Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Ildere og menneskemad

Startet af lille_jill, 29. Oktober 2009, kl. 11:24

lille_jill

Giver i nogengange jeres ildere menneskemad? Altså rester fra aftensmaden, et lille stykke slik til hygge eller lignende?

Kom gerne med kommentarer og lad debatten køre :)

Bawa

Nej aldrig i livet :) Det er menneskemad, ikke ildermad ..
Desuden spiser jeg mest grønt, og det kan de slet ikke tåle!

Men Steffen har en gang delt noget kylling med sheila .. Ikke tilberedt med kryderier eller lign.!
Og det synes jeg er helt i orden. Det er nemlig lækkert (I deres øjne!) ..

Amazing Ferret

Jeg synes dette er en lidt farlig afsteming....jeg ved at mange folk er blevet slagtet for at give deres dyr menneskemad. Men det må være op til den enkelte hvad de vil give deres dyr

Idamusen

prøver engang imellem med et lille stykke kød hvis jeg står og skærer det ud når jeg skal lave mad. ikke tilberedt men de gider det som regel ikke..
Zif har dog tiltusket sig en klat leverpostej en dag det røg på gulvet.
slik har min dreng en lille kærlighed for. har 2 gange fundet ham med rumpetten i slikskålen når jeg har forladt stuen. -sjovt nok eneste 2 gange han har været på bordet. og lige da vi fik ham havde han et eller andet sted fundet en stor vingummi som han slæbte rundt på. spiste ikke af den. men fik et ordentlig hak da jeg prøvede at tage den første gang.


og nu kom diller-drengen så lige og tiggede godbidder. dem gad han godt leve af.

lille_jill

Amazing ferret: Nu er afstemningen jo anonym, så ingen kan se, hvem der stemmer hvad ;)

Selv giver jeg ikke noget menneskemad når jeg er hjemme. Primært fordi at jeg lever vegansk og har en ilder med ultra sart mave. Han løber nogen gange med mit tofu, men det er vidst mest fordi at han syntes at det er sjovt, når jeg render råbende efter ham.
Når jeg er hos min mor, bliver der nogen gange lagt lidt kød og æg til side, som han får som godbid.

Amazing Ferret

Ja jeg ved godt afstemningen er anonym - men jeg tænkte nu mere på hvis folk vil skrive om de gør det eller ej  ;)

Black Diamond

Citat fra: Amazing Ferret Dato 29. Oktober 2009, kl. 12:38
Ja jeg ved godt afstemningen er anonym - men jeg tænkte nu mere på hvis folk vil skrive om de gør det eller ej  ;)

Ja du har ret, den kan hurtigt udvikle sig til mundhuggeri fordi der er så mange meninger om hvad der er godt og hvor meget skade de kan tage af det.
Jeg overvejer også selv om jeg skal skrive noget selv, men jeg har det fint med det jeg gør. Og ja, jeg giver mine menneske mad. Det har jeg altid gjort med alle de dyr jeg igennem tiden har haft. Papegøjer der delte te og var med til at bage pannekager, og smage, katte der også fik hvad der var tilbage af kylling eller andet kød fra aftens maden. Jeg er vokset op med det og derfor er jeg nok skadet fra tidligt i mit liv :fnis:
Mine dyr får ogås engang imellem noget af det jeg spiser. Ikke at de får store mængter af alt, men at jeg ikke har noget imod at dyppe en finger i flødeskum fra kage og lade dem slikke det af. Jeg kan ikke se jeg gør dem noget ondt ved det. Jeg elsker mine dyr og jeg ønsker ikke at skade dem. Det er derfor kun for hyggens skyld hvis/når jeg gør det. Når jeg skære kød ud til små retter får dyrne også tit en lille bid ned fra det. Det er råt kød! Jeg giver det jeg tænker de kan lide bedst og ikke er fyldt med kryderi og salt og sådan. Det får de altså ikke. Men jo noget mennske mad får det hos mig!

