Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Er det helt slut

Startet af katja74, 19. December 2011, kl. 09:35

Eliza

Citat fra: Amazing Ferret Dato 21. December 2011, kl. 15:56
Var der ikke et udbrud i Sverige for 2-3 år siden hvor Sara bla var ramt?

Jeg er en af dem som mener der ikke har været et udbrud af ECE i Danmark, men bare en gang mavevirusser. Mange af mine havde dårlig mave, men min dyrlæge var sikker på det ikke var ECE da en alm gang pencilin fik dem på højkant igen og efterfølgende har der intet været. Hvis det var ECE tror jeg bestemt min dyr ville have været hårdere ramt end de var

Og hvis det rent faktisk var ECE der har været her, jamen burde man så ikke have aflyst udstillingerne for at være sikre på at det ikke blev spredt?

det er kun lidt over et år siden Sara havde ECE og ja jeg fik det med hjem, så mine dyr blev syge. Jeg var ved at miste Sne og det var kun min stædighed der holdt hende i live, hun har kroniske tarmskader i dag, men heldigvis ikke så slemt.
På det tidspunkt vidste jeg ikke at det var ECE og havde jeg vidst det som jeg gør i dag, så havde jeg ikke taget med til udstilling, selvom mine dyr var ovenpå igen på det tidspunkt. Men allerede dengang var jeg omhyggelig med ingen rørte mine dyr og jeg rørte ikke andres.

Jeg frygter for mine dyrs liv, da vi jo har set dyr der dør af følgevirkningerne. Dyr som "bare" fik en gang dårlig mave og så var det det.. Der blev aflyst en udstilling i sverige men ingen i Norge selvom det også var der.

Alison vidste intet om ECE da jeg var hos hende, men det fandt hun senere ud af ved at jeg snakkede med hende og andre ilderejere snakkede med hende, hun undersøgte det nærmere + hun selv var mere end tæt på at miste en af sine egne dyr til ECE :( Så at din dyrlæge ikke vidste noget om det kommer ikke bag på mig, for det tror jeg ikke der var nogle dyrlæger i dk der gjorde.
Og det er da heller ikke let når det kan vise sig så forskelligt fra dyr til dyr og man ikke kan teste det med et 100% sikkert resultat, men at påstå det IKKE var ECE synes jeg er naivt.


Dyrenørden: Du kan jo så heller ikke se på en ilder at den har ECE, da den jo kan være rask smittebærer eller have haft en lille smule dårlig mave, men ofte rammer det jo hårdere på ældre og svage dyr og helt små hvalpe.

Man siger de kan smitte 6-8 måneder efterfølgende, men det er en sygdom der ikke er helt enighed om og nok fordi den viser sig ret forskelligt fra dyr til dyr.


Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

CitatSå at din dyrlæge ikke vidste noget om det kommer ikke bag på mig, for det tror jeg ikke der var nogle dyrlæger i dk der gjorde.
Min gamle dyrlæge gjorde, for jeg havde ildere med ECE for længe, længe siden - det var før Marius´ tid, så det er over 7½år siden. Men hun vidste hvad det var. Dog er hun død i mellemtiden... :( Hun vidste ikke vildt meget om ildere før jeg fik dem, men så læste hun også op på lektien.  ;) Så der har været min. en dyrlæge i Dk som vidste noget om sygdommen!

For mit vedkommende er det slut med træf. Ved et træf forstår jeg en mere eller mindre offentlig begivenhed og det vil jeg ikke deltage i med mine kræ. Jeg kan gå med til at passe dyr for folk jeg kender godt og få mine passet hos dem, men ellers ikke. Jeg vil godt deltage på udstillinger, men mine dyr skal kun tæt på de dyr jeg personligt kender rigtig godt. Jeg frygter virkelig smitsomme sygdomme.

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato 22. December 2011, kl. 21:35
Citat fra: Amazing Ferret Dato 21. December 2011, kl. 15:56
Var der ikke et udbrud i Sverige for 2-3 år siden hvor Sara bla var ramt?

Jeg er en af dem som mener der ikke har været et udbrud af ECE i Danmark, men bare en gang mavevirusser. Mange af mine havde dårlig mave, men min dyrlæge var sikker på det ikke var ECE da en alm gang pencilin fik dem på højkant igen og efterfølgende har der intet været. Hvis det var ECE tror jeg bestemt min dyr ville have været hårdere ramt end de var

Og hvis det rent faktisk var ECE der har været her, jamen burde man så ikke have aflyst udstillingerne for at være sikre på at det ikke blev spredt?

det er kun lidt over et år siden Sara havde ECE og ja jeg fik det med hjem, så mine dyr blev syge. Jeg var ved at miste Sne og det var kun min stædighed der holdt hende i live, hun har kroniske tarmskader i dag, men heldigvis ikke så slemt.
På det tidspunkt vidste jeg ikke at det var ECE og havde jeg vidst det som jeg gør i dag, så havde jeg ikke taget med til udstilling, selvom mine dyr var ovenpå igen på det tidspunkt. Men allerede dengang var jeg omhyggelig med ingen rørte mine dyr og jeg rørte ikke andres.

