Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Blå mærker efter operation?

Startet af lille_jill, 21. Oktober 2012, kl. 17:49

Anne

#105
falsk drægtighed sker kun når man sætter et implantat i en tæve i fuldt løb. en tæve der ikke ha været i løbetid kan ikke blive falsk drægtig, fordi det kræver en ægløsning.

Jill: har du fået snakket mere med Alison omkring det med varmepuden. jeg synes virkelig du skal lytte til det dolly har skrevet, for det lyder jo som om det er det, og hvis det er, så skal du jo selvfølgelig ikke hænge på regningen fra behandlingen, men jeg håber da virkelig også at alison selv kommer frem til det samme.

Jeg er virkelig glad for at hun har det bedre! Jeg synes simpelthen det er så uretfærdigt for dig :(

lille_jill

Det er sjovt, for Alison nævnte yverbetændelse flygtigt, men det var ikke noget hun havde set på ildere før.

Anne: jeg nævnte det i lørdags da jeg hentede Amina og hun ville undersøge det. Men dyrlæger bliver også syge engang imellem, derfor kunne jeg ikke få en tid i dag. Men skal nok huske at følge op på det i morgen :)

Eliza

Hvor er det skønt der er så meget fremgang :) har du nogen ide om hun nu vil kunne bruges i avl? ved ikke om hendes dievorter har taget skade?


Et spørgsmål nok mest til Dolly, men kan en anden svare så må de da meget gerne det :) Men hvordan kan der opstå så slemme varmeskader ved brug af en varmepude, hvis der er lagt noget imellem puden og ilderen? Og hvorfor kommer det så kun nogle gange? 
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

NemoToft

Citat fra: Eliza Dato 29. Oktober 2012, kl. 20:21
Hvor er det skønt der er så meget fremgang :) har du nogen ide om hun nu vil kunne bruges i avl? ved ikke om hendes dievorter har taget skade?


Et spørgsmål nok mest til Dolly, men kan en anden svare så må de da meget gerne det :) Men hvordan kan der opstå så slemme varmeskader ved brug af en varmepude, hvis der er lagt noget imellem puden og ilderen? Og hvorfor kommer det så kun nogle gange? 

Varmepuder bliver bare så varme, selv på det laveste trin. Og når Amina er bedøvet flytter hun sig jo ikke. Hvilket hun ville gøre, hvis hun kunne føle at nu begynder det vist at være lidt lunt her. Og cellerne bliver så varme at de henfalder. Du kan tro der er meget respekt omkring varmepuder. Det er jo heller ikke godt for en patient i narkose, at blive kold. Lige så snart dyr bliver bedøvet, rammes forskellige centre i hjernen. Et af dem er termoregulerings centeret. Dvs at dyret ikke selv kan styre sin egen temperatur. De taber temperatur. Så vi vil jo rigtig gerne støtte med noget lunt omkring dyrerne. Men på et øjeblik kan det bare gå så grueligt galt. Også selvom der er tæppe (ofte flere lag tæpper) imellem dyr og varmepuden. Jeg har kun set billeder af et amerikansk studie, hvor det handlede om vævsdød, efter for høj temperatur i forbindelse med narkose. Puha. En kat der manglede alt huden på ryggen. Nøj, det var ubehageligt.
Ja, og hvorfor sker det så heldigvis så enormt sjældent, at dyrerne får varmeskader. Fordi vi er heldige, fordi vi hellere acceptere lidt varmetab, end risikoen for for meget varme, ford vi er gode til at flytte rundt på dyrerne undervejs i narkosen, fordi mange er gået væk fra varmepuder og istedet bruger varmetæpper, som slet ikke kommer op på de samme temperature, fordi der er lavet vandvarmetæpper, hvor temperaturen kan styres meget præcist.


Hvor er det dejligt at Amina har det så meget bedre idag  <3


Stjerne

Citat fra: Anne Dato 29. Oktober 2012, kl. 18:09
falsk drægtighed sker kun når man sætter et implantat i en tæve i fuldt løb. en tæve der ikke ha været i løbetid kan ikke blive falsk drægtig, fordi det kræver en ægløsning.

Jill: har du fået snakket mere med Alison omkring det med varmepuden. jeg synes virkelig du skal lytte til det dolly har skrevet, for det lyder jo som om det er det, og hvis det er, så skal du jo selvfølgelig ikke hænge på regningen fra behandlingen, men jeg håber da virkelig også at alison selv kommer frem til det samme.

