Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Julefrittevitten 4. december 2010

Startet af Shamua, 14. September 2010, kl. 18:30

KariN

Citat fra: FerretParadise Dato 18. November 2010, kl. 14:39
Jeg har da i min tilmelding skrevet ved 2 af mine dyr, at det skal på dommerskemaet, at de ikke må tages i nakken.
Så det går jeg da ud fra kommer på, for jeg har da ikke hørt, at det ikke gør. ;)

Jeg har gjort det samme og har ikke fået afvide at det ikke kan komme på, så det regner jeg da med at det gør :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Shamua

#76
Hvis man har skrevet man ønsker kommentar på dommerskema, så kommer det.

Jeg kan godt forstår hvad du skriver AlisVolatPropiis.
Netop fordi Daniela snakker med en del danskere, ville du være smart at folk ikke vidste at hun skulle dømme.. For ellers kunne folk sende billeder af deres dyr til hende, og så kunne hun kenkende dem. Det er også derfor det ikke har været offentliggjort hvem dommer er. Selv har jeg ikke sendt billeder af min ilder fra hende i laang tid (faktisk ikke siden august), netop fordi det ville være snyd. Det kan da godt være hun har en bruger her inde, men prøv at se på hendes profil hvornår hun sidst var aktiv!.. Og jeg tror helt ærligt ikke hun kan kenkende sit eget avl. Hun har jo ikke set dem siden de var hvalpe, med undtagelse af enkelte, måske kun en? Og jeg VED at hun vil være objektiv i sin bedømning. Hvis hun ikke er det får hun jo et dårlig omdømme som dommer, hvilket jeg regner med ingen dommer har lyst til.

Og det der med at vælge hvilke dyr man udstiller ud fra hvilke dommere der kommer, så har man hele tiden kunne vælge ud fra det. Den måde de dømmer dyret på har hele tiden været offentlig på vores hjemmeside.


EDIT: Og når vi planlægger hvem der bedømmer hvilke klasser, så er det taget i betragtning, at Daniela har eget avl der deltager på udstillingen. Der er jo to dommere, så hun bedømmer jo ikke nødvendigvis sit eget avl.

Vh. Marianne

Stephanie

Citat fra: Shamua Dato 18. November 2010, kl. 15:23
Hvis man har skrevet man ønsker kommentar på dommerskema, så kommer det.

Jeg kan godt forstår hvad du skriver AlisVolatPropiis.
Netop fordi Daniela snakker med en del danskere, ville du være smart at folk ikke vidste at hun skulle dømme.. For ellers kunne folk sende billeder af deres dyr til hende, og så kunne hun kenkende dem. Det er også derfor det ikke har været offentliggjort hvem dommer er. Selv har jeg ikke sendt billeder af min ilder fra hende i laang tid (faktisk ikke siden august), netop fordi det ville være snyd. Det kan da godt være hun har en bruger her inde, men prøv at se på hendes profil hvornår hun sidst var aktiv!.. Og jeg tror helt ærligt ikke hun kan kenkende sit eget avl. Hun har jo ikke set dem siden de var hvalpe, med undtagelse af enkelte, måske kun en? Og jeg VED at hun vil være objektiv i sin bedømning. Hvis hun ikke er det får hun jo et dårlig omdømme som dommer, hvilket jeg regner med ingen dommer har lyst til.

Og det der med at vælge hvilke dyr man udstiller ud fra hvilke dommere der kommer, så har man hele tiden kunne vælge ud fra det. Den måde de dømmer dyret på har hele tiden været offentlig på vores hjemmeside.


EDIT: Og når vi planlægger hvem der bedømmer hvilke klasser, så er det taget i betragtning, at Daniela har eget avl der deltager på udstillingen. Der er jo to dommere, så hun bedømmer jo ikke nødvendigvis sit eget avl.

Dengang jeg deltog i udstilingsmøde i Norge var den problematik omkring dommere der skulle dømme egen avl også oppe og vende, og jeg mener det blev til at dommere ikke måtte dømme egen avl eller dyr der kom fra dem 2 år efter de sidst havde haft kontakt med dyret.

