Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Tendzins Fritteri

Startet af Tendzin, 6. September 2010, kl. 16:33

Tendzin

hejsa så fik jeg starten på en lille hjemmeside, op at køre. starter et meget lille stueopodræt næste år (dvs vi prøver os frem med et kuld næste år). det hele er meget nyt og har ikke kunne give noget ordentlig info, før jeg får min nye hvalp hjem fra holland.

skriv gerne hvem der vil bytte links :)

http://tendzinsfritteri.webs.com/

hvis i vil vise jeres støtte til et nyt fritteri, kan i gøre det på facebook :)
http://www.facebook.com/apps/application.php?id=147343035295003

mette11

Ehhh nu bliver jeg lige nødt til at spørge...du vil avle på din pige med blaze og du vil avle sunde dyr?? For mig hænger det ikke helt sammen...har hun stamtalve?? Er hun hørende?? Hvad ved du om hendes gener??

Der står godt nok at intet er sikkert endnu...

Tendzin

Citat fra: mette11 Dato  6. September 2010, kl. 17:12
Ehhh nu bliver jeg lige nødt til at spørge...du vil avle på din pige med blaze og du vil avle sunde dyr?? For mig hænger det ikke helt sammen...har hun stamtalve?? Er hun hørende?? Hvad ved du om hendes gener??

Der står godt nok at intet er sikkert endnu...

for mig hænger det nu fint sammen :) har ikke tænkt mig dette skal være en udspørgningstråd, så vælger ikke at svare på flere af sådanne spørgsmål ;) er du interesseret i en hvalp, får du naturligvis hele historien over pb ;)

mette11

Jeg er ikke interesseret i en hvalp og hvis jeg var, ville jeg nok miste interessen når du som opdrætter ikke vil udspørges om dine planer og dermed ikke vil fortælle grundene offentligt, eller diskutere emnet! For mig er åbenhed hos en avler vigtigt og det er for mig vigtigt at de vil stå offentligt frem og fortælle hvad de laver og hvorfor...at man så måske ikke er enig er en anden ting, men jeg synes det er vigtigt at stå ved sine handlinger og forklare dem så alle kan læse svarene.

Genetik er ikke min stærke side, men så vidt jeg ved er aftegnet blaze ofte forbundet med døvhed som må siges at være en helbredsmæssig defekt. En ilder med mulighed for helbredsmæssig defekt er i mine øjne ikke en sund ilder. Derfor kan jeg ikke forstå hvordan det at avle på en ilder med blaze er at avle sunde ildere. Men jeg vil da meget gerne have det forklaret...

Barky

Jeg kunne nu godt være interreseret i at høre hvordan du vil sikre dig nogen sunde hvalpe. Også offentligt. :)
Det er vel noget fornuftigt du har at sige? Så hvorfor holde det på PM, hvis vi andre kan få gavn af at høre det?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Amazing Ferret

Du kan lige så godt vænne dig til at blive udspurgt om disse ting  :D Det vil ske ret jævnligt at folk spørger til ens opdræt og dyr  :)

Tendzin

kan nu ikke se hvorfor interessen er der, hvis folk ikke er interesseret i andet end at "synes det er forkert", men here goes: ja Lizzie, min blaze tæve, er døv. jeg ser det ikke som en defekt, da hun jo fungerer fint og vi har bare andre måder at kalde på hende på. det er det eneste der er anderledes. selvfølgelig tager man ikke lige fuld pris, for en døv ilder og som sagt er jeg ærlig omkring det, hvis der er interesse for hvalpene. det første kuld vil også kun blive solgt på kælekontrakt, til jeg kan se hvordan linierne udvikler sig.

desuden står der avlsmål, som jo trods alt, er mål, fordi de ikke er opnået endnu, men ser stadig intet forkert i at kalde, en døv blaze eller silver for den sags skyld, sund og rask.

lussingen

Det er jo fuldstændig ude i hampen :S Du vil avle på en ilder, som du VED er døv??? Hvor fanden er din ansvarlighed lige henne? Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan du kan være ligeglad med sådan en defekt!! Oven i købet vil du sælge eventuelle hvalpe billigere fordi de er døve? Og du vil se hvordan linien udvikler sig?? Hvordan tror du lige selv den udvikler sig?
Du må meget undskylde, men jeg synes det er lavmålet af ansvarlighed du her udviser. jeg er ikke efter dig personligt, men ikke om jeg nogensinde kan forstå din argumentation :S
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Tendzin

Citat fra: lussingen Dato  6. September 2010, kl. 17:57
Det er jo fuldstændig ude i hampen :S Du vil avle på en ilder, som du VED er døv??? Hvor fanden er din ansvarlighed lige henne? Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan du kan være ligeglad med sådan en defekt!! Oven i købet vil du sælge eventuelle hvalpe billigere fordi de er døve? Og du vil se hvordan linien udvikler sig?? Hvordan tror du lige selv den udvikler sig?
Du må meget undskylde, men jeg synes det er lavmålet af ansvarlighed du her udviser. jeg er ikke efter dig personligt, men ikke om jeg nogensinde kan forstå din argumentation :S

ja det var jo så din mening  ;)

Amazing Ferret

#9
Må jeg spørge hvad for dig er en defekt så?

