Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Nakketag

Startet af Amazing Ferret, 18. November 2010, kl. 17:51

FerretParadise

Nu har jeg to hvalpe fra Sara, og jeg har bestemt aldrig haft problemer med dem.
De er super søde, kontaktsøgende, legesyge, og kælne.
De kunne aldrig finde på at bide, heller ikke i leg, og de elsker at sove på min mave hvis jeg ligger på sofaen.
Jo Navi kan finde på at nappe i ansigtet, men hvor mange ilder kan ikke finde på det?

Og nej, de er aldrig blevet taget i nakkeskindet, og skal heller ikke opleve det. For det går helt fint uden. :)
Ann Hillerslev.

Malene

Citat fra: Amazing Ferret Dato 18. November 2010, kl. 21:16
[en masse citater]

Nej, men ud fra dem der har købt af dig her på forum, så er de vist ikke helt nemme at have med at gøre
Jeg har købt en hvalp af hende, der er søn af Avanti. Ja, han er krævende og skal ikke tages i nakken, men det betyder ikke at han er aggressiv. Han bider ikke og selvom han er god til at lave ballade, så synes jeg han er nemmere at have med at gøre, end min anden ilder der er snotdum (det lyder ikke pænt, men han er sgu ikke for skarp). Jeg vidste udemærket hvad jeg gik indtil og efter jeg fik ham, forelskede jeg mig bare i hans temperament og vil have flere af den type ilder. Der er altså stor forskel på at foretrække en anden type temperament og avle på ildere der bider alt og alle.
Cerulean er bevidst om hvad han vil være med til og hvad han ikke vil, men jeg mener ikke det betyder at jeg skal lade ham blive hjemme fra udstillinger. Jeg mener at jeg som ejer, har ret til at få ham bedømt uden brug af nakketag.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

FerretParadise

Kunne ikke være mere enig, ud over at mine så hedder noget andet. ;)

Jeg forstår ikke helt den der med, at man skal træne sin ilder til at blive taget i nakken.
Jeg respekterer, at andre bruger nakketag på deres dyr. Det er deres beslutning, og slet ikke noget jeg skal blande mig i.
Og omvendt så håber jeg da lidt på, at andre så vil respekterer, at jeg så har valgt, at jeg ikke bruger nakketag.
Ann Hillerslev.

Anne

men det er jo så det der er kernen, for jeg føler egentlig ikke at det bliver respekteret når man skriver man bruger nakketag. Det er da muligt at sammenligningen med at slå sine børn var skrevet i kampens hede, og ikke så galt ment, men jeg har da ikke lyst til at folk skal tro at jeg mishandler mine dyr.

Måske man skulle se på hvordan ilderne reagerer i stedet for at lave generelle fordømmelser. Som allerede skrevet mange gange, så har jeg ikke oplevet nogen reagere det mindste negativt på nakketag, udover i forbindelse med straf, som jeg så også gik bord fra af samme grund.

Jeg ser mig selv som en der er opmærksom på og indretter mig efter mine dyr, og skulle jeg nogensinde få en ilder der reagerede dårligt på nakketag, så ville jeg da selvfølgelig ikke tvinge den til at lære det. Miin pointe er netop at nakketag ikke i alle tilfælde betyder magtkampe og provokation, og at man også må huske på at ikke alle ildere altså er ens.

Jeg synes virkelig at nakketag i f.eks. rense ører situationen er fuldstændigt på niveau med at holde ilderen fast på alle andre måder, men har man en ilder der er af en anden opfattelse, ja så lytter man selvfølgelig til den!

FerretParadise

Jeg fordømmer bestemt ikke dem der bruger nakketag feks når de renser øre på deres ildere.
Jeg gør det ikke selv, men det er jo mit valg.

Jeg bliver bare lidt provokret af, at der bliver skrevet i tråden, at man skal træne sin ilder i at blive taget i nakken, og dem der ikke kan tåle at blive det, skulle blive hjemme fra en udstilling.
Ann Hillerslev.

Anne

Det forstår jeg godt.

Og jeg bliver provokeret af at nakketag bliver sidestillet med dyremishandling.

jeg har 100% forståelse for at man ikke bruger det, men jeg kan ikke forstå at fordi ens egne ildere ikke reagerer godt på det, eller man ikke selv bruger det, så skal det genereliseres ud på at alle der bruger det bare er onde og ligeglade med deres dyr, for det er den følelse jeg får når jeg læser nogle af indlægene i tråden, at det er det der menes.

Eliza

Anne du har jo fået forklaret af sara at det ikke var ment sådan at du mishandler din ilder når du bruger nakketag.

Men for mig ser det stadig ud som at man ikke bør tage sin ilder med på udstilling hvis den ikke kan tåle og blive taget i nakken. For det skal man jo lære den fra den er lille.. øh hvorfor når det nu er helt unødvendigt?
Synes også at diskutionen tog en drejning om at Sara er en uansvarlig avler da hun tillader sig at avle på dyr der ikke er ligesom alle andres ildere. Jeg har aldrig forstået avlere der mener at deres ilder er et godt avlsdyr pga den har et godt sind og et dejligt temperament, men de aner intet om genetikken i den.

Jeg har jo selv en hvalp fra sara og jeg var på alle måder forberedt på at det ikke ville være en ilder som alle de andre "kedelige/nemme" ildere  :). De er langt mere intilligente og de skal håndteres på en anden måde men det er jo ikke agressive bideildere. Jeg er helt forelsket i min dreng og vil meget gerne have flere dyr som ham.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

#67
Citat fra: Eliza Dato 19. November 2010, kl. 12:55
Anne du har jo fået forklaret af sara at det ikke var ment sådan at du mishandler din ilder når du bruger nakketag.

Men for mig ser det stadig ud som at man ikke bør tage sin ilder med på udstilling hvis den ikke kan tåle og blive taget i nakken. For det skal man jo lære den fra den er lille.. øh hvorfor når det nu er helt unødvendigt?
Synes også at diskutionen tog en drejning om at Sara er en uansvarlig avler da hun tillader sig at avle på dyr der ikke er ligesom alle andres ildere. Jeg har aldrig forstået avlere der mener at deres ilder er et godt avlsdyr pga den har et godt sind og et dejligt temperament, men de aner intet om genetikken i den.

Jeg har jo selv en hvalp fra sara og jeg var på alle måder forberedt på at det ikke ville være en ilder som alle de andre "kedelige/nemme" ildere  :). De er langt mere intilligente og de skal håndteres på en anden måde men det er jo ikke agressive bideildere. Jeg er helt forelsket i min dreng og vil meget gerne have flere dyr som ham.
Jeg kunne ikke være mere enig.

Jeg har meget stor tiltro til, at Sara laver nogle super sunde hvalpe.

Man kan arbejde med en ilders temperament, men det er sgu svært at arbejde med dens sundhed. ;)
Ann Hillerslev.

Anne

Det kan godt være det er min egen tolkning Eliza, men jeg føler at selv om hun skriver at hun ikke mente det var det samme som at slå sine børn, så omtaler hun det stadig som negativt og at det i alle tilfælde er en provokation af ilderen og en negativ dominans.

Ligesom jer så reagerer jeg bare på noget jeg finder forkert, og ligesom alt andet i sidste halvdel af denne tråd så er det totalt offtopic.

I øvrigt så tror jeg ikke det er umuligt at finde sunde linier med et ok temperament (jeg ville aldrig avle på dyr jeg mente havde en psykisk brist der influerede temperamentet). Men jeg har kun mødt Cerulean af saras hvalpe, og han var nu en stille og rolig fyr da jeg mødte ham. Han prøvede at stjæle mine mus, men det kan jeg sådan set godt forstå. De lugtede nok godt.

Eliza

Jeg vil give dig ret i at det at bruge nakketag som skældud og til at rense ører er to helt forskellige ting og jeg tror også de fleste ildere som vi har her i dk ser det sådan.

Min dreng fra dyrehandel kunne slet ikke klare et nakketag som skældud og gik helt amok, men jeg kunne sagtens bruge det til at rense ører hvis det var det jeg ville. Men en ilder som Crush tror jeg slet slet ikke jeg ville få noget godt ud af at prøve på. Vi klarer det fint ved at han får olie på maven imens, så jeg behøver ikke holde ham fast på nogen måder.

Jeg tror bestemt det er at dominere dem når man bruger nakketag, men måske har mange af de dyr her i dk været tamme i så mange generationer at det er lettere for dem at se et nakketag til rensning af ører som ok.. bare en tanke..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

AlisVolatPropiis

Jeg tror bare man skal tænke på hvor grænsen mellem opdragelse og dominans er :) jeg mener ikke mine dyr tager skade af opdragelse, faktisk mener jeg det er et ja...livsvilkår alle arter faktisk skal igennem. At lære at skelne mellem ønsket og uønsket adfærd. Og lige som jeg mener en for autoritær opdragelse er forkert, så mener jeg også laizzes faire opdragelse er forkert. Ingen bliver lykkelige uden bare lidt grænser og fælles respekt. -Faste rammer.

Og egentlig heller ikke gavnligt for den der bliver udsat for det. Jeg siger ikke at folk der undgår nakketag, er laizzes faire, ligesom jeg heller ikke mener at folk der bruger nakketag er autoritære.

Alt har niveauer og en god mellemting er vel vejen frem :) desuden er der forskellige måder at holde sig på midten på....og ingen af dem er egentlig forkerte....så længe både ejer og ilder har det godt :)

Jeg ser personligt ikke nakketag som noget slemt, hvis man gør det på den måde jeg ved de fleste jeg kender bruger det. Ligesom jeg også ved dem der ikke bruger det, har nogle gode og søde glade dyr.

Jeg tror simpelthen ikke på man kan få velafbalancerede glade dyr, hvis de føler sig mishandlede eller er direkte bange. Så jeg konkluderer at nakketag ikke skader lige mine dyr :) de har aldrig givet det større notits end når jeg siger ah ah ah....og de reagerer ikke med frygt...men respekterer :lol: -for det meste.....-mine grænser, som jeg også respekterer deres egne individuelle, og fælles grænser.

Anne

#71
Jeg mener ikke det er mere dominans end at holde dem fast mod deres vilje. Ikke før man bruger det i magtkamp sammenhæng vil jeg mene at de vil tage det som en dominans og "provokation" (selv om jeg synes provokation er et noget skævt ord i denne sammenhæng).

Min Joa er ret høj vildtprocent og hun håndterer det akkurat ligeså fint som alle andre. Om hun er opdraget til det fra opdrætterens side skal jeg ikke kunne sige, men hverken hende eller nogen af de andre har nogensinde vist tegn på det mindste negative ved at blive holdt hvor der er tag i deres nakke.

nakketaget stammer jo også oprindeligt fra at deres mor flytter dem, og senere i leg og til sidst i forbidensle med parring og dominans. Jeg vil altså ikke mene at man entydigt kan postulere at en ilder med sikkerhed oplever ethvert nakketag som en provokation.


til trines indlæg:

jamen jeg er enig. Jeg kan godt finde på at fastholde mine i opdragelsen, hvilket jeg i høj grad anser som dominans. Jeg går rigtigt meget ind for ignoreren af dårlig adfærd og positiv forstærkning, og langt det meste kan klares med AHAH, men i nogle tilfælde fastholder jeg min ilder, enten til den er færdig med at bide, eller jeg tager den op, kigger på den og siger AHAH hvis den har bidt hårdt. Jeg berøver min ilders frihed i kraft af at jeg er større og stærkere end den, for at påtvinge den en anden adfærd (den må ikke bide). Det er dominans, men jeg ser ikke nødvendigvis dominans som noget negativt i sig selv.

LordDoom

Vil lige indføje at her i huset har vi stor respekt for sara. Vi mener bestemt hun er en af de bedste opdrætter. Og hendes viden om ildere har inponeret mig utroligt meget, især mens vi havde vores første kuld.
Jeg syndes aldrig jeg personligt har læst at hendes hvalpe skulle havde en underlig adfærd.. og Maria mindes det heller ikke..
Jeg syndes det er underligt at en dårlig adfærd skal komme ind i billedet ved om man bruger nakketag eller ej.
vi bruger nakketag i yderste konsekvens her i huset. Når alt andet glipper. personligt syndes jeg det er hårdt at gøre det, men nødvendigt i visse tilfælde. Dog har Maria tiderliger haft en ilder som gik totalt i sort når hun brugte metoden. og der respekterer man at dyret ikke kan klare den metode.
men jeg mener så også at til en udstilling, for at vende tilbage til hvad denne tråd handler om, så kan jeg ikke se hvorfor man enten skal blive hjemme eller vælge et andet dyr, hvis man har et dyr der ikke tåler nakke tag. uanset om det er dyret eller ejeren er det vel et personligt valg om man ønsker ens dyr taget på den måde til udstillinger. og som en profesionel udstilling burte man vel respekterer folks meninger om deres egne dyr ?? må indrømme at jeg har svært ved at finde det profesionelle ved denne jule udstiling. Sorry men det syndes jeg.. men ønsker da alle en god tur, og glæder mig til at høre resultaterne når i kommer hjem.

Amelia W.R <3 - Kiss me Boy (Haku)<3 og Cleopatra Aysiha <3
Fiona Krystal & William i tankerne

KittAnderson

Citatmå indrømme at jeg har svært ved at finde det profesionelle ved denne jule udstiling

amen gu.
De siger jo at dyrene IKKE bliver taget i nakken.
Der er da ikke noget uprofessionel over det eftersom det slet ikke er på tale med nakketag....
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Anne

#74
Det her er totalt off topic (eller var, til tråden blev delt), udstillingen respektere som alle andre udstillinger jeg kender, at nogle ikke ønsker at udsætte sine dyr for nakketag.