Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Lizzie Borden På Fedekur

Startet af Tendzin, 15. Juli 2010, kl. 19:48

Tendzin

hej jeg har som sagt fået mig en lille ny ilder. fik at vide fra starten af, hun var et lille skravl og at det havde de altså prøvet at lave om på. hun er frisk og sk*de fræk, som en normal ilder og der er ingen tegn på sygdom. hun er lige gået i sin første løb, for lidt over en uge siden (skal parres af v-hob i horsens i morgen). hun er oprindeligt fra en farm, men har været hos nogle søde mennesker i omkring et år, som jeg købte hende hos. dette var lige lidt baggrundsviden. her kommer spørgsmålet så  :dans:

jeg fodrer med royal canin baby cat, som grundfoder (jo tænker på at prøve BARF). så får hun catstix fra aldi, med forskelligt kød, gærtabletter (crisco), optøede mus, pasteuriseret æggeblomme 1 gang om ugen, vitakraft killingmælk pulver (er kendt med at bruge dette, så skal nok lade være med at overdosere hehe) og sidst men ikke mindst, får hun hakket oksekød. er det helt forkert? har ikke rigtigt fulgt nogen vejledning, for at være ærlig. startede selvfølgelig langsomt op, med alle disse ting og hendes mave har det rigtigt godt. det var kun lige første gang hun fik killingmælk, det blev lidt "tyndt".

gode råd modtages med kyshånd, til en der er kreativ, men fattig for tiden hehe. har ikke råd til at bestille alt muligt hjem, men gider godt kokkerere, med varer man kan købe i normale jordiske forretninger :)

døm mig helst ikke for hårdt, hvis dette er helt forkert. vil bare min pølse det bedste  <3 har kørt denne kur næsten 14 dage nu og sys jeg kan se lidt forskel. ihvertfald på hendes pels!

mette11

Efter min mening er Royal Canin ikke ret godt, eftersom det indholder alt for meget fiber og for meget kulhydrat. Det fra Aldi kender jeg ikke, men jeg tvivler meget på at det er godt.
Hvis du vil anvende tørfoder synes jeg at ZiwiPeak er godt (men ikke for økonomien desværre). Der er også lige kommet et nyt mærke i Dk, som hedder WildCat som også ser ret godt ud (jeg har desværre ingen som helst erfaring med dette). Ellers er Hills Kitten og Orijen cat godt.

Barf er efter min mening rigtig godt. Æggeblomme er også rigtig godt. Alm. hakket oksekød er ikke helt godt (det er ok i meget små mængder), men det indholder ikke ben/brusk som din ilder har brug for. Du kan i barf-butikker købe oksekød med ben/brusk i og det er også billigere end alm. hakket oksekød. Man skal også huske at de skal have noget indmad, hvis man fodrer med kød.
Mus er rigtig godt for din ilder. Daggamle kyllinger kan du også give.
Man kan få mange typer barf i barf-butikker og det er faktisk ikke ret dyrt. Jeg plejer at købe 30kg kød og det koster mig lidt over 1000kr. Der er til mine 3-kødædere i omkring 3-4 måneder. Det er billigere at købe specielt barf til kræene, end at anvende kød fra supermarkeder.

Hvis du har mod på barf, så prøv at søg på emnet...der er flere som har skrevet hvordan deres menu´er ser ud...måske kan du finde lidt inspiration der??

Tendzin

Citat fra: mette11 Dato 15. Juli 2010, kl. 20:08
Efter min mening er Royal Canin ikke ret godt, eftersom det indholder alt for meget fiber og for meget kulhydrat. Det fra Aldi kender jeg ikke, men jeg tvivler meget på at det er godt.
Hvis du vil anvende tørfoder synes jeg at ZiwiPeak er godt (men ikke for økonomien desværre). Der er også lige kommet et nyt mærke i Dk, som hedder WildCat som også ser ret godt ud (jeg har desværre ingen som helst erfaring med dette). Ellers er Hills Kitten og Orijen cat godt.