Men det er jo nemt nok at komme uden om den problematik, dommeren må bare ikke dømme i de klasser hvor der er egen avl i eller hvor der er dyr som de har videresolgt. Det er jo fordelen ved at man har flere dommere, så dømmer den anden dommer bare deen/de klasse.


Selvom en standard har stået på en hjemmeside så er der stadig forskel på hvordan en dommer dømmer da ders personlige smag også er med i pointene. Nogen dommer har dømt fint hoved på mine hvor andre har dømt for lille hovede. Nogle har dømt for lyst i farven, andre har dømt top karakter for farven. Dette er så engelske dommere der har dømt så forskelligt. Så det har også noget at sige hvem dommeren er og ikke kun en standardbedømmelse.

Shamua

Citat fra: Stephanie Dato 18. November 2010, kl. 15:36
Citat fra: Shamua Dato 18. November 2010, kl. 15:23
Hvis man har skrevet man ønsker kommentar på dommerskema, så kommer det.

Jeg kan godt forstår hvad du skriver AlisVolatPropiis.
Netop fordi Daniela snakker med en del danskere, ville du være smart at folk ikke vidste at hun skulle dømme.. For ellers kunne folk sende billeder af deres dyr til hende, og så kunne hun kenkende dem. Det er også derfor det ikke har været offentliggjort hvem dommer er. Selv har jeg ikke sendt billeder af min ilder fra hende i laang tid (faktisk ikke siden august), netop fordi det ville være snyd. Det kan da godt være hun har en bruger her inde, men prøv at se på hendes profil hvornår hun sidst var aktiv!.. Og jeg tror helt ærligt ikke hun kan kenkende sit eget avl. Hun har jo ikke set dem siden de var hvalpe, med undtagelse af enkelte, måske kun en? Og jeg VED at hun vil være objektiv i sin bedømning. Hvis hun ikke er det får hun jo et dårlig omdømme som dommer, hvilket jeg regner med ingen dommer har lyst til.

Og det der med at vælge hvilke dyr man udstiller ud fra hvilke dommere der kommer, så har man hele tiden kunne vælge ud fra det. Den måde de dømmer dyret på har hele tiden været offentlig på vores hjemmeside.


EDIT: Og når vi planlægger hvem der bedømmer hvilke klasser, så er det taget i betragtning, at Daniela har eget avl der deltager på udstillingen. Der er jo to dommere, så hun bedømmer jo ikke nødvendigvis sit eget avl.

Dengang jeg deltog i udstilingsmøde i Norge var den problematik omkring dommere der skulle dømme egen avl også oppe og vende, og jeg mener det blev til at dommere ikke måtte dømme egen avl eller dyr der kom fra dem 2 år efter de sidst havde haft kontakt med dyret.

Men det er jo nemt nok at komme uden om den problematik, dommeren må bare ikke dømme i de klasser hvor der er egen avl i eller hvor der er dyr som de har videresolgt. Det er jo fordelen ved at man har flere dommere, så dømmer den anden dommer bare deen/de klasse.


Selvom en standard har stået på en hjemmeside så er der stadig forskel på hvordan en dommer dømmer da ders personlige smag også er med i pointene. Nogen dommer har dømt fint hoved på mine hvor andre har dømt for lille hovede. Nogle har dømt for lyst i farven, andre har dømt top karakter for farven. Dette er så engelske dommere der har dømt så forskelligt. Så det har også noget at sige hvem dommeren er og ikke kun en standardbedømmelse.

Ja det er jo man gør, så en dommer ikk kan bedømme sit eget avl.

Og ja, det har du ret i :)

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

#79
Citat fra: Shamua Dato 18. November 2010, kl. 15:23
Hvis man har skrevet man ønsker kommentar på dommerskema, så kommer det.