Jeg frygter for mine dyrs liv, da vi jo har set dyr der dør af følgevirkningerne. Dyr som "bare" fik en gang dårlig mave og så var det det.. Der blev aflyst en udstilling i sverige men ingen i Norge selvom det også var der.

Alison vidste intet om ECE da jeg var hos hende, men det fandt hun senere ud af ved at jeg snakkede med hende og andre ilderejere snakkede med hende, hun undersøgte det nærmere + hun selv var mere end tæt på at miste en af sine egne dyr til ECE :( Så at din dyrlæge ikke vidste noget om det kommer ikke bag på mig, for det tror jeg ikke der var nogle dyrlæger i dk der gjorde.
Og det er da heller ikke let når det kan vise sig så forskelligt fra dyr til dyr og man ikke kan teste det med et 100% sikkert resultat, men at påstå det IKKE var ECE synes jeg er naivt.


Dyrenørden: Du kan jo så heller ikke se på en ilder at den har ECE, da den jo kan være rask smittebærer eller have haft en lille smule dårlig mave, men ofte rammer det jo hårdere på ældre og svage dyr og helt små hvalpe.

Man siger de kan smitte 6-8 måneder efterfølgende, men det er en sygdom der ikke er helt enighed om og nok fordi den viser sig ret forskelligt fra dyr til dyr.

Nu kender du jo ikke min dyrlæge og jeg er sikker på at det ikke er ECE jeg har haft hos mine dyr. For når det er så slemt som i siger det er, så er det godt nok underligt at mine dyr ikke er hårdt ramt. Og man skulle mene at sådan en som Peanut som var svag skulle have fået det, men han var faktisk en af de eneste som ikke var ramt af det herhjemme.

Jeg er lidt træt af at man maler fanden på væggen før man egentlig ved hvad det er og at påstå ALLE dem der har haft dyr med maveproblemer er pga ECE, synes jeg er naivt

mette11

Dyr kan godt have ECE uden at være alvorligt syge af det. Jeg havde tre dengang og ingen af dem blev rigtig alvorligt syge og alle kom sig ret hurtigt igen og ingen havde men af det - i hvert fald ikke nogen som jeg kendte til. Alle døde af årsager som jeg ikke kan relaterer direkte til det i hvert fald (leukæmi, knude i maven og kræft flere steder). Men om flere har haft det vil jeg slet ikke udtale mig om - siger bare at nogen kan være heldige og have ECE uden at det bliver alvorligt, selvom det kan være dødeligt.

Dark Crystal Ferret

Citat fra: Amazing Ferret Dato 22. December 2011, kl. 22:37
Citat fra: Eliza Dato 22. December 2011, kl. 21:35
Citat fra: Amazing Ferret Dato 21. December 2011, kl. 15:56
Var der ikke et udbrud i Sverige for 2-3 år siden hvor Sara bla var ramt?

Jeg er en af dem som mener der ikke har været et udbrud af ECE i Danmark, men bare en gang mavevirusser. Mange af mine havde dårlig mave, men min dyrlæge var sikker på det ikke var ECE da en alm gang pencilin fik dem på højkant igen og efterfølgende har der intet været. Hvis det var ECE tror jeg bestemt min dyr ville have været hårdere ramt end de var

Og hvis det rent faktisk var ECE der har været her, jamen burde man så ikke have aflyst udstillingerne for at være sikre på at det ikke blev spredt?

det er kun lidt over et år siden Sara havde ECE og ja jeg fik det med hjem, så mine dyr blev syge. Jeg var ved at miste Sne og det var kun min stædighed der holdt hende i live, hun har kroniske tarmskader i dag, men heldigvis ikke så slemt.
På det tidspunkt vidste jeg ikke at det var ECE og havde jeg vidst det som jeg gør i dag, så havde jeg ikke taget med til udstilling, selvom mine dyr var ovenpå igen på det tidspunkt. Men allerede dengang var jeg omhyggelig med ingen rørte mine dyr og jeg rørte ikke andres.

Jeg frygter for mine dyrs liv, da vi jo har set dyr der dør af følgevirkningerne. Dyr som "bare" fik en gang dårlig mave og så var det det.. Der blev aflyst en udstilling i sverige men ingen i Norge selvom det også var der.