Barf er efter min mening rigtig godt. Æggeblomme er også rigtig godt. Alm. hakket oksekød er ikke helt godt (det er ok i meget små mængder), men det indholder ikke ben/brusk som din ilder har brug for. Du kan i barf-butikker købe oksekød med ben/brusk i og det er også billigere end alm. hakket oksekød. Man skal også huske at de skal have noget indmad, hvis man fodrer med kød.
Mus er rigtig godt for din ilder. Daggamle kyllinger kan du også give.
Man kan få mange typer barf i barf-butikker og det er faktisk ikke ret dyrt. Jeg plejer at købe 30kg kød og det koster mig lidt over 1000kr. Der er til mine 3-kødædere i omkring 3-4 måneder. Det er billigere at købe specielt barf til kræene, end at anvende kød fra supermarkeder.

Hvis du har mod på barf, så prøv at søg på emnet...der er flere som har skrevet hvordan deres menu´er ser ud...måske kan du finde lidt inspiration der??

pt er royal canin baby cat også til opfedning (det bruges til helt små killinger og kattemødre). hun kommer over på noget andet når hun har en stabil vægt, medmindre jeg bare skifter til barf (har ikke besluttet mig endnu. har suget alle barf indlæg herinde, til mig  ;) ) oksekød er kun som smagsprøve. alt hvad jeg nævner udover hendes grundfoder er i små mængder. har dårlige erfaringer med hills. synes det er alt for fugtigt og har oplevet, det mugner efter en uge, i den originale genlukkelige pose  :X mine catstix ser nu ellers ud til at være nogenlunde naturlige. muligvis fungerer de lidt som fastfood gør på mennesker, men hun elsker dem og kan altså ikke lade være med at give hende en lille bid, når kattene får  :fnis:

glemte at nævne, jeg godt kan finde på at drysse ren kalk over hendes foder. læste de har brug for det. og så kan der også godt smutte en pinkie ned, når der er nyfødt foder hehe, men det er kun yderst sjældent, da jeg hellere vil give hende en mus så. ved godt daggamle kyllinger er billigere i butikkerne, men laver for det meste selv musene og så koster det kun foder og tid.

AlisVolatPropiis

Royal Canin baby er altså ikke specielt fedende for en ilder....og desuden spilder du "plads i maven" og systemet med en masse kulhydrat hun alligevel ikke optager...så jeg vil faktisk ikke tro det er specielt fedende for hende heller...

Giv mus, en æggeblomme i ugen, lav ducksoup og find så et kvalitetsfoder til hende hun kan blive ved med at være på. eller barf... Jeg bruger selv Wildcat men er lige begyndt på det...dyrene lader dog til at kunne lide det.

Catstixs er ikke gode for dem, der er sukker og igen kulhydrat på.

Tendzin

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 15. Juli 2010, kl. 20:32
Royal Canin baby er altså ikke specielt fedende for en ilder....og desuden spilder du "plads i maven" og systemet med en masse kulhydrat hun alligevel ikke optager...så jeg vil faktisk ikke tro det er specielt fedende for hende heller...

Giv mus, en æggeblomme i ugen, lav ducksoup og find så et kvalitetsfoder til hende hun kan blive ved med at være på. eller barf... Jeg bruger selv Wildcat men er lige begyndt på det...dyrene lader dog til at kunne lide det.