Jeg kan godt forstår hvad du skriver AlisVolatPropiis.
Netop fordi Daniela snakker med en del danskere, ville du være smart at folk ikke vidste at hun skulle dømme.. For ellers kunne folk sende billeder af deres dyr til hende, og så kunne hun kenkende dem. Det er også derfor det ikke har været offentliggjort hvem dommer er. Selv har jeg ikke sendt billeder af min ilder fra hende i laang tid (faktisk ikke siden august), netop fordi det ville være snyd. Det kan da godt være hun har en bruger her inde, men prøv at se på hendes profil hvornår hun sidst var aktiv!.. Og jeg tror helt ærligt ikke hun kan kenkende sit eget avl. Hun har jo ikke set dem siden de var hvalpe, med undtagelse af enkelte, måske kun en? Og jeg VED at hun vil være objektiv i sin bedømning. Hvis hun ikke er det får hun jo et dårlig omdømme som dommer, hvilket jeg regner med ingen dommer har lyst til.

Og det der med at vælge hvilke dyr man udstiller ud fra hvilke dommere der kommer, så har man hele tiden kunne vælge ud fra det. Den måde de dømmer dyret på har hele tiden været offentlig på vores hjemmeside.


EDIT: Og når vi planlægger hvem der bedømmer hvilke klasser, så er det taget i betragtning, at Daniela har eget avl der deltager på udstillingen. Der er jo to dommere, så hun bedømmer jo ikke nødvendigvis sit eget avl.

Tak det forklarer en del... :) og selvfølgelig er hun objektiv...det er slet ikke det jeg tvivler på. :) det jeg sætter spørgsmålstegn ved var motivet bag at skjule det, idet jeg finder det noget nemmere at det var offentligt selv. -At spille med åbne kort, gør at man faktisk kan aftale med sin dommer at hvis nogen sender billeder, så kan hun sige det videre og i kan tage kontakt til vedkommende....på den måde i gør det, så kan enhver sende billeder -uden at vide hun skal dømme -eller, hvis de som de fleste faktisk allerede havde gættet det, så kan i intet gøre. I fjerner totalt jeres egen chance for at sanktionere forsøg på snyd. For i kunne på ingen måde bevise det var forsøgt.

-Og hvad med alle dem der uforvarende i mellemtiden faktisk HAR sendt billeder, eller haft hende på fb osv.?  hun er faktisk langt mere eksponeret for billeder nu, end hun ville være hvis folk prøvede at snyde.

Derudover så tror jeg nu nok arten af de dyr hun har solgt er lidt afslørende, om hun kan kende dem eller ej. Så tror jeg godt man kan gætte sig til at den Junior angora Albino....har en ret stor chance for at være hendes, og selvfølgelig kan hun genkende dem :) det er ikke fordi jeg tor hun vil bruge det, men jeg synes personligt det er ret vigtigt at kende de vilkår jeg deltager på...og det handler også om dommerne og egentlig vil jeg da også gerne vide hvis en dommer har solgt dyr der deltager på udstillingen. Det ville ikke holde mig fra at deltage, men det er da en faktor jeg netop ikke synes skal skjules. Og en vilkår jeg synes alle har ret til at være bekendt med? Men det kan godt være det bare er mig :)

Jeg har faktis intet problem med det er hende, jeg ville bare virkelig gerne have vidst det, jeg tror på dommere sagtens kan være objektive. Og for min skyld må hun gerne bedømme sine egne dyr....selv hendes helt egne. Men det er altså en faktor jeg synes jeg har brug for folk spiller åbent ud med.... :)


Shamua

Citat fra: mette11 Dato 18. November 2010, kl. 14:35
Jeg vil egentlig godt vide om ilderne bliver båret i transportkasser ind til dommeren. Jeg vil også godt vide om dommerne tager dyrene i nakken ved bedømning, for i så fald har jeg en som jeg må lade blive hjemme af hensyn til at dommeren nok helst vil beholde alle sine fingre!!  :S Jeg skriver det her i stedet for via mail, så andre også kan få glæde af svaret, da jeg ved at flere har ildere som har problemer med at blive taget i nakken...

Transportkasser: http://julefrittevitten.jimdo.com/general-info/smittefare/

Ingen dyr vil bliver håndteret i nakken på vores udstilling, det får dommerne besked på.

