Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ilderens IQ

Startet af Amazing Ferret, 29. Januar 2010, kl. 17:03

Amazing Ferret

Ja jeg læste det også sådan  :fnis:

Mine dyr er ikke understilmulerede - for de splitter ikke mit hjem ad :fnis: og så er de også kloge :lol:

Starshineferrets

så kan man också se det ;) mina mindre intelligenta illrar, skulle om de blev understimulerade inte splittra mitt hem heller, de skulle däremot bajsa ner hela mitt hem hehehe :P

NemoToft

Smiler. Jeg har en hamrende intelligent og lidt dum ilder.
Eller jeg har en mega sulten og knap så sulten ilder.
Eller jeg har en sulten og en intelligent ilder.

I kender sikkert Nina Ottosson's legetøj til hunde, hvor brikkerne skal flyttes, for at få en godbid.



Gixxer rydder den hurtigt. Malle står og kigger på Gixxer og på mig. Malle kan sagtens finde ud af, at trække brikkerne til side.
Så tænker jeg, Malle er ikke for snu. Meen Malle ved da også, at jeg til sidst hjælper ham lidt, når Gixxer er ved at knække sig af godbidder.
Gixxer er mega madglad og lidt rund på kanten. Malle har en fin figur. Hvem er den intelligente?  <3 <3 <3

Gixxer er den der holder styr på alt legetøjet og bamserne. Malle er den der en gang imellem stjæler en ting fra os. Det gør Gixxer ikke. Han har jo masser af ting.

Jeg syntes det er rigtig svært at at sige om mine ildere er dumme, kloge, sultne, kleptomaner, gode eller dårlige opdraget.

Meen de er helt sikkert rigtig søde  :)

Starshineferrets

ååh.. jag har länge funderat på om Ninas aktiveringsbrädor skulle fungera till att aktivera en uttråkad iller! Nu måste jag nog införskaffa ett sådant!
mina riktigt intelligenta illrar aktiverar jag bäst genom att klickerträna dem, men man har ju inte alltid den tiden när de är som mest aktiva, och ja, mina mera normal intelligenta barn skulle nog även de uppskatta det :)

NemoToft

Mine bruger Dog-Brick'en hver dag. Også bare med foder i. Den er rigtig god.
Jeg har forsøgt med klikker træning. Det gik fuldstændig i skvudder mudder. Det blev noget rigtig rod. Nok mest fordi Keld ikke gad og høre på det klikker'ri  :)
Og den ilder der ikke var i cetrum og lukket inde på deres værelse, blev utålmodig og kradsede på døren og så kunne den anden ikke koncentrere sig.
Men heldigvis kan mine ildere menneske sprog, så vi snakker bare med dem  :lol: :lol: :lol: De forstår næsten alt hvad vi siger. Godt der ikke er alt for mange fremmede mennesker, der skal overvære sådan en ilder dagligdag 8)  Smiler.

AlisVolatPropiis

Min ilder som jeg regner for den klogeste af hele flokken er faktisk den der laver mindst ballade...de andre prøver sig frem med at flytte ting og vælte og er lidt destruktive i deres undersøgelsesmetoder, mens han blot undersøger hvordan det virker, og derefter virker ganske tilfreds med det.

Men altså hvis man skal tage intelligens (IQ er umuligt) som et arveligt kriterie -hvilket jeg tror det er...så må man også tage højde for arvelighedens regression mod midten. f.eks. virker det med intelligens ligesom når to høje mennesker får et barn, barnet er stadig højt, men lavere end sine forældre og dermed nærmere gennemsnittet, på samme måde med lave mennesker de vil få et barn højere end dem selv -and so on. Man kan dermed ikke helt beholde den høje intelligens i sine linier, selvom hvalpene vil være mere intelligente end andre, så vil linien med tiden udligne sig, til der kommer nyt intelligent blod. Og dertil skal det huskes at intelligens er noget man udvikler...man kan have det genetiske potentiale, men ustimuleret og uudviklet -så er man stadig ikke intelligent. Eller omvendt -hvis en normal ilder bliver stimuleret rigtig meget så kan den også blive "klogere"


