Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Nakketag

Startet af Amazing Ferret, 18. November 2010, kl. 17:51

Amazing Ferret

Åhhh konstant brok over nakketag.....helt ærlig. Hvis i ikke vil have jeres dyr bliver taget i nakken, så bliv dog hjemme. Jeg ved godt der er nogen som går vildt meget op i at deres dyr ikke skal tages i nakken, men de dør sq ikke af det i de 2 min til en udstilling.

Jeg har også 2 som ikke bryder sig om at blive taget i nakken, men jeg ser det ikke som verdens undergang at en dommer et par gange om året gør det. De bider ikke fra sig, de piver bare.

[besked=Malene]Delt fra: Julefrittevitten 4. december 2010.[/besked]

mette11

Jeg vil så sige at det også er for menneskernes skyld at min nye ilder ikke skal tages i nakken. For jeg ved ikke hvordan han vil reagerer, men jeg kan da sige så meget som at jeg selv håndterer ham med største forsigtighed, da jeg har set hvordan folk han har bidt ser ud bagefter!! Han er så tryg ved at sidde i en kasse og derfor mener jeg det er den bedste måde for ham. Jeg vil ikke have at han skal udsættes for situationer hvor han bliver bange eller utryg og derfor spørger jeg ind til hvordan tingene vil forløbe, så jeg kan vurderer om det er i hans interesse at deltage eller ej. Nej han dør helt sikkert ikke af at blive taget i nakken, men jeg har ikke lyst til at udsætte ham for en dårlig oplevelse, hvis det kan undgåes.
Jeg er slet ikke sikker på at jeg tager ham med. Han er tilmeldt, men vi har stadig et meget stort stykke arbejde som skal gøres og hvis jeg vurderer at han ikke er klar til at komme med, så bliver han bare hjemme. Så nemt er det. Men jeg vil godt have et solidt grundlag at vurdere ud fra inden jeg træffer den beslutning.

Amazing Ferret

Citat fra: mette11 Dato 18. November 2010, kl. 18:06
Jeg vil så sige at det også er for menneskernes skyld at min nye ilder ikke skal tages i nakken. For jeg ved ikke hvordan han vil reagerer, men jeg kan da sige så meget som at jeg selv håndterer ham med største forsigtighed, da jeg har set hvordan folk han har bidt ser ud bagefter!! Han er så tryg ved at sidde i en kasse og derfor mener jeg det er den bedste måde for ham. Jeg vil ikke have at han skal udsættes for situationer hvor han bliver bange eller utryg og derfor spørger jeg ind til hvordan tingene vil forløbe, så jeg kan vurderer om det er i hans interesse at deltage eller ej. Nej han dør helt sikkert ikke af at blive taget i nakken, men jeg har ikke lyst til at udsætte ham for en dårlig oplevelse, hvis det kan undgåes.
Jeg er slet ikke sikker på at jeg tager ham med. Han er tilmeldt, men vi har stadig et meget stort stykke arbejde som skal gøres og hvis jeg vurderer at han ikke er klar til at komme med, så bliver han bare hjemme. Så nemt er det. Men jeg vil godt have et solidt grundlag at vurdere ud fra inden jeg træffer den beslutning.

Jeg forstår godt du vil vide hvordan og hvorfor  :) Og jeg synes det er fedt at du vil vudere om han kan klare det eller ej.
Men tit så handler det jo ikke kun om dyret kan klare det eller ej. Så er det jo som regel ejere der bare slet ikke kan tolerere nakketag. (og jeg ved godt jeg nok bliver uvenner med folk nu)

Eliza

Amazing ferret: Bliver faktisk ret sur når du skriver sådan. Skriver jo netop at to af mine ikke ville dø af det og det gør den sidste nok heller ikke. Men det ville bestemt ikke blive nogen rar oplevelse for ham eller dommeren, da jeg er ret sikker på han ville blive ret så hidsig. Synes jo heller ikke det er fedt at en dommer ødelægger mange timers træning på to minutter hvis de bare kunne lade være hvis det blev skrevet på et stykke papir.