Vh. Marianne

mette11

Tak, men der står så også at ved recall vil de blive båret ind i hænderne på ilderbærere...jeg er ikke så bekymret for smitte, men mere for om to af mine ildere vil æde nogen!! :S

stjernehuset

#82
Trine, du har fuldstændig ret i at vi ikke kan pållægge andre at hemmeligholde hvem dommerne er på Julefrittvitten. Men når vi direkte bliver spurgt og vi svarer at vi ikke vil offentliggøre det før på dagen, så kunne det da være dejligt hvis det kunne blive respekteret - men neeej.

Der er et par stykker der skriver at de gerne vil vide hvem dommerne er på de forskellige udstillinger for at de kan vælge hvilke dyr som de skal tilmelde - det stiller jeg mig lidt undrene over for. På VIF som netop er overstået, der tilmeldte og betalte man, så vidt jeg husker, før at dommerne blev offentliggjort - på Petfodds Ilderen der afholdes i august 2011, oplyser man først hvem dommerne er 5 dage før - når dyrene er tilmeldte og man har betalt så er det jo næsten rav ruskende ligegyldigt om man får oplysningen om dommerne en måned før, en uge før eller på dagen. For har man tilmeldt lyse standarder og dommerne foretrækker mørke, ja så er der jo ikke så meget at gøre ved det.  Der kan måske være noget omkring negle korte/lange - vask/ikke vask men lægger man sig lige imellem går det ikke helt galt.

At dommerne har adgang til fb/forums og diverse hjemmesider er ikke kun et problem for Julefrittevitten. Der er jo i princippet et problem for alle udstillinger. Alle surfer på nettet (nogen mere ivrigt end andre). Der er jo umuligt at sætte en begrænsning på hvilke forums udstillere må oploade billeder på og hvilke forums og hjemmesider som dommerne ikke må se på. Hvis vi skulle til at lave regler om det og så samtidtig sige til dommerne at de ikke må være avlere - gad så nok vide hvor mange dommere der så er tilbage.

Trine; når nu du ikke ønsker at angribe og sådan set er ret ligeglad med dommerne så bruger du godt nok mange ord på sagen. ;)



stjernehuset

Citat fra: mette11 Dato 18. November 2010, kl. 16:18
Tak, men der står så også at ved recall vil de blive båret ind i hænderne på ilderbærere...jeg er ikke så bekymret for smitte, men mere for om to af mine ildere vil æde nogen!! :S

Nu skal de jo lige nå en recall  ;) men du behøver ikke at være bange vi skal nok klare det om ikke andet så kan du altid smide dem i hænderne på mig, jeg er ret sikker på at jeg kan klare selv de mest besværlige.

Stephanie

Citat fra: stjernehuset Dato 18. November 2010, kl. 17:10
Der er et par stykker der skriver at de gerne vil vide hvem dommerne er på de forskellige udstillinger for at de kan vælge hvilke dyr som de skal tilmelde - det stiller jeg mig lidt undrene over for. På VIF som netop er overstået, der tilmeldte og betalte man, så vidt jeg husker, før at dommerne blev offentliggjort - på Petfodds Ilderen der afholdes i august 2011, oplyser man først hvem dommerne er 5 dage før - når dyrene er tilmeldte og man har betalt så er det jo næsten rav ruskende ligegyldigt om man får oplysningen om dommerne en måned før, en uge før eller på dagen. For har man tilmeldt lyse standarder og dommerne foretrækker mørke, ja så er der jo ikke så meget at gøre ved det.  Der kan måske være noget omkring negle korte/lange - vask/ikke vask men lægger man sig lige imellem går det ikke helt galt.




Kan godt være at jeg husker helt forkert, men var dommerne ikke offentliggjort til VIF inden frist for melding af hvilke dyr man ville have med var nået? Jeg ved godt at betalingen allerede var foregået der.