Derfor synes jeg det er lidt svært at sige man avler intelligente hvalpe -det kan jo ligeså godt være at vivian bare er rigtig godt til at stimulere og udvikle det potentiale alle ildere har? 
Men det kan også være at det bare er rigtigt godt genetisk materiale :) jeg tkan intet sige med sikkerhed :) andet end jeg elsker mine kræ...de dumme ligeså højt som de klogere

Starshineferrets

Ja, det är precis som du säger trine, att med tiden så minskar ju intelligensen i linjen, såtillvida man inte introducerar nya linjer med hög intelligens. Men det är ju precis som med alla andra egenskaper. Avlar man mörka illrar, så måste man ju fortsätta introducera illrar med den egenskapen i linjen, annars försvinner färgen succesivt.
Och precis som du säger, finns den genetiska potentialen där, men man inte gör något för att hjälpa dne utvecklas, så händer ju egentligen inte så mycket.

De har gjort försök på råttor, först från olika linjer, som påvisade olika "höjder" av intelligens, och mätte hur duktiga de var på att lösa problem. Sedan valde de ut den "mest intelligenta" linjen, och satte en grupp i en extremt stimulerande miljö med massor av aktiveringsmöjligheter, en annan grupp i en helt oberikad bur (bara mat, vatten och bottenmaterial), och en grupp i en intermediärt berikad miljö. Sedan gjorde de om samma problemlösningstester. De som gjorde allra bäst ifrån sig, och snabbt löste problem var de råttorna som var i en väldigt berikad miljö, de som gjorde sämst ifrån sig, och knappt kunde lösa problemen alls var dem som bodde i en helt oberikad miljö, de som var i en intermediärt berikad miljö hamnade närmare dem som löste problemen bäst, men var inte riktigt lika duktiga.
Samma försök gjorde med de råttor som kom från linjen med "lägst problemlösarförmåga", man såg liknande resultat och variation mellan de 3 olika grupperna även för den här linjen, skillnaden var bara att deras problemlösarförmåga, även för den "bästa gruppen" var betydligt lägre än för den linjen med "bäst problemlösarförmåga". Så även om man kan träna upp intelligensen, så kommer det även helt an på vad de har för genetiska förutsättningar

Anne

Jeg har tit tænkt at jeg skulle have noget at det der aktiveringslegetøj til mine. jeg er sikker på at de begge vil fange idéen i det.

Jeg har egentlig altid regnet My for en af mine mest intelligente (før), muligvis slået af Mija og Sif, men det var ret lige. De var alle af den slags der flytter ting for at komme derop hvor de gerne vil, og står og kigger længe på en ting for at finde en måde at komme op til den på.

Men Joa er alligevel en kaliber for sig selv, og jeg tror faktisk ikke hun er så voldsomt klogere end de andre, til gengæld har hun en smidig bygning og er mega stærk, så der er ikke meget der er umuligt for hende.

Hun har ødelagt min tranhsportkasse da hun ville ud, ved at gå efter det svageste punkt. HUn har regnet ud hvordan man kommer ud af løbegården (se evt video i videogalleri), hun åbner vinduer som ellers er ret stramme (dem hvor man skal tage håndtaget opaf og skubbe ud), så vi er nødt til at have dem sikrede. Og jeg er ret overbevist om at når hun hopper op af døren, så er det direkte efter dørhåndtaget.

Hun er dog ikke en balladeilder. Hun elsker at nusse, og kan godt bruge timer på det. Selvfølgelig kan hun godt finde på at underholde sig selv engang imellem, når hun ikke synes jeg er tilstrækkeligt opfindsom, men det kan my også.

Begge kan i øvrigt åbne døre hvis jeg ikke får dem lukket i hak.
My var også meget mere udholdende og prøvede altid af da hun var yngre, men jeg tror også at alderen har noget at sige. Hun HAR regnet ud at hun ikke kommer ud af transportkassen eller buret. Joa er også sto9ppet med at ruske tremmer i buret efterhånden som hun har fattet at hun ikke kan komme ud. Og så er hun der jo heller ikke voldsomt meget da hun heldigvis også er stoppet med at kradse i hoveddøren så de kan være ude om natten.