Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Spørgsmål til kommende udstillinger og ilder-ejer

Startet af Cille, 8. November 2010, kl. 16:52

Cille

Nu har vi så overstået VIF, og inden jeg forsætter vil jeg lige sige at det ikke har noget at gøre med selve den udstillingen eller dem der står bag den....for jeg er ganske tilfreds :D :dans:

Men jeg synes snart vi skal lave nogen regler her i dk som er lidt ens i forhold til som vi har dyrene.
Altså lidt om hvordan kommende dommer skal dømme.

Jeg er træt af den med klørene, og de fleste dommer vi får til landet har deres dyr i voliere udenfor.
Det er så svært at ramme rigtig med de klør, og man kan komme ud for at skulle afsted på 2 udstillinger lige efter hinanden.... men hvad så hvis nr 2 er den hvor de forlanger mega lange klør, og man så lige har været afsted og klørene skulle være korte.... ja så får man fratræk, fordi de ikke kan nå at gro lange.

Jeg personligt bryder mig ikke om lange klør, men sådan en mellem ting.... men det jo også fordi de ellers kan hænge fast i gulvtæpper

Så er der den som vi alle fik denne gang med bad.... ved i hvad... de kan slet ikke se det og det min mening.
Jeg indrømmer alle mine har været i bad, og sjovt nok er 2-3 af mine som ikke fik den kommentar med badet.
Det Zoya som får orange misfarvninger af uvis grund, ludo som var i pels skifte og stadig små klam gullig, og min lille gule albino.....altså dem som så "beskidte" ud... jeg beklager at vi i danmark holder ilderne i rene omgivelser...åbenbart
Og jeg ved at mange af dem som fik den samme kommentar ikke har haft dyr i bad i mange år.

Så jeg træt af at dommer åbenbart ikke ved at vi ikke har mange farveklasser i dk, og dermed er der lyse og mørke ilder mellem hinanden.
Plus at vi jo prøver på at få angora næse væk og så får man 2 i fratræk pga mangel af angora næse...flot

Jeg kan ikke se det kræver meget at gøre dommer opmærksomme på hvordan vi her i dk gerne ser klør, og tror da de fleste her har det med med at mellem klør er ok.
At vi ikke holder ilderne i voliere, og dermed at de måske mere "rene" i pelsen, og at det ikke betyder at alle har badet dem.

At vi ikke har klasserne delt ud i lys og mørke...selvom jeg da har et drømme ønske om at det sker engang...hint hint :fnis:

Den med angora er så ikke så vigtig, det bare lidt morsomt at man får fratræk for det, når det plejer at være fratræk den anden vej


Det var lige det jeg sådan lige havde på hjertet, og som jeg synes der kan rettes lidt til ang udstillinger.

Amazing Ferret

#1
Jeg er helt enig med Hanne  :fnis:

Jeg har faktisk ikke rigtig noget at klage over andet end det med at min silverpige Velcro blev flyttet i andre farver fordi hun har en blaze - jamen hallo, hun er sq da stadig silver.

Og så er jeg vildt forvirret over de flyttede Chucky fra pastel til andre farver

Cille

Glemte noget mere ang klasser.
Nemlig at mange af dem vi har i silver klassen(og alle med pletvis aftegn) jo ikke har kunnet komme i andre farver udfra de kriterier som udstillingerne har haft her i dk.
Det har jo været en kamp at få dyr i andre farver, og dermed er de endt i forkert klasse

mette11

Jeg synes også at det med længden på negle er en dum ting at vurdere en ilder ud fra! Jeg har mine dyr udenfor det meste af tiden, men de bor der ikke fast, så de slider deres klør meget. Mine fik toppoints og næsten toppoints for poter og negle (9½ og 10-taller). Men jeg har før fået træk for at deres negle var for korte, selvom de ikke var klippet i ugevis!! Jamen hvad f... skal jeg gøre ved at mine dyr slider deres negle?? Længde på negle burde efter min mening ikke tælle med! For det er jo så forskelligt hvad dommere mener om dette at man ikke kan vide hvad f... man skal gøre og så bliver det mere held end forstand at ramme rigtigt! Jeg er dog meget glad for at der på VIFs hjemmeside stod lidt om hvad engelske dommere gik efter, som fex. netop negle, så man har en reel chance og ens dyr ikke risikere at få træk pga. at man som ejer har en anden længde-preference end en dommer!

