Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Det her er bare ikke i orden

Startet af Lena og Peter, 5. Januar 2011, kl. 19:23

Malene

Citat fra: stine Dato  9. Januar 2011, kl. 13:20
Jeg kan ikke se billederne på facebook, så jeg går ud fra man skal være på vennelisten for at se dem. Hvis det er sådan, så må man ikke bare tage dem og ligge ind her, fo de er jo netop ikke lagt offentlig tilgængeligt på nettet.
De var offentlige før, for jeg kunne godt se dem. Nu er de så åbenbart blevet fjernet.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

stine

Citat fra: Malene Dato  9. Januar 2011, kl. 13:30
Citat fra: stine Dato  9. Januar 2011, kl. 13:20
Jeg kan ikke se billederne på facebook, så jeg går ud fra man skal være på vennelisten for at se dem. Hvis det er sådan, så må man ikke bare tage dem og ligge ind her, fo de er jo netop ikke lagt offentlig tilgængeligt på nettet.
De var offentlige før, for jeg kunne godt se dem. Nu er de så åbenbart blevet fjernet.

Okay:)

Amazing Ferret

Ja jeg har sørme fjernet dem. Men der er åbenbart nogen som har gemt dem  :o

Stephanie

Citat fra: Optimus Ferrets Dato  9. Januar 2011, kl. 13:14
Jag ser inget copyrightskydd, bilderna låg på facebook som någon annan länkade till och som hela världen har tillgång till. Jag bara visade vad som redan var postat, vilket jag såg som ett godkännande. Jag har inte lagt ut något som inte redan fanns här.
Oavsett om man tar bort saker från internet så finns det kvar, googla cachad!

Ja, men de var fjernet igen, og det var de allerede i nat da jeg prøvede at kigge på dem, så du vælger at ligge billeder her til formiddag som ikke er offentligt tilgængelige. Så synes da det havde været god stil af dig at spørge personerne på billederne om det var i orden at du smed billeder som var slettet for offentligheden ind her inden du gjorde det.

lille_jill

Tak Optimus/Sara, så kan vi andre dødelige være med igen :)

Optimus Ferrets

Tyvärr äger du inte bilderna du lägger på facebook. Eftersom du skrivit över äganderätten på bilderna till fb sekunden du registrerade dig så är det upp till dem att bestämma hur de disponeras. Så eftersom Mark Zuckerberg äger 24% av fb så lovar jag att försöka fråga honom nästa gång.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1089998.ab

Amazing Ferret

Citat fra: Optimus Ferrets Dato  9. Januar 2011, kl. 14:35
Tyvärr äger du inte bilderna du lägger på facebook. Eftersom du skrivit över äganderätten på bilderna till fb sekunden du registrerade dig så är det upp till dem att bestämma hur de disponeras. Så eftersom Mark Zuckerberg äger 24% av fb så lovar jag att försöka fråga honom nästa gång.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1089998.ab
Det handler om RESPEKT for andres billeder og ikke copyright. Men det er du åbenbart ligeglad med  :(

Stephanie

Citat fra: Optimus Ferrets Dato  9. Januar 2011, kl. 14:35
Tyvärr äger du inte bilderna du lägger på facebook. Eftersom du skrivit över äganderätten på bilderna till fb sekunden du registrerade dig så är det upp till dem att bestämma hur de disponeras. Så eftersom Mark Zuckerberg äger 24% av fb så lovar jag att försöka fråga honom nästa gång.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1089998.ab

Det har da intet med det at gøre  :S Det er ikke Mark Zuckerberg der bruger billederne nu. Og at han har ret til dem betyder ikke at du har det. Så vidt jeg ved så ejer du vist ikke 24% af FB ;)

Det er dig der bruger dem. Du viser dem ikke via det forum de er lagt op i, da de ikke eksisterer der længere offentligt (ja at FB stadig har dem ved jeg godt, men de er ikke offentligt tilgængeligt), men har taget en kopi af dem og er nødt til at benytte dig at det for at kunne vise billeder som ikke er af dig selv. Det synes jeg er forkert.

Jeg siger ikke at jeg er enig eller uenig i indholdet af billederne, men udelukkende din brug af disse billeder som ikke er eller på noget tidspunkt har været dine.

Anne

#83
facebook er faktisk meget obs på et beskytte copyright. Jeg har før haft en der havde stjålet et billede af min ilder til sin profil, og facebook reagerede med det samme.

Man må ikke bare tage andre folks billeder og smide dem på forum imod folks vilje, heller ikke selv om man fandt dem på facebook.

Jeg synes ikke det er i orden at holde sin ilder i nakken frit dinglende, og jeg havde faktisk ikke set Erika gøre det, men det ændrer ikke på at jeg virkelig kan komme op i det røde felt når det gælder folks brug af andres billeder (grundet meget uheldige oplevelser tidligere).

Nu ved jeg godt at det ikke var din hensigt, optimus, og at du bare ville bevise din pointe. Det har du også gjort, men hvis erika ikek vil have billederne her, så bør de fjernes. Som stephanie siger så har facebook rettighed til billederne (og det er ikek engang sikkert, for man kan vælge i sin profil om de må have det eller ej!!!) men at noget vises offentligt betyder ikke at man overdrager sin copyright! HVis jeg viser mine billeder herinde betyder det dælme da heller ikke at du må tage dem og smide dem på din hjemmeside vel.

Der er copyrigt på alle billeder automatisk, uanset om der står et lille c på eller ej.

Katrine

Jeg synes personligt at der er stor forskel på hvordan man bruge nakketag, og de to billeder viser det godt synes jeg.

Personen på billed 1, gør det på den måde som jeg synes det er acceptabelt. Ilderen støtter med føderne.
Personen på billede 2 (og det billede i annoncen som startede tråden), synes jeg ikke er en måde der er acceptabelt, Da de hænger og dingler ud i det blå.
Ildere: Loppen & Bamse

Shamua

Det er simpelthen respektløs at lægge billeder af folk ind på den måde! FØJ!!!

Og det er ikke fordi jeg kender erika og kitt, nej jeg var KRAFTEDME BLEVET SPLITTER RAVNE TOSSET HVIS DET VAR MIG!!!


Når det så er sagt er jeg stadig ikke med i diskussionen om nakketag. Folk gør som de vil, det er ikke mit dyr, og jeg er pænt sikker på at andre ikke kan ændre deres opfattelse af hvordan de bør håndtere deres dyr!

Vh. Marianne

Charlotte

Citat fra: Optimus Ferrets Dato  9. Januar 2011, kl. 14:35
Tyvärr äger du inte bilderna du lägger på facebook. Eftersom du skrivit över äganderätten på bilderna till fb sekunden du registrerade dig så är det upp till dem att bestämma hur de disponeras. Så eftersom Mark Zuckerberg äger 24% av fb så lovar jag att försöka fråga honom nästa gång.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1089998.ab

Nu er det jo så heldigt at vi har en lovgivning i Danmark på området. Og jo, Erica ejer stadig ophavsrettighederne på billederne uanset hvor hun vælger at uploade dem. Så Optimus, vær sød at skrive hvem der er fotograf eller risiker at få lagt sag an imod dig.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=11808

Og i Danmark er det altså god stil at spørge om lov til at lægge nogle billeder offentligt FØR man gør det (at man linker er noget andet for så har ejeren af billederne en mulighed for at fjerne dem).
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

AlisVolatPropiis

#87
faktisk så må man heller ikke i følge facebook....

Do I retain the copyright and other legal rights to material I upload to Facebook?

Yes, you retain the copyright to your content. When you upload your content, you grant us a license to use and display that content
http://www.facebook.com/help/?faq=12008

Og man accepterer deres terms of use når man opretter en profil

5.Protecting Other People's Rights

We respect other people's rights, and expect you to do the same.

1.You will not post content or take any action on Facebook that infringes or violates someone else's rights or otherwise violates the law.
(...)
5.If you repeatedly infringe other people's intellectual property rights, we will disable your account when appropriate.
(...)
7.If you collect information from users, you will: obtain their consent, make it clear you (and not Facebook) are the one collecting their information, and post a privacy policy explaining what information you collect and how you will use it.
http://www.facebook.com/terms.php


Og nej jeg synes heller ikke det er en god måde at holde sin ilder på, og jeg tager afstand fra det...men jeg tager også afstand fra pegen fingre og at udstille folks beskidte undertøj :/ jeg synes virkelig efterhånden denne tråd slet slet slet ikke er iorden.

Emils far

Copyright er enkelt å forholde seg til; det er fotografen som har copyrighten, og igen annen. Fotografen kan uten å spørre om lov ta bilder i det offentlige rom; altså der hvor folk ferdes fritt. Fotografen kan ikke fritt ta bilder på annen manns eiendom, altså hvis jeg vil ta bilder i Roskilde Domkirke, så skal jeg spørre om lov. Men de mennesker som da evt. kommer med på bildet i den kirke kan ikke nekte det i utgangspunktet, da kirken er offentlig. Hvis jeg er på besøk i et privat hjem, f. eks. ildertreff kan jeg ikke bare knipse i vei, det skal avtales med husets eier. Deltagere på det treff kan også nekte å bli tatt bilder av.

Litt forenklet: Beveger du deg i det offentlige rom kan du bli tatt bilder av, men i private sammenhenger skal det være avtale på det.

Når det gjelder FjasBoken så har man gitt FB tillatelse å bruke de bilder man laster opp, men det er derved ikke fritt frem for alle å "stjele" dem. Men har man først lagt dem ut på FB har man i bunn og grunn mistet kontrollen over bildene. Men hvem i all verden har bruk for bilder i 800x533 pixel oppløsning?
Som oftest vil bilder med personer på bildene bli tagget, og da vet man at det er bilder av en på en eller annen FB side.
I denne sak er det jo kildeanvisning til bildene på FB, og det er i aller fleste tilfelle mer enn nok for å kunne gjengi bilder i en eller annen sammenheng so foregår på nettet, og hvis det var forbudt ville det ikke komme mange nyheter om hva som skjer.

At nevnte person som er avbildet i denne sak ber om respekt for hennes copyright er vel å skyte spurve med kanon. For det første så er bildet tatt av en eller annen, det har vært på FB, godtnok slettet nå, men hva er problemet; er det copyrightet man påberoper seg, eller er det selve innholdet i bildet som man ikke er så glad for?
Jeg aner ikke hvem fotografen er, det er jo ikke henne på bildet, man kan ikke både rense ører og ta bilder samtidig, kanskje er det en venninne som har tatt bildet med hennes kamera. Det er det ingen som vet uten den som har tatt bildet. Med andre ord, det finnes bilder med nakketak på ildere, og hvis man ikke vil at det skal "komme ut" burde man tenkt på det litt før man ble PR kåt og la det ut på FB....

Forøvrig bruker jeg "mildt" nakketak på mine dyr når jeg renser ører, men bruker det aldri som straff. Derfor tror jeg også at mine dyr føler nakketaket som en måte å holde dem på uten at det behøver å være noe slemt for dem

Amazing Ferret

Jeg kan fortælle at det var Julie som tog billederne, med mit kamera.

Og jeg har intet imod billedet bliver vist, men jeg er pissed over folk tager mine billeder og bruger dem uden at spørge.
Jeg står ved at jeg bruger nakketag, men rent faktisk så aner ik jo ikke en skid om hvordan tingene egentlig hænger sammen. I får en mening ud fra et billed og så skal man bare slagtes. Yabba hang der måske i 10-20 sek og som jeg også har skrevet før, så er mine dyr vant til nakketag. Jeg bruger det som sagt herhjemme, og når jeg renser øre så ligger ilderen på køkkenbordet mens jeg har nakketag.
Tingene går stærkt på en udstilling og når man har en del med, ja så sker disse ting. Men jeg burde rent faktisk ikke sidde og forsvare mig selv, men det gjorde jeg så lige alligevel