Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Træf/udstilling for nye ilderejere!

Startet af Jarland, 25. Juli 2012, kl. 14:57

Jarland

Jeg sidder her og tænker tanker !
Kunne det måske være en ide at lave et træf/udstilling, for begyndere, det behøver ikke på nogen måde at være det helt store, men jeg syntes at det kan være svært at komme med på de normale udstillinger, da der jo er mange der tilmelder mange dyr, jeg tænker lidt i at det er noget med max. 2 dyr pr. udstiller, og så kunne man måske glemme alt om dyre dommere, jeg er sikker på at der må være opdrættere her i landet der gerne vilde prøve at være dommere uden det koster en bondegård.
Hvis man kunde lave noget sådant er jeg sikker på at det vil skærpe interessen omkring vores dyr. Det behøver jo ikke at være landsdækkende, man kunne jo gøre det landsopdelt Jylland 2, Fyn 1 og Sjælland 1. Lur mig om ikke der sidder flere danske opdrættere der ville syntes at det kunne være sjovt at være dommer, ( og jeg er sikker på at alle i opdrættere ikke vil favorisere jeres egne hvalpe ) Meld jer ind i kampen, vil du prøve at udstille dit dyr eller vil du være dommer!
Det er nu det skal startes, da der jo er solgt mange hvalpe til ganske alm. mennesker. ( Ikke for at træde på ilderfolket, men et eller andet sted er i jo lidt sammenspiste, men utroligt hyggelige )
Jeg vil meget gerne selv være en af tovholderne i Jylland

Eliza

Ærligt synes jeg det lyder som en helt håbløs ide, kan nok bare ikke se meningen med sådan en "udstilling"? Det minder måske lidt om naturhistorisk træf der holdes af dansk ilderforening men det er jo ikke en udstilling.

Hvordan vil du betale for sådan en udstilling? lyder som om prisen vil blive noget høj pr ilder for at skrabe penge nok sammen hvis der skal være præmier og sådan og hvad med betaling af lokale og dommere?

Jeg har kun oplevet at der er plads til alle nye på udstillinger hvis de selv gider at snakke lidt. Vi har jo også allesammen selv været nye og jo flere udstillinger man kommer på, jo flere får man snakket med efterhånden.

Ideen med danske opdrættere som dommere synes jeg personligt er håbløs, da jeg desværre ikke tror det er muligt at dømme fair ligemeget hvor meget man egentlig prøver. Vi kender hinanden og de fleste af hinandens dyr og har derfor en masse forudfattede meninger vil jeg påstå. Fx er jeg ret sikker på man vil kunne sige nogenlunde hvilke dyr der vil placere sig alt efter hvilken opdrætter der dømmer.

Egentlig er det her forum vel også det forkerte sted at henvende sig, hvis det ikke skal være ilderfolket som du siger er så sammenspiste der skal deltage?

Er der i dine planer tænkt på smitterisiko?

Og sidst men ikke mindst synes jeg ideen med max to ildere er ret nederen, da rigtig mange skal vælge dyr fra som så skal sidde hjemme og glo en hel dag, hvilket jeg ikke selv synes er super fedt.

Undskyld det bliver lidt negativt men jeg synes der efterhånden er så mange gode danske udstillinger i hele landet, så kan ikke se behovet og tror ikke tilmeldingen vil være stor.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Jarland

Sorry!
Der ramte jeg åbentbart et ømt punkt! Men prøv lige at tjekke de fleste salgs annoncer, sælges kun til kæl hvorfor må kæledyr ikke udstilles/reklamere for disse ubetinget dejlige dyr ? Det kan da kun smitte af på opdrætterne hvis man laver nogle små sjove events i lokalområderne og selvfølgelig går jeg ud fra at alle frivillige dommere er upartiske hvis ilderen skal udbredes må der også være forum hvor det er hygge. Der røg betaling til dommere! Smitterisikoen er vel den samme da jeg mener man ikke tager et dyr med til træf/udstilling uden det er wac. Til antal dyr kan jeg kun sige tag da alle dine dyr med hvis de er wac. men af hensyn til at der skal nogle dyr omkring frivillige dommere må der være et max. Jeg laver dette indlæg fordi jeg selv har nogle pragtfulde dyr til at futte rundt, og dem vil jeg da gerne dele med andre.

