt billedet. Der er jo mega anderledes.

Der er folk som har erfarning, som svare til vores alder ;)

fx troede jeg ikke at en lille tøs som hende ville være så anderledes og nappede osv da hun kom hjem,(hun nappede ikke eller noget hos opdrætteren) :) men nu slikker hun kun. jeg blev "væltet" lidt om kuld i chok. selvom jeg egentlig godt viste hvordan de er som små.

vores Hannibal er så meget nemmere, og det ælder :)
så synes fra mit billed, af at bøger ikke giver erfaring. ik meget i hvert fald.
blev faktisk meget ked af det over hvordan hun var, og skal da ikke lyve over at jeg måske græd lidt :) men min kæreste tog mig i hånden og sagde hvordan det var. men vidste det jo godt :O

men nu os sige jeg var lidt i chok over hvor dyrt det kan være hos en opdrætter. men egentlig er det faktisk billigt vis man ser på hvad der følger med osv. og det med at du altid kan vende tilbage til sælger.

nej, hvor kan man skrive  :nej: ;) :-$

sorry :)
ingen sure minder. tak :D