Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

2 ildere sammen med unger

Startet af Mahiaebum, 23. August 2010, kl. 11:36

Amazing Ferret

Citat fra: Mahiaebum Dato 24. August 2010, kl. 15:38
det ser man til den tid. jeg jeg vil tro at mine forældre tager den nemme løsning og afliver dyret hvis den er alvorlig syg :(

Sikke da nogen søde forældre du har  :X  :@

Måske det var en ide og vente med at få ilder til du bor for dig selv og det er dig der styrer tingene.

Namilla

Du har flere gange fået at vide, at ildere er dyre i drift... hvad så, hvis du en dag ikke har råd til foder, og dine forældre ikke vil betale? Skal ilderen bare sulte så? Eller skal den så også aflives?
Og skal den aflives hvis den får orm fx? Det kræver oftest en tur til dyrlægen + medicin... ildere kan nemt komme til at fejle helt almindelige ting, som de sagtens kan blive raske af, men som kræver et besøg hos dyrlægen... man kan ikke bare aflive et dyr, fordi man ikke gider betale for dyrlægen... Så kan du jo så i øvrigt også godt regne med at din ilder vil blive aflivet inden den bliver 9 mdr...for inden da skal den sterilliseres og det koster mellem 1500 og 2000 kr...
Den holdning du lægger for dagen er så uansvarlig at jeg ikke håber der er nogen der vil sælge dig en hvalp! At have en ilder kan sammenlignes med at have en hund...det er ikke et dyr man bare lige afliver fordi man ikke gider betale for dyrlægen!

Mahiaebum

altså der er forskel på at aflive et dyr fordi den har kræft og fordi den har orm selvfølgelig ville mine forældre betale hvis den kan blive rask af det! man det er da klart hvis dyret er alvorlig sygt at den skal aflives! det burde i da alle samme have ansvar nok til for det er da dyrplageri at lade den lide!

cibatuchsi

#78
Citat fra: Mahiaebum Dato 24. August 2010, kl. 16:57
altså der er forskel på at aflive et dyr fordi den har kræft og fordi den har orm selvfølgelig ville mine forældre betale hvis den kan blive rask af det! man det er da klart hvis dyret er alvorlig sygt at den skal aflives! det burde i da alle samme have ansvar nok til for det er da dyrplageri at lade den lide!

det var så ikke det du skrev tidligere.
men kan godt lide at DU skal ha et dyr. og at dine forældrer ikk vil ha dem ind. ergo: vil dine forældrer intet ha at gøre med DIT dyr, men du går ud fra det er dem der skal betale for det hvis lokummet brænder på. jeg må indrømme at kommer min datter når hun er 17 og vil ha en hund, kat eller en ilder. må hun selv spare op til det hele. self vil vi låne hende pengene hvis det er til noget akut. min datter på snart 9 har sin egen ilder, men hun kan og skal ikke tage ansvaret for den.

men helt ærligt.........

ej må stoppe her. for jeg har intet godt at skrive til dig

Mahiaebum

jeg har da skrevet alvorlig syg! ville du måske lade dit barns dyr være syg eller ville du vælge at betale for den? sådan er mine forældre de hjælper mig. men det er da godt i alle sammen er så venlige her inde!

cibatuchsi

#80
Citat fra: Mahiaebum Dato 24. August 2010, kl. 17:04
jeg har da skrevet alvorlig syg! ville du måske lade dit barns dyr være syg eller ville du vælge at betale for den? sådan er mine forældre de hjælper mig. men det er da godt i alle sammen er så venlige her inde!

min datter er ikk gammel nok til at tage ansvaret for den og ej heller for den anden hun havde så ja vi betaler med glæde. men du er 17 år og snart myndig. du burde vide at du ikk altid kan få dine forældres hjælp. og hvad vil du så gøre når de en dag ikk kan/vil hjælpe mere.

en ide til dig er at du allerede nu begynder at ligge penge til side både til en hvalp og til uforudsete dyrlægeregninger. får bygget volieren inden frosten kommer. snakker med forskellige opdrættere for at finde den opdrætter du føler dig mest tryg ved. tager ud og besøger alt og alle med ildere, så du kan møde gamle, hvalpe, søde og frække ildere.