Mine har ikke fået nogen kommentarer med bad...men ok, de har heller ikke været i bad i år og de går ude meget af tiden og ja, de lugter sgu nok en del af ildere!! Jeg vasker også deres sengetøj uden vaskemiddel/skyllemiddel, da jeg vil undgå allergi osv. hos dem. Så mine dyr lugter af hvad de er!

Jeg må dog indrømme at jeg er meget uforstående overfor at min Albert ikke har fået mere træk for hans ekstremt latterlige udseende pga. kikset pelsskifte (har dog hørt fra pålidelig kilde at dommeren havde moret sig lidt over hans kiksede pelsskifte), men han har fået træk for det (hvilket efter min mening er helt fair - for han ligner en idiot). Heldigvis har han efter deres mening været ret perfekt ellers!!

Jeg synes virkelig det er vildt så forskelligt dommere dømmer! De har virkelig hver deres ide om hvad en "perfekt ilder" er og det er på sin vis ret ærgeligt. Fordelen er så at man har mulighed for at vinde med forskellige dyr på forskellige udstillinger...men det er lidt frustrerende at ens pæne, perfekte ilder på en udstilling, er fyldt med fejl på den næste!! For HALLO det er sgu samme kræ vi snakker om!!!

Dette er ikke en kritik af VIF heller, men derimod en generel frustration, som Cilles også er!

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Hørt, helt enig. Retningslinjer ville virkelig være godt.

Jeg undrer mig stadig grundigt over hvorfor dælen de dommere ikke har opdaget Louis knægget tand. Som er syndligt for enhver.

Eliza

Det med at dommerne dømmer forskelligt synes jeg bare er godt, for det er da ikke sjovt hvis man har en ilder der bare aldrig kan vinde noget. Folk ville måske så begynde at avle for at de kunne vinde på udstillinger og det kan altså hurtigt komme til at skade ilderne på længere sigt, som det er tilfældet med flere hunderacer. Fx er det jo kun godt man prøver at få næsefejl væk for ilderne.

Mine forældre var til hundeudstilling her i weekenden og udstillede to dage med to forskellige dommere og de fik to meget forskellige bedømmelser, selvom der jo stadig er en del flere retningslinier i hundeverden.

Jeg kan godt følge jer at det kan være lidt fustrerende med neglelængden, men samtidig er det ikke noget jeg rigtig har fået kommentarer på nogensinde og jeg prøver at få dem til at se naturlige ud. Faktisk har jeg kun klippet nogle af Envys negle en gange i hendes liv.

Alle mine havde været i bad men der var ingen kommetarer på det. Crush fik træk for at lugte af parfume, hvilket han altså slet ikke gjore (han var den af mine der lugtede mest af ilder) og Envy stank af cigaretter de gange dommerne havde rørt ved hende. Lugt burde altså ikke være med i sådan en bedømning.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

Den der med negle kunne jeg ikke være mere enig i. Man burde ikke dømme på længde, men på hvordan de ser ud.. om de er vedligeholdte, eller om de er flosset!

Og den der med angora næse det er jo også helt hen i været! At en angora er får træk for at mangle næsefejl er jo FULDSTÆNDIGT ondsvagt.. Men hvordan man skulle bedømme angora næser er jo så lidt svært. Man vil jo heller ikke ha' at der bliver trukket for næsefejl, for så har de jo ikke en chance mod almindelige ildere, så måske man skulle give dem ekstra point for at have flot næse eller helt lade være med at bedømme på næsen.. eller hvad?

Men hvis man får træk for at have fin angoranæse, vil det måske have lidt den forkerte effekt på angora avlere.. Altså at de avler efter fejl - hvilket er ret skidt for en angoras helbred!

