Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Nakketag

Startet af Amazing Ferret, 18. November 2010, kl. 17:51

Eliza

Cille: Som Sara skriver og som jeg selv skriver tidligere så er det her en diskution med erika og har egentlig ikke noget med udstillingen at gøre.

ligesom din snak om vif ikke har noget med den her udstilling at gøre..  :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

#16
Citat fra: Eliza Dato 18. November 2010, kl. 19:57
Cille: Som Sara skriver og som jeg selv skriver tidligere så er det her en diskution med erika og har egentlig ikke noget med udstillingen at gøre.

ligesom din snak om vif ikke har noget med den her udstilling at gøre..  :)

Du har da helt ret i at det er OT...men jeg svarer også bare på de ting der blev skrevet herinde...ganske som dig :)

Anne

Jeg synes man skal respektere at folk ikke ønsker deres dyr taget i nakken, da nogle dyr ikke er vant til det og reagerer dårligt på det.

jeg vil dog godt sige at jeg synes det er DYBT FORKERT at sammenligne nakketag med at slå sine børn!!!!
jeg bruger ikke nakektag som straf, men når jeg renser ører og tænder, for ikke at stikke deres øjne ud eller deres hjerne. Ingen af mine dyr reagerer dårligt på nakketag og ingen har nogensinde gjort det. At nogle dyr ikke er vant til det, eller an anden grund reagerer på det, fair nok ,det skal da respekteres, menh jeg gider ikke finde mig i at sidde og læse at når jeg tager mine dyr i nakken så er det det samme som at slå dem.

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato 18. November 2010, kl. 19:57
Cille: Som Sara skriver og som jeg selv skriver tidligere så er det her en diskution med erika og har egentlig ikke noget med udstillingen at gøre.

ligesom din snak om vif ikke har noget med den her udstilling at gøre..  :)

Jeg er færdig med at diskutere  :)

Citat fra: Anne Dato 18. November 2010, kl. 20:02
menh jeg gider ikke finde mig i at sidde og læse at når jeg tager mine dyr i nakken så er det det samme som at slå dem.

Enig

Starshineferrets

Jag har faktiskt inte sagt att det är samma sak att ta en iller i nackskinnet och att slå ett barn :D Jag tog det bara som ett exempel under vad man inte förväntar sig behöva informera dagispersonal om... jag sa även reta och dominera på annat vis ;) Hade jag menat att det var samma sak hade jag sagt: Jag anser att det är samma sak att ta en iller i nackskinnet som att slå den... men det sa jag nu inte heller.... men eftersom nacskinnsgrepp är lite svårt att ta på en människa får man ta andra saker när man försöker få fram en poäng ;)

F.ö går det utmärkt att både rensa öron och tänder på en iller utan nackskinnsgrepp och utan att riskera att peta ut ett öga eller en hjärna :D
Jag använde själv nackskinnsgrepp förr, både för uppfostran och skötsel, och ja.. jag kan bara säga att det är tusen gånger lättare för mig nu när man inte behöver ha den kamp som det kan innebära när man försöker hålla fast dem.

Amazing Ferret

Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 20:20
Jag har faktiskt inte sagt att det är samma sak att ta en iller i nackskinnet och att slå ett barn :D Jag tog det bara som ett exempel under vad man inte förväntar sig behöva informera dagispersonal om... jag sa även reta och dominera på annat vis ;) Hade jag menat att det var samma sak hade jag sagt: Jag anser att det är samma sak att ta en iller i nackskinnet som att slå den... men det sa jag nu inte heller.... men eftersom nacskinnsgrepp är lite svårt att ta på en människa får man ta andra saker när man försöker få fram en poäng ;)

F.ö går det utmärkt att både rensa öron och tänder på en iller utan nackskinnsgrepp och utan att riskera att peta ut ett öga eller en hjärna :D
Jag använde själv nackskinnsgrepp förr, både för uppfostran och skötsel, och ja.. jag kan bara säga att det är tusen gånger lättare för mig nu när man inte behöver ha den kamp som det kan innebära när man försöker hålla fast dem.

Jeg vil gerne se dig rense øre på min Peanut UDEN nakketag......held og lykke siger jeg bare

Starshineferrets

#21
Jag rensar öronen på Avanti.... utan nackskinnsgrepp.... och honom kan ingen hantera.... inklusive mig egentligen ;)
Vitaminpasta  och vetegroddsolja is the shit :P

Amazing Ferret

Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 20:24
Jag rensar öronen på Avanti.... utan nackskinnsgrepp.... och honom kan ingen hantera.... inklusive mig egentligen ;)
Vitaminpasta  och vetegroddsolja is the shit :P

Peanut lader sig ikke lokke af ting - heller ikke ting han normalt elsker  :fnis:
Jeg er den eneste der må røre hans øre og tænder og hvis jeg ikke bruger nakketag, ja så er jeg blevet en nålepude

Starshineferrets

#23
Jag har resnat öron på flera illrar vars ägare själva inte klarar av... så jag tror visst att det går.. det gäller bara att överlista dem, och hitta något/nått sätt de gillar samt använda en metod som inte gör upplevelsen mer obehaglig än vad den är. Även att man har tålamod och bara rensar lite i taget.. och sen ger dem en paus, innan man fortsätter igen.

Däremot är det skillnad på illrar som har problem med öronen med te.x inflammationer eller liknande och har ont... där kan man nog inte med några lockelser i världen få dem att gå med på det.. då är det nästan bättre att ge dem lite narkos för att dem inte ska få ont

Anne

#24
Jeg siger ikke det ikke er muligt at rense ører eller tænder uden nakketag, men uanset hvad skal du holde ilderen fast (i hvert fald når du sidder med en skarp tandrenser), og jeg ser det faktisk fuldstændigt som samme sag at holde ilderen fast om hovedet og holde ilderen fast i nakken. Faktisk bruger jeg en kombiantion og det virker strålende. jeg stoppede med nakketag som straf fordi jeg fandt det unødvendigt og ueffektivt, men jeg har ingen som helst anke imod nakketag generelt i ikke straf relaterede situationer, og fik jeg en ilder der ikke kunne tåle det, ja så fandt vi jo nok en løsning på det også, men jeg kan ikke helt se hvorfor jeg skulle ændre noget ud fra hvordan andre folks dyr måske reagerer. Det er jo faktsik ikke alle ildere der reagerer negativt på nakketag. Jeg har haft 2 der reagerede dårligt på det som straf, derfor valgte jeg det fra som straf, men jeg har ikke haft en eneste der reagerede dårligt på det i forbindelse med f.eks. ørerens.

og nej, du sagde ikke det var det samme, men du brugte alligevel det som eksempel, og dermed sidestillede du det. Hvis man endelig skal sammenligne kan det vel sammenlignes med at holde et barn fast, og det kan også blive til et overgreb, men er det ikke i sig selv.

Amazing Ferret

Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 20:29
Jag har resnat öron på flera illrar vars ägare själva inte klarar av... så jag tror visst att det går.. det gäller bara att överlista dem, och hitta något/nått sätt de gillar samt använda en metod som inte gör upplevelsen mer obehaglig än vad den är. Även att man har tålamod och bara rensar lite i taget.. och sen ger dem en paus, innan man fortsätter igen.

Däremot är det skillnad på illrar som har problem med öronen med te.x inflammationer eller liknande och har ont... där kan man nog inte med några lockelser i världen få dem att gå med på det.. då är det nästan bättre att ge dem lite narkos för att dem inte ska få ont

Så må jeg jo bare være dum og ikke kan finde ud af at håndtere Peanut  :fnis:

Cille

Det med narkose er jeg så slet ikke med på...men nu ved jeg også hvor meget skade man kan tage af narkose, og det jo risiko hver gang.
Jeg har nemlig en med kronisk betændelse og polypper i ørene...dvs han skulle i lidt narkose rimlig tit, med risiko for han tager skade af det og i væreste fald dør af det.
Nej så heller de nakketag, og de fleste af mine basser ser det ikke som noget slemt.
Man kan lære dem det blidt, ved at bare holde dem lidt i nakken fra de små af... og med blidt mener jeg at man bare har trukket lidt i huden på samme måde som du tjekker dehydrering.

Og Erika det peanut der er en særling :fnis:

Anne

Jeg får også nogen gange den idé at folk tror at nakketag betyder at man hiver dem i nakken så deres hud nærmest er ved at sprække over kraniet på dem, mens de vrider og spræller sig. Hvis man tror det, ja så kan jeg da godt forstå man synes det er synd, men faktum er at i hvert fald herhjemme så er det bare en måde at holde dem på og der er absolut ikke noget volsomt over det. For hvis ilderen spræller eller er urolig, ja så tager man det jo netop med pauser imellem og en masse godbidder. Selv om man bruger nakketag kan man altså godt skabe en god oplevselse.

Amazing Ferret

Ja Peanut er en særling, en dejlig een af dem  <3

Line

Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 20:24
Jag rensar öronen på Avanti.... utan nackskinnsgrepp.... och honom kan ingen hantera.... inklusive mig egentligen ;)
Vitaminpasta  och vetegroddsolja is the shit :P

Undskyld OT men hvorfor har du brugt en ilder i avl hvis du ikke kan håndtere den?