Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Godbidder og lækkerier

Startet af Christel, 30. November 2010, kl. 18:45

Christel

Jeg er kommende ilder ejer, og skal her i december hente min første ilder, så prøver at forberede mig mest muligt.  :)

Og så er spørgsmålet, hvad er gode snacks og godbidder til træning og/eller lidt forkælelse, og hvad er "no go!".
Jeg har arbejdet i en dyrehandel engang, så kender jo mange af de der katte og hunde lækkerier, som griseøre, endeløse-pølser, tørfisk, små tørrede lunge eller kyllinge stykker, dentastix osv osv.

Er der noget af den slags nogen kan anbefale til ildere? Og evt tykkeben, eller de der knogler med fyld?

Hvad er iorden og hvad skal man holde sig fra?

mvh. Christel

Line

Du skal holde dig fra godbidder der indeholder sukkerstoffer og lactose.

Rigtig mange ildere er smadder glade for tørret og semitørret kylling og and.

mette11

Jeg køber kun godbidder som er 100% kød til mine. Der er faktisk ret mange varianter (fex. kylling, okse, lam, kanin, and og tun) og mærker efterhånden som man kan vælge imellem. Nogle er sådan nogle store stykker, andre mindre og nogle er semi-tørrede og stadig bløde i det, mens andre er helt hårde som fex. tørrede lunger, lever osv.
Der er mange godbidder som indholder masser af sukker, korn og andre kulhydrater og dem skal man holde sig fra.
Olier, fex. lakseolie, efa-olie og lignende er også en god godbid. En æggeblomme om ugen er også godt. Gærtabletter til kat kan man også bruge, men man skal være opmærksom på indholdet, da det varierer fra mærke til mærke og nogen indholder sukker som er no-go!
Hvis man fodrer med tørfoder kan man også give et andet mærke end deres normale foder som godbidder, hvis man fex. har fået en prøvepose.

Selina

jeg ved der er en del der bruger ziwi-peak som almindelig foder, hvilke det også er, men min penge pung holder ikke til at foder med det, det er pænt dyrt, derfor bruger jeg det som godbidder flere gange om dagen :)det er de virkelig glade for, og så får de som sagt æggeblomme og mus :)

Stephanie

Her får de Vitalin som er et andet tørfoder mærke end de får ellers, og så er det semitørret kød som er det helt store hit her. Derudover så får dem der kan lide daggamle kyllinger også det som en aftenssnack nogle gange om ugen

lille_jill

Her syntes Chucky at tørret lunge er noget af det bedste i verden, Amina gider det ikke og vil hellere have semitørret eller frisk kød som godbid (er ikke altid lige god til at få tøet kød op hver dag).

Christel

Okay. Jamen det er jo snacks jeg næsten allerede har  :P i hvert fald mus, kyller og forskellig tørkost, og så har jeg sådan nogle semitørrede kyllinge"strimler" som kattene i hvert fald er vilde med. hehe  :lol:

Mange tak for de gode svar ^_^

mvh. Christel

Christel

Jeg kom lige i tanke om noget:
Må ildere godt få en karkelak engang imellem, hvis det altså overhovedet er noget den gider spise?

mvh. Christel

Namilla

Det må de gerne... men det er ikke allesammen der gider spise dem... det samme gælder naturligvis for melorm, fårekyllinger, græshopper osv...

Namilla

Forresten så er insekter en god kilde til protein (bedre end kød), men meget lave på fedt, så derfor skal det ikke være en større del af deres daglige fødeindtag...men et par stykker om dagen sker der ingenting ved..

Eliza

Ja det kan jeg ikke se noget galt i men du skal nok ikke regne med det er noget de gider. Jeg har en som eeeelsker melorme men de andre gider dem bestemt ikke.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.