Alison vidste intet om ECE da jeg var hos hende, men det fandt hun senere ud af ved at jeg snakkede med hende og andre ilderejere snakkede med hende, hun undersøgte det nærmere + hun selv var mere end tæt på at miste en af sine egne dyr til ECE :( Så at din dyrlæge ikke vidste noget om det kommer ikke bag på mig, for det tror jeg ikke der var nogle dyrlæger i dk der gjorde.
Og det er da heller ikke let når det kan vise sig så forskelligt fra dyr til dyr og man ikke kan teste det med et 100% sikkert resultat, men at påstå det IKKE var ECE synes jeg er naivt.


Dyrenørden: Du kan jo så heller ikke se på en ilder at den har ECE, da den jo kan være rask smittebærer eller have haft en lille smule dårlig mave, men ofte rammer det jo hårdere på ældre og svage dyr og helt små hvalpe.

Man siger de kan smitte 6-8 måneder efterfølgende, men det er en sygdom der ikke er helt enighed om og nok fordi den viser sig ret forskelligt fra dyr til dyr.

Nu kender du jo ikke min dyrlæge og jeg er sikker på at det ikke er ECE jeg har haft hos mine dyr. For når det er så slemt som i siger det er, så er det godt nok underligt at mine dyr ikke er hårdt ramt. Og man skulle mene at sådan en som Peanut som var svag skulle have fået det, men han var faktisk en af de eneste som ikke var ramt af det herhjemme.

Jeg er lidt træt af at man maler fanden på væggen før man egentlig ved hvad det er og at påstå ALLE dem der har haft dyr med maveproblemer er pga ECE, synes jeg er naivt

Erika - Nu er der jo heller ikke nogle der siger du har haft ECE eller har sat navne på nogle som har :) Jeg tror ikke der er nogle der er ude efter nogle personligt her :)

Jeg tror at ECE skal tages alvorligt og man skal tage sine forholdsregler. I mit tilfælde betyder det jeg dropper træf i en tid :)

Personligt er jeg også mere tryk ved udstillinger end ved træf. Til træf går alle dyrene rundt og leger og bruger de samme bakker. Hvor på udstillinger går de i deres egne bure, og når jeg har været til udstillinger har folk sprittet finger inden de rørte ved nogle.

Jeg syndes bestemt også der skal gives ros til de danske udstillinger for at tage det så alvorligt. Og husker til Dooking at alle fik en lille flaske med sprit, som man kunne bruge når man rørte ved andres dyr osv.

Men jeg må indrømme at jeg har lidt svært ved at tro at hvis man stopper med at "pylre" om vores dyr, så bliver de ikke syge. Faktisk syndes jeg slet ikke det er at pyller at tage det alvorligt med en sygdom som ECE. 
For mig betyder pylere også bare at man er opmærksom på sine dyr og om de har sygdoms tegn, og at man tager deres tegn alvorligt når man ser et :)

Amazing Ferret

Maria - mit problem er at der er nogle som mener at alle der har haft ildere med mavevirus i år mener det er ECE. Jeg er træt af at alle bliver skåret over en kam :X
Hvis folk mener eller tror jeg har haft, jamen så må folk jo bare blive væk fra mig og mine dyr  :fnis: :fnis:

Eliza

Jeg ved at der var ECE udbrud og jeg så og hørte om hvordan den ene ilderejer efter den anden fik syge dyr med dårlig mave lige i den periode. Der er da måske nogle af dem der bare fik en almindelig omgang dårlig mave, men jeg synes alligevel det er pudsigt, at der skulle være SÅ mange med dyr med almindelig dårlig mave og ingen med ECE ud over mig, Sara og Jill..

Bare rolig Erika jeg kommer aldrig i nærheden af hverken dig eller dine dyr ;)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

KittAnderson

wow.
Take a chill pill...
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Dyrenørden

Eliza: Alle dyr kan jo være smittebærer af et eller andet vi ikke kan se. Så skulle man jo aldrig kunne være sammen med andre der har ildere eller passe/få passet dyr eller selv få nye. Selvfølgelig skal man være opmærksom og passe på men jeg vil bestemt ikke bure mig eller mine dyr inde af frygt for den sygdom der findes så mange sygdomme rundt omrkring at skulle man tage sig af det hele så skulle man selv leve i et lille sterilt bur. Men forstår dig nu godt det har jo været en meget grim oplevelse for dig :(

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato 23. December 2011, kl. 18:59
Jeg ved at der var ECE udbrud og jeg så og hørte om hvordan den ene ilderejer efter den anden fik syge dyr med dårlig mave lige i den periode. Der er da måske nogle af dem der bare fik en almindelig omgang dårlig mave, men jeg synes alligevel det er pudsigt, at der skulle være SÅ mange med dyr med almindelig dårlig mave og ingen med ECE ud over mig, Sara og Jill..