Jeg er virkelig glad for at hun har det bedre! Jeg synes simpelthen det er så uretfærdigt for dig :(

Okay :-)
Tak for forklaringen :-)

Eliza

Dolly tusind tak for forklaringen, selvom jeg ikke synes det er en rar tanke at der ikke skal mere til.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

lille_jill

Der har også været nogen sager hvor mennesker har fået forbrændinger af at have en bærbar stående på lårene, så det undrer mig bestemt ikke at det kan ske så nemt på en ilder.

Men tjekket i dag gik fint :) Amina er ved at blive så frisk, at hun ikke gider det dyrlæge-fis mere. Den del af såret der er åbent healer fint, men er desværre stadig så sårbart at hun skal blive hjemme fra Julefrittevitten pga. infektionsfare. Hun gider ikke plastres ind, så skal fortsætte med at smøre såret et par gange dagligt. Det er lidt usikkert , om den sorte del af såret kan falde af selv, så vi skal til tjek deroppe med jævne mellemrum.
Alison sagde, at hun ikke kunne komme med en mere passende forklaring end den med varmeskaden og sagde undskyld for, hvis det skulle være dem der har lavet en fejl.

Jeg har næsten ikke turde tænke på om hun vil have dievorter der fungerer efter det her. Lige nu vil jeg bare gerne have hende til at heale op. Kommer der til at være en større risiko for, at hun ikke kan amme, så skal hun selvfølgelig ikke avles på.

Syntes godt nok at det her har været en hård omgang. Mens jeg har haft Amina har jeg hele tiden troet at Chucky var ved at krepere hvert øjeblik og derfor er mange af mine tanker gået på ham, fordi jeg gerne ville nyde ham, mens han var frisk. Efter jeg flyttede sammen med Michael, så blev Amina 110% min ilder, fordi hun hader Michael (og nogenlunde alle andre som siger hende imod). Han har så tilgengæld adopteret Chucky, så næsten alt min ildertid det sidste halve år har været Amina-tid. Har nok haft lidt en underlig tanke om, at Amina ikke kunne blive alvorligt syg, for det er jo altid Chucky som kommer galt afsted eller får pådraget sig alverdens maveproblemer. Så det har virkeligt været en underlig periode, hvor jeg er kommet Amina en god portion nærmere :)

lille_jill


mette11

Føj hvor ser det ud  :( :( :( Men godt at hun er mere frisk og det går den rigtige vej  ;)

Sølvsten

Åh hvor ser det altså slemt ud. Men det er godt hun et ved at blive fræk igen

Anne

Dejligt at du har fået en undskyldning, så betaler hun vel også for det?

Lena og Peter

Dejlig med en opdate.. Og dejligt at hun er ved at være "frisk" igen. :)

lille_jill

Citat fra: Anne Dato 30. Oktober 2012, kl. 21:48
Dejligt at du har fået en undskyldning, så betaler hun vel også for det?

pas..

Åh, du kender mig, Anne. Jeg spørger jo helst ikke om sådan noget  :X Tager mig lige sammen fredag, når vi skal derop igen.

Anne

#118
Hvorfor tror du jeg stikker til dig? :)  Jeg ved godt det er svært for dig, men du skal jo ikke hænge på regningen her, det er jo en menneskelig fejl fra dyrlægens side (eller en teknisk, men stadig fra dyrlægen), og derfor må de jo betale. Jeg synes du har været igennem nok uden også at få en kæmpe regning.

Men jeg håber virkelig at hun selv kommer og siger at hun selvfølgelig betaler for alle omkostninger i forbindelse med skaden, Dolly siger jo at dyrlæger har en forsikring imod den slags, og den kan hun vel bare bruge.

Jeg kan ikke se hvordan det på nogen måde kan blive din pligt at betale for det her, og jeg håber inderligt at Alison er enig i det. (Og det kan jo meget vel være at hun også bare tager det som en selvfølge)

I øvrigt håber jeg ikke at hendes brystvæv er ødelagt, jeg aner ikke om den slags gendanner sig selv, men hvis det ikke gør, så føler jeg virkelig med dig. Jeg ved jo hvordan det er når man havde et dyr man troede der var til avl og det så ikke er forsvarlig alligevel :( Men uanset hvad, så er det bare så godt at hun har det bedre og jeg håber virkelig hun kommer sig snart <3 hendes liv er trods alt det vigtigste

Nanna

Hvor er det dejligt at det går fremad - og ad et sår! Håber virkelig det heler snart, men alt tyder da på fremgang.

Og ja, håber ikke regningen bliver for stor, og at du kun skal betale for at få opereret implantatet ud som var hovedårsagen.
Mange hilsener fra Nur, Keela, Louie og Nanna