Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Spørgsmål til kommende udstillinger og ilder-ejer

Startet af Cille, 8. November 2010, kl. 16:52

FerretParadise

Jeg opfatter bestemt ikke denne tråd som en kritik af VIF, jeg synes tvært imod at det er en interssant tråd.
Jeg er selv meget dårligt til det med lange kløer, da de på nogen af mine ildere hurtigt knækker eller flosser.
Nu er det ikke alle engelse dommere der vil have lige lange kløer, nu har jeg efterhånden prøvet at få mine dyr bedømt af en del forskellige fra England, og dem der var på VIF i år, er dem der vil have de længeste.
På Rose Ildern i 2007, talte jeg med den ene dommer efter udstillingen, om lige netop længden på kløer, for jeg har det jo som jer. Hun fortalte, at hun ville have længden på kløerne, så de passer til poten og ilderen. Nogle ildere skal have lidt længere kløer end andre ildere, det kommer helt an på, hvordan den er bygget og hvordan den går.
Men hun fortalte så også, at hun engang havde dømt på en udstilling, hvor dommerne fra VIF i år udstillede deres dyr, og da trak hun dem fordi de efter hendes mening havde for lange kløer.

Men noget helt andet, man kan ikke som arrangør gå ind og dikterer hvordan dommerne skal dømme. De dømmer ud fra deres standard, og de er meget forskellige fra land til land.
Ann Hillerslev.

Starshineferrets

Jag håller med om det som skrivs i den här tråden. Klolängd eller "parfym" doft säger absolut ingeting om hur en iller ser ut och ja... det är ganska så trist att sådana småsaker ska avgöra huruvida en iller placerar sig eller inte.

Däremot är jag även enig med Ann... man kan egentligen inte gå in och tala om för en domare hur de ska dömma, man kan ge önskemål såklart men då kommer ju nästa fråga: hur lång tid tar det innan folk i illervärlden börjar hojta om att arrangörerna fuskat? Även om man bara ber dem att inte dra av för klorna eller parfymdoft så kommer det alltid finnas de som misstänker att man även har bett dem dra av poäng för andra saker som kommer arrangörerna till nytta... så det är tyvärr en svår balansgång där.

mette11

Jeg synes heller ikke at ting som længden på negle (med mindre der er tale om seriøst korte eller lange negle) og duft skal give træk.
Men jeg synes faktisk ikke at de her dommere var slemme med negle, for mine som ikke har fået klippet negle den sidste måned eller mere, fik toppoints og næsten toppoints og deres negle var hvad jeg vil betegne som normale. Mine går ude omkring 6-10 timer om dagen og de slider deres negle naturligt...

Jeg var vidne til en lidt komisk situation (undskyld til Anne for at hænge hende ud her - men jeg er sikker på at hun nu også selv kan se det komiske i det). Anne lod en tilskuer holde Joa og kæle med hende og efterfølgende konstaterede vi at Joa stank langt væk af damens parfume!! Da Joa ikke havde været til bedømning, gik "operation natur-lugt tilbage til ilder" i gang!! Joa blev udsat for lidt af hvert, men endte heldigvis med ikke at stinke af parfume og klarede sig også fint til bedømning. Jeg har ikke set hendes dommerskema, men eftersom hun fik en 2. plads i sin klasse (som var senior, vildtfarvede, hunner, neutraliserede), så må operationen være gået godt!! Men det havde efter min mening været dybt uretfærdigt hvis Joas vinderchancer havde været ødelagte pga. at Anne lod en tilskuer holde sin ilder og snakke med hende!!

Anne

Til vivian tilbage på side 2: Jeg har altså en lys til mellemfarvet standard der placerer sig ret ofte, så det passer altså ikke at de lyse aldirg har en chance. Faktisk er My generelt bare en HELT almindelig (gammeldags) standard, som har taget fusen på mig og vist at man godt kan vinde noget selv om man er lidt "plan".

Meep fik også træk for at være for lys, men fik alligevel en 2. plads på VIF. Og ja, hun er for lys, det synes jeg også, men jeg er også sikker på at ikke alle vil give træk fordi hun jo er fin i sin helhel i farven.

Angående negle, så synes jeg de var slemme sidst de var i DK, men alle mine fik perfekte eller næsten perfekte negle denne gang, og jeg havde overhovedet ikke taget hensyn til at de skulle være lange, jeg havde klippet dem så de lige nøjagtigt rørte gulvet når ilderen stod almindeligt.

Og Mette, det er helt ok du siger det med Joa, for ja vi gik lidt amok med at rulle hende i diverse ting og gnubbe hende med alt muligt. Men det virkede og jeg tror ikek hun havde placeret sig ellers.

Min mening er at det er ok at sige at man ikek ønsker de trækker på lugt. Til gengæld kan de jo trække på måden pelsen føles. Jeg synes også det er ok at informere dommerne om at i landet her, går ilderne ofte inde på fladt gulv. Ikke så man siger hvordan de skal dømme negle, men så de ved det.

Jeg synes det er ok at informere dommerne om nogen ting, men jeg synes ikke man skal ensrette dem. Og jeg synes at man skal lægge en standard ud før udstillingen med hvad dommerne foretrækker.