Vh. Marianne

Eliza

På en måde kan jeg godt se det er lidt relevant at bedømme negle, for har set nogle som klipper dem alt alt for langt ned. Nogle klipper dem så slet ikke nok og de bliver lange og tynde at se på, hvilket jo heller ikke ser naturligt og kønt ud. Det kan hurtigt gøre så foden ikke ser pæn ud når ilderen står synes jeg.
Men vil så sige at det næsten er umuligt at finde ud af hvor den enkelte dommers grænse går for hvornår de så er for korte og sådan..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

#8
Ved godt den med klørene er svær... men de kan som andre siger også se på om de er rigtigt plejet.
Plus de jo self kan være tæt på grænsen til de har blødt når man har klippet=alt for kort, og modsat alt alt for lange.

AlisVolatPropiis

Helt ærligt.....så mener i at arrangørerne skal gå ind og fortælle dommerne hvordan de skal bedømme dyrene?!

Nu regner jeg ikke med at jeg skal arrangere udstillinger nogensinde i fremtiden....men jeg vil helt ærligt ikke vide om jeg ville bryde mig om at deltage på en hvor hobbyarrangører fortæller uddannede og erfarne dommere hvordan de skal dømme ildere. Det kunne også pænt meget i min verden ende med noget mere eller mindre snyd, hvor arrangørerne vælger at informere om "landets" standard ud fra deres egne dyr.

Dommerne kommer ikke for at fortælle jer hvordan I gerne vil have jeres dyr. Eller for den sags skyld hvordan vi foretrækker dem generelt i dk.
At de ikke har ramt rigtigt med hensyn til om jeres dyr har været i bad eller ej, er uheldigt, men nok mere et tegn på for tør pels og parfume lugt...og det er måske en virkelig dum formulering. Men stadig bare udtryk for noget der giver træk. Så grunden er der stadig, om formulering er rigtig eller ej.

Cille

Har de ikke en slags retnings linjer i de andre lande? ....altså som dommer skal rette sig lidt ind efter.

Og jo jeg forventer at arrangørerne i det mindste ang farve klasser siger hvad der er af klasser i dk, så de ikke får fratræk for at være lys standard, eller mørk silver/pastel......Der er som sagt kun 1 klasse til dem
Og ikke bliver smidt rundt i andre klasser som man fra start ikke kan få dem i,  fordi de her i dk ikke anses for være forkert nok til at komme i andre farver.

tzari

Citat fra: Cille Dato  8. November 2010, kl. 18:40
Og jo jeg forventer at arrangørerne i det mindste ang farve klasser siger hvad der er af klasser i dk, så de ikke får fratræk for at være lys standard, eller mørk silver/pastel......Der er som sagt kun 1 klasse til dem

Hørt hørt. har fået 2 i træk på alle mine og fik kommentar "for meget hvidt"(lys standard UDEn hvidt) og "slighty light"(alm mellem standard)... Og det er ikke dyr der er med hvidt men bare lyse i farven og ikke ligner sort til forveksling som var deres standardfarve ideal.  rimelig æv point at miste pga man har valgt lys/mellem standarder. At de mister point for dårlig maske FAIR nok men ret bittert at miste det pga de er for "lyse". :(
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Malene

Jeg ved ikke lige.. Jeg tror ikke jeg ville bryde mig om sådan nogle retningslinjer. Dommerne er forskellige og hvis jeg er meget utilfreds med nogle dommere, så lader jeg bare være med at komme på udstillinger hvor de skal dømme.
Jeg synes det ville være at gå lige langt nok at bede dommere om at lade være med at give træk for at være lys standard. Skal vi så også sige at de ikke må give træk for aftegn? Nej, det ville da være fjollet. De skal jo bedømme farven også og så må det være op til dommerne hvad de foretrækker.
Det med at dele klasserne op i lys/mørk er en god idé, men det ville bare være svært, for hvor skal grænsen gå? Og udover vildtfarvet, så ville det jo blive nogle monster små klasser.