Cille

#3
Ja vi er ret sammenspist folk.
Men de fleste udstillinger kan alle jo deltage på, der er som regel altid plads, medmindre man da vælger at vente med at tilmelde sig lige inden sidste frist for tilmelding.
At der kan være begrænsning på omkring dyr, er så for at der netop er plads til flere udstillere, men efter fristen og alle på venteliste er klaret(hvis der sådan en liste), så kan dem der ønsker at få flere med, få lov til det....hvis der er plads, det kommer jo an på hvor mange dommere der er, og hvad de har tid til.

Ja der sidder et par stykker og gerne vil være dommere, men der sidder nok mange der ikke ønsker at få danske dommere.
Netop fordi vi er så tæt forbundet på en eller anden måde, og dermed kender man de fleste dyr.
Udlandske dommer kan også have kendskab til vores dyr, men "kender" dem jo ikke på samme måde som hvis det var danske.
De har måske fulgt dem fra tæverne blev parret op, og man har jo godt venskab med de fleste af de her mennesker.
Så der ville blive en vældig debat omkring det nu var fair osv.

På udstillingerne kan mange af os indimellem virker afvisende, men det har intet at gøre med folk er nybegynder...(Ihvertfald ikke for mig)
Men nogen gange har man sovet af h...til pga spænding, kørelse osv....plus nogen af os jo er dybt koncentreret fordi man har en del dyr med.
Når der så er pause kan man godt sidde og falde helt i staver,fordi hjernen lige skal køle lidt af :fnis:

At lave udstilling som du skriver er et hygge arrangement, som vi havde en del af før der var alle de udstillinger.
Det er jo sjovt nok, men intet slår at vinde på en rigtig udstilling, om det så er en 5plads :fnis:

Jeg er jo så en af de få der indimellem laver ok stort træf, men får ikke lavet et i år, udover det jeg har haft....som så blevet lavet i hast fordi jeg havde lovet Thomas at lave træf, når der skulle parres ildere op hos Erika.... så det var med så kort varelse at jeg ikke orkede at der skulle være fuldt hus :fnis:
Men nu må jeg se, kan jo være jeg pludselig får lyst til juletræf :D

Men næste udstilling er Dooking og der er der ikke noget med antal af dyr, så kan i jo melde jer til der og så prøve at se hvordan det er at være deltager :D
Det kræver jo bare dyrene er vaccineret og det har i jo booket dato til ;) og så at i tilmelder jer.
Så skal dyrene have ok klippet klør og rene øre...så kører det :)

Jarland

Tak Hanne!
Men jeg mener stadig at der skal gøres noget måske uden dommere ( kan godt læse indenad  dum ide ) Men du må jo indrømme at man kan mangle noget som førsta gangs ejer hvis ikke man er heldig at møde nogle gode Jyske opdrættere som jeg jo heldigvis har gjort. Måske skal det bare være træf hvor f.eks. du kom og fortalte om dine oplevelser med dyrene, og gav gode råd? Og tak fordi du ikke bare sablede mig ned, men men skrev lidt om hvad det går ud på :-)

AlisVolatPropiis

Citat fra: Jarland Dato 25. Juli 2012, kl. 15:50
Sorry!
Der ramte jeg åbentbart et ømt punkt! Men prøv lige at tjekke de fleste salgs annoncer, sælges kun til kæl hvorfor må kæledyr ikke udstilles/reklamere for disse ubetinget dejlige dyr ?  Der røg betaling til dommere! Smitterisikoen er vel den samme da jeg mener man ikke tager et dyr med til træf/udstilling uden det er wac. Til antal dyr kan jeg kun sige tag da alle dine dyr med hvis de er wac. men af hensyn til at der skal nogle dyr omkring frivillige dommere må der være et max. Jeg laver dette indlæg fordi jeg selv har nogle pragtfulde dyr til at futte rundt, og dem vil jeg da gerne dele med andre.

