Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

ilder foder mm..

Startet af Louise Cecilie, 21. Oktober 2011, kl. 20:00

Louise Cecilie

Hej..
Jeg er sådan meget i tvivl om hvad i al verden jeg skal give Kiki, at rå kød, ved faktisk ikke hvad hun har fået før hen..

- Tørfoder tænkte jeg på at købe arion, er det et godt mærke??
- Ved godt at I vil tænke det værste om mig lige nu, men Kiki får whiscas lige nu, har godt hørt om hvad der er i, det er derfor at jeg vil skifte foder til hende :)

Dyrenørden

Jeg bruger p.t en blanding af Arion kitten, Applaws kitten, Orijen og Wildcat. Så får de en æggeblomme om ugen plus daggamel kylling en gang imellem helst 1 gang om ugen gerne flere. Køb nogen daggamle kyllinger i din lokale dyrehandel og prøv at give hende sådan en eller et kyllinge lår eller vinge :)

Louise Cecilie

Jeg havde tænkt mig at starte med arion til killinger, for lige og se hvad hun siger også blandet noget mere i :)
- Okay det vil jeg da prøve med æggeblomme og sådan et rå kyllinglår eller vinge :)

Sisser

Kiki har været vant til at få royal canin eller Hills killinge foder :)

Derudover har hun fået en æggeblomme en gang om ugen ca.
Af råt kød har hun fået f.eks. kyllingehalse fra rigtighundemad i Randers, eller hvad hende der har den ellers har kunne anbefale af lækkerier.
Hun har også f.eks. fået lidt råt kyllinge, hvis jeg har skulle lave noget med kyllingefilletter, så har hun f.eks. fået lidt af det jeg har skåret fra.
Jeg har prøvet, at give hende daggamle kyllinger, men hun har ikke gidet dem - Men du kan da stadig godt prøve det igen ;)

Troede egentlig, at jeg havde fortalt dig hvad hun havde været vant til ;) men hvis ikke, så ved du det da nu :)
Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten

Barky

Citat fra: Dyrenørden Dato 21. Oktober 2011, kl. 20:12
Jeg bruger p.t en blanding af Arion kitten, Applaws kitten, Orijen og Wildcat. Så får de en æggeblomme om ugen plus daggamel kylling en gang imellem helst 1 gang om ugen gerne flere. Køb nogen daggamle kyllinger i din lokale dyrehandel og prøv at give hende sådan en eller et kyllinge lår eller vinge :)

Pas på med at give for mange kyller i totternes diæt... En daggammel kylle HAR en æggeblomme inde i maven, så den kan fint udgøre for den ugentlige æggeblomme. Faktisk er den bedre fordi: 1: Blommen med det gode b-vitamin er der. 2: Der er også kød og knogler i en daggammel kylle.

Min blanding til ilderne består i øjeblikket af:
Applaws
Hill's Kitten
Royal canin Babycat 34
Ferret Complete
Hill's Oral care cat
Smilla Kitten
Royal Canin Kitten

Bla bla bla.... Hilsen Julia

Louise Cecilie

Barky tak
Men er det godt at blande tørfoderet så meget ? :-)
Må se hvad kiki kan li :-) der er jo ikke andet for end at prøve mig frem :-)

Anne

Man må blande tørfoder alt det man orker, så længe det er ordentlige mærker det hele.

Dyrenørden

Citat fra: Barky Dato 21. Oktober 2011, kl. 21:41
Citat fra: Dyrenørden Dato 21. Oktober 2011, kl. 20:12
Jeg bruger p.t en blanding af Arion kitten, Applaws kitten, Orijen og Wildcat. Så får de en æggeblomme om ugen plus daggamel kylling en gang imellem helst 1 gang om ugen gerne flere. Køb nogen daggamle kyllinger i din lokale dyrehandel og prøv at give hende sådan en eller et kyllinge lår eller vinge :)

Pas på med at give for mange kyller i totternes diæt... En daggammel kylle HAR en æggeblomme inde i maven, så den kan fint udgøre for den ugentlige æggeblomme. Faktisk er den bedre fordi: 1: Blommen med det gode b-vitamin er der. 2: Der er også kød og knogler i en daggammel kylle.