håber du tager dette til dig. husk det er et levende dyr og ikk et stykke legetøj det handler om.
avl skal du slet ikke overveje endnu, det er sådan noget du kan tænke på når du for det første har dit dyr hjemme og for det andet har fået noget mere erfaring mht ilderen.

vi er skam venlige herinde. men hallo prøv at læs det folk skriver, det bliver skrevet for at hjælpe.
:lol:

AlisVolatPropiis

Du siger den ikke bliver tam.....som andre dyr...men det her er en ilder....den bliver ikke bare sky som en kanin der ikke får kontakt...den bliver VILD...og den vil ikke være bange for at bide jer....på mig lyder det som om i har læst "ilderen som kæledyr" en bog skrevet af en tumpe, i en tid hvor ilderen var så nyt et kæledyr ingen vidste noget om dem....det holder bare ikke.

Rosiner er giftige for alle dyr,....det bør man altså vide.

Jeg synes dog det er fint i undersøger :) og jeg kan da kun være enig i at ilderen er et dejligt kæledyr...men det er et krævende kæledyr....både i tid, pleje og økonomisk.

Det er et "sejt" kæledyr og folk vil helt sikkert vende sig efter jer på gaden og jeres venner vil finde det totalt cool i har sådan et specielt kæledyr....men det er ikke en grund til at anskaffe sig et kæledyr....jeres forældre kunne ligeså godt give jer en hund hver...så meget kræver en ilder, både i tid og penge.  -er de villige til det? og er i villige til at blive bidt til blods måske dagligt i et år....og stadig bruge 4 timer dagligt med dem? Ildere er sociale dyr og vil ikke blive harmoniske og søde kæledyr af ikke at blive håndteret rigtig meget dagligt.

Man kan ikke bare skille to dyr ad fordi det passer jer bedst....de knytter sig meget til deres "flok" og vil få det rigtigt dårligt af at blive skilt.

Den økonomiske side af det skal i virkelig også tænke på....

Mad koster ca 3-500kr i måneden
Kød ca 4-500
kattegrus 300kr
Dyrlæge, der skal i nok sætte omkring 500kr i måneden til side -de skal jo sundhedstjekkes hvert halve år., og vaccineres hvert år...og have råd til at komme til vagtdyrlæge eller alm hvis de bliver syge
Et enkelt røgtenbillede hos en vagtdyrlæge samt konsultation er 6000kr...
tilbehør -ildere ødelægger ting...så tæpper og diverse 100kr i måneden
I skal have noget antibakterielt at gør rent med, osv.
godbidder, vitamintilskud, og olie -200kr i måneden
i skal altid have aktivt kul eller zoolac...

Legetøj. seler osv......

Har et barn og en teenager virkelig de penge? eller er jeres forældre villige til at betale det?


Og skal i avle så er det
Sundhedstjek på tæven -3-500kr for at se om den overhovedet er sund og rask
Parring -2500kr
Ekstra løbende sundhedstjek  3-500kr per gang
modermælkserstatning, 500kr pr dåse, to tæver der skal have gennem hele drægtigheden og gerne før parring samt til hvalpene som tilskud senere skal i nok bruge 2-3 stykker
Vitamin tilskud 500kr til to tæver
Og i kan ligeså godt forvente at tæven får underlivsbetændelse og bliver det ikke behandlet så dør både tæve og hvalpe....
bygning af to redekasser med indendørs løbegård -ilderhvalpe SKAL fødes og opvokse indenfor! -1500-3000kr
Sundhedstjek af hvalpe inden salg -uden chip og vaccine (hvilket man altså normalt gør det er 600kr pr hvalp) men uden er det ca 3-500kr pr hvalp....
(forstår i nu hvorfor man ikke sælger to hvalpe til 500kr?.....man tjener ikke engang på det når man sælger til 2500kr)

Går det så bare lidt galt.....så koster bare en scanning 1500kr
kommer hvalpene til skade koster det også...
Kejsersnit er 8000kr...og de sker altså lidt for tit...

