Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Ilderens IQ

Startet af Amazing Ferret, 29. Januar 2010, kl. 17:03

Amazing Ferret

Jeg kom til at tænke på hvordan man måler en ilders IQ?

Jeg fik læst på en hjemmeside at man forventede hvalpe med en høj IQ? Og så blev jeg da nysgerrig over om hvordan man måler den?

Starshineferrets

tja, men utrycket hög IQ menar man väl oftast hög intelligens. Tror inte man menar att man gjort ett riktigt IQ test ;)
Jag har själv flera illrar som jag skulle räkna som illrar men hög IQ, elelr ja hög intelligens, sedan har jag illrar som jag nog skulle säga har nästintill noll IQ
De illrar som har "hög IQ" här hemma, är dem som lätt hoppar 80 cm i höjd, de som löser problem snabbare än jag själv, komme på sätt att ta sig förbi alla illersäkringar, de som rent faktiskt har öppnat dörrar med handtagen, de som öppnar lådor med barnsäkra lås på, de som ställer sig och tittar på et problem, väntar, funderar och sedan testar för att lyckas på första försöket (och inte som på vanligt iller maner försöka försöka och försöka tills de tillslut lyckas), mina smarta illrar försöker ingenting försäns de vet att de kommer att lyckas. och lyckas gör det. jag har helt gett upp att försöka stoppa dem faktiskt.

tzari

#2
Det er sørme min side du har kikket på  :P

Det jeg ligger i høj iq er de er lette at lære tricks og at løse problemer de finder. Dette betyder også de skal have en god stimulans for ikke at udvikle unoder (oversat ikke sidde i et bur, men få udfordringer i det daglige)

MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

#3
^^Ja Vivian det er din side jeg har set det på  :)

Men nu lyder det som om at du siger at os der har vores dyr i bur - har dumme ildere?

Og så kunne jeg da godt tænke mig at vide hvordan du udfordre dine ildere i dagligdagen? For jeg vil da også avle ildere med høj IQ

tzari

som djævlen læser biblen  :fnis:

Jeg skrev at ildere med høj intelligens hurtigere udvikler unoder hvis de ikke udsættes for rette stimulering end ildere med lavere intelligens. Ved MINE hvalpe ikke hører til i et bur men så bliver understimuleret det har intet at gøre med hvad jeg mener jeres hvalpe er dumme vel  ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Jeg læser det nøjagtigt som du mener det :P

Jeg vil da stadig godt vide hvordan du udfordre dine?

Måske vi andre kan lære noget

tzari

http://phoenix-ferret.info/stimulering.php Der står skam ideer til hvordan man kan gøre på min hjemmeside. Alle andres måde at stimulere er da akkurart lige så interessant som min  ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Nu har jeg lige læst det der står i dit link - og ud fra hvad jeg kan læse mig frem til, så beskirver du en understimuleret ilder og ikke en ilder med høj IQ

Sara beskrev det vist faktisk meget godt lige før  :)

IQ har vel ikke noget at gøre med om de keder sig - det er vel mere om de finde løsninger på et problem

tzari

Citat fra: Amazing Ferret Dato 29. Januar 2010, kl. 17:52
Nu har jeg lige læst det der står i dit link - og ud fra hvad jeg kan læse mig frem til, så beskirver du en understimuleret ilder og ikke en ilder med høj IQ

Sara beskrev det vist faktisk meget godt lige før  :)

IQ har vel ikke noget at gøre med om de keder sig - det er vel mere om de finde løsninger på et problem
Du spurgte hvordan jeg ville stimulere en ilder og det står på den side.  ;) Håber andre vil på banen med hvordan de stimulere deres ilder og om de kan mærke forskel på en med "lavere" intelligens og en med "højere"intelligens.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Line

Er der forskel på hvordan man stimulere en ilder med lav eller høj intelligens? - en bold er vel en bold og en kasse en kasse. Det nyder da begge?

Starshineferrets

jag kan däremot hålla med om att en iller med "hög IQ"/höfre intelligens, lättare blir understimulerad. Det är även betydligt svårare att stimulera dem än vad det är med en iller med norlam intelligens så att säga. En iller med högintelligens, som blir understimulerad, blir även betydligt mera destruktiv i sitt beteende, medans en iller med "lågt IQ" eller "lägre intelligens" oftast visar sin understimulans genom att te.x sova mera, eller protestera genom att tex bajsa utanför lådan.

En riktigt intelligent, understimulerad iller är kababel till at demolera hela ditt hem, på några få minuter, trust me i know ;)

Amazing Ferret

Jeg stimulere selv mine med godbidsbold - tricks - riskasse mm - men jeg vil sige at der ikke er den store forskel på om jeg lader være eller ej....jeg ser det som en god ting at dyrene også godt kan stimulere sig selv ved leg med de andre og deres legetøj.

Og at mine ildere en gang imellem laver unoder - ser jeg ikke som om den er understimuleret - den er bare nysgerrig og vil opdage ting eller fordi den bare synes det er sjovt. Jeg tror vi alle ved hvor nysgerrige ildere er  :)

Amazing Ferret

Citat fra: Starshineferrets Dato 29. Januar 2010, kl. 18:05
jag kan däremot hålla med om att en iller med "hög IQ"/höfre intelligens, lättare blir understimulerad. Det är även betydligt svårare att stimulera dem än vad det är med en iller med norlam intelligens så att säga. En iller med högintelligens, som blir understimulerad, blir även betydligt mera destruktiv i sitt beteende, medans en iller med "lågt IQ" eller "lägre intelligens" oftast visar sin understimulans genom att te.x sova mera, eller protestera genom att tex bajsa utanför lådan.

En riktigt intelligent, understimulerad iller är kababel till at demolera hela ditt hem, på några få minuter, trust me i know ;)

Nå så må jeg have kloge ildere, fnis - for mine splitter ikke mit hjem ad :fnis:

Starshineferrets

Citat fra: Line Dato 29. Januar 2010, kl. 18:04
Er der forskel på hvordan man stimulere en ilder med lav eller høj intelligens? - en bold er vel en bold og en kasse en kasse. Det nyder da begge?

Det är STOR skillnad i at stimulera en iller med hög intelligens mot at stimulera en iller med låg intelligens. en iller med hög intelligens tittar på bollen och säger "bah, vad ska jag göra med den tänkte du?" om du däremot placerar bollen på en hylla, dit illern inte lätt kan nå, eller lägger den i en låda illern inte lätt kan öppna, då har du en ilelr som helt plötsligt tycker att bollen är intressant.
Jag har rent ut sagt dumma illrar,. och sedan överintelligenta illrar, och jag stimulerar dem på heeeeeelt olika vis. Skulle aldrig kunna roa mina intelligenta illrar i samma utsträckning som jag roar mina "dumma illrar". det skulle aldrig fungera. INte heller vice versa. mina dumma illrar nörjer sig med att jaga samma boll över golvet gång på gång, men de skulle aldrig förstå vad ajg menade med att lägga bollen på en hylla. de skulle titta förvånat och gå därifrån.

Sedan är det även så att intelligens ligger i generna, det är precis som hos människor alltså ärftligt. Så parar man två illrar med lågintelligens" så får du inte valpar med högintelligens utav den parningen. men man kan självklart påverka deras intresse och behov av stimulans, genom att konnstant berika deras miljö och stimulera dem.


Starshineferrets

Citat fra: Amazing Ferret Dato 29. Januar 2010, kl. 18:07
Citat fra: Starshineferrets Dato 29. Januar 2010, kl. 18:05
jag kan däremot hålla med om att en iller med "hög IQ"/höfre intelligens, lättare blir understimulerad. Det är även betydligt svårare att stimulera dem än vad det är med en iller med norlam intelligens så att säga. En iller med högintelligens, som blir understimulerad, blir även betydligt mera destruktiv i sitt beteende, medans en iller med "lågt IQ" eller "lägre intelligens" oftast visar sin understimulans genom att te.x sova mera, eller protestera genom att tex bajsa utanför lådan.

En riktigt intelligent, understimulerad iller är kababel till at demolera hela ditt hem, på några få minuter, trust me i know ;)

Nå så må jeg have kloge ildere, fnis - for mine splitter ikke mit hjem ad :fnis:

Tror du läste fel ;) jag menade att en intelligent iller som blir understimulerad är kaåabel till at splittra ditt hem på några få minuter, ikke omvendt ;)