Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Brug af kattebakke?

Startet af KillerRacoon, 15. Januar 2013, kl. 18:51

KillerRacoon

Tjae... Nu er det lidt over 2 måneder siden at jeg fik min dejlige ilder Gizmo(2 år til sommer) :)
Han har flittigt brugt sin bakke, og har aldrig skidt på mit gulv..
Men her de sidste 3 dage har han.. det er noget øv.. og jeg har gulvtæppe på hele gulvet så samtidig også noget gris...   :(
I starten tænkte jeg at det nok bare var et uheld, og jeg tørrede op og gnubbede godt med en klud..
men dagen efter gjorde han det gud hjælp mig IGEN. og det var samme sted!  :@
Nånå.. ned på gulvet og tørre op igen.. - Det skal lige siges at jeg begge gange tog ham i nakken (til han gabte) og sagde NEJ og derefter satte ham i bur.
Denne gang tog jeg så noget klorin på en klud og gnubbede efter, for at være sikker på at det ikke var lugten fra sidst.. men.. igen i dag gjorde han det så... og jeg ved virkelig ikke hvorfor. Det har jo aldrig været et problem...  :(
Er det nogle der har råd til dette?
Please be om  :-$ :fnis:

Anne


lille_jill

Ildere er vanedyr. Har de først besluttet sig til, at et bestemt sted på gulvet er godt, så er det næsten umuligt at få dem til at ændre mening. Hvis han nu skider et sted, hvor det er muligt at sætte en bakke hen, så sæt den for guds skyld der!!! Det kan virkeligt spare dig for mange problemer.
Hvis det ikke er muligt at sætte en bakke der, så skal du have renset tæppet i bund, så alle spor efter afførring fjernes. Så vil han måske glemme, at sætte sig der. Du kan også indrette et sovested, der hvor uheldet sker eller sætte et eller andet pynte-fis der i stedet, så det bliver umuligt at bruge stedet.

Du skal ikke skælde ham så hårdt ud for at skide ved siden af. Ildere har et meget kort tarmsystem og når de skal - så skal de altså! De gider ikke gå så langt, så nu flere bakker nu bedre. Det er vitterligt ikke ilderens skyld og de ser ikke fejlen i det de gør og skal derfor ikke straffes så hårdt.
Du må IKKE!!! Bruge buret til afstrafning. Han vil forbinde det med noget dårligt ret hurtigt og så bliver han frustreret over, hvornår han skal sove og hvornår han har fået skæld ud. Det kan føre til en del tremmeruskeri og så er det slut med din nattesøvn. Buret skal være et godt sted, hvor man kommer hen når man er for træt til at lege :)

KillerRacoon

Hmmm... Anne, hvad er viril?

og javel.. Det var jeg ikke lige klar over det med straf  :X Det er desværre under mit skrivebord hvor der ikke er så meget plads så lidt svært med bakke der.. der må gang i kludene!  :fnis: Kan eventuelt prøve at ligge et tæppe derind.


lille_jill

Viril = ikke kasteret. Virile hanner markerer en del og er kort sagt bare mega klamme.

Hmm.. Hvad med der helt lave bakker, som max er 5 cm høje? Ildere bruger rigtigt ofte hjørner til at sætte sig i, så det bliver en pest at lære ham fra det. Den her plejer jeg at bruge under mit skrivebord: http://www.google.dk/imgres?um=1&hl=da&client=firefox-a&sa=N&tbo=d&rls=org.mozilla:da:official&biw=1280&bih=651&tbm=isch&tbnid=vwI1JhYeqh83JM:&imgrefurl=http://www.petdreams.dk/kattebakke-plast.html&docid=Awfn6pqQWtAlrM&imgurl=http://www.petdreams.dk/media/catalog/product/cache/1/image/800x800/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/y/lyserod-kattebakke_1.jpg&w=800&h=800&ei=jpv1ULjLI8qO0AWHgYG4Aw&zoom=1&iact=rc&dur=322&sig=111598469478365401522&page=1&tbnh=145&tbnw=155&start=0&ndsp=27&ved=1t:429,r:17,s:0,i:131&tx=121&ty=79

Det du kan gøre i forhold til bakketræningen er positiv forstærkning. Lige så snart han bruger bakken, så ros ham og giv en godbid EFTER han har lavet noget. Har desværre selv haft et kræ der er flere år troede, at han fik en godbid for at sætte sig op i bakken og se nuttet ud fordi jeg var lidt for gavmild og hurtig til at smide ros efter ham  :X
Ildere skal næsten altid på bakken når de vågner, så der kan du fange ham i det :)

KillerRacoon

Åhhhh, jo han er skam kasteret!

Jeg må lige se om det hjælper med et tæppe, og ellers må det blive en bakke! også selvom der kun er 2m hen til den anden..  :o

og godbider må jeg så også lige prøve med! Tusind tak for rådende, håber det virker  :fnis:  :dans:

Anne

Selv om han er kastreret kan han stadig godt have en del hormoner i kroppen, og siden han starter på den adfærd nu, tænkte jeg at der MÅSKE kan være en sammenhæng. Hvis du ser andre adfærdsændringer og han måske kommer til at lugte lidt mere, skulle du måske overveje at give ham et implantat, som får hormonniveauet ned.

Det er dog slet ikke sikkert det har noget med hormoner at gøre, måske er det bare et super godt sted at skide :)

KariN

Hvad med at lægge et skrivebords underlag under dit bord? Så hvis han bliver ved er det da en del nemmere at fjerne :) eller ja som de andre skriver, en bakke eller en hule til ham :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

KillerRacoon

#8
Suk.... Ja så gjorde han det så igen... dog var det denne gang et helt andet sted! faktisk næsten lige ved siden af bakken.... Han VIL bare ikke bruge den hver anden gang... forstår det ikke... jeg fjerner altid det han laver lige efter.. Så det er jo ikke fordi bakken er beskidt  :(

Hvis det er hormoner, er det så noget der går væk igen? eller?

(red.) jeg lavede (i går) en "hule" til ham under mit bord og derefter gik han på bakken.. men ak.. så virkede det jo så ikke alligevel   :lol: