Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Nakketag

Startet af Amazing Ferret, 18. November 2010, kl. 17:51

Starshineferrets

Med lite narkos menar jag inte att man ska söva dem ;) Man ger dem bara lite som gör dem lite tröttare. Jag är själv emot att söva djur helt, i onödan då det alltid är en risk. Men att rensa öron på någon som bevisligen har mycket ont av tex en inflammation eller liknande anser jag att vara att utsätta dem för onödig smärta, när man bara kan ge dem lite gas så att de blir en anings groggy, vilket inte är farligt för dem.

Jag tänker inte lära mina illrar att acceptera något som är en dominans handling (och nej, att det är en dominanshandling är inte något jag själv har kommit på, utan det är ett vedertaget fakta att det faktiskt är endast vid dominerande beteenden som illrar i naturen tar varandra i nacken: parning eller en konflikt - och förflyttning av små valpar) , att däremot hålla fast en iller, på annat vis än via nacken är jobbigt för dem eftersom de sitter fast, men det är i sig ingen dominans handling, och något jag själv gör när de undersöks eller vid viss skötsel.  Det är själva nackskinnsgreppet som för dem i deras naturliga kommunikation är dominerande och provocerande (om det inte handlar om parning eller förflyttning)och jag se ringen anledning till att lära dem acceptera det.

Anne

#31
Jeg vil mene at så snart du holder en ilder fast mod dens vilje så dominerer du den, i og med at du gennemtrumfer din vilje over dens. Det kan godt være at det ikke er "dominans fra naturens side" men det er jo kun fordi der ikke kommer nogen og holder vildildere fast. Ikke desto mindre er det jo dominans, det kommer man da ikke udenom. Det er dominans så snart vi som mennesker bruger det at vi er større og stærkere til vores fordel ved at forhindre ilderen i noget eller holde den fast.

Jeg har aldrig oplevet at en af mine har reageret det mindste på det alene at blive holdt, hvor man også har fat i nakken af dem (jeg har 3 fingre i nakkeskindet og tommel og pege om hovedet), men til gengæld har jeg oplevet at de reagerede dårligt på det i forbindelse med skæld ud.

jeg har absolut intet problem med at folk ikke bruge nakketag, jeg har bare et problem med at man nærmest skal udstilles som dyreplager fordi man ikke deler den holdning. Jeg kan sagnes se at nakketag KAN være et overgreb, men i det tilfælde ville jeg også afstå fra at bruge det.

Min Tofta er ikke opdraget med nakketag overhovedet, men der har ikke været det mindste med hende heller i forbindelse med nakketag når vi har renset ører eller tænder.

Shamua

#32
Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 21:00
Med lite narkos menar jag inte att man ska söva dem ;) Man ger dem bara lite som gör dem lite tröttare. Jag är själv emot att söva djur helt, i onödan då det alltid är en risk. Men att rensa öron på någon som bevisligen har mycket ont av tex en inflammation eller liknande anser jag att vara att utsätta dem för onödig smärta, när man bara kan ge dem lite gas så att de blir en anings groggy, vilket inte är farligt för dem.


HVAD ??  :o

Du vil ligefrem give dem gas fremfor at holde dem blidt i nakkeskindet! Det kan jeg slet ikke forstå eller sætte mig ind i! Du vil hellere gi dem gas så de bliver lidt groggy! Hvordan kan du tro at det ikke er skadeligt for dem. Jeg kunne da forestille mig det er mega ubehageligt at blive groggy pga. gas, især for et dyr som ikke forstår hvad der sker med den!

Jeg er i chok over at du kan skrive sådan  :o

Vh. Marianne

Starshineferrets

Citat fra: Line Dato 18. November 2010, kl. 20:59
Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 20:24
Jag rensar öronen på Avanti.... utan nackskinnsgrepp.... och honom kan ingen hantera.... inklusive mig egentligen ;)
Vitaminpasta  och vetegroddsolja is the shit :P

Undskyld OT men hvorfor har du brugt en ilder i avl hvis du ikke kan håndtere den?

Därför att jag i min avel inte selekterar för temperament hos föräldrardjuren eftersom jag dels vill avla en annan typ utav iller och dels för att jag inte vill få de domesticeringseffekter som temperaments avel genererar på lång sikt. Jag tittar på andra aspekter i mitt val utav avelsdjur än temperament. Och faktum är att föräldrarnas temperament egentligen inte påverkar valparnas nämnvärt utan det är hanteringen utav valparna som ger störst betydelse.  Faktum är att den enda kull som jag haft som gett några svårare, mer opålitliga valpar är den kull som är efter löjligt snälla föräldrar med bra temperament ... så ja.. att gå på föräldrardjurens temperament är ingen garanti för trevliga valpar heller ;)
Dessutom så såldes inte de valparna efter Avanti till nybörjare heller, utan valpköparna var högst medvetna om att det eventuellt skulle bli lite svårare valpar ;) För att förtydliga ytterligare så är Avanti inte en bitig iller... det är inte det jag menar med att han inte går att hantera, han har bara bitit i min toffla ett par gånger inget annat och skulle inte göra det heller... men han är inte en iller man tar upp och kelar med... det är en iller man hanterar på hans vilkor vilket innebär att han är att beteckna som svårhanterlig.

Anne

Som jeg læser det så snakker sara om et tilfælde hvor ilderen har meget ondt i ørene fordi den har betændelse. Ikke bare alle ildere der ikke kan lide at få renset ører.

Shamua

Citat fra: Anne Dato 18. November 2010, kl. 21:08
Som jeg læser det så snakker sara om et tilfælde hvor ilderen har meget ondt i ørene fordi den har betændelse. Ikke bare alle ildere der ikke kan lide at få renset ører.

Det håber jeg da du har ret i.. Det andet er da helt uvirkeligt og langt ude  :S

Vh. Marianne

Anne

Det gør hun :P Jeg skrev kun "som jeg læser det" for at være flink :lol:

Starshineferrets

Citat fra: Shamua Dato 18. November 2010, kl. 21:06
Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 21:00
Med lite narkos menar jag inte att man ska söva dem ;) Man ger dem bara lite som gör dem lite tröttare. Jag är själv emot att söva djur helt, i onödan då det alltid är en risk. Men att rensa öron på någon som bevisligen har mycket ont av tex en inflammation eller liknande anser jag att vara att utsätta dem för onödig smärta, när man bara kan ge dem lite gas så att de blir en anings groggy, vilket inte är farligt för dem.




HVAD ??  :o

Du vil ligefrem give dem gas fremfor at holde dem blidt i nakkeskindet! Det kan jeg slet ikke forstå eller sætte mig ind i! Du vil hellere gi dem gas så de bliver lidt groggy! Hvordan kan du tro at det ikke er skadeligt for dem. Jeg kunne da forestille mig det er mega ubehageligt at blive groggy pga. gas, især for et dyr som ikke forstår hvad der sker med den!

Jeg er i chok over at du kan skrive sådan  :o

Om du läser det jag skirver så ser du att det ENBART gäller illrar som har fysiska problem med öronen - alltså att de har inflammationer eller liknande som gör at tde har ont! Jag menar inte att man ska ge narkos till fullt friska illrar som ogillar att få öronen rensade ;) Jag vet att det finns ett par illrar omkring som lider av verkliga problem med både inflammationer och eftervarande problem av dessa som gör att de har verklig smärta i öronen, vilket gör att all beröring av öronen på dem gör oerhört ont - och de blir fullständigt galna vid beröring - och i de fallen, och endast i dem, så anser jag att man bör undvika att orsaka dem ytterligare smärta genom att göra dem lite groggy så att det inte känns. Precis som att man efter vissa ingrepp hos veterinären ger dem smärtstillande- just för att de inte ska behöva ha ont.

Amazing Ferret

Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 21:07
Citat fra: Line Dato 18. November 2010, kl. 20:59
Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 20:24
Jag rensar öronen på Avanti.... utan nackskinnsgrepp.... och honom kan ingen hantera.... inklusive mig egentligen ;)
Vitaminpasta  och vetegroddsolja is the shit :P

Undskyld OT men hvorfor har du brugt en ilder i avl hvis du ikke kan håndtere den?

Därför att jag i min avel inte selekterar för temperament hos föräldrardjuren eftersom jag dels vill avla en annan typ utav iller och dels för att jag inte vill få de domesticeringseffekter som temperaments avel genererar på lång sikt. Jag tittar på andra aspekter i mitt val utav avelsdjur än temperament. Och faktum är att föräldrarnas temperament egentligen inte påverkar valparnas nämnvärt utan det är hanteringen utav valparna som ger störst betydelse.  Faktum är att den enda kull som jag haft som gett några svårare, mer opålitliga valpar är den kull som är efter löjligt snälla föräldrar med bra temperament ... så ja.. att gå på föräldrardjurens temperament är ingen garanti för trevliga valpar heller ;)
Dessutom så såldes inte de valparna efter Avanti till nybörjare heller, utan valpköparna var högst medvetna om att det eventuellt skulle bli lite svårare valpar ;) För att förtydliga ytterligare så är Avanti inte en bitig iller... det är inte det jag menar med att han inte går att hantera, han har bara bitit i min toffla ett par gånger inget annat och skulle inte göra det heller... men han är inte en iller man tar upp och kelar med... det är en iller man hanterar på hans vilkor vilket innebär att han är att beteckna som svårhanterlig.

