Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Resultatsliste viking ildern 2010

Startet af cibatuchsi, 26. Oktober 2010, kl. 10:08

Starshineferrets

Nu tycker jag visserligen att det är super att utställningar ännu är på "hobby" nivå och att bedömningen ligger på en så pass subjektiv nivå med helt olika resultat från gång till gång.. Min fasa är att utställningsresultat börjar få samma inverkan som det har på hund & katt mht tex. avel.

Men jag tycker att det är lite komiskt när en iller som har ett extremt spetsigt huvud får kommentaren "för kort huvud" (illern borde självklart ha fått avdrag ändå men då för allt för spetsigt huvud).... då funderar man på om domarna hade polerat sina glasögon den dagen eller inte :D Men överlag är det ju som så att engelska domare sällan tittar på strukturen, utan det är klolängd, tänder och färg samt pälskvalité som avgör. Vilket egentligen är bra då det främst är skötsel saker som man själv kan påverka som döms.

holmer

Du skal være blind hvis du ikk kan se tofta's handicap. Men du skal oz tænke på, hvis hun havde været i handicap havde hun vundet. Det havde jo ikk været godt. Haha

Anne

#32
Monica: jeg bebrejder ikke udstillingen at Tofta blev flyttet klasse. Jeg fik en fin forklaring af Ingvill efter udstillingen (selv om jeg er uenig i begrundelse, så har det jo givet mening for dommeren) og jeg er som sagt ikke sur over beslutningen, uanset hvem der har taget den. Men derfor ærger jeg mig stadig, og jeg står nu med en ilder der hverken kan stille i den ene eller anden klasse på udstillinger uden helt sikkert at havne i bunden, hvis alle dommere dømmer sådan her. Det er heller ikke så fedt jo. og når jeg ser på hendes points og sammenholder den med hvad der er i handicapklassen, så havde hun jo vundet hvis ikke dommerne havde taget en beslutning om at hun var for lidt handicappet, og det må man vel godt have lov at ærge sig over.

Det er altså ikke en kritik af udtsillingen, og har jeg råd kommer jeg da også gerne igen. Så må jeg jo bare skrive på forhånd og spørge udstillingen hvor jeg skal stille Tofta og så håbe på at hun bliver der.

Starshineferrets

Jag tycker att det är helt galet att Tofta blev flyttad. Hennes defekt är faktiskt långt mer allvarligt än te.x en avbiten svans oavsett hur mycket balans illern mister. Hemivertebrae är ett handikapp... punkt. Oavsett om domarna anser att hon är för "fin" för att gå i den klassen skall hon göra det om ägaren så önskar.Det finns ju dessutom veterinärutalande ang hennes defekt och eftersom den inte enbart är invärtes utan något man klart kan märka när man tar i henne så är dt väl inget snack om saken.  Det är väl snarare fantastiskt att en iller med ett så pass gravt handikapp är i så god kondition och det borde uppmärksammas genom att ge henne en ärlig chans!

Anne

Tak Sara, jamen jeg er enig. Tofta kan i sidste ende blive så syg af hendes handicap at hun må aflives eller opereres. Jeg synes selv det er meget alvorligt, men selvfølgelig er hun jo også min baby. Hun ER fin, men det fjerner jo ikke bulen på ryggen, og en ilder uden hale, eller som mangler et øre osv kan jo også være utroligt fine pånær det.

Jeg håber at tofta får lov at blive i handicap på de andre udstillinger vi deltager i. Jeg har skrevet og spurgt arrangørene, og har fået som svar på de stede rjeg har spurgt at de mener hun skal blive i klassen.

