Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Spørgsmål til kommende udstillinger og ilder-ejer

Startet af Cille, 8. November 2010, kl. 16:52

Stephanie

Jeg må indrømme at jeg ikke går videre op i det, jeg glæder mig da til at se dommerskemaerne og se deres point, men er jeg uenig med dommerne så er det ikke lige noget jeg går videre op i andet end at jeg måske kan smågrine lidt af det. Som  f.eks kommentareren Dirch fik på at han havde for lille hoved, men samtidigt 10 i proportioner. Den størrelse hoved Dirch har, passer til den "sportymodel" han er, han ville se forkert ud hvis det var større, så ville det ikke passe til kroppen længere  :D

Grunden til at jeg deltager er for at have en super dag med en masse andre ilderinteresserede som ikke bliver træt af at tale ilder som mine andre venner gør. Og fordi det da kan være sjovt at se hvad den enkelte dommer synes.

Jeg kan godt se ideen i at dele standard klassen op i lys og mørk.  Så vil det ikke altid være enten helt mørke eller helt lyse der vinder. Og klasse er jo alligevel så stor at det burde kunne lade sig gøre, og så stadig lade være at dele de andre farver op i lys og mørk da de klasser ikke er så store. (men om der så er nok lyse til at det kan lade sig gøre ved jeg ikke, da jeg ikke selv stiller i den klasse og derfor ikke har holdt så meget øje med den)

Men hvad jeg tilgengæld godt kunne tænke mig var at hvis det er en dommer der fortrækker lange negle, at man som arrangør går ind og siger at det er ikke er lange negle man går efter i DK pga måden at holde ildere her.

Jeg kan godt forstå at engelske dommere foretrækker længere negle hvis de har deres dyr udenfor og de ligger i halm istedet for tæpper. Så er der jo ingen risiko forbundet med det. Men her i DK så ligger dyrene jo i tæpper, og i mine øjne er det ikke forsvarligt at man skal gå efter at så lange negle når man samtidigt ved at risikoen for at de flosser er forholdsvis stor. Jeg ville da have det så dårligt hvis en af mine dyr enten har siddet fast i et tæppe i flere timer eller har revet neglen til blods mens jeg har været på arbejde fordi at neglen er flosset efter jeg er taget afsted. Så lige der synes jeg godt at man kan gå ind og "overrule" dommerens egen smag af hensyn til ilderen og deres "velbefindende".

Men på alle andre områder synes jeg at det er iorden at dommeren dømmer ud fra deres egen smag på den måde har alle jo også en chance. For hvad den ene dommer måske ikke kan lide kan den næste dommer jo godt lide.

tzari

Problem er jo alle med mellem eller lys standards holder dem hjemme for de har alligevel ikke en chance hvis man ikke rammer den helt rigtige dommer der kikker på om de står med en lys standard,en mellem eller en mørk og går ud fra det og venter med at bedømme bedste farve til.. bedste farve bedømmelsen.

Fra tilskuer pladsen lignede BIV sort og BIV standard altså hinanden til forveksling sad jeg nemlig og snakkede med en om og vi undres over dette.

Fra tilskuer pladserne lignede det så mørk standarder og mørkere der kom op på scenen  ;)

Manglende maske,hvide pletter osv er jo "fejl". Det er at en ilder er lys standard jo ikke.

Ville også ønske man vidste hvilken dommer man betalte for før man var "tvunget" til at betale. For os med kedelige lyse og mellem standarder er det ret relevant om det er en dommer der kikker på specifik farve og ikke deres yngling farve før den endelige farvebedømmelse  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

#17
Citat fra: tzari Dato  8. November 2010, kl. 18:57
Citat fra: Cille Dato  8. November 2010, kl. 18:40
Og jo jeg forventer at arrangørerne i det mindste ang farve klasser siger hvad der er af klasser i dk, så de ikke får fratræk for at være lys standard, eller mørk silver/pastel......Der er som sagt kun 1 klasse til dem

Hørt hørt. har fået 2 i træk på alle mine og fik kommentar "for meget hvidt"(lys standard UDEn hvidt) og "slighty light"(alm mellem standard)... Og det er ikke dyr der er med hvidt men bare lyse i farven og ikke ligner sort til forveksling som var deres standardfarve ideal.  rimelig æv point at miste pga man har valgt lys/mellem standarder. At de mister point for dårlig maske FAIR nok men ret bittert at miste det pga de er for "lyse". :(