Eliza

Lige en ting til det med recall, så tror jeg der er en del flere end mette11 der gerne ser sig fri for at ilderen bliver taget i nakken.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

Citat fra: Eliza Dato 18. November 2010, kl. 17:40
Lige en ting til det med recall, så tror jeg der er en del flere end mette11 der gerne ser sig fri for at ilderen bliver taget i nakken.

Igen, der er ikke nogen dyr der bliver håndteret i nakken på Julefrittevitten. Det indskærper vi for dommerne.

Vh. Marianne

Eliza

Nu når dommerne får besked på ikke at tage ilderne i nakken vil det så sige at de bare ikke bliver bedømt hvis dommerne ikke kan håndtere dem uden brug af nakketag?

For mit vedkommende ser jeg helst ikke at mine dyr bliver taget i nakken, men to af mine ville ikke tage direkte skade af det, hvis det bliver gjort på en ordentlig måde, fordi de evt ikke kunne sidde stille. Men min dreng ville jeg under ingen omstændigheder have blev taget i nakken, da en udstilling for mig lige så meget handler om at mine dyr skal have en god oplevelse og det er altså bare vigtigere end at han bliver bedømt.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

AlisVolatPropiis

De blev offentligtgjort den 8 august, faktisk næsten præcis en måned inden tilmeldingsfrist :) Og ja der var betalt, men inden tilmeldingsfristen er udløbet kan man jo ændre på hvilke man tager med. :)

Og jeg bruger mange ord på sagen, for jeg undrer, og jeg spørger ind :) at jeg er ligeglad med hvem dommerne er betyder ikke jeg ikke kan stille mig undrende overfor de tanker i har gjort jer....og at du mener mange ord er det samme som et angreb, forstår jeg ikke, jeg stiller ikke flere spørgsmål eller i en anden tone end jeg gjorde til både arrangørene og mig selv i forbindelse med VIF. :)

Jeg hverken tolker det selv som værende et forsøg på kritik, eller bevidst prøver på at komme med nogen form for kritik, og jeg er ret ked af du/i tilsyneladende tolker det sådan. Men jeg forstår bare ikke bevæggrundene og logikken i det. -Ligesom jeg heller ikke forstår Petfoods?! men de har ikke gået offentligt ud og fordømt nogle for at tale om deres udstilling selvom man ikke må....eller "burde" lade være.
Og jeg forstår da godt det kunne være rart hvis det blev respekteret, men i kan nok ikke undgå emnet bliver diskuteret rundt omkring. Især ikke når det er lidt ukonventionelt og nyt...og folk selvfølgelig er nysgerrige...og måske, det ved jeg ikke, men måske har andre de samme undrende tanker som jeg om hvorfor? :)

Jeg sætter spørgsmålstegn ved hvorfor i har gjort som i gjorde, fordi det ikke virker logisk på mig...i vil forhindre folk taler med dommeren, men får ikke informeret dem der faktisk allerede har kontakt med dem om at det er uønsket...
Og self. er det svært at forhindre dommere i at se billeder og at de ikke må avle, men derfor er der også visse forholdsregler og andre udstillinger har prøvet at mindske risici for inhabilitet så meget som muligt :) Ikke fordi man tvivler på dommerne, men fordi det fjerner tvivl fra de udstillere der evt. kunne føle det.

Men nok om det....jeg kan fornemme at i tager det ret negativt at jeg spørger ind til det jeres fremgangsmåder og derfor skal jeg nok fraholde mig fra det... :)

Anne

Jeg synes det er fralæggelse af ansvar at blive sur på personen der har "sladret". Folk snakker sammen, og ville man ikke have haft det her ud, ja så skulle man måske have bedt sin dommer om ikke at sige det til nogen! Det kan da umuligt blive andres ansvar end jeres eget!

Jeg skal da gerne indrømme at jeg har siddet og snakket med andre omkring dommerne, hvor jeg har sagt at jeg troede det var Daniela (og faktisk senere at jeg måske troede det måske ikke var hende alligevel). Men når man holder noget hemmeligt så sker der normalt det at folk bliver nysgerrige, og så snakker de.

Det er da synd for jer at I så gerne ville have haft det skulle være hemmeligt, men ja..