:) du må hjertens gerne udstille kæleildere :) det gør størstedelen af os :)
Smitterisiko er ikke det samme, ildere kan få dødelige bakterie og virus sygdomme, som udstillingerne tager højde for :) men det er noget af en økonomisk udskrivning bare at sørge for der er antibakterielt udstyr til alle :) derudover kommer -lokaler, borde, stole, evt. katalog. frokost og aftensmad til de frivillige, præmier osv osv.
Udstillinger er dyre...meget dyre :) og jeg har svært ved at se hvorfor man skulle bruge penge på en "useriøs" udstilling når de fleste af os allerede står i den situation vi må vælge nogle fra, fordi der er så mange og økonomien ikke kan klare det -og skal jeg vælge vil jeg hellere betale for en upartisk prof vurdering :) , men det jeg synes er rigtig ærgeligt er at du lader til at tro du slet ikke har din berettigelse på¨en almindelig ilderudstilling?

Du er mere end velkommen, og hvis jeg ikke lige har en ilder der skal op om lidt, mens jeg skal ind med en anden -osv. andet stress, så taler jeg hjertens gerne med nye mennesker :) de skal bare selv komme, da jeg er lidt genert :)
De fleste af os er lidt sarte med træf for ildere, hvor ilderne er i kontakt med hinanden, eller der ikke er mindstekravende for hygiejne ift. smittefare. Det er virkelig ret ærgeligt at miste sine ildere pga. en dag :)

Jeg ville ønske folk var upartiske, men det tror jeg desværre er en utopi. Der vil altid være nogle der foretrækker en farvevariant frem for andre, eller nogle der mener visse farver er en helbredsrisiko, nogle der ikke gør, nogle der vil bevise at angora'er er ligeså gode dyr som alle andre...og så fremdeles :) desuden er markedet ikke større end at man ville skulle dømme sine egne hvalpe...og trods armen i kirken osv. så tvivler jeg altså på man er helt upartisk med ens egne "børn" :)

Men det er en interessant ide :D jeg synes måske bare mere man skulle arbejde på at -på de etablerede udstillinger, gøre noget for nyere ilderejere :) f.eks. en kaffe kage-klub? eller...en aftale om at "vi mødes i højre hjørne fra døren..." så man på den måde kan komme til at mødes mere :)


Cille

Det er så de træf er så  dif (dansk ilder forening) indimellem laver.
Der tager de ud forskellige steder og viser dyrene frem og fortæller omkring dem.
De har haft et årligt træf på natur historisk museum i mange år.....ved så ikke om de gør det igen næste år.
Det må man følge med på deres hjemmeside for at se. http://ilder.dk/
Så det har skam været her i dk, men opbakning er efterhånden for lille til de ting. (nok pga internettet)
Da jeg i sin tid startede og selv var i dif, var der mere gang i den, måske fordi at det stadig var så nyt et kæledyr dengang.
Er det måske også stadigvæk, men det er mere udbredt nu end dengang.
Der kunne man faktisk næsten intet finde omkring ilder som kæledyr....der fandtes få bøger, men de giver da et godt grin idag må man sige :lol:
Der er godt nok mange ting i de bøger der er helt hen i vejret og ikke holder vand. :lol:

Men folk kan jo bare arrangere noget og slå det op herinde, og så se om der kommer nogen.
Men hvis folk skal bruge en af os der har været der i mange år, så skal man nok lige tænke over på hvilken tid af året man laver det.
Er det hvalpe sæson er mange af os optaget.
Bare de 2 næste udstillinger har været ramt af problemer, og med at hvalpesæson varer længere i år end normalt.
Så er det for nogen meget svært at kunne deltage, når man har hvalpe eller måske drægtige tæver derhjemme.

Stephanie

Citat fra: Jarland Dato 25. Juli 2012, kl. 15:50
Sorry!
Der ramte jeg åbentbart et ømt punkt! Men prøv lige at tjekke de fleste salgs annoncer, sælges kun til kæl hvorfor må kæledyr ikke udstilles/reklamere for disse ubetinget dejlige dyr ?

Jeg forstår ikke helt den sætning? Når der skrives "kun til kæl" i salgsannoncer så menes der at der ikke må avles på dem. Ikke at de ikke må udstilles.

Alle kan deltage på udstillinger, man skal bare reservere mens der stadig er pladser. Men nu hvor der er så mange udstillinger i Danmark, så er det altså ikke svært at få pladser. Medmindre man altså venter med tilmelding til kort før tilmeldingfristen.

Et max på kun 2 dyr er i mine øjne vanvittig. For de fleste har altså flere end 2 dyr. Kan ikke se hvorfor udstillere skal straffes fordi der er nogen der ikke følger med i hvornår der er udstillinger og derfor ikke få plads i tide?

Nogen udstillinger er i den anden ende af landet, og derfor er man afsted en hel weekend, skulle resten af ens dyr så sidde og kukkelure derhjemme? Det ville jeg aldrig gøre.

Personligt ville jeg ikke tilmelde mig en udstilling hvor det er danske opdrættere der er dommere. Ilderverdenen her i DK er en lille verden, vi kender alle de fleste dyr. Jeg kan godt lide tanken om at udenlandske dommere ikke kender vores dyr. Havde jeg været opdrætter så ville jeg aldrig dømme her i DK. Jeg vil ikke dømme dyr jeg kender. Og skulle de gå hen og vinde, så ville jeg bare risikere hvisken i hjørner (for ja...det ville ske at der vil snakket)

Jeg synes at den måde udstillingerne køres på nu er den bedste løsning. Og alle ser ud til at virke glade for det....altså lige på nær hvis man er for sent ude mht pladser  ;)


Du har også skrevet noget om en udstilling uden dommere? Hvordan skal det foregå? Skal dyrene holdes lige som til udstillinger? Dvs de har ikke kontakt med hinanden? For kan ikke helt se det sjove i det. At tage til den anden ende af landet, have sine dyr i hvert deres bur eller løbegård, mens vi snakker med hinanden, og så tager man hjem igen? Eller skal det være et træf hvor dyrene får lov at lege med hinanden? For den slags deltager jeg ikke i. Smitterisikoen er for stor, og det vil jeg ikke udsætte mine dyr for.

Udstillinger lod jo før i tiden dyrene komme i kontakt med hinanden, og der kunne man risikere at få syge dyr hjem. I udlandet har det været alvorlige sygdomme med døden til følge der er blevet slæbt hjem fra udstilling.

Jarland

Tusind tak til AlisVolatPopiis!
Det var måske den retning man skulle gå i, men det kræver jo at udstillings arrangørene har krudt til at være opmærksomme på det hjørne, da det jo er noget med kontakt og hjælpsomhed til nye ilderejere, men ideen er super, så hvis man på kommende udstillinger evt. kunne gøre opmærksom på allerede når man reklamerer for den, vil det da være super. Men det kræver jo nok at jer opdrættere laver en turnus, så begynderen altid har en at spørge ovre i hjørnet!

Eliza

Er da ked af hvis du følte dig sablet ned af mit svar for det var ikke meningen. Jeg synes bare der var rigtig mange ting som ikke virkede til du havde tænkt på og jeg er stadig uforstående over det skulle være så svært for nye at deltage og rigtig ked af hvis nye har det sådan.

Jeg snakker selv med alle der har lyst og tager også indimellem selv kontakt til nye der måske ser lidt spørgende ud :) jeg har så ikke deltaget på udstillinger noget tid men håber det bliver lidt mere i fremtiden.

vil lige tilføje til det med smittefare, så findes der desværre rigtig mange andre sygdomme nogle endda dødelige som vaccinen ikke dækker, derfor bæres alle ildere i transportkasser. Ilderbærerne spritter hænder hele tiden, dommerne spritter hænder og arme for hver ilder de ser samt bordet bliver sprittet af for hver ilder. Her er det vigtigt man bruger en sprit der tager alt som ikke alle slags sprit gør.
Selvfølgelig tager man ikke syge dyr med, men det kan ske at man ikke engang selv ved de er smittebærer til en evt dødelig sygdom :(

Og ALLE kan deltage på en udstilling det har jo på ingen måde betydning for opdræt eller andet og jo flere der kommer jo hyggeligere efter min mening :)

Om et hjørne til nye er en god ide ved jeg ikke er ikke sikker på der ville sidde så mange og hvor længe er man ny? :) Måske hvis det var kunne nogle frivillige opdrættere eller andre erfarne melde sig og tage et skildt på hvor der stod man bare kunne spørge den person. Det kunne så oplyses i kataloget er der var sådan en person og evt siges over højtalerne?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Jarland

Eliza!
Det med skiltet er en rigtig god ide !
Så er der jo kun spørgsmålet om overskud, se Cilleborgs kommentar. Tror du man kan være heldig at en eller flere opdrættere kan finde overskuddet over en weekend? Det var på ingen måde min mening at lave store problemer ud af det, men på trods af jeg lige nu har 15 dyr, 2 afhentet ved en uheldig køber, føler jeg mig stadig som begynder, når jeg besøger en udstilling, men jeg er altid blevet taget godt imod. Så et eller andet sted er det måske bare et større hyggetræf der rumsterer i mit hoved :-)

mette11

CitatTror du man kan være heldig at en eller flere opdrættere kan finde overskuddet over en weekend?
Det behøves vel ikke være opdrættere?? Vi er mange andre som har rigtig meget erfaring med ildere ud over opdrættere og der er også opdrættere som ikke aner hvad f.. de laver jo. At være opdrætter er jo ikke en garanti for at vedkommende ved ret meget. Det er kun en garanti for at vedkommende kan finde ud af at have en han og en hun gående sammen og fjerne hannen inden der kommer unger!

Hvorfor ikke bare går rundt og snakke med folk og præsentere sig?? De fleste er ret venlige og imødekommende og vil meget gerne snakke om deres dyr. Det er korrekt at folk sidder i grupper til en udstilling, men det er jo fordi mange kender hinanden og derfor sætter sig med dem de kender og synes om - det er ikke fordi at andre ikke er velkomne. Men folk kan have travlt og pludselig skal de ind med dyr osv. så det kan måske virke lidt afvisende for nogen, men sådan er det jo bare på en udstilling. Personligt ville jeg aldrig sætte mig i et hjørne for nybegyndere uanset hvor nybegynder jeg var. Jeg ville tage kontakt til de folk jeg fandt fornuftige eller gå lidt rundt og finde ud af hvem der er hvem og dermed få lidt snak i gang med de forskellige. Men vi er alle forskellige og jeg vil bestemt ikke have noget imod at der blev lavet et "nybegynder-bord" eller hvad ved jeg for folk som ikke kendte nogen og dermed kunne lære hinanden at kende, eller nogen kunne være opmærksomme på at tage kontakt med dem. Ved at være herinde får man jo også et indtryk af folk og udser sig nogen som man tror man vil kunne med i virkeligheden og dermed en ide om hvor man vil i kontakt med. Det gjorde jeg i hvert fald dengang jeg var ny i miljøet. Men det kan være svært når man ikke ved hvem folk er i virkeligheden og derfor mener jeg at det vil være en ide at selv tage kontakt til nogen, evt. lave en privat aftale med en person man vil tale med og så måske få vedkommende til at fortælle hvem de andre er osv...mange ejere kan man også identificere når man får at vide hvad dyret hedder osv...

Tidligere ville din ide med en hygge-træf-udstilling nok være bedre, da der ikke var fokus på smitsomme sygdomme. Det er der nu, da der har været nogle tilfælde af alvorlige syge dyr tæt på os og derfor er folk forbeholdne overfor ildere de ikke kender. Det er ikke fordi at folk ikke vil have at deres dyr leger med andre, men simpelthen fordi de er bekymrede for at få sygdomme, for dyr kan være raske smittebærere, eller de kan smitte før sygdommen er brudt ud og dermed har ejeren ikke altid en chance for at gøre noget for at undgå smitte. Hvis man ikke kender folk, så ved man ikke hvor deres dyr kommer fra, man ved ikke om vedkommende kunne finde på at medbringe et sygt dyr (bevidst eller ubevidst). Jeg gad virkelig godt at man ikke skulle spekulere på smitte og bare kunne lade alle ildere mødes og lege sammen - det kunne være så hyggeligt både for dyr og ejere (altså hvis dyr og ejere kunne sammen!).


PiaLyng

Altså jeg vil da godt snakke med nye :)
Vi plejer ikke at sætte os i en gruppe, og der altid plads omkring os, og ja :).

Kan godt være jeg virker lidt afvisende, men ofte har vi kørt et stykke og er ret søvnige :b!
Men altså! Vi snakker da med dem som vil snakke :)!

Derudover er tjek point (hedder det ikke der hvor vi skal op med ilderne :$?) et perfekt sted at stå og snakke :P..

Anne

1.   På naturhistorisk træf er formålet at udbrede budskabet om ildere til museets besøgende (og der kommer altid mange udefra) og have en hyggelig dag. Præmierne er for sjov og noget der stemmes om, der er ingen af os i dif eller andre der sidder og leger dommere, bare lige for at få på plads at det altså er noget helt andet.

2.   
Citat fra: Jarland Dato 25. Juli 2012, kl. 15:50
Men prøv lige at tjekke de fleste salgs annoncer, sælges kun til kæl hvorfor må kæledyr ikke udstilles/reklamere for disse ubetinget dejlige dyr ?
Der har du helt forkert fat i noget. Alle udstillinger er for alle vaccinerede ildere, og faktisk er langt  størstedelen af de udstillede ildere "bare" kæledyr. Udstillinger er slet ikke kun for opdrættere, jeg har udstillet i alle de år der har været udstillinger i Danmark, og jeg har altså først haft mit første kuld i år.

Ellers har de andre vist dækket det. Hvis det er fordi du synes rigtige udstillinger er for dyre, så kig efter træf i stedet, der er ikke mange, men som de andre siger så laver DIF lidt engang imellem, og ellers så er der da også enkelte private træf. Udstillinger er jo ikke dyre fordi folk sidder og tjener fedt på det, de er dyre fordi det faktisk koster en formue at stable et arrangement af ordentlig kvalitet på benene.

Malene

Jarland > Jeg synes da du skulle tage og melde dig (eller nærmere dine dyr) til en af de næste udstillinger :D Nu er det godt nok nævnt et par gange allerede (:P), men udstillinger er ikke kun for opdrættere og avlsdyr. Jeg er ikke opdrætter og jeg tager på udstillinger alligevel. Den allerførste udstilling jeg var på, var med to kastrerede "kæleildere" uden stamtavle eller noget. Jeg kendte ikke andre end hende jeg var med og jeg følte mig nu ikke uvelkommen eller noget :) Den ene af mine drenge, fik da også en 1. plads og det beviser jo bare at alle (vaccinerede, ikke drægtige osv.) kan deltage og (muligvis) få en præmie med hjem, uden man behøver være opdrætter, have mange dyr eller være "inde i miljøet" :D
Jeg tror heller ikke at jeg har tilmeldt mine dyr til en udstilling, uden at få pladser (måske, jeg husker ikke så godt). Før i tiden, skulle man nærmest sidde klar på klokkeslettet, for at sende tilmeldingen, men sådan er det vist ikke længere på nogen udstillinger, fordi der er så mange efterhånden. Men uanset hvad, så har alle udstillinger jo en sidste tilmeldingsfrist, så det kræver selvfølgelig lige at man følger med engang i mellem.
Jeg synes AlisVolatPropiis' forslag om at lave et eller andet for nybegyndere, på de udstillinger der allerede er der, er rigtig god. Jeg har bare ikke lige fantasi til hvordan og hvorledes :P Men hvis man er i tvivl om noget og/eller har spørgsmål, kan man bare gå op og spørge dem der sidder i tjekpoint. Det plejer at være nogle søde og rare mennesker der selv er vant til at udstille :)

Citat fra: PiaLyng Dato 25. Juli 2012, kl. 19:07
Derudover er tjek point (hedder det ikke der hvor vi skal op med ilderne :$?) et perfekt sted at stå og snakke :P..
Enig. Vil man snakke med ildermennesker, så skal man bare stille sig der :fnis:
Logic is the beginning of wisdom, not the end.