Jeg lagde også mærke til at de bedst kunne lide de mørke standarder - og det er vel også fair nok eller hvad? Jeg havde selv to standarder med, men de var alt for lyse i forhold til dem der vandt. Men jeg gider ikke sidde og brokke mig over de får træk fordi dommerne mener de er for lyse.
Min Bindi fik også fratræk for at være for lys, men det genere mig nu ikke for jeg ved chancerne for at vinde i standard klasserne er så lille. Jeg satser mere på de andre farver jeg har  :fnis:

Og som der bliver skrevet, så kan man jo bare blive væk hvis man ikke kan lide dommernes valg  :)

Stephanie

Citat fra: tzari Dato  8. November 2010, kl. 20:10
Problem er jo alle med mellem eller lys standards holder dem hjemme for de har alligevel ikke en chance hvis man ikke rammer den helt rigtige dommer der kikker på om de står med en lys standard,en mellem eller en mørk og går ud fra det og venter med at bedømme bedste farve til.. bedste farve bedømmelsen.

Hmm, hvis jeg kun skulle tage dem med som jeg ved har en vinderchance så ville jeg jo aldrig have dyr med.

Jeg ved at mine drenge er for små i forhold til nogle af de lækre basser jeg har set til andre udstillinger. Men jeg tager da mine med selvom jeg ikke regner med præmier. For det er selve dagen jeg ser frem til. Og ikke vinderchancerne.

mette11

Min Albert der blev nr. 2 i senior, vildtfarvet, hanner, kastreret er ikke mørk!! Han er derimod overi det grå! Men ham kunne man ikke se til præmieoverrækkelsen, da han ikke følte for at komme ud af sin blæksprutte!  :-$ Han er bestemt ikke mørk og skildte sig ud fra Quark der vandt og også fra dem der blev nr. 3 og 4! Albert er efter min egen mening en fuldkommen gennemsnitlig vildtfarvet! Han er hverken mørk eller lys. Han har en flot, tydelig maske. Så det er ikke kun mørke der vandt!  ;)

Malene

Citat fra: A_M_T Dato  8. November 2010, kl. 19:34
For det meste ved du jo ike hvilke dommere der skal dømme på udstillingen før du rent faktisk har medlt til og betalt. Så det er lidt svært. eller jo du kan jo stadig lade være at komme men så har du jo mistet penge på tilmældingen, men tilgængæld sparet på benzinen. HURRA, eller noget.
Det synes jeg også er skide irriterende! Mildt sagt.. Men de gange jeg har været i Norge, har jeg heldigvis vidst hvilke dommere der kom, inden jeg meldte mig til.

I Tyskland er det vist kun vildtfarvet og andre farver der bliver delt op i lys/mørk og hvis de skal deles op, så synes jeg også alle andre farver skal deles op (de bliver jo så nok slået sammen alligevel). Men ja, jeg synes stadig det er en god idé, hvis man kan få det til at fungere. Men så længe farverne ikke er opdelte, så synes jeg det er fair nok at dommerne går efter hvad de foretrækker, for sådan er det jo også med alle andre ting.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Amazing Ferret Dato  8. November 2010, kl. 20:12
Citat fra: tzari Dato  8. November 2010, kl. 18:57
Citat fra: Cille Dato  8. November 2010, kl. 18:40
Og jo jeg forventer at arrangørerne i det mindste ang farve klasser siger hvad der er af klasser i dk, så de ikke får fratræk for at være lys standard, eller mørk silver/pastel......Der er som sagt kun 1 klasse til dem

Hørt hørt. har fået 2 i træk på alle mine og fik kommentar "for meget hvidt"(lys standard UDEn hvidt) og "slighty light"(alm mellem standard)... Og det er ikke dyr der er med hvidt men bare lyse i farven og ikke ligner sort til forveksling som var deres standardfarve ideal.  rimelig æv point at miste pga man har valgt lys/mellem standarder. At de mister point for dårlig maske FAIR nok men ret bittert at miste det pga de er for "lyse". :(

Jeg lagde også mærke til at de bedst kunne lide de mørke standarder - og det er vel også fair nok eller hvad? Jeg havde selv to standarder med, men de var alt for lyse i forhold til dem der vandt. Men jeg gider ikke sidde og brokke mig over de får træk fordi dommerne mener de er for lyse

