Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Opfølgning på silver, blaze osv..

Startet af Agger, 22. August 2010, kl. 18:29

Fuske

jamen jeg synes silver er smukke slet ingen tvivl.. men jeg skal ikke have flere...simpelthen fordi et kæeldyr for mig gerne må være i mne år...og vis mig en statistik der vider god leealder på silver kunne man så vende den om ;)
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Amazing Ferret

^^Jeg har en silver på 5 år  :P Så det kan lade sig gøre at få dem gamle. Min er oveni købet fra en dyrehandler

Fuske

Citat fra: Amazing Ferret Dato 22. August 2010, kl. 20:19
^^Jeg har en silver på 5 år  :P Så det kan lade sig gøre at få dem gamle. Min er oveni købet fra en dyrehandler

det er ikke en statistik ;) det er et enkelt tilfælde...jeg her en oldemor der røg 40 smøger om dagen til hun var 90 ;) så derfor er smger ikke lungecancerfremkaldende ;)
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Dark Crystal

Citat fra: Fuske Dato 22. August 2010, kl. 20:17
jamen jeg synes silver er smukke slet ingen tvivl.. men jeg skal ikke have flere...simpelthen fordi et kæeldyr for mig gerne må være i mne år...og vis mig en statistik der vider god leealder på silver kunne man så vende den om ;)

Hvad er så mange år for en ilder, må jeg lige spøge?? 4? 5? 6?
Uanset hvad, så er det den alder de fleste dyr bliver ikke??

mette11

Nu er det jo forskelligt hvad vi lægger i begrebet "gammel ilder", men jeg mener en gammel ilder er en på 8-10år.
Jeg har da også selv en dyrhandler-ilder på over 6 år og ja, han er gammel, men da en ilder teoretisk set godt kan leve 10 år, så synes jeg ikke at 6 år er ret meget!! :(
Der er en i Sverige som har haft ildere på op til 14år!! :o Det er en gammel ilder!!! Det er sådan nogen jeg godt vil have... :ja:

Malene

Dark Crystal > Bare fordi folk roser hvalpene, betyder det da ikke at de ikke er imod avlen. De fleste ilderhvalpe ser da søde ud, uanset hvilken farve de har.
Jeg kunne aldrig drømme om at købe en silver, eller en ilder med aftegn omkring hovedet, men derfor kan jeg da stadig godt skrive at de ser søde ud, for det gør de jo.

Og du kan altså ikke gå ud fra at der er flere mindetråde for vildtfarvede, når det nu er den farve der er flest af.

Jeg vil også gerne lige tilføje at jeg synes det er en forfærdelig holdning til avl at have, at man avler de farver der er flest bud efter. Det er i min verden det samme som at sige at man skider på de defekter der muligvis kan følge med, bare man får solgt nogle hvalpe og giver folk de farver de synes er pæne.

Amazing Ferret > Synes du virkelig at 5 år er gammelt?

Agger > Måske kan disse to tråde være interessante for dig: Silver-silver parring og Genetiken bakom Silver, Depigmenteringar och NTD - Länk.
Ellers må du bare i gang med at google, som de andre siger.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

FerretParadise

Citat fra: Charlotte Dato 22. August 2010, kl. 20:07
Citat fra: FerretParadise Dato 22. August 2010, kl. 19:32
Jeg tror, at jeg har det lidt på sammen måde, men jeg kan jo desværre ikke ændre andres holdning til fancy. De diskutioner har vi taget i flere år, og det eneste der kommer ud af det er, at jeg bliver trist. For jeg synes det er meget trist. :(

Undskyld mig men var dit første kuld ikke netop på en hun med blaze? Og var hun ikke døv eller hørte meget meget dårligt? Blev du også ked af det dengang?
Jo i 2005 fik jeg et kuld på en tæve med blaze, og tro mig, jeg har da virkelig lært meget af det.
Det er bestemt ikke noget jeg vil gentage.
Ann Hillerslev.

Dark Crystal

Ja, jeg vil også gerne havde en gammel ilder. England har dem med levetid på 10 år, kender flere i Holland der har nogle der døde på 10 år.
14 år JA TAK.
Men det ses desværre ikke så tid.
Og den opdrætter du snakker om der, sælger desværre ikke ud mere har jeg hørt.  :X
Ellers var jeg da også fyr og flamme for at få en..
Der er da ingen der ønsker sine elskede basser dør tidligt.
Men det er en kensgering at de gør det omkring den alder.. Hvis vi skære dem over en kam

Amazing Ferret

Det kan godt være jeg får høvl for det jeg skriver nu

Men jeg har tænkt på hvorfor folk virkelig er så urealistiske med hensyn til deres dyrs alder? For mig er en gammel ilder 5-6 år. Hvorfor er det lige man tror at ens dyr bliver 10 år? Helt ærlig, det er så få ildere der bliver over 7 år.

Når mine dyr bliver over 4, så ved jeg at jeg har dem på lånt tid. Og nej det er ikke fordi de er fra dårligt avl. Jeg er bare realist

Fuske

Citat fra: Dark Crystal Dato 22. August 2010, kl. 20:21
Citat fra: Fuske Dato 22. August 2010, kl. 20:17
jamen jeg synes silver er smukke slet ingen tvivl.. men jeg skal ikke have flere...simpelthen fordi et kæeldyr for mig gerne må være i mne år...og vis mig en statistik der vider god leealder på silver kunne man så vende den om ;)

Hvad er så mange år for en ilder, må jeg lige spøge?? 4? 5? 6?
Uanset hvad, så er det den alder de fleste dyr bliver ikke??


jjammen set på hvad en ilder kan blive er  4-6 år jo imenting og du har stadig ikke vist mig en god statestik på silver evt en god silverlinie hvor dødsfald ikke skyldes kit/wardenburg. cancer eller legn og hvor størstedeen af silver er bevet gamle ;)
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Starshineferrets

inom genetiken finns det något som heter variable penetrence samt att en hel del defekter är polygentiska ;) Inga avkommor är identiska med den andra rent genotypiskt (förutom enäggstvillingar då), således kommer det alltid att finnas individer som trotts riskteckning, sjukdomar i släkten osv blir långlivade.

i övrigt så verkar folk glömma att bara för att man avlar på en viss typ, så betyder inte det att man inte kan tycka att andra illrar är fina. Jag älskar silvertomte valpar, tycker många choklad valpar är ljuvliga, en snygg albino är en fröjd för ögat. Men nej, jag avlar inte på dem, men det är ju inte samma sak som att tycka att alla andra förutom ens egen valda typ skulle vara fula.

Fuske

Citat fra: Starshineferrets Dato 22. August 2010, kl. 20:28
inom genetiken finns det något som heter variable penetrence samt att en hel del defekter är polygentiska ;) Inga avkommor är identiska med den andra rent genotypiskt (förutom enäggstvillingar då), således kommer det alltid att finnas individer som trotts riskteckning, sjukdomar i släkten osv blir långlivade.

i övrigt så verkar folk glömma att bara för att man avlar på en viss typ, så betyder inte det att man inte kan tycka att andra illrar är fina. Jag älskar silvertomte valpar, tycker många choklad valpar är ljuvliga, en snygg albino är en fröjd för ögat. Men nej, jag avlar inte på dem, men det är ju inte samma sak som att tycka att alla andra förutom ens egen valda typ skulle vara fula.

ifølge google erjeg enig  :fnis:
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Starshineferrets

tyvärr ses det som normalt att illrar idag blir 4-6 år gamla. men faktum är att det som folk säger ovan inte är normalt. Uppfödaren i sverige med så gamla illrar har inga super illrar, illrarna i grunden för linjen är vanliga svenska ursprungslinjer... dessa linjer finns ännu, men inte öppet i sällskapsaveln i sverige. Anledningen till deras ålder? Tja, de är fria från importer med fancy bakgrund, angora, och består främst av viltfärgade och enstaka albino djur.

mette11

Min Sigis morfar blev 10 år, mormor 8 år og flere andre i linjen er blevet så gamle...
Flere af de ildere som Sara (Starshineferret) har, er fra linjer med tilsvarende levealder...
Ann har ildere til avl med lang levealder blandt forfædrene...
Det er dem jeg lige kan komme på som har dyr med lang levealder i linjen og som sælger ud til avl!!
Ja det er rigtigt at hende i Sverige som har nogle sindssygt flotte dyr som bliver sindssygt gamle ikke sælger nogen. Det er ærgeligt for os som virkelig godt kunne tænke os sådanne dyr, men der er andre rundt omkring jo som også bliver gamle!!

Det kan godt være at jeg er urealistisk og jeg har selv to dyrehandler ildere og jeg bekymrer mig SÅ meget for deres helbred, netop fordi jeg ikke forventer at de bliver så gamle som jeg ønsker det...men når jeg ved at noget godt kan lade sig gøre, hvorfor så ikke forsøge at opnå det??

Fuske

og jeg mangker stadig en statestik eller et par linier der fremviser silver med god lang levealder...noget på skrift og ikke bare en påstand ;)
Båt båt fra Janni og Quark og Frida