Mit spørgsmål til arrangørerne er ikke ment som negativt, men synes bare det er et interresant spørgsmål som jeg selv har tænkt over hvordan man skulle forholde sig til, hvis det var mig der skulle stå for en udstilling.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato 18. November 2010, kl. 18:26
Amazing ferret: Bliver faktisk ret sur når du skriver sådan. Skriver jo netop at to af mine ikke ville dø af det og det gør den sidste nok heller ikke. Men det ville bestemt ikke blive nogen rar oplevelse for ham eller dommeren, da jeg er ret sikker på han ville blive ret så hidsig. Synes jo heller ikke det er fedt at en dommer ødelægger mange timers træning på to minutter hvis de bare kunne lade være hvis det blev skrevet på et stykke papir.

Mit spørgsmål til arrangørerne er ikke ment som negativt, men synes bare det er et interresant spørgsmål som jeg selv har tænkt over hvordan man skulle forholde sig til, hvis det var mig der skulle stå for en udstilling.

Jamen når du ved han så reagere på den måde, hvorfor så udsætte ham for en udstilling?
Det er det der er min pointe......der er jo ingen der siger man SKAL have alle sine dyr med på en udstilling.

Eliza

Nu var han med på vif og fik 10 i håndtering og der var intet problem så kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle tage ham med. det er jo super god træning for ham også. Men hvis det hele bliver ødelagt af et nakketag som kunne være undgået ved at dommerne blev gjort opmærksom på det, hvorfor så ikke gøre det?? Jeg gider bare ikke høre på at det bare er mig der er hysterisk fordi jeg ikke vil have han bliver taget i nakken.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

Jeg sagde ikke du var hysterisk....men hvorfor bekymre du dig så når han på VIF fik 10 i håndtering?

Og nu er der blevet skrevet flere gange at INGEN DYR BLIVER TAGET I NAKKEN ;) så er det vel ikke nødvendigt at skrive det på dommerskema

Starshineferrets

Jag förstår fortfarande inte varför det finns dem, både domare och andra som anser att man behöver ta tag i nackskinnet för att kontrollera tänder, öron etc. Det går alldeles utmärkt att kontrollera alla de sakerna utan nackskinnsgrepp och utan minsta risk för att bli biten, jag har själv bedömt oerhört bitiga illrar, och vet många andra som gjort detsamma utan att en enda gång behöva ta till nackskinnsgrepp.  För mig är det ett tecken på att man inte vet vad man sysslar med om man inte klarar av att undgå att bli biten utan att ta nackskinnsgrepp.

Och angående att illrar inte tar skada av att bli tagna i nacken någon gång i bland.. skitsnack skulle jag vilja påstå. Jag har en själv här hemma som krävde flera veckors arbete efter att hon blivit tagen i nacken på VIF förra året. Hon slutade helt att lita på folk, och ville inte ens vara i närheten av människor den första tiden efter utställningen. Men efter mycket jobb från min sida är hon nu tillbaka till sig själv igen, och kan bli hanterad av vem som helst. Första och enda gången hon bitit någon i nått annat än lek var just på VIF när hon blev framburen i nacken.

Utställningar åker vi på för vår egen skull, och då anser jag att vi kan försöka göra det en så pass "god" upplevelse som möjligt för våra illrar...bara för att de accepterar att bli tagna i nacken betyder det inte att de vare sig gillar det eller förtjänar det.. speciellt när de faktiskt inte ens gjort nått fel.

Eliza

Citat fra: Amazing Ferret Dato 18. November 2010, kl. 18:39
Jeg sagde ikke du var hysterisk....men hvorfor bekymre du dig så når han på VIF fik 10 i håndtering?