Catstixs er ikke gode for dem, der er sukker og igen kulhydrat på.

de må ikke få ret meget kulhydrat? undskyld er ret meget på bar bund mht næringsindhold. nogle der kunne komme med links omkring dette, for google vil ingenting lige nu  :S hun får lige lov til at æde pakken ud (købte kun en lille prøvepakke til 60 kr) så kan jeg gå på jagt efter nyt foder.

nogle der har noget at sige om gærtabletterne? kan det være dem der har gjort hendes pels så flot? hun havde altså en virkelig trist pels da jeg fik hende og nu er den helt glat med den blødeste underuld.

hvad så med hundestix? er der også sukker på dem? dem fra aldi har ihvertfald en helt masse omega3 og alt muligt stående på forsiden på dem fra aldi, men det kan man jo aldrig stole på. desværre er indholdfortegnelsen på dem væk, da man river noget af dem af, hver gang man skal bruge en.

mette11

En ilder har kun brug for minimalt kulhydrat...faktisk indholder stort set al tørfoder alt for meget kulhydrat til en ilder.
Her står der lidt om foder http://www.ilderforum.dk/forum/viewtopic.php?f=38&t=6527 Men jeg mener så at kulhydrat-indholdet skal være endnu lavere  end der står der.

De fleste godbidder til hunde og katte indholder alt for meget kulhydrat og ofte sukkerarter som er direkte skadelige for ildere. Prøv med tørret kød i stedet. Der findes mange gode varianter som fex. tørret kylling og and.

Gærtabletter kan indholder sukker, men det er ikke alle som gør det, så om dem du har er gode er svært at sige...læs indholdet. Indholder de sukker er de skadelige, men ellers er det fint nok at give en om ugen. Det skulle give flot pels...olie (efa-olie fra dyrlægen, lakseolie osv.) er også godt i små mængder og giver også flot pels...

Line

Gærtabletterne fra Chrisco indeholder sukker :)

Tendzin

ok lige en update på lizzies fodring. har valgt at bruge applaws kattemad til lizzie nu og bestilte noget lakseolie samtidig. har lige modtaget det i dag, men er lidt i tvivl om hvor meget hun m få af det.  der står et "pump" til en lille hund om dagen, men ildere må vel ikke få det hver dag og da heller ikke så meget, vel?

lige lidt spørgsmål. kender i nogle gærtabletter, uden sukker i? og hvor kan de fåes? ville også gerne have fat i sådan noget duck soup, men er virkelig ikke en god kok og kan ikke finde nogen danske/eu sider med det færdigt :(

hendes foderplan ser nu således ud: applaws chicken som grundfoder. lakseolie, tørret kylling som godbider. en lille mus og æggeblomme hver uge, som suplement.

Eliza

Kender ikke tørfoderet men synes altid det er en go ide at blande flere mærker..

Jeg bruger ikke gærtabeletter men giver lidt ekstra olie i fældningsperioden.

duck soup kan ikke købes færdigt, men er ikke så svært at lave selvom man ikke ka lave mad  :) Du putter bare en kylling i vand og lader den koge i laaang tid. Når du har gjort det piller du kødet af den og blender det, gerne knoglerne også men ikke alle blendere ka det. Det skal være helt tyndt/flydende. Du kan vælge at blande lidt af det normale foder i eller noget olie..

Synes det er svært at sige hvor meget olie de skal ha, men jeg ville ikke give det hver dag evt 2-3 gange om ugen.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Tendzin

Citat fra: Eliza Dato  6. August 2010, kl. 18:45
Kender ikke tørfoderet men synes altid det er en go ide at blande flere mærker..

Jeg bruger ikke gærtabeletter men giver lidt ekstra olie i fældningsperioden.

duck soup kan ikke købes færdigt, men er ikke så svært at lave selvom man ikke ka lave mad  :) Du putter bare en kylling i vand og lader den koge i laaang tid. Når du har gjort det piller du kødet af den og blender det, gerne knoglerne også men ikke alle blendere ka det. Det skal være helt tyndt/flydende. Du kan vælge at blande lidt af det normale foder i eller noget olie..

