Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

øko utøjsspray og kattesand

Startet af Pipvig, 21. Maj 2009, kl. 01:40

Pipvig

Hejsa

Jeg faldt lige over noget økologisk utøjsspray som jeg lige måtte prøve.
Exner hedder det, det findes både specielt til ørerne og almindeligt.
Er der nogle af jer der har prøvet det?
Har det virket? Eller er det kun lugten der har skræmt naboerne væk? (det lugter af sure tæer)

Jeg ville finde noget kattegrus der ikke støvede så meget som det jeg har i forvejen og kom til at købe ved en fejl noget meget fint noget. Det ligner lidt de der skaller fuglene går på.
Kan det skade Max at det er så fint?

Jeg var taget hjem hos kæresten og lukket kaninen ud da Max jo var i sit bur.
Men da jeg kom hjem var Max ude og der lå strøelse udenfor kaninburet (klump i halsen). Han havde simpelthen åbnet lågen i toppen af sit bur.
Nogle der har tip til hvordan man sikrer sådan en låge når banditten har luret hvordan man åbner det så JoJo kan være ude engang imellem?

Hilsener

Stine

SilverDragon

For det første hvis du vil gå over til noget strøelse i kattebakkerne der er naturligt, så prøv træpiller.
Der efter kan du sikre lågen ved at bruge noget, ja hvad hedder de, dem som man har siddende for enden af en snor som man kan sætte fast i selen elller halsbåndet. Kan ikke lige finde ordet, dem kan du sætte på så han ikke kan åbne lågen uden at du er der.
Det kan også gøres med ståltråd, men det er noget bøvl at tage af hver gang

Namilla

Karabinhager
Men derudover så vil jeg så kraftigt anbefale at kaninen sættes i et rum hvor ilderen ikke kan komme til... for hvis ildere fx kan vælte buret og på den måde få det op, eller få fat i kaninen gennem tremmerne... ja desværre er ildere jo rovdyr og vil kun se kaninen som mad...Jeg husker stadig med skræk en ilderejer som havde marsvineavl også...hun kom en dag hjem og måtte aflive flere marsvin, fordi ilderen havde skambidt dem...

Mht. det grus du har købt, så vær opmærksom på, om han begynder at klø sig mere eller virker generet i øjnene og næsen, for så må du nok skifte det ud...

Pipvig

Planen var også at kaninen skulle flytte, men hende der havde sagt ja tak til 3 af mine marsvin og JoJo har måtte melde pas alligevel så indtil jeg har fundet et andet hjem til dem så må jeg sikre burene så godt som muligt. Især JoJo da hun jo er mest udsat da hun står på gulvet. Heldigvis interesserer Max sig ikke så meget for JoJo.

Oki jeg holder øje med evt kløe, øjne og næse.

Er der ellers nogen der kender noget til Exner?

Hilsener

Stine

Pipvig

Citat fra: Namilla Dato 21. Maj 2009, kl. 10:25Men derudover så vil jeg så kraftigt anbefale at kaninen sættes i et rum hvor ilderen ikke kan komme til... for hvis ildere fx kan vælte buret og på den måde få det op, eller få fat i kaninen gennem tremmerne... ja desværre er ildere jo rovdyr og vil kun se kaninen som mad...Jeg husker stadig med skræk en ilderejer som havde marsvineavl også...hun kom en dag hjem og måtte aflive flere marsvin, fordi ilderen havde skambidt dem...

Tja skal så til dyrlægen imorgen da JoJo efter uheldet igår har mistet øjet.  :'(
Der var ikke noget at se igår. Men idag var øjet væk.
Heldigvis mente vagtdyrlægen ikke det lød som om at der var sket andre skader end øjet og at hun godt kunne leve videre som en-øjet kanin.
Jeg har så en kat som godt kan være lidt efter hende og så Max. Der er ikke andre synlige skader på hende. Der er heller ikke noget at se på Max.
Kat eller Max?

Er lidt sur over at jeg ikke havde nået at få hende i dagpleje så hun stadig havde haft sine smukke øjne. Øv.
Nu må vi se hvad dr. dyr siger imorgen.

Hilsener

en trist Stine.

Namilla

Det var godt nok trist... men heldigvis er kaniner ikke så afhængige af synet, når de bor inde... men jeg håber du finder et nyt hjem til kaninen hurtigst muligt...for det fungerer bare ikke godt at have ildere sammen med dyr, som de opfatter som foder...
Jeg kan selvfølgelig ikke svare på, om det er katten eller kaninen...men hvis katten ikke har gjort noget lignende før, så ville jeg satse på at det var ilderen... Bare husk at ilderen ikke er ond, han har bare fulgt sit instinkt...

Pipvig

Vi har været til dr. dyr idag, og det viste sig at inde under al betændelsen var hendes øje i fin behold.
Da jeg kiggede igår havde jeg ikke kun kunne se mørke og øjenhulen så jeg troede at øjet var røget.
PYHA!!! *MEGET lettet*
Men der er mega meget betændelse i øjet og hun har altså hilst på enten katten eller Max kunne dr. dyr se.
Så øjendråber i næste 8 dage og til tjek på tirsdag samtidig med at Max skal vaccineres.

Emma (min datter) og jeg har snakket meget om at uanset hvem af dem der er kommet til at gøre det er det ikke noget de har gjort med vilje og at de ikke er onde af den grund.
Jeg leder stadig efter et sted Jojo kan være indtil jeg forhåbentlig flytter i løbet af i år til et rækkehus hvor Jojo så kan komme ud i haven og være.
Grunden til at jeg måske tror at katten kan have gjort det er at hun stadig er legesyg og har forsøgt at lege med hende nogle gange, så derfor er de begge to en mulighed.
Og især fordi at der ikke er andre sår måske.
Egentlig tror jeg ikke jeg vil vide hvem af dem der har gjort det.

Hilsener

en meget lettet
Stine

Namilla

Det var godt at høre... men stadig synes jeg du bør holde kaninen for sig selv...den kan altså ikke forsvare sig ret meget mod hverken en kat eller en ilder... katten vil nok kun lege, men ilderen vil nok slå den ihjel, hvis han får chancen...
Kan kaninen ikke stå i et rum, hvor katten og ilderen ikke kommer? og så fx kun være ude og løbe i det rum? Der er nemlig mange "byttedyr" som bliver stressede over at befinde sig i et rum med en ilder...fordi de lugter så kraftigt af rovdyr... jeg har haft rigtig mange problemer med muse- og rotteavl, når det i perioder har været i samme rum som ilderen...fordi de føler sig truet når de kan lugte ilderne...