Jeg er lidt chokeret her  :o
Skide være med temparement, bare de sunde og raske  :o :o :o :o :o

Starshineferrets

För övrigt finns det en mycket bra länk i min banner som det är fritt fram att använda... så att jag slipper bli anklagad för att säga saker jag inte har sagt p.g.a språkförbistringar ;)

Cille

lidt eller meget...bedøvelse er bedøvelse.
Nu ved jeg ikke hvad gas du mener man kan give dem... men det bestemt ikke noget jeg har lyst til at lege med
Og rende til dyrlæge hver gang han skal have ordnet øre,det bare for meget.
Og når han har betændelse så har han ondt i ørene,men han kan ikke li mig mindre selvom det i det korte øjeblik det lige tager at ordne hans øre gør ondt.
Det ville han heller ikke bryde sig om,da han faktisk er min eks-bider, og han hader dyrlægen


Anne

#41
Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 21:00
Med lite narkos menar jag inte att man ska söva dem ;) Man ger dem bara lite som gör dem lite tröttare. Jag är själv emot att söva djur helt, i onödan då det alltid är en risk. Men att rensa öron på någon som bevisligen har mycket ont av tex en inflammation eller liknande anser jag att vara att utsätta dem för onödig smärta, när man bara kan ge dem lite gas så att de blir en anings groggy, vilket inte är farligt för dem.

Med lidt narkose mener jeg ikke at man skal lade dem sove ;) Man giver dem bare lidt som gør de bliver lidt trættere. Jeg er selv imod at lade dyr sove helt (narkose) hvis det er unødvendigt, da der altid er en risiko. Men at rense ører på en som beviseligt har meget ondt pga f.eks. en betændelse eller lignende anser jeg for at udsætte dem for unødig smerte, når man bare kan give dem lidt gas så de bliver en anelse groggy, hvilket ikke er farligt for dem.

Starshineferrets

#42
Citat fra: Amazing Ferret Dato 18. November 2010, kl. 21:13
Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 21:07
Citat fra: Line Dato 18. November 2010, kl. 20:59
Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 20:24
Jag rensar öronen på Avanti.... utan nackskinnsgrepp.... och honom kan ingen hantera.... inklusive mig egentligen ;)
Vitaminpasta  och vetegroddsolja is the shit :P

Har du träffat några av mina valpar? ;)

Undskyld OT men hvorfor har du brugt en ilder i avl hvis du ikke kan håndtere den?

Därför att jag i min avel inte selekterar för temperament hos föräldrardjuren eftersom jag dels vill avla en annan typ utav iller och dels för att jag inte vill få de domesticeringseffekter som temperaments avel genererar på lång sikt. Jag tittar på andra aspekter i mitt val utav avelsdjur än temperament. Och faktum är att föräldrarnas temperament egentligen inte påverkar valparnas nämnvärt utan det är hanteringen utav valparna som ger störst betydelse.  Faktum är att den enda kull som jag haft som gett några svårare, mer opålitliga valpar är den kull som är efter löjligt snälla föräldrar med bra temperament ... så ja.. att gå på föräldrardjurens temperament är ingen garanti för trevliga valpar heller ;)
Dessutom så såldes inte de valparna efter Avanti till nybörjare heller, utan valpköparna var högst medvetna om att det eventuellt skulle bli lite svårare valpar ;) För att förtydliga ytterligare så är Avanti inte en bitig iller... det är inte det jag menar med att han inte går att hantera, han har bara bitit i min toffla ett par gånger inget annat och skulle inte göra det heller... men han är inte en iller man tar upp och kelar med... det är en iller man hanterar på hans vilkor vilket innebär att han är att beteckna som svårhanterlig.

Jeg er lidt chokeret her  :o
Skide være med temparement, bare de sunde og raske  :o :o :o :o :o

Har du träffat några av mina valpar? ;)

Amazing Ferret

Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 21:13
För övrigt finns det en mycket bra länk i min banner som det är fritt fram att använda... så att jag slipper bli anklagad för att säga saker jag inte har sagt p.g.a språkförbistringar ;)

Den google oversætter gør altså det du skriver meget værre - jeg fatter slet ikke noget når jeg bruger den  :fnis: :fnis:

Shamua

Citat fra: Starshineferrets Dato 18. November 2010, kl. 21:13
För övrigt finns det en mycket bra länk i min banner som det är fritt fram att använda... så att jag slipper bli anklagad för att säga saker jag inte har sagt p.g.a språkförbistringar ;)

Jeg gider alle ikke google translate alle dine længe indlæg.. du har ret mange! Så hellere spørge og så få svar! Der er jo ikke sket nogen skade..

Vh. Marianne