Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Opfølgning på silver, blaze osv..

Startet af Agger, 22. August 2010, kl. 18:29

Agger

Hej Alle sammen.

Nu oprettede jeg igår en tråd i præsentationer hvor jeg fortalte jeg ønsker mig en silver, blaze eller panda (evt. dew) han ilder hvalp.

Men lød til der er meget om disse farver..
Så tænkte hvis nogen kunne agrumentere for og imod her inde ville det være rart. Evt. nogen links - da jeg har en smule svært ved at finde noget om dem online..

På forhånd tak :)  :link:

Line

Nu er jeg ikke tilhænger af at argumentere for og imod hvorfor andre mennesker skal holde sig fra, eller købe specielle farver, og jeg har heller ikke læst den tråd du har haft oprettet. Det eneste jeg som sådan vil sige er, at hvis du går efter de farver/aftegn så skal du være opmærksom på døvhed hos dyret, i og med der flere gange ses døvhed hos ildere med de aftegn, dermed dog sagt at det ikke er alle ildere med de aftegn der er døve :)

Agger

Citat fra: Line Dato 22. August 2010, kl. 18:36
Nu er jeg ikke tilhænger af at argumentere for og imod hvorfor andre mennesker skal holde sig fra, eller købe specielle farver, og jeg har heller ikke læst den tråd du har haft oprettet. Det eneste jeg som sådan vil sige er, at hvis du går efter de farver/aftegn så skal du være opmærksom på døvhed hos dyret, i og med der flere gange ses døvhed hos ildere med de aftegn, dermed dog sagt at det ikke er alle ildere med de aftegn der er døve :)

Det er primært kun døvhed der kan forekomme ved de farver?

AlisVolatPropiis

Citat fra: Agger Dato 22. August 2010, kl. 18:38
Citat fra: Line Dato 22. August 2010, kl. 18:36
Nu er jeg ikke tilhænger af at argumentere for og imod hvorfor andre mennesker skal holde sig fra, eller købe specielle farver, og jeg har heller ikke læst den tråd du har haft oprettet. Det eneste jeg som sådan vil sige er, at hvis du går efter de farver/aftegn så skal du være opmærksom på døvhed hos dyret, i og med der flere gange ses døvhed hos ildere med de aftegn, dermed dog sagt at det ikke er alle ildere med de aftegn der er døve :)

Det er primært kun døvhed der kan forekomme ved de farver?


Nej KIT-genet der forsager døvheden, kan også forsage kræft, forstørrede organer og andre defekter...prøv at søge på Kit gen og wardenburg.

:)

Derudover mener jeg personligt ikke man skal støtte avl på dyr med defekter. Døvhed spredes og det bør undgåes.

Fuske

problemet med de aftegninger en silver ofte har er at de harnogle store chancer for at udvikle forstørrede organer, døbhed og cancer i en tidlig alder

prøv at trykke på forum og så lave en søgning på kit og wardenburg (hver for sig)

det giver nemlig en generel søgning og ikke bare en søgning i den del af forum d befinder dig i ;)

Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Agger

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 22. August 2010, kl. 18:41
Citat fra: Agger Dato 22. August 2010, kl. 18:38
Citat fra: Line Dato 22. August 2010, kl. 18:36
Nu er jeg ikke tilhænger af at argumentere for og imod hvorfor andre mennesker skal holde sig fra, eller købe specielle farver, og jeg har heller ikke læst den tråd du har haft oprettet. Det eneste jeg som sådan vil sige er, at hvis du går efter de farver/aftegn så skal du være opmærksom på døvhed hos dyret, i og med der flere gange ses døvhed hos ildere med de aftegn, dermed dog sagt at det ikke er alle ildere med de aftegn der er døve :)

Det er primært kun døvhed der kan forekomme ved de farver?


Nej KIT-genet der forsager døvheden, kan også forsage kræft, forstørrede organer og andre defekter...prøv at søge på Kit gen og wardenburg.

:)

Derudover mener jeg personligt ikke man skal støtte avl på dyr med defekter. Døvhed spredes og det bør undgåes.

Lyder trist :( Syntes ellers de farver ser så charmerende ud.. Men ville blive dybt ulykkelig hvis jeg anskaffede mig en ilder som senere døde pga KIT-genet..

Agger

Citat fra: Fuske Dato 22. August 2010, kl. 18:43
problemet med de aftegninger en silver ofte har er at de harnogle store chancer for at udvikle forstørrede organer, døbhed og cancer i en tidlig alder

prøv at trykke på forum og så lave en søgning på kit og wardenburg (hver for sig)

det giver nemlig en generel søgning og ikke bare en søgning i den del af forum d befinder dig i ;)

Mange tak :) Vil jeg prøve.

AlisVolatPropiis

Ja det er der mange der gør...og derfor har man også avlet, og indavlet videre på ilder med de defekter og mutationer -da der var relativt få individer...for at få flere i den farve -de sælger jo godt og er sjældne... :/

Agger

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 22. August 2010, kl. 18:49
Ja det er der mange der gør...og derfor har man også avlet, og indavlet videre på ilder med de defekter og mutationer -da der var relativt få individer...for at få flere i den farve -de sælger jo godt og er sjældne... :/

Jae.. Det er synd den slags næsten.. Hvad man ikke gør for at få sådanne farver.. Faldt for en blaze hvalp da jeg havde min tidligere lyse standard ilder, jeg havde taget ind efter han havde haft et hårdt liv. Og solgte ham så videre pga min mor er allergisk (efter 2 år kunne hun ikke mere) .. Men nu bor jeg for mig selv og ville ha en blaze.. Men lyder til det muligvis ikke er så god en idé..

Min forlovede foreslog jeg kunne købe en standard eller angora istedet.. De er jo også dejlige at se på.  <3

Charlotte

Nu er det ikke alle silvere, dyr med blaze osv der er døve, falder døde om tidligt og har alle mulige genfejl. Der findes også fornuftige linier så vil I ikke godt være venlige ikke at skræmme folk fra vid og sans! Plus I lige glemmer at fortælle at standarder også SAGENS kan være fyldt med gen-fejl så de dør tidligt!
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Agger

Citat fra: Charlotte Dato 22. August 2010, kl. 18:53
Nu er det ikke alle silvere, dyr med blaze osv der er døve, falder døde om tidligt og har alle mulige genfejl. Der findes også fornuftige linier så vil I ikke godt være venlige ikke at skræmme folk fra vid og sans! Plus I lige glemmer at fortælle at standarder også SAGENS kan være fyldt med gen-fejl så de dør tidligt!

Charlotte. Tror ikke på at alle silver og blaze har de genfejl & er opmærksom på en standard kan have nøjagtig samme genfejl.

Men ved ikke hvad jeg vil have. Så jo helst jeg købte en blaze. Men nu må jeg vente og se til den tid kommer. Kan være jeg er heldig at finde en blaze eller silver med nogen gode linjer.

Fuske

jeg er selv en silver ejer og jeg nuseelsker min dreng tag ikke fejl...men havde jeg vidts hvad jeg ned nu havde jeg IKKE købt en silver...simpelthen fordi jeg ved at sandsynligheden for at jeg har min silver i 6 år eller mere er slim to none (man kan jo håbe...) Ud fra den viden er jeg dybt skeptisk over for avl af silver især fordi dt til dags dato ikke er lykkedes mig at finde billede af en silver (der ikke er roan altså farveskifter) der ikke har de aftegninger det forbindes med kit. bevares man kan sikkers forædle silve og nogen forsøger, men imellemtiden er de hvalpe der komme af silvere en risiko i forhold til levetid og risiko for cancer, wardenbug/kit og døvhed. Det er en risiko man skal kalkulere med ved at væge en farve som denne ligesom det er en risiko ved andre avlsdyr af andre racer hvis man kommer ud i de mere skrøbelige typer fremavlet for skønhedens skyld fremfor robstheden

på samme måde har jeg det med ren angora må jeg erkende fordi disse hunner tit har porblemer med mælkfremstillingen hvilket medører kulddød og andre problematikker i starten.

igen bevares en angora er smuk men denne skønhed har måske kostet et halvt kuld fordi moderen ikke har kunnet opretholde en mælkeproduktion..vil man støtte dette?

det ER en smagssag ligesom så mange andre ting. for nogen er en angora lige så dyrebar som en guccitaske....

for mig...en avl på et dyr som end ikke kan tage vare på sit kuld hvilket giver unødigt stress for bådemoder og unger ;)

disclaimer: ovenståemde er MIN personlige holdning
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Charlotte

Fuske > Jeg tror at alle i Danmark der bare følger en lille smule med ved at man ALDRIG må bruge angora pige i avl. Skal du lave angora, så bruger du en semi-angora pige og en angora dreng. Eller 2 semi dyr. Plus der også engang imellem kan dukke en angora op i et kuld med andre kombinationer. Derfor kan du sagens købe en angora uden at et helt eller halvt kuld er faldet døde om af sult fordi moderen ikke har produceret nok mælk.  ;) 
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Anne

Nu er jeg ikke tilhænger af angora avl som sådan (ej heller af silveravl), men som Charlotte siger så ser man stort set aldrig i danmark at folk bruger angora tæver. Der ville simpelthen ikke være nogen der ville acceptere det.

Desværre (efter min mening) er tolerencen overfor sådan noget som avl på aftegninger som blaze/panda/harlekin blevet meget større igennem min tid som ilderejer (det er altså kun 5 år). Da jeg startede i miljøet var der meget større skepsis overfor det, men nu er der pludselig mange der gør det og uden nogen siger noget til det. Det er selvfølgelig rart nok at folk ikke bliver salgtet på fora for det, så alle kan være her, men samtidigt så synes jeg også det er lidt ærgeligt at det er normal, hvis det betyder at der kommer flere dyr med defekter.

Jeg startede med at være MEGET imod al fancy avl, men med tiden har jeg lært at acceptere det er der, selv om jeg stadig ikke synes det er en god ting.

FerretParadise

Citat fra: Anne Dato 22. August 2010, kl. 19:26
Jeg startede med at være MEGET imod al fancy avl, men med tiden har jeg lært at acceptere det er der, selv om jeg stadig ikke synes det er en god ting.
Jeg tror, at jeg har det lidt på sammen måde, men jeg kan jo desværre ikke ændre andres holdning til fancy. De diskutioner har vi taget i flere år, og det eneste der kommer ud af det er, at jeg bliver trist. For jeg synes det er meget trist. :(
Ann Hillerslev.