Og som der bliver skrevet, så kan man jo bare blive væk hvis man ikke kan lide dommernes valg  :)
det er jo lidt svært som jeg tidligerer har skrevet at  holde sig væk fra  visse dommere når du ikek ved hvem dømmer før du er tilmældt og har betalt...
Men nu handlede denne tråd jo ike om brok men om det ville være smart med retningslinjer. Men det kommer jo selvf. an på øjnenen der ser;o)
Men jeg sys at få retningslinjer som tager hensyn til praktiske tin såsom det med neglene osv, ville være godt. og selvf. vil der altid være en hvis form for personlig smag indover en dommers mening sårn er det. og på en måde gør det også de forskellige udstillinger spænende for de at har man ikke en chance hos den ene dommer har man måske hos den næste dommer til den næste udstilling.
Og jeg brokker mig ikke over mine dyr intet vandt for det var ikek derfor jeg kom, ellers kunne jg ligesågodt ha blevet hjemem og sparet de penge. Jeg kan ved mange af de ting dommeren har skrevet kun være enig, nogle af kommentarene er så deres personlige smag der spiller ind og det er også heæt ok. Der hvor jeg desværre har en lidt dårlig fornemmelse er at jeg frygter der ikke er blevet brugt den tid det tog at kigeg på mine dyr da de for eksempel ikke har set Loui har en knækket tand som er meget tydelig at se endda uden at åbne munden på ham. og desuden fik jeg ham igen efter 1 min. tid fra jeg afleverede ham til ilderbæreren kom med ham.
Derudeover så havde de skrevet at Coda havde meget misfarvede tænder hvilket jeg simpelthen ikke kan forstå hvor de ser dem henne? Han har faktiks rimeli flotte bisser.
Og jeg slår lige fast at dette ikk eer skrevet fordi jeg er skuffet over de intet vandt, for hold da op der var godt nok sindyg mange virkelig flotte dyr med som helt sikekr havde fortjent at vinde.

tzari

Jeg er også med for hyggen ellers havde jeg nok ikke taget Tops med der mere eller mindre KUn har en chance ved tyske dommere eller Karma med der har flækket en tand  ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Ja der må gerne være nogle retningslinier dommerne kan gå efter. Men vi kan vel ikke tillade os at bestemme hvad de foretrækker, lys eller mørk?

Jeg forstår det med neglene, for det irriterer også mig. Jeg hader når mine dyr har så lange negle og de hænger fast alle steder og det synes jeg sq er synd.

Jeg går heller ikke på udstilling for at vinde, men for at være sammen med en masse dejlige mennesker og den stemning der er. At vinde er jo bare en god sidegevindst  :D

Cille

Nej det er ikke på den måde en brok tråd og jeg vandt jo også noget...så det er ikke derfor

Men dette er bare et uddrag over de udstillinger jeg har været med på...dvs de ting jeg synes er gentagelser.

Den med at lave flere klasser i samme farver har man også snakket om rundt omkring i hjørnerne i mange år.
Nu jeg så en af dem med de sjove farver som altid giver problemer...netop fordi vi har 2 klasser til dem...andre farver eller silver.
En del af dem bliver ikke godtaget herhjemme som andre farver... men for udlandske dommer er de så sat forkert.... så jeg synes bestemt ikke det skade at gøre dem opmærksomme på at det indtil vidre er sådan i dk, med fordelingen i de 2 klasser....(gælder jo så også med pastel/standard dem der har for lidt aftegn herhjemme til at kunne komme i andre farver og må i den alm klasse)
Pasteller/standarder findes jo også i så mange forskellige nuancer i andre lande, og ja den er svær.
Men igen så kan man jo lige gøre dommer opmærksom på det fakta, at der kun findes den ene klasse til dem her... dvs de skal bedømmes ok ens....selvom de i andet land ville være delt op i flere klasser


Lena og Peter

Kan helt sikkert godt følge Cille.

Nu har vi været på udstilling i Norge, og her skriver man om ilderen har aftegninger, således at du godt kan have en pastel med mitt og bit uden at dette trækker ned. De går så ind og bedømmer om den har flotte aftegninger. Vi havde jo Laban der er rigtig tysk harlekin ( hagesmæk, sokker, blinklys og pletter på maven ) og han gik hen og blev BIM med engelske dommere. Så det kan godt lade sig gøre at snakke med nogle dommere, men ikke alle dommere er ens og jeg synes nu også at charmen ved ilderudstillinger ligger i at det ikke er den samme ilder der vinder hver gang.

Med hensyn til klør kan jeg godt se at det ikke er særligt hensigt mæssigt at de skal have lange klør. Vi viste at dommerne på VIF kunne lige lange klør og var lige glade... Alle vores ilder fik træk... Men det kunne da være dejligt hvis man kunne få indført en standart omkring kløerne så det passede os... Men vi ilder ejer er jo heller ikke ens i Danmark og derfor synes jeg at det skal være dommerne valg. Så kan vi jo vælge at følge dommernes smag eller stille dem op som vi selv godt kan lide vores ilder og så bare have en dejlig dag.

Om dommerne så kan lide lyse eller mørke ilder.. Om de skal være store elller små.. Om øre og øjne er for små kan jeg ikke se nogle grund til at diskuterer det. Der er jo en grund til at de er dommere og ikke alle os... ;)

AlisVolatPropiis

Vil godt lige pointere at dommerne fra england foretrækker lange negle af den ene grund at det er naturligt for ildere -at gå med en vinkel skabt af neglene og at ildere rent faktisk får gigt i poteleddene af at gå så fladt :) forklarede de :) noget vi ikke lige oplever det store af, fordi vores ildere ikke bliver så gamle i dk...

Stephanie

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  8. November 2010, kl. 23:40
Vil godt lige pointere at dommerne fra england foretrækker lange negle af den ene grund at det er naturligt for ildere -at gå med en vinkel skabt af neglene og at ildere rent faktisk får gigt i poteleddene af at gå så fladt :) forklarede de :) noget vi ikke lige oplever det store af, fordi vores ildere ikke bliver så gamle i dk...

Ja, det ved jeg godt, det sagde Beverly også dengang til HDI, men ikke desto mindre kunne jeg ikke dengang finde noget om det på nettet. Kan selvfølgelig godt være at der efterfølgende er kommet info på nettet omkring dette da jeg ikke har søgt info om det siden.

Og da jeg ikke kunne finde info om det, så blev jeg enig med mig selv om at det nok var en and. At Beverly siger det behøver jo ikke betyde at det er korrekt, hun siger jo også at sorte ildere kommer fra mink (ved godt at hun ikke er den eneste der siger det, men jeg har stadig ikke set beviserne for det)

Dog undrer det mig lidt at hvis det er skulle være naturligt for ilderen at have så lange negle at neglene så flosser når de bliver så lange.

Cille

#28
Det må jeg indrømme jeg heller ikke ved noget om.
Men jeg ved mange her har problemer med flosset klør, og at de hænger fast i tæpper hvis de bliver for lange.
Vi har dem "for godt" her i danmark...dvs de får ikke brugt deres klør som de skal.
Min får dem så brugt deres om sommeren hvor de er ude og grave,dermed får de dem naturligt slidt.
Men ikke alle kan jo få dem ud og bruge deres klør rigtigt.... og her om vinteren hænger mine dyr også fast i gulvtæppet, og det altså synd... jeg vidste godt jeg ville få fratræk.
Derfor vil jeg gerne at vi måske her i dk laver et eller andet der kan siges vidre til eventuelle dommer, som kommer fra steder hvor de faktisk kun har dyrene "ude-agtigt" , og har naturligt slitage på klørene.
For det har de fleste ikke her


Stephanie

Hmm.. prøvede lige hurtigt at google efter det med gigt og kløer, og kan ikke se at der er kommet noget nyt omkring det (jeg har ihvertfald ikke fundet det)

Har stadig kun fundet diverse gamle dokumenter hvor der anbefales at klippe negle hver 2. uge, og at man ikke må klippe hver uge for så trækker "quick" sig tilbage og det kan give gigt, og hvis de bliver for lange så bliver "quick" for lang og så kan det gøre ondt på ilderen at gå. Går ud fra at "quick" måske er det røde i negle (rent gætværk fra min side)

Men jeg kan dog ingen steder læse mig frem til hvem der har fundet ud af det, om det er dyrlæger eller om det er alm. ilderejere. Så ved ikke helt hvad jeg skal tro på.

Men hvis det skulle passe, så bør en alm. længde negl vel være at foretrække fremfor de lange som englænderne foretrækker? For iflg de dokumenter (som er fra newsletter uden forfattere  :S) så er det jo også slemt at lade dem blive så lange som de bliver til udstillinger med engelske dommere, jeg havde ihvertfald ikke klippet mine ilders negle i 3-4 uger.

Så jeg stiller mig lidt uforstående overfor engelske dommeres valg af længde samt begrundelsen.


Jeg håber ikke at dette opfattes som kritik af VIF for det er det bestemt ikke, jeg syntes at det var et super stykke arbejde der var lagt i udstillingen og det har været den udstilling hvor jeg har hygget mig allermest.