Bare rolig Erika jeg kommer aldrig i nærheden af hverken dig eller dine dyr ;)

Jamen det er da godt du VED at det var ECE der var i udbrud...Jeg har aldrig påstået der ikke er/har været ECE i DK, men igen at påstå at alle har det pisser mig af.

Bare rolig.....du får heller ikke lov til at komme i nærheden af mig eller mine dyr....for du har jo haft ECE og jeg vil ikke have det til mine dyr

Malene

[besked=Malene]Stop! Der er ingen grund til at angribe hinanden.[/besked]
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Shamua

#41
Jeg ved ikke om det bare er mig der har været heldig, men jeg har ikke haft nogle dyr med dårlige maver i år. Jo Mikka, men det var der jo så også en god grund til. jeg har ikke haft nogle dyr på antibiotika i år, andet end mikka ( desværre fjerner det jo så ikke kræft) .. jeg vil jo så mene, at hvis nogle i min omgangskreds har haft ECE, så ville nogle af mine 7 (10 dyr jeg har haft boende hen over sommeren), ha vist tegn på sygdom. Men eftersom hverken dem jeg har haft mine dyr hos (hanne og lærke) har haft dyr med de mindste tegn på ece, eller nogle af de personers dyr jeg har været hjemme hos og hvor jeg har kælet med dyrene (dette er inkl. Erika), har haft sygdomstegn på ece, så vil jeg nu mene at vi er  sluppet fri for lortet her i randers og omegn. Jeg har da også besøgt Mette b. som har pænt mange dyr, det har vi vel i øvrigt allesammen af dem i min omgangskreds, og ingen af hendes dyr har vist tegn på ece. Så nej, jeg vil nu med go grund mene at der ikke har floreret ece i min omgangskreds.
Derudover har mine dyr også været hos både katrine og peter.. igen, ingen tegn på sygdom..... Jeg har sikkert været flere steder for ikke at nævne de 7 udstillinger jeg har deltaget på i 2011 .. i tyskland sov mine dyr i udstillingsrummet sammen med 4 andre hold. Vi kom hjem uden nogle dårlige maver (vi snakker tyskland, hvor de endnu ikke har opfundet overflade sprit og afspritning imell)em hvert dyr.

.. jeg kan blive ved! Jo, vi kan hurtigt blive enige om at der har været mange med mavelort i år, men det er der sådan set altid. Ligefrem at kalde det for ECE, der sætter jeg grænsen. Ja, der har været mave syge, men det er sku ikke ece bare fordi en ilder har tynd mave.. ja, nogen har haft det, men det betyder ikke alle.

Når det så er sagt, så deltager jeg heller ikke med dyr på træf. Jeg synes ikke der er nogen grund til at tage dyr med til træf, hvor de kan slosse med hinanden, anal skide over alt og brække tænder.. det er det mine dyr har fået ud af træf, så nej.. mine dyr deltager heller ikke på træf.

Vh. Marianne

Eliza

Citat fra: Amazing Ferret Dato 23. December 2011, kl. 20:15
Bare rolig.....du får heller ikke lov til at komme i nærheden af mig eller mine dyr....for du har jo haft ECE og jeg vil ikke have det til mine dyr

det er jo netop kommentarer som denne der gør at ingen overhovedet vil overveje om deres dyr har ece, for tænk hvis man bliver hængt ud..

shamua nu snakker jeg ikke i år, men for over et år siden ;)

nej nej så siger vi det, der har ikke været dyr i dk med ece
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

Du læser jo ikke hvad vi skriver Eliza, kun hvad du vil læse åbenbart.


Citat fra: Amazing Ferret Dato 23. December 2011, kl. 20:15

Jamen det er da godt du VED at det var ECE der var i udbrud...Jeg har aldrig påstået der ikke er/har været ECE i DK, men igen at påstå at alle har det pisser mig af.


Citat fra: Shamua Dato 23. December 2011, kl. 21:21

Ja, der har været mave syge, men det er sku ikke ece bare fordi en ilder har tynd mave.. ja, nogen har haft det, men det betyder ikke alle.



Vh. Marianne

Cille

Eliza hvor ser du at de skriver ingen har haft det ?... Men som altid blive folk kørt op, fordi du netop gør det til at fordi få har haft det ,så har alle med dårlig mave det.... i nogen tilfælde hedder det en for alle og alle for en... men ikke i den her sammenhæng ;)

Og hvis du igen hentyder til at nogen af os jyder havde noget sidste år, så vil jeg faktisk godt vide hvem af os du mener.