Og er i overhovedet sikre på i har en dyrlæge i nærheden der ved noget om ildere? for har i ikke, så dødsdømmer i på forhånd jeres ildere hvis det går galt (og det er levende væsner ikke KØB for egen fornøjelse, smid væk hvis de går lidt i stykker ting)

Jeg har bare meget svært ved at se to så unge piger have økonomi til det her...og forældre der er vllige til at betale SÅ mange pengefor to børns hurtige fikse ide
Det er ikke for at være efter dig, men det der er absolut MINDSTEkravene...og skal man antage du er et voksent modent ansvarligt menneske...så opfylder du som det mindste, mindstekravene for det dyr du tager ansvar for :)

Og det er ikke for at være ond, det er bare for at vise det nok er lidt urealistisk det i har gang i :)

Amazing Ferret

Normalt er folk ret venlige og meget hjælpsomme - men når man ikke rigtig hører efter og tager de råd der kommer, ja så bliver folk sq lidt mugne og det forstår jeg godt.

Du er ikke den første 17-årige der er kommet herind og vil have ildere og starte med at avle. Vi ser det hele tiden

Mahiaebum

jeg vil ikke avle det har jeg sagt i hvert fald ikke nu.. og jeg gider heller ikke det her mere  :'( jeg havde jo kun kommet med et spørgsmål og håbede på at få et svar...

PiaLyng

Du fik et svar, mange gode svar.

Mahiaebum


AnneME

du må ikke slette din profil, pga af dette :(

de forskellige ting er kommet ud forkert,. du mente os vis det var alvorlig syg. og der intet kunne gøre.

:( <3

Mahiaebum

det er jo det jeg skrev alvorlig syg

AlisVolatPropiis

Folk prøver bare at hjælpe og ja nogle gange er det meget direkte :) men hvis du prøver på at forstå at dem vi først og fremmest tænker på, og vil hjælpe er de kæledyr vi alle elsker :)

De skal jo have det godt, og da ildere er nogle dyr der stiller rigtigt høje krav til deres ejere, så bliver man altså tit urolig når folk er uerfarne og viser nogle ret grundlæggende fejl...og NEJ....det kan du faktisk ikke gøre for og vi bebrejder dig ikke, jeg gør i hvert fald ikke :) Du har faktisk læst noget om det, og nej du kunne ikke vide det faktisk var noget af det værste læsestof om ildere der findes.

Vi har bare alt for mange gange set det gå galt....især med unge der har meget andet i deres liv, og/eller er afhængige af forældrenes økonomi.
Derudover så er der visse ting der kræver rigtig meget erfaring med ildere, og det kan man ikke læse sig til.
Og det er synd at du skal til dels udsættes for vores bekymring, bare fordi der har været mange andre der ikke har kunnet tage ordenligt ansvar for det dyr de har anskaffet sig, men prøv at se det sådan her.....-hvis 9 ud af 10 ender med at forsømme eller sælge deres ilder igen...så er det altså lidt det værd at det går ud over den sidste 10ende, hvis det forhindrer 9 ildere i at få det dårligt -forstår du? :)

Vi har meget erfaring herinde og vi ved hvad vi taler om...og ja nogle gange bliver vi lige lidt meget, når vi alle engagerer os på en gang...men det er et emne vi alle går meget op i....vi elsker jo bare ildere, og ønsker de alle har det godt, og lever i erkendelsen og den daglige erfaring om at ildere virkelig ikke er nemme kæledyr.

Giv ikke op...lyt, lær og modbevis os så.... :) Vis os i kan blive de bedste ilderejere fordi i også elsker de her dyr og vil dem det allerbedste :) Og at i er den ene ud af de ti som er klogere, mere moden, mere ansvarsbevidst :)

mette11

Alvorligt syg og uhelbredeligt syg er ikke det samme i min verden!! Jeg reagerer på alvorligt syg, da det er det som bliver skrevet...

En ilder kan fex. blive alvorligt syg ved at spise et fremmedlegeme og hvis dette sætter sig fast og ilderen ikke bliver opereret så dør den!! Det må da siges at være alvorligt, men absolut ikke uhelbredeligt!