Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Silver og sundhed

Startet af Eliza, 7. August 2012, kl. 09:45

Eliza

Citat fra: Zopad Dato  6. August 2012, kl. 21:39

Men iih hvis man kunne få en DEW med sund stamtavle så var jeg solgt.

Der findes ikke DEW med sund stamtavle og kommer heller aldrig til det ;)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Det kommer helt an på hvad man selv anser som sundt :)

Zopad

Citat fra: Eliza Dato  7. August 2012, kl. 09:45
Citat fra: Zopad Dato  6. August 2012, kl. 21:39

Men iih hvis man kunne få en DEW med sund stamtavle så var jeg solgt.

Der findes ikke DEW med sund stamtavle og kommer heller aldrig til det ;)

Skrev jo oss HVIS  ;)
Apollo & Draco <3

Eliza

Citat fra: Line Dato  7. August 2012, kl. 12:13
Det kommer helt an på hvad man selv anser som sundt :)

Det kan der være noget om :) men troede nok fejlagtigt at vi danskere i det mindste var mere eller mindre enige om at DEW gik under dyr der bare ikke er gode at avle på (altså ikke sunde) min fejl.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Du ved da udemærket godt at der sidder folk i DK der avler silvere og hvor stor debat der meget ofte er omkring det. Så hvordan du kan tro at den generelle befolkning er enige om at det er dårligt ved jeg ikke, og i den forbindelse synes jeg det er ret fejlagtigt skrevet at silverne aldrig vil blive sunde, da det netop er noget der er så omdiskuteret.

Eliza

DEW og silver er så ikke det samme i min verden, men det er sjovt at se der er forskel på folk i denne tråd og ja bevares jeg skriver tingene lidt mere direkte ;)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

#6
Hvad er forskellen på en DEW og en silver i din verden?

Dark Crystal Ferret

#7
Citat fra: Eliza Dato  7. August 2012, kl. 09:45
Citat fra: Zopad Dato  6. August 2012, kl. 21:39

Men iih hvis man kunne få en DEW med sund stamtavle så var jeg solgt.

Der findes ikke DEW med sund stamtavle og kommer heller aldrig til det ;)

Jeg er så ikke helt enig med dig her Eliza :-$
Pia Lyng´s Pixel har en DEW angora dreng i sin tavle som hedder Chief og er født i 2003. Og jeg ved at da Marianne herinde fra hæntede dyr fra Pixels opdrætter sidste år, så hun også den dreng og fik et billede af ham som hun også var sød at give til mig. Og udfra mine oplysninger så lever Chief også endnu. Hvilket vel gør at han må være en 9 år på nuværende tidspunkt ;)
Jeg ved så ikke om du mener at lang levetid ikke er det samme som sundhed, men jeg vil nu mene at hvis ilderen ikke var sund så havde den aldrig levet så længe.

Jeg tror ikke på man kan skære alle dyr over en kam. Rigtig nok findes der rigtig mange dew, silver og andre fancy farver som bære på nogle rigtig lorte linjer (undskyld sproget) Men Man kan finde gode dyr i de farver... det kræver bare et stort arbejde med at finde de rigtig opdrættere og sikkert en rigtig lang rejse for at få dem hjem.
Hvor der er vilje er der vej - det er nu mit motto :)

AlisVolatPropiis

Jeg vil ikke blande mig i den her samtale...men nej sundhed og levetid er ikke altid det samme maria :) du kan faktisk overleve ret længe med kræft f.eks. eller kol eller lammelser, osv osv. sclerose...men det gør dig på ingen måde sund eller avlsegnet :)

Barky

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  7. August 2012, kl. 16:06
Jeg vil ikke blande mig i den her samtale...men nej sundhed og levetid er ikke altid det samme maria :) du kan faktisk overleve ret længe med kræft f.eks. eller kol eller lammelser, osv osv. sclerose...men det gør dig på ingen måde sund eller avlsegnet :)

Og vi kan vel hurtigt blive enige om at selvom Zallie blev 7 år, så var hun ikke liiiiigefrem avlsmatriale........
Det er FEDT med gamle silvere - men man skal se på den generelle sundhed i linjer - ikke enkelttilfælde. Og OGSÅ huske at se på avlsdyrenes søskende.