Synes det er svært at sige hvor meget olie de skal ha, men jeg ville ikke give det hver dag evt 2-3 gange om ugen.

overvejede også at købe noget wildcat at putte i, men det stod økonomien ikke til i denne måned.

ok er bare så glad for mine gærtabletter. de har gjort en kæmpe forskel for min ene kat, men har jo så fået at vide de altså ikke dur til en ilder når der er sukker i.

så bare på en engelsk side at der var noget der hed, [et navn] duk soup. kan ikke lige huske det første, men kan huske der stod duk. altså uden c. men koge en kylling, det ka jeg :D

har kun givet hende lidt lakseolie, hun fik lov til at slikke af min hånd, et par gange (1 uge siden jeg bestilte produkterne).

har forresten også pludselig lidt svært ved at få hende interesseret i voksne mus. har prøvet med pinkies og det er et hit, men har læst det ikke er lige så godt, men ved de feder en del, så er det ikke fint nok at give hende dem, som godbid og så lidt flere nu her, når hun skal tage på?


Kristine

Jeg bruger selv hills, Applaws, Orijen og Animonda killinge foder som jeg blander sammen :) Og så er jeg begyndt at bruge barf også.. og så bliver de engang imellem forkælet med gær tabelleter, æg, tørret kød og mus osv.. :) og må også sige efter jeg har gået over til det ser de også rigtig sunde ud og har fået en rigtig fin pels

Kender dog ikke wildcat? Er det noget godt og noget man skulle begynde at prøve?
Og med hensyn til olier, er det noget som man blander i tørfoderet eller kødet eller sådan noget? For har ikke selv prøvet olier endnu.. og hvilke slags olier hvor fra?
Vil også gerne have nogle råd hvis jeg kan :P Selv om er ret sikker på at mine små pus får det bedste af det bedste.. hehe :) men det kan jo kun blive bedre ;)

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Tendzin

Citat fra: Kristine Dato  6. August 2010, kl. 19:22
Jeg bruger selv hills, Applaws, Orijen og Animonda killinge foder som jeg blander sammen :) Og så er jeg begyndt at bruge barf også.. og så bliver de engang imellem forkælet med gær tabelleter, æg, tørret kød og mus osv.. :) og må også sige efter jeg har gået over til det ser de også rigtig sunde ud og har fået en rigtig fin pels

Kender dog ikke wildcat? Er det noget godt og noget man skulle begynde at prøve?
Og med hensyn til olier, er det noget som man blander i tørfoderet eller kødet eller sådan noget? For har ikke selv prøvet olier endnu.. og hvilke slags olier hvor fra?
Vil også gerne have nogle råd hvis jeg kan :P Selv om er ret sikker på at mine små pus får det bedste af det bedste.. hehe :) men det kan jo kun blive bedre ;)

lakseolie og sådan, slikker de også gerne i sig rent. vil helst ikke hælde det i foderet, da hun bare har mad stående til en dag, så tror det vil blive ulækkert henad dagen. jeg bruger den der hedder kronch lakseolie fra henne pet food.

wildcat er lige kommet  til dk så vidt jeg forstår og det skuller eftersigende være godt.

Tendzin

#12
hovsa bare lige så i ikke bliver forvirret. modtog lakseolien for en uge siden og foderet kom først i dag.

har nogle problemer på 1. sal, så nogle gange for jeg sagt noget i øst, som skulle siges i vest som man siger hehe  :fnis:

Kristine

Jamen eventuelt blande det i råt kød så det bliver lidt ulækkert :P For det kan jo alligevel heller ikke stå mere end en dag før det bliver for gammel.. Især i denne varme.. Lakseolie.. Er det noget du køber i et supermarked eller en dyrehandel? :)

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Tendzin

Citat fra: Kristine Dato  6. August 2010, kl. 19:38
Jamen eventuelt blande det i råt kød så det bliver lidt ulækkert :P For det kan jo alligevel heller ikke stå mere end en dag før det bliver for gammel.. Især i denne varme.. Lakseolie.. Er det noget du køber i et supermarked eller en dyrehandel? :)

http://www.dyrenesno1.dk/kronch-lakseolie-p-85.html?osCsid=p8cnsh06g9i1v10pctoef661a6