Lena og Peter

Citat fra: holmer Dato 28. Oktober 2010, kl. 11:30
Du skal være blind hvis du ikk kan se tofta's handicap. Men du skal oz tænke på, hvis hun havde været i handicap havde hun vundet. Det havde jo ikk været godt. Haha

Det er jo den følese man får... Du må ikke vinde, og hvis du kan vinden flytter vi dig bare til en klasse hvor du helt sikkert ikke vinder...  :S

Anne

Eej sådan har jeg det nu ikke :) Jeg tror bare de fulgte dommernes indskydelse, og selv om jeg er uenig med den så dør ingen jo af at tofta ikek vandt. Selv om det ville have været fedt hvis hun gjorde!

jeg er da glad for at de flyttede hende da dommeren ellers ville have trukket points fra hende for at være for pæn og hun så havde været bundskraber i handicapklassen. Nu fik hun i det mindste en fair bedømning med fine points, selv om hun intet vandt grundet klasseskift. Jeg forstår ikke helt dommerens begrundelse for at hun skulel flytte (hvis man ser bort fra en lilel bule på ryggen, så er hun jo perfekt... - ja, er alle handicaps ikke det hvis man fjerner handicappet?).

jeg håber hun tager revance på vif!

Lena og Peter


Anne

tak :)

Ellers må jeg lige gøre hende lidt grimmere så hun ikek skal flyttes i klasse.

Starshineferrets

Hur kan man ens komma på tanken att dra av poäng för att en iller är för fin i handikapp klassen? Det är ju helt galet!! Illrar går i den klassen för att de har ett handikapp.. inte för att de är fula!! Jisses säger jag bara... får riktigt dålig smak i munnen av det här alltså :(

cibatuchsi

Citat fra: Starshineferrets Dato 28. Oktober 2010, kl. 12:00
Hur kan man ens komma på tanken att dra av poäng för att en iller är för fin i handikapp klassen? Det är ju helt galet!! Illrar går i den klassen för att de har ett handikapp.. inte för att de är fula!! Jisses säger jag bara... får riktigt dålig smak i munnen av det här alltså :(
lige min tanke.
ikke alle handikaps er synlige men derfor betyder det ikke at de er 100 % friske/raske/uden fejl.
Tofta er en flot pige JA. men derfor har hun stadig et handikap.  Hendes handikap er da en del mere alvorlig end en manglende hale feks. 
Tror vi alle kan blive enige i at der er blevet begået en fejl her og at det er første/eneste og sidste gang det er sket.
Anne jeg vil vædde med hun tager revance til VIF. og jeg glæder mig megeet til at se hende og de andre ;)

Nina_eliz

når det kommer til underull eller ikke så er dette sånne ting som kan skje uansett hvem dommere man enn har.

nå vet ikke jeg hva slags handikap den ilderen dere snakker om har. men vi i norge har strenge krav for at en ilder skal havne i handikap..

cibatuchsi


Anne

hun har hemivertebrae. Det betyder at hun har en ryghvirvel som sidder kilet ind imellem i andre hvirvler hvor der egentlig ikke er plads. Man kan mærke det som en bule på ryggen af hende, som er ret tydelig. Jeg havde selvfølgelig skrevet til udstillingen med dette og en dyrlægeerklæring inden. Der stod ordret i min mail

Citat[...] Handicappet er svært at se hvis man ikke ved det er der, men mærkes tydeligt som en stor knude på ryggen hvor ribbenene ender.

jeg synes altså ikke at jeg har overdrevet for at få hende i den klasse, det står faktisk nøjatigt som det er. Måske er der alligevel sket en misforståelse for hendes kommentar på skemaet lød:

CitatHemivertebrae which can be seen as a lump on her back


Starshineferrets

Citat fra: Nina_eliz Dato 28. Oktober 2010, kl. 12:06
når det kommer til underull eller ikke så er dette sånne ting som kan skje uansett hvem dommere man enn har.

nå vet ikke jeg hva slags handikap den ilderen dere snakker om har. men vi i norge har strenge krav for at en ilder skal havne i handikap..

Hemivertebrae... det står på flera ställen i tråden och säkerligen även i katalogen. Ett tillstånd som är att betrakta som mycket allvarligt.