Anne

Jeg ahr stemt nej, men det kommer an på hvordan man definerer menneskemad. De får engang imellem rejer fra frost, det er da købt som menneskemad. Eller kød der er beregnet il menneskemad, råt og ukrydret.

Det er da ikke forid jeg er hellig og de aldrig nogensinde har fået noget eller måske rettere stjålet noget, men af princip giver jeg dem ikke noget der ikke er sundt for dem.

Men at folk lader deres dyr få et jordbær en gang om året eller sådan noget kan jeg ikke have ondt af. Det er jo kun når det bliver noget man gør flere gange at det begynder at blive skadeligt.

Lea

Har stemt Nej . Ville aldrig give min ilder mad som jeg spiser.
Giver dog råt kød. og levende mus eller rotter. men ikke andet ..

Ville Aldrig give min ilder grønt. har han ikke behov for

han er et rovdyr ikke en gnaver.
Og han har dog ikke mulighed for at stjæle noget mad. :) da jeg holder alt væk fra ham .
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

AlisVolatPropiis

Jeg har også stemt nej. De får da gerne noget af vores kød, men det bliver skåret fra inden tilberedning. En reje har de også fået fra frost. Og æg. Men det regner jeg ligeså meget som ildermad som menneskemad.

Ting med sukker og mælk finder jeg skadelige for dem. -Uden at spille hellig, da jeg fik ilder vidste ingen meget om dem, det er trods alt også næsten et årti siden. Vi fik nogle råd der senerehen har vist sig at være rimeligt dårlige. Men dengang nok ikke givet i dårlig mening. Men min elskede dreng døde af insulinoma. Og det skal ikke ske for mine dyr igen. -Og ærligt talt aner de ikke hvad de går glip af. Hvad folk vil med deres eget dyr er deres sag, dog synes jeg folk skal kende risici, havde jeg selv kendt den, havde jeg ikke villet risikere noget. Og jeg ville blive en anelse mobset hvis folk gav mine dyr noget jeg ikke syntes de skulle have. Det er gensidig respekt. :)

Frugt i meget små mængder finder jeg i og for sig ok, men ser ikke den store grund til at give dem det. -Og da jeg ikke gør det, har jeg oplevet de ikke har fundet den store interesse i det.

Jeg prøver at holde dem uden for adgang til fødevare de kan stjæle, og det virker. Og de får heller ikke kød fra vores tallerken, selvfølgelig mest fordi det ikke er sundt for dem. Men jeg synes også det er ok for dem de lærer at der er forskel på dit og mit.

ludvig

Vi giver som hovedregel ikke menneskemad til vores dyr, men jeg har på det sidste blevet lidt "blød" overfor wolfgang...han tigger simpelthen sådan når jeg laver mad, eller vi sidder og spiser!! og ved godt det ikke hjælper at give dyret noget, tværtimod tigger han bare mere! Men må indrømme at jeg har givet ham lidt ost et par gange på det sidste...og han er vild med det...er lige ved at tage mine fingre med i samme bid!!! Er det helt galt? skal siges at det er meget mget lidt!!! ikke sådan noget med hele skiver....

AlisVolatPropiis

Ludwig ildere kan ikke tåle lactose, så ost er nok ikke det bedste at give dem :) selv når det nu skal være :)

Anne

#12
ludvig: men du kan prøve at give ham noget kattemælk hvis du gerne vil forkæle ham. Det er heller ikke dirkete sundt, men der er ikke laktose i (eller i hvert fald så lidt at det ikke gør noget) og min erfaring er at de er vilde med det.

lille_jill

Ludwig: Hvis du vil, så har jeg en noget kattemælk du må få. Vandt en del af det i Polen..

Soelberg`s SUN ferret


jeg har stemt nej. Giver ikke mine ildere noget som jeg ved ikke er godt for dem.