Og så kan jeg lige fortælle at døvhed hos ildere er arveligt.

Jeg har selv en dreng som er døv hvor der er flere døve i hans linie og det skulle have været stoppet da man opdagede det. Døvhed er ikke ok i mit hoved

lussingen

Citat fra: Tendzin Dato  6. September 2010, kl. 17:59
Citat fra: lussingen Dato  6. September 2010, kl. 17:57
Det er jo fuldstændig ude i hampen :S Du vil avle på en ilder, som du VED er døv??? Hvor fanden er din ansvarlighed lige henne? Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan du kan være ligeglad med sådan en defekt!! Oven i købet vil du sælge eventuelle hvalpe billigere fordi de er døve? Og du vil se hvordan linien udvikler sig?? Hvordan tror du lige selv den udvikler sig?
Du må meget undskylde, men jeg synes det er lavmålet af ansvarlighed du her udviser. jeg er ikke efter dig personligt, men ikke om jeg nogensinde kan forstå din argumentation :S

ja det var jo så din mening  ;)

Det kan du tro det er!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

mette11

Hvis du ikke mener at døvhed er en defekt, hvorfor så ikke tage fuld pris for hvalpene??

Jeg forstår det heller ikke...du har fundet en han i udlandet som du venter på at få hjem. Han skal bruges til avl, dvs. du har gjort dig et stykke arbejde for at finde ham og jeg formoder at han er udvalgt ud fra nogle kriterier som fex. sundhed. Da der ikke står noget om han, kan jeg kun gætte. Men det tyder for mig som om du har truffet et godt valg ved at få en hvalp fra udlandet hjem i stedet for at gå ned i den nærmeste dyrehandel og købe en. Derfor er det lidt svært at forstå hvorfor du så vil anvende en pige med blaze som er døv. Hvorfor så ikke også gøre et stykke arbejde med at finde en god avlspige??

Katrine

For mig hænger det heller ikke sammen at avle på en døv ilder (altså en ilder med en defekt).
Har hun overhovedet stamtavle? ved du hvor gamle forfædrene er blevet?

Fair nok at du vil avle på en ilder med defekt, men så skal du heller ikke komme og påstå at du vil avle sunde hvalpe.
Ildere: Loppen & Bamse

Barky

Hahahaaha......!!!! HAHAHAAHA!!!

Det her er en vittighed ikke?

Tendzin - når en ilder fra naturens side ikke fødes døv. Så er det en fejl ved ilderen at den er døv = en defekt.
Derudover har din tæve blaze (den hvide aftegning i panden), blazeaftegningen giver døvhed hos 75% af de ildere der har blaze. DVS at det ER en fejl.

Men udover det.. Døvhed er sq det mindste problem med blazeaftegningen.. Det helt horrible er jo at langt de fleste ildere med defekter, også har indre defekter som f.eks forstørret hjerte.. Og man laver ikke bypass på ildere - så de dør bare når de ikke kan mere.

Du sikrer dig kun EEN ting ved at avle på en defekt ilder = Du sikrer dig at du ingen respekt eller forståelse vil få for din beslutning.

Men det er ikke min hovedpine når hvalpekøberne ringer grædende til dig fordi at deres 1-2-3årige ilder lige er død mellem hænderne på dem. Og DU ikke lavede forarbejdet ordentligt så hvalpekøberne i stedet kunne ringe 7-8 år efter og sige at ilderen var død mens den sov af alderdom.


(Havde du derimod vist interesse for ilderavl - ved at kontakt avlere og høre om sunde avlsdyr og "oplæring" i ilderavl - så havde du nok høstet en del mere respekt... Blandt andet fra mig.)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

FerretParadise

Måske opdrætteren til den han du skal købe, er mere fornuftig, og har det stående i kontrakten på ham, at han ikke må parre en tæve med blaze.
Man har jo lov til at håbe på det.
Ud over det, så ser jeg døvhed som den mindst farlige defekt, som en ilder med blaze kan bære på. Hva med organ defekterne som der tit også er?

Nej jeg forstår dig simpelthen ikke.
Fair nok, at du vil være opdrætter, men hvorfor så ikke forsøge at gøre det godt?
Hvorfor starte ud på en tæve med blaze?
Tro mig, det er en rigtig dårlig måde at starte på, jeg har faktisk selv gjordt den dumhed. I 2005.
Jeg lyttede dengang til de forkerte mennesker, og ja, det har taget mig flere år, at få fjernet den "skamplet" på mit opdræt.

Så mit råd til dig er, brug ikke den tæve med blaze i avl, find dig en anden tæve, en fra en sund linje, og start så dit opdræt med nogle forhåbentlig sunde ildere.
Ann Hillerslev.