Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Blå mærker efter operation?

Startet af lille_jill, 21. Oktober 2012, kl. 17:49

Shamua

#75
Citat fra: Anne Dato 26. Oktober 2012, kl. 19:56
Men var det ikke en betændelse? kan et brændemærke gøre det? jeg kan faktisk godt huske tråden nu du hiver den op, men af samme grund ligger man jo heller aldrig en patient på en varmepude uden noget imellem, ligesom man heller ikke må lægge is direkte på pga risikoen for forfrysingerne.

Jeg tænker bare.. hvis det kunne gøre det, så ville det jo være en mulig forklaring, men det virker også mærkeligt at en så erfaren son alison skulle lave så stor en fejl...?
Der står neden under at det var et brændmærke, så det går jeg ud fra  >:|

Edit: Men Aminas ligner faktisk også min hvalps brændmærke, da hendes hud begyndte at falde/rådne af ... Aminas er jo så bare et meget større område, og min hvalps kom fra at have fået stød. Men et brændmærke er vel et brændmærke??

Vh. Marianne

Anne

#76
jeg mener med Amina, ikke den på ilderforum... har jeg overset noget med Amina? eller snakker vi forbi hinanden

Shamua

Citat fra: Anne Dato 26. Oktober 2012, kl. 20:06
jeg mener med Amina, ikke den på ilderforum... har jeg overset noget med Amina? eller snakker vi forbi hinanden
Nårh nej nej, jeg foreslår at aminas kan være fra varmepuden :P

Vh. Marianne

Anne

Det var også sådan jeg forstod det, og jeg stiller bare spørgsmålstegn ved om et brændemærke ville kunne gøre det samme som det vi ser med Amina, fordi det jo ligner en betændelsestilstand.

Shamua

Og lige til det med om Alison kan lave sådan en stor fejl, det er jo ikke nødvendigvis hende. Der kan jo ha været noget galt med puden som gjorde at det blev for varmt ..

Vh. Marianne

Shamua

#80
Citat fra: Anne Dato 26. Oktober 2012, kl. 20:09
Det var også sådan jeg forstod det, og jeg stiller bare spørgsmålstegn ved om et brændemærke ville kunne gøre det samme som det vi ser med Amina, fordi det jo ligner en betændelsestilstand.
Det ligner også rigtig meget et brændmærke, hvertfald hvis jeg sammenligner med det jeg har oplevet. Jeg foreslår også bare som en mulighed :) Kan selvfølgelig ikke finde billederne af min hvalp ><

Vh. Marianne

Anne

#81
brændemærker ses jo som regel ved at dyret har ligget direkte på varmepuden, men jeg regner da også med at dyrlægen tjekker temperaturen på den. Det betyder jo heller ikke nødvendigvis at Alison er en dårlig dyrlæge hvis du har ret.

Jeg havde egentlig forstået det sådan, at Amina havde betændelse  under huden, men nu hvor jeg læser igen, så kan det da godt være at det "bare" er dødt væv, og at det kan være resultatet af at have ligget længe på en meget varm varmepude. Jeg tænker nemlig at det ikke vil give betændelse hvis det er et brændemærke, og jeg har også sådan en forestilling om at der ville gå sår på og huden ville falde af, fordi huden jo også er udsat for varmen og dermed også vil dø, men hvis det er et brændemærke, så kan såret vel også komme senere...?

Shamua

Citat fra: Anne Dato 26. Oktober 2012, kl. 20:14
brændemærker ses jo som regel ved at dyret har ligget direkte på varmepuden, men jeg regner da også med at dyrlægen tjekker temperaturen på den. Det betyder jo heller ikke nødvendigvis at Alison er en dårlig dyrlæge hvis du har ret.

Jeg havde egentlig forstået det sådan, at Amina havde betændelse  under huden, men nu hvor jeg læser igen, så kan det da godt være at det "bare" er dødt væv, og at det kan være resultatet af at have ligget længe på en meget varm varmepude. Jeg tænker nemlig at det ikke vil give betændelse hvis det er et brændemærke, og jeg har også sådan en forestilling om at der ville gå sår på og huden ville falde af, fordi huden jo også er udsat for varmen og dermed også vil dø, men hvis det er et brændemærke, så kan såret vel også komme senere...?

Min erfaring, hvor ilderen har fået et voldsomt stød og dermed et brandmærke, var at først kom der huller i huden (udgangs punkt for strømmen) og så hele det område, blev grønt. Og det var indefra forrådnelsen kom. Og sker der, så er det hele hudlaget der falder af. Det sår jeg snakker om var ca 1,5 cm i diameter, så intet i forhold til Amina, det tog lang tid om at hele, for der var hul helt ind til muskulaturen. Det var hudlag for hudlag. Tror der kom sår på halvanden - 2 uger efter (jeg kan ikke huske præcist, men der gik lang tid) ... og lidt mere en 3 uger efter ulykken faldt såret så af og det var helet helt. 

Vh. Marianne

Anne

Ok.. jamen jeg havde jo også først opfattet at der var betændelse i, men hvis det bare er dødt væv, så ville det da i hvert fald forklare en del... Jeg synes da måske det ville være en rigtig god idé om Jill ringende og snakkede med alison om det, for hvis det er grunden, så skal den varmepude i hvert fald kyles af H til før hun bliver lagt på den igen.

(siger ikke det er det, men det er i hvert fald ikke en dum teori)

Cille

#84
Det var Karens ilder, og jeg så selv såret og det var min Dyrlæge der gav hende den rette behandling da det var op til et af mine træf....Anne du var der selv :D (eller det mener jeg du var)
Dyrlægerne i silkeborg havde bare afvist Karen og sagt hun var pylret, men senere måtte han jo så æde den i sig igen, for min dyrlæge ringede til ham. (hun fik nogen penge retur pga de havde lavet den fejl)
Brændmærket havde hun fået af varmepose/pude som havde været for varmt og det kom også først efter et par dage, hvor det så gradvist blev værre

Anne

Jeg kan godt huske karens ilder, det jeg tænkte var at det ikke lignede dette forløb, men efter hvad marianne siger med brandsår og udfra placeringen, så synes jeg faktisk ikke det er en dårlig teori, selv om jeg virkelig håber at I ikke har ret....

jeg mener også at med karens var det også fordi den havde ligget direkte på den. Der har været eksempler på det før, kan ikke huske om det var ilderforum eller kliken, hvor en ilder havde lagt direkte på puden, og vist også havde tisset på den og fået et ret grimt brændemærke. Der mener jeg også at det kunne ses på huden ved at det var rød, men det er jo længe siden, så det kan sagtens være noget jeg forestiller mig.

Man får jo altid at vide at varmepuder eller isposer ikke må være direkte på huden. Selv de kemiske isposer som ikke er undder fyrsepunktet, kan forårsage vævsskader og forfrysninger hvis man holder dem direkte på huden for længe....

Jeg regner med at Jill diskuterer dette med alison og melder tilbage med et svar.

lille_jill

Det virker som en mulig teori. Men kan en sådan virkeligt opstå efter så kort tid? Vi efterlod kun Amina deroppe i halvanden time.

Det her er lidt gustent:
Nu har jeg set lidt for mange brændsår heale på mig selv. Når det er et udefrakommende brændsår, så starter området med at blive rødt og efter 1-5 timer der kommer vabler under huden. Hvis de popper så bliver området bart og risikoen for infektion ligger ret højt. Hvis det får lov at heale nogenlunde hurtigt, så ligner det såret som var på Karens ilder. Dog har jeg aldrig set et brændsår fra en ydre påvirkning se ud som Aminas. Hvis et brændsår bliver betændt, så er det ret slemt og svært at slippe af med, men har aldrig set et blive grønt på den måde.

Når man får strøm, sker skaden så på huden, under huden eller begge?? For på brændsår fra ydre påvirkninger sker det i lag. Jeg ved ikke om en sådan pude har kunnet give stød?

Vi har også snakket om muligheden for bid, men kan ikke se hvordan Chucky overhovedet har skullet kunne bide hende. Han aner jo ikke engang at han har tænder :S

Shamua

Pas :/ ... Ved hvalpen var det alle lag der var ramt.

Vh. Marianne

NemoToft

Hold nu op Jill  :'( Hvor er det synd for lille pigen  :( Jeg håber hun kommer sig hurtigt.
Hvis Amina har ligget på en varmepude, imens hun var i narkose, så kan det der absolut godt være en varmeskade. Jeg vil selvfølgelig ikke ligge hovedet på blokken, meen det er bare et super godt bud og jeg ville sige 99 % sikker. Også fordi det på billederne ser ud til at skaden er størst der hvor pelsen har været tyndest (altså før hun blev barberet). Der hvor de små dansehåndtag nogle gange kommer til at slæbe lidt på gulvet og pelsen bliver lidt tynd.
Og selvom der har været flere lag tæppe imellem varmepuden og Aminas hud, så kan det bare gå rigtig galt alligevel. Og det er selvom at Aminas indre temperatur ikke stiger voldsomt. Der er lavet et amerikansk studie, hvor vi så katte der var blevet kastreret. De havde ligget på ryggen, på en varmepuder, med tæpper i mellem varmepuden og pelsen. Og de var blevet så skadet at næsten alt huden på ryggen faldt af. Og det er altså ikke ret lang tid, en kat ligger på ryggen ved en kastration. En varmeskade kommer mere snigende, end et regulært brandsår. Ved varmeskaden dør cellerne i et område lige under huden (og selve huden) og langsomt bliver det misfarvet, dødt, betændt, ilde-lugtende, råddent og for til sidst at falde af. Ved et brandsår er skaden størst yderst på huden og mindre jo længere det kommer ind igennem vævet.
Og det der med varmeskader, kan ske for både den bedste og den dårligste dyrlæge. Husk alle dyrlæge (tror jeg da) har en forsikring, der dækker hvis de kommer til at lave en fejl. Dyrlæger er jo også bare mennesker. Hvis Alison tager penge for at behandle Amina for den her skade, så kan jeg absolut kun anbefale at du får et andet dyrehospital til at vurdere hvad der er sket her.
Jeg håber det bedste for jer  <3.
Knus Dolly.
Ps fedt at I selv havde tænkt den tanke at det var en varmeskade. Jeg syntes det er så fedt at I/vi altid er klar med hjælp/bud/svar her på forum.

NemoToft

Når jeg lige læser mit eget indlæg igen, så må jeg lige understrege, at jeg bestemt ikke har til hensigt at få Alison til at lyde som en dårlig dyrlæge. Jeg kender hende ikke selv, meen har altid hørt rosende ord omkring hende. Og at hendes interresse og viden omkring ilderne er stor. Og at Alison er creme de la creme (toppen) af de ilder dyrlæger der er i DK.  :)
Men Alison er også bare et menneske. Og nogle gange kan vi mennesker stirre os helt blindt på et problem. Så er en ny vurdering, af andre øjne, nogle gange nødvendigt. Og det er for Aminas egen skyld :-)