Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Parring med v-hob

Startet af Amazing Ferret, 28. December 2012, kl. 19:37

Amazing Ferret

Jeg har lige et spørgsmål til alle udstillingerne

Hvordan er jeres regler angående tæver der er parret op med en v-hob?

Barky

Jeg er ikke en udstilling - men tvivler på at det vil være et problem. Så længe at den ikke er rigtigt drægtig. Der er jo også tæver som bliver indbildte af p-sprøjter som kan udstilles. Måske bare med en notits om at den er indbildt drægtig, så man ikke får en røffel af dommeren for at tage en drægtig tæve med. *G*
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Amazing Ferret

Jeg ved det ikke......jeg må hellere spørge inden jeg gør noget  :fnis: :fnis:

Shamua

Det her er ikke noget jeg har snakket med andre arrangøre om, men grunden til at vi sidste år ikke tillod at parrede tæver måtte komme med selvom de ikke var mere end 1 uge henne, var fordi dyrlæge sagde at tæverne var mere modtagelige for smitsomme ting når de var parret, mener jeg, så det er vel det samme som når det er med v-hob .. Tæver kan jo også blive indbildt drægtig selvom de er rigtig parret, og processen er den samme sim ved en rigtig parring. Men på fcf hjemmesiden står der: Opparret eller diegivende tæver med hvalpe under 8uger er ikke velkommen på udstillingen.

Så er det vel bare hvad parret med v-hob går ind under..

Vh. Marianne

Amazing Ferret

Måske man skulle lave en seperat regel omkring brug af v-hob på de tidlige udstillinger af året

Lena og Peter

På Falster ilderen har vi formuleret det på denne måde:

Diegivende tæver med hvalpe under 10 uger og tæver der er drægtige eller blevet parret op 42 dage inden udstillingen, kan ikke deltage.

Altså ville den ikke have muilghed for at deltage på Falster ilderen, selvom det var en V-hob der var blevet brugt.

Amazing Ferret

#6
Jeg kunne så godt tænke mig at vide hvor forskellen ligger mellem en v-hob og et implantat (tæven kan jo godt gå falsk drægtig når hun får implantat)

Altså min plan er at Yabba skal have implantat efter FCF.....så går hun måske falsk drægtig og hun skal med på Maniac? Dvs så kan hun ikke komme med på Maniac?

mette11

Umiddelbart vil jeg ikke mene at en der er parret med en v-hop er opparret, da der jo ikke er tale om en parring i den forstand at der skal komme hvalpe ud af det. Men hvordan man definere parret er jo et godt spørgsmål og det er helt sikkert meget forskelligt.

Personligt vil jeg ikke mene at det burde være et problem at tage en med som er parret med en v-hob, så længe ilderen ikke er påvirket af det og det må ejeren forhåbentlig selv kunne vurdere.

Lena og Peter

Citat fra: mette11 Dato 29. December 2012, kl. 10:05
Umiddelbart vil jeg ikke mene at en der er parret med en v-hop er opparret, da der jo ikke er tale om en parring i den forstand at der skal komme hvalpe ud af det. Men hvordan man definere parret er jo et godt spørgsmål og det er helt sikkert meget forskelligt.

Personligt vil jeg ikke mene at det burde være et problem at tage en med som er parret med en v-hob, så længe ilderen ikke er påvirket af det og det må ejeren forhåbentlig selv kunne vurdere.

At ilderejer ikke altid selv kan vurderer om deres ilder skal med på udstillinger har vi set mange eksempler på at de ikke altid kan.  ;) Det er vel også derfor der er regler for hvornår en ilder må deltage.

Forhåbentligt læser jeg dit indlæg forkert, for som jeg læser det, mener du ikke at det er et problem at tage en ilder med på en udstilling vel vidende at det strider mod de regler som udstillingen har ?? Men jeg læser nok dit indlæg som Fanden læser biblen.  ;)

Jeg mener helt sikkert at det er fuldstændig lige meget om den er parret med en V-hob eller en viril han. Tævens krop vil reagerer på samme måde, da jeg ikke tro hun kan vide at det er en v-hob og ikke en viril han, der har været på hende.

mette11

CitatDet er vel også derfor der er regler for hvornår en ilder må deltage.
Ja og de skal da også overholdes. Men i nogle tilfælde står der ikke noget om en ilder parret med v-hop og derfor synes jeg at det er fair nok at Erika spørger ind til det. Hvis der ikke foreligger nogle klare regler for den pågældende udstilling, så er det jo klart at hun spørger ind til det - netop for ikke at gøre noget forkert jo. Jeg synes da helt klart at regler skal overholdes, men er der ingen klare regler, så kan det jo være svært!

CitatAt ilderejer ikke altid selv kan vurderer om deres ilder skal med på udstillinger har vi set mange eksempler på at de ikke altid kan
Ja og derfor skriver jeg FORHÅBENTLIG, fordi jeg rent faktisk håber at folk selv er i stand til at vurdere hvordan deres dyr har det. Desværre bliver jeg også tit skuffet, men det afholder mig ikke fra at håbe. Men når folk ikke er i stand til at vurdere det, så er det jo lige meget med regler, for regler om fex. syge dyr forudsætter jo at folk rent faktisk kan vurdere om dyret er sygt eller ej.

Ildere reagere meget forskelligt på v-hop, implantat, p-sprøjte, parring og hvad ved jeg og der må også være et tidsaspekt for dette, men jeg synes det er meget svært at fastsætte dette, da dyr jo er forskellige.

Eliza

Jeg er altså enig med mette her og selvfølgelig menes der ikke at man skal bryde reglerne. Problemet er at reglerne ikke er præcise nok og det derfor er svært at vide om man overholder dem eller ej.

Jeg er ikke helt med på hvorfor en tæve der har fået implantat/ p-sprøjte, som måske bliver falsk drægtig må komme med, men en tæve der er parret med V-hob og som måske ikke bliver falsk drægtig ikke må?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Lena og Peter

#11
Citat fra: Eliza Dato 29. December 2012, kl. 12:43
Problemet er at reglerne ikke er præcise nok og det derfor er svært at vide om man overholder dem eller ej.

Jeg synes nu de er meget præcise på Falster ilderen.

Citat fra: ilderbanden Dato 28. December 2012, kl. 21:19
Diegivende tæver med hvalpe under 10 uger og tæver der er drægtige eller blevet parret op 42 dage inden udstillingen, kan ikke deltage.

Der står intet om hvilken ham der skal på.. Er den blevet parret er den blevet parret.. og som Erika selv skriver

Citat fra: Amazing Ferret Dato 28. December 2012, kl. 19:37
Hvordan er jeres regler angående tæver der er parret op med en v-hob?

Men synes da det er helt i orden at Erika spørger, for der er jo forskellige formuleringer fra udstilling til udstilling.

Malene

Jeg kan ikke lige se at det er blevet nævnt, men jeg forstår egentlig godt at en tæve der er parret med en v-hob ikke må deltage. De er jo ikke 100% sikre, i og med at det kan vokse sammen igen, og hvis drægtige ikke må deltage, så må måske-drægtige vel heller ikke.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Eliza

Nu formulerer Erika det sådan, men selv ville jeg aldrig sige at en tæve var parret op med en v-hob, men at den var taget ud af løb med en v-hob og så ville jeg uden problemer kunne deltage på jeres udstilling uden at bryde reglerne.

En tæve der er parret op er en tæve man forventer får hvalpe om den så går tom eller ej er en anden sag, men det er meningen der skal komme hvalpe og det er det altså ikke hvis man bruger en v-hob, giver implantat eller p-sprøjte.

Så derfor er reglerne ikke klare nok, da det er et tolkningsspørgsmål.

Jeg synes da det kunne være fint med nogle regler på dette område, men Peter du svarede ikke på mit tidligere spørgsmål, hvorfor en tæve der er brugt v-hob på ikke må deltage men en tæve taget ud af løb på en anden måde godt må?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Lena og Peter

Citat fra: Eliza Dato 29. December 2012, kl. 13:09
Nu formulerer Erika det sådan, men selv ville jeg aldrig sige at en tæve var parret op med en v-hob, men at den var taget ud af løb med en v-hob og så ville jeg uden problemer kunne deltage på jeres udstilling uden at bryde reglerne.

En tæve der er parret op er en tæve man forventer får hvalpe om den så går tom eller ej er en anden sag, men det er meningen der skal komme hvalpe og det er det altså ikke hvis man bruger en v-hob, giver implantat eller p-sprøjte.

Så derfor er reglerne ikke klare nok, da det er et tolkningsspørgsmål.

Jeg synes da det kunne være fint med nogle regler på dette område, men Peter du svarede ikke på mit tidligere spørgsmål, hvorfor en tæve der er brugt v-hob på ikke må deltage men en tæve taget ud af løb på en anden måde godt må?

Jeg gider dig ikke.. Du er kun ude på at starte en diskuterer.. Lige meget hvad jeg skriver ser du det ikke sådan som jeg gør og du vil aldrig blive enig med mig.. Og som det er set et utal af gange kan du ikke finde ud af at stoppe igen..
Hvorfor en tæve der er taget ud af løb på andre måder end parring gerne må deltage????
Det er nu meget let.. Det står det intet om i reglerne.