Min blanding til ilderne består i øjeblikket af:
Applaws
Hill's Kitten
Royal canin Babycat 34
Ferret Complete
Hill's Oral care cat
Smilla Kitten
Royal Canin Kitten

Okay det vidste jeg så ikke :)

Starshineferrets

Bara som en parantes kan nämnas att äggulan i en dagsgamal kyckling inte innehåller samma vitaminer som en "vanlig" äggula, eftersom kycklingen redan har förbrukat en stor mängd av det som finns i den under tiden den utvecklats i ägget och strax efter de kläcks och hunnit bli avlivade.

englefugl

det er vel også i orden at give et slags tørfoder så længe at det er et super mærke? :) specielt hvis man også barfer ved siden af ;)

mette11

Citatdet er vel også i orden at give et slags tørfoder så længe at det er et super mærke?  specielt hvis man også barfer ved siden af
Det synes jeg at det er. Men det kan så blive et problem hvis du pludselig ikke kan få det mere og ilderen er så vant til det at den kun vil spise dette. Mine foretrækker helt klart ZiwiPeak og hvis jeg blander det op med andet, så sorterer de og spiser først det andet når al ZiwiPeak er væk. Men jeg sørger for at de jævnligt får andet, bla. som godbidder (fex. når vi på udstillinger får prøveposer Vitalin osv.), så de ikke får den fikse ide at de kun kan spise en slags foder. Det har jeg dog aldrig oplevet, men jeg har hørt om det.

Louise Cecilie

Tak for svarende allesammen :)
- Men tror jeg har fundet det kattefoder om Kiki skal ha, ihvertfald to slags :)

Anne

englefugl: jeg foretrækker at blande forskellige ting (og de får jo også barf så en masse forskelligt kød også), både af de grunde Mette nævner, fordi jeg gerne vil være helt sikker på at de er dækket ind, i og med at de får noget forskelligt, og også fordi det aldrig skal blive kedeligt at spise.

De får blandet tørkost i deres aktivitetsbold (pt orijen, applaws og vitalin) når de er ude i lejligheden og ziwipeak får de i en skål (det dur desværre ikke i aktivetetsbolden) og om aftenen får de en stor portion kød som for det meste er spist op når jeg lukker dem ud næste dag. Ofte får de også en mindre portion kød i løbet af dagen, en æggeblomme, tørret kød eller andet godt. Jeg oplever at mine har stor glæde med deres mad på en hel anden måde end i starten af min tid som ilderejer, hvor der kun var en slags foder i skålen. Dengang blev de da også helt vilde når jeg havde godbider, men nu er de som om de får godbider hver gang de får et normalt måltid.

Louise Cecilie

Citat fra: Anne Dato 22. Oktober 2011, kl. 14:19
englefugl: jeg foretrækker at blande forskellige ting (og de får jo også barf så en masse forskelligt kød også), både af de grunde Mette nævner, fordi jeg gerne vil være helt sikker på at de er dækket ind, i og med at de får noget forskelligt, og også fordi det aldrig skal blive kedeligt at spise.

De får blandet tørkost i deres aktivitetsbold (pt orijen, applaws og vitalin) når de er ude i lejligheden og ziwipeak får de i en skål (det dur desværre ikke i aktivetetsbolden) og om aftenen får de en stor portion kød som for det meste er spist op når jeg lukker dem ud næste dag. Ofte får de også en mindre portion kød i løbet af dagen, en æggeblomme, tørret kød eller andet godt. Jeg oplever at mine har stor glæde med deres mad på en hel anden måde end i starten af min tid som ilderejer, hvor der kun var en slags foder i skålen. Dengang blev de da også helt vilde når jeg havde godbider, men nu er de som om de får godbider hver gang de får et normalt måltid.

- Hold da op Anne, giver du dem kød hver dag?? Det troede jeg faktisk ikke at de skulle ha hverdag Ö

Kan du ikke skrive en privat besked til mig om hvad du gør med dine ilder, så kan det jo være at jeg kan bruge det du gør :)
- Du har jo mere erfaring end mig :)

englefugl

ok :D så tror jeg bare at mine æder alt, og så mener jeg virkelig alt, for de har fået flere forskellige slags foder på en gang nogle gange, hvor vi netop har haft nogle små poser. men de spiser det de får nu med største vellyst. Og så får de også kød hver dag, og hele foderdyr et par gange om ugen og en æggeblomme en gang om ugen og så en masse tørret kød og godbidder også ;) men ligeså snart de bliver tilbudt noget nyt tørfoder samtidig med at de har det gamle så spiser de løs af begge dele. så sådan er mine bare tror jeg :D