Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

2 ildere sammen med unger

Startet af Mahiaebum, 23. August 2010, kl. 11:36

AnneME

havde os læst en masse om dem, og troede jeg vidst meget :D
men da dagen kom og vores dejlig tøs skulle hjem, vendt billedet. Der er jo mega anderledes.

Der er folk som har erfarning, som svare til vores alder ;)

fx troede jeg ikke at en lille tøs som hende ville være så anderledes og nappede osv da hun kom hjem,(hun nappede ikke eller noget hos opdrætteren) :) men nu slikker hun kun. jeg blev "væltet" lidt om kuld i chok. selvom jeg egentlig godt viste hvordan de er som små.

vores Hannibal er så meget nemmere, og det ælder :)
så synes fra mit billed, af at bøger ikke giver erfaring. ik meget i hvert fald.
blev faktisk meget ked af det over hvordan hun var, og skal da ikke lyve over at jeg måske græd lidt :) men min kæreste tog mig i hånden og sagde hvordan det var. men vidste det jo godt :O

men nu os sige jeg var lidt i chok over hvor dyrt det kan være hos en opdrætter. men egentlig er det faktisk billigt vis man ser på hvad der følger med osv. og det med at du altid kan vende tilbage til sælger.

nej, hvor kan man skrive  :nej: ;) :-$

sorry :)
ingen sure minder. tak :D 
der er forresten en opdrætter ca 20 km fra dig <3


Anne

#31
Jeg tudede også over min første ilder. Hun bed bare så meget (mere end normalt) og intet hjalp. Og jeg var altså 19 og havde læst på det i flere år...

Men til gengæld så var jeg forberedt på så meget andet med ildere og vidste det meste, heldigvis. Så er der mange ting de rhar ændret sig siden da, men det er en anden sag.

AnneME

okay, :) hun nappede os besynderlig meget synes jeg, men det er ved at blive ændret :)

godt jeg ik er/var alene.
Min veninde fik en hvalp fra samme kur. men er sikker på den var noget med den, hun kunne ikk sætte mad uden at den sad fast i hånden, men det er ordnet nu :) synd for dem begge :(

Anne

My nappede ikke bare. HUn sad fast i ens hænder så blodet flød og angreb når hun fik chancen

AnneME


Robert

Tror bare man skal give det lidt tid når en ilder kommer i et nyt hjem. Den skal lige have lov at være sig selv og vende sig til alt det nye før den er klar til at lege osv. Nu var Buster så 2 år da jeg fik ham og havde allerede vendet sig til mennesker. Men Han slikkede også mig da jeg skulle ud til ham og var fredlig, lige ind til vi kom hjem så kunne man godt se han var meget utryg ved det hele. Kommer selvfølgelig altid som en chok når man er ny. Men vidste også det nok krævede tid. Men ja man skal lige give dem en uge eller 2 til at vende sig til sit nye hjem. og så kan man jo derefter begynde at lære den op.

Mahiaebum

tak for alle de gode råd vil lige svare på dine spørgsmål AnneME

Hvordan ville du holde din ilder?
Jeg vil have min ilder sammen med dens søster i et bur udenfor. i buret kommer der et hus og buret vil blive stort der kommer også et vandkar der ind, som bliver tomt om vinteren i stedet bliver det måske fuld med blade.

Hvor meget ville den komme ud hver dag?
Den vil mindst komme 4 timer ud om dagen, det har mig og min søster beregnet både med lektier og det hele.

Hvad ville du give den at spise?
Hvis man kan finde noget kattemad som indeholder det som det skal vil den få det. andre gange vil den få kakkelakker, kød nogen gange og andre ting. jeg har læst at de er meget glade for rosiner så det vil vi bruge som godbidder.

Hvordan ser man om en tæve er i løbetid?
når ilderen er i løbetid bliver den mere rød nede ved kønsdelene

Hvad sker der hvis en tæve går i løbetid før længe?
den bliver syg hvis den er i løbetid i for lang tid.

Hvordan opdrager man en ilder?
man opdrager en ilder med kærlighed og respekt. man skal huske at sige nej når den gør noget den ikke må og man må ALDRIG slå den. og så skal man bruge tid på den.

mette11

Citatjeg har læst at de er meget glade for rosiner så det vil vi bruge som godbidder.
Ja ildere er meget glade for rosiner det er korrekt...at rosiner så rent faktisk er giftige for dem er en helt anden sag!! :S

Mahiaebum


FerretParadise

Jeg bliver så ked af, at læse denne tråd, at jeg næsten tror at det er en joke.
Jeg kan og vil simpelthen ikke tro på, at 2 børn mener alvorligt, at nu vil de avle. :(
Ann Hillerslev.