Og nu er der blevet skrevet flere gange at INGEN DYR BLIVER TAGET I NAKKEN ;) så er det vel ikke nødvendigt at skrive det på dommerskema

Øh nu brokker jeg mig på ingen måde til arrangørene, da jeg har læst hvad de skriver. Jeg ville gerne vide om ALLE ildere så bare ikke bliver bedømt hvis de ikke er til at håndtere uden nakketag? Når jeg får det skrevet på et dommerskema så forventer jeg bare at de ikke bedømmer mit dyr hvis de vurdere at de ikke kan uden brug af nakketag.

Du skriver så
Citat fra: Amazing Ferret Dato 18. November 2010, kl. 17:51
Åhhh konstant brok over nakketag.....helt ærlig. Hvis i ikke vil have jeres dyr bliver taget i nakken, så bliv dog hjemme. Jeg ved godt der er nogen som går vildt meget op i at deres dyr ikke skal tages i nakken, men de dør sq ikke af det i de 2 min til en udstilling.

Jeg har også 2 som ikke bryder sig om at blive taget i nakken, men jeg ser det ikke som verdens undergang at en dommer et par gange om året gør det. De bider ikke fra sig, de piver bare.


Ja undskyld jeg tolker det som at du mener jeg er hysterisk, men hvordan skal jeg ellers tolke det?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Bawa

Citat fra: Shamua Dato 18. November 2010, kl. 16:15
Ingen dyr vil bliver håndteret i nakken på vores udstilling, det får dommerne besked på.
Åh, det var rart at vide! :D Skulle netop til at skrive jer en mail omkring dette.
Jeg skal kun have én ilder med, og hun flipper helt ud hvis hun bliver taget i nakken ..

Amazing Ferret

Det er da trist din ilder ikke kunne klare det, men så er min pointe måske bare at man burde kende sine dyr før man tager dem med. Der er altid en risiko for der kan ske et eller andet med ens dyr på en udstilling.

Men når man ved man skal på udstilling og man ved at nogle dommere måske bruger nakketag, vænner man sine dyr til at blive taget i nakken om man vil det eller ej. Eller hvis man har ildere der er lidt specielle, ja så lad vær med at tage dem med

Eliza

Hvorfor h...... skal man lade sine dyr blive hjemme når det ikke er noget problem hvis bare dommerne lader være med at tage dem i nakken? det er jo derfor det bliver skrevet på dommerskemaet.

Det er altså bare ikke alle dyr man kan vænne til at blive taget i nakken, tro det eller lad være..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Starshineferrets

När illrar klarar bedömningen helt fint.. och får bra hanteringspoäng, och t,om vinner BIS, BIM samt BIV... utan några problem... varför i hela fridens namn ska man låta dem vara hemma när de bevisligen klarar sig utmärkt så länge ingen tar dem i nacken? Jag anser det är min rätt som djurägare att kräva att mina illrar inte blir tagna i nacken. Egentligen så anser jag att man skall på alla utställningar förvänta sig att illrarna blir respekterade och INTE tagna i nacken utan att behöva säga till. Jag menar... när man lämnar sitt barn på börnehave.. säge rman då till läraren att de inte må slå, reta eller på något annat vis dominera barnet? Knappats.. man förväntar sig att barnet blir väl behandlat. På samma vis anser jag det bör vara på utställningar - man borde kunna utgå ifrån att ens iller inte blir dominerad eller på annat vis felaktigt behandlat. Speciellt när det är så oerhört enkelt att kolla allt som ska kollas utan nackskinnsgrepp eller risken att bli biten. 

Cille

Nu skriver jeg det lige igen igen igen.
Der er skrevet de ikke bliver taget i nakken, så hvorfor blive ved med at vade rundt i det med nakketag?
Og jeg har ikke en dyt at gøre med den udstillingen,men kan ikke se nogen grund til at man kører i det samme spor,på noget der er givet svar om

Starshineferrets

jag har inte ens några anmälda djur på den här utställningen, så ja... mig spelar denna ingen roll :D Jag svarar på det som tidigare nämnts i tråden ang. hysteri om nackskinnstag, samt att illrar man inte får ta i nackskinnet borde stanna hemma ;)