Citat fra: tzari Dato  8. November 2010, kl. 18:57
Hørt hørt. har fået 2 i træk på alle mine og fik kommentar "for meget hvidt"(lys standard UDEn hvidt) og "slighty light"(alm mellem standard)... Og det er ikke dyr der er med hvidt men bare lyse i farven og ikke ligner sort til forveksling som var deres standardfarve ideal.  rimelig æv point at miste pga man har valgt lys/mellem standarder. At de mister point for dårlig maske FAIR nok men ret bittert at miste det pga de er for "lyse". :(
Arrh, hvor mange var det lige der lignede sorte til forveksling? Jeg kan huske der var et par der var meget mørke, men jeg kan huske flere ganske alm. mørke vildtfarvede der fik placeringer (f.eks. min egen Cerulean der fik en 2. plads), og hvis du synes de ligner sorte til forveksling, så skulle du måske overveje at få briller.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Malene Dato  8. November 2010, kl. 19:18
Jeg ved ikke lige.. Jeg tror ikke jeg ville bryde mig om sådan nogle retningslinjer. Dommerne er forskellige og hvis jeg er meget utilfreds med nogle dommere, så lader jeg bare være med at komme på udstillinger hvor de skal dømme.
Jeg synes det ville være at gå lige langt nok at bede dommere om at lade være med at give træk for at være lys standard. Skal vi så også sige at de ikke må give træk for aftegn? Nej, det ville da være fjollet. De skal jo bedømme farven også og så må det være op til dommerne hvad de foretrækker.
Det med at dele klasserne op i lys/mørk er en god idé, men det ville bare være svært, for hvor skal grænsen gå? Og udover vildtfarvet, så ville det jo blive nogle monster små klasser.

Citat fra: tzari Dato  8. November 2010, kl. 18:57
Hørt hørt. har fået 2 i træk på alle mine og fik kommentar "for meget hvidt"(lys standard UDEn hvidt) og "slighty light"(alm mellem standard)... Og det er ikke dyr der er med hvidt men bare lyse i farven og ikke ligner sort til forveksling som var deres standardfarve ideal.  rimelig æv point at miste pga man har valgt lys/mellem standarder. At de mister point for dårlig maske FAIR nok men ret bittert at miste det pga de er for "lyse". :(
Arrh, hvor mange var det lige der lignede sorte til forveksling? Jeg kan huske der var et par der var meget mørke, men jeg kan huske flere ganske alm. mørke vildtfarvede der fik placeringer (f.eks. min egen Cerulean der fik en 2. plads), og hvis du synes de ligner sorte til forveksling, så skulle du måske overveje at få briller.
For det meste ved du jo ike hvilke dommere der skal dømme på udstillingen før du rent faktisk har medlt til og betalt. Så det er lidt svært. eller jo du kan jo stadig lade være at komme men så har du jo mistet penge på tilmældingen, men tilgængæld sparet på benzinen. HURRA, eller noget.

Cille

Nu er det heller ikke sådan at jeg vil være diktator... men mener stadig der kan ændres lidt på nogen af tingene.

England hedder det lange klør..... det må jo været deres mål
Tyskland er det vel ca mellem længde i klør?
Og nogen steder er det så korte klør
Nu har jeg ikke selv været i udlandet med mine dyr,men efter hvad jeg har forstået, så retter dommer sig vel lidt ind til de retnings linjer ang klør i pågældende land... eller tager jeg fejl??

Det samme med farve klasser, da jeg ved at i flere lande har de mange klasser til farver....den eneste der ikke bliver fordelt i flere varianter af selve farven, er da albinoen.
Så hvis de kan få det til at fungere andre steder med flere klasser til de forskellige farver...hvorfor så ikke tage noget af det til os.
Vi har som sagt ingen rigtige retnings linjer i dk ang farver, og dermed går der også ged i det til udstillinger

Jeg skriver det kun for at få forbedret vores oplevelser af udstillingerne, og for måske at for en gangs skyld få klar lagt farverne i dk....vi har jo lidt fra her og der og alle vejne

Håber man forstår det jeg har skrevet.