KariN

#40
Mahiaebum:

En ilder kan IKKE TÅLE rosiner, Der er for meget sukker i, (Det gælder ALT FRUGT OG GRØNT, deres mave kan ikke fordøje det) så det er en rigtig dårlig idé at bruge det som godbidder. Køb hellere nogle godbidder der er beregnet til ildere, det kan godt være at det er dyrere, men hellere det end at ende med en syg ilder.

De 4 timer i har dem ude, skal være udenfor deres bur, det er ikke nok at sidde i buret hos dem. De skal ud og aktiveres og opleve noget uden for deres bur = De skal ind i huset og aktiverres og kunne løbe frit rundt.

Og ja det er alt for sent at sætte dem udenfor og bo nu. Det kan som de andre skriver først gøres næste sommer.

Tag et kig på min hjemmeside og få jeres forældre til at læse på den også, så de også ved hvad det egentlig kræver at have en ilder,  der er en masse generel info om ildere og svar på mange af de spørgsmål man som kommende ilder-ejer kan have

Og ja for guds skyld, tag ud og besøg nogle med ildere, spørg alt det i vil og vær i kontakt med personens ildere, så i er forberedt på hvordan livet med en ilder er. For det er ikke noget man kan læse sig til ;)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

mette11

Fordi rosiner kan indeholde et stof som er giftigt for ildere! Hvorfor de kan det, må du ikke spørge mig om...jeg er ikke planteekspert, biolog eller andet i den retning, så jeg forholder mig udelukkende til det fact at rosiner er giftige for ildere! Hvorfor har at gøre med de stoffer en rosin indholder og stoffernes indvirkning på ilderens krop.
Det er ikke alle rosiner der indholder det stof, men eftersom du ikke kan se på en rosin om dem indholder det eller ej, ja så er det sgu ret dumt at tage chancen!

http://ilderforum.dk/forum/viewtopic.php?f=8&t=5938&hilit=vindruer+og+rosiner

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Sys også lige det er vigitigt at slå fast at ildere ikke har godt af noget andet end kødbaseret ting!
Og at alt der ikke er lavet af kød skal de helst ikke ha.
Deres kost skal hovedsageligt bestå af protein, og fedt fra KØD!
Det var ikke lige så udybende men det må i selv læse op på der er nok tonsvis af indlæg omkring kost men dette var bare lige så i ikke begyndt at sys det var sødt den ville spise brød osv!

O for guds skyld må i ikke give chokolade, det kan de også dø af!!!

Troor helt serøst at i/du virkelig skal læse lidt mere og det er altid meget informativt at følge med på diverse forummer...

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Hvad ville du give den at spise?
Hvis man kan finde noget kattemad som indeholder det som det skal vil den få det. andre gange vil den få kakkelakker, kød nogen gange og andre ting. jeg har læst at de er meget glade for rosiner så det vil vi bruge som godbidder


Det er fint nok i har læst de skal ha kattemad, men hvorfor har i ikke læst hvilket fodermærker osv der er de bedste? ved der ligger foderanalyser og sammelign. af priser herinde og det er ofte emner der er oppe at vende på de forskellige forummer da foddermarkedet ofte udvikler sig!?


Det virker som om i har læst fra en bog men ikke sat jer ind i hvordan det faktisk foregår. det er virkelig et stor emne at sætte sig ind og specielt deres kost er stort emne men også virkleig vigtigt for ilderen levekvalitet!

jeg siger ikke jeg vidste ALT hvad der er at vide om ildere da jeg fik min første og det ved jeg da stadig ikke da det er et meget stort emne at sætte sig ind i. Men jeg havde faktisk læst og fulgt med i baggrunden på forummer siden jeg var 15 og fik først min første ilder da jeg var 18!

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Når nu du dig og din søster skal ha en hver der skal bo og opvokse sammen hvad vil i så gøre den dag du måske vil flytte hjemmefra?
Vil i så bare skaille de to tøser ad, eller vil i lade dem bo ved jeres foældre og så kan de tage sig af dem eller hvordan vil i løse den?

For en ilder lever i gennemsnit 5 år og kan se du er 17 nu så der går vel ikke mange år før du får lyst til at flytte for dig selv eller er nødt til at gøre det på grund af uddannelse!

der er mange overvejelser når man skal anskaffe sig dyr og man kan selvf ikke garderer sig imod alt der vil ske men dette "problem" er noget i bør ha overvejet og fundet en løsning på inden i anskaffer jer dyrene!