HVis alle udstillinger var ens ville det være ret kedeligt. Det fantastiske er jo netop at det er forskellige der vinder hver gang. De sidste mange gange jeg har været afsted har My vundet, men hun var den eneste der ikke vandt denne gang. Til gengæld vandt hvalpene og Joa, det er da fedt :)

Charlotte

I kunne jo skrive en standard-skrivelse som bliver sendt til alle dommere på alle udstillinger mindst 1 måned før udstillingen ang negle og evt også ang div aftegn så de ikke får fradrag eller flytter klasse. På den måde er det ens så ingen kan sige at arrangørene snyder.   :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Cille

I stedet for lave ny tråd,så skriver jeg lige her... men det er nu også spørgsmål til Udstillingerne

Jeg kom til at tænke på idag...når jeg nu har nydt at kigge ud af vinduet og set alt de smukke hvide...omkring 50cm af det :fnis:
Hvad gør i hvis folk ikke kan komme frem?.... nu tænker jeg mest hvis jyder ikke kan komme over broen, eller omvendt for komme til udstillingerne..... men det ikke er sne nok til det helt bliver aflyst.
Så vil jeg jo så bare gerne vide om man får noget retur ?
Og nej det ikke brok,men en seriøst ? som jeg kom til at tænke over,fordi her er faktisk pænt meget sne :)
Og de har lovet en meget hård vinter

Cille

Tilføjer lige at det jo bare kan være pga vejret...behøver jo ikke kun være sne,for at broen lukker, eller anden transport vej ikke kan bruges....blæst kan jo også sætte stopper for man ikke kan komme frem

Shamua

Altså den med sne har jeg jo selv tænkt over, da vi jo er lidt i samme båd. Men jeg tror at når du kommer syd for Århus, så er sneen pludselig ikke så voldsom. Men ellers har jeg tænkt på at man jo kan tage Molslinjen.. Færgen er vist nok lidt dyrere end broen, men så sparer man jo til gengæld benzinen  8)

Hvis broen er lukket pga. blæsvejr, ja så kan man nok heller ikke tage færgen.. Om man kan få penge retur, det ved jeg ikke. Det er ikke noget vi har tænkt over i de arrangør-grupper jeg er med i. Det er jo også meget sjældent broen er lukket.

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

Jeg forstår godt folk gerne vil have deres penge tilbage, men de fleste udstillinger har allerede brugt dem på præmier, lokaler, dommere osv. og det betaler jo ikke sig selv. Udstillingerne er jo som regel non profit, så der er ikke en pengepulje gemt et sted af deltagergebyret, og det holder altså heller ikke at tre arrangører af egen lomme skal dække ret meget... :/

Shamua

^ Det var også min tanke, men kan ikke rigtig udtale mig.

Vh. Marianne

Cille

Det er også bare et spørgsmål, af ren og skær nysgerighed... kom bare til at tænke på det, og især efter vi vist skal have omkring 40cm mere sne i vores område her over weekenden...håber da så det ikke kommer...gider ikke skovle sne :fnis:
Plus at det jo faktisk et godt spørgsmål, og noget der måske skal tilføjes på hjemmesider til udstillingerne... bare for undgå andre spørge Jørgen'ner end mig :lol:

AlisVolatPropiis

100% det er et skide godt spørgsmål :D og det ville også være så ærgeligt at miste de penge pga vejret....det r bare lidt unfair hvis arrangørerne skal punge ud privat -så er der ikke mange der ville arrangere -og det ville koste dem væsentligt mere at betale alle jydernes penge tilbage fra egen lomme, end det ville hvis folk selv måtte dække tabet....

Men det har bare at blive godt vejr! Og kom glade... :D kan i ikke komme hjem igen *G* så tag afsted...så skal vi sgu nok finde ud af noget med overnatninger herovre :P kunne være hyggeligt :P

Eliza

Egentlig så kan man jo ikke forlange at få sine penge tilbage da arrangørerne jo ikke kan gøre for vejret er dårligt og ikke kan komme frem.
Selv synes jeg da også at det ville være mega nederen ikke at kunne komme frem og miste de penge. Men som Trine siger hvem skal så dække alle udgifterne til udstillingen?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

Overnatningen er såmænd ikke problem :D
Og nej arrangørerne er ikke herre over vejret ,men det er deltagerne jo heller ikke....det var derfor jeg kom til at tænke på det.
Plus at det jo også er ærgeligt ang klasser,da der jo så i nogen vil mangle dyr,eller bare kun er vinder uden kamp :fnis:
Man vil jo gerne vinde,men det jo sjovere når der er kamp om det.

Men i kunne også stå i den situation at dommer ikke kommer frem,men så bliver det jo nok aflyst :fnis:
Hvilket så bringer det frem igen...hvad gør man så??
Bliver det rykket, for der vil jo også være noget økonomisk i det hvis "rum" hvor det skal afholdes i ikke giver penge retur.
hmmmm , men hjerne er fyldt med en hulens masse "hvis nu" for tiden :lol:

Shamua

Citat fra: Cille Dato 27. November 2010, kl. 15:33

Men i kunne også stå i den situation at dommer ikke kommer frem,men så bliver det jo nok aflyst :fnis:
Hvilket så bringer det frem igen...hvad gør man så??


STOOOOP - sådan noget må du slet ikke sige Hanne!!! Jeg får stress!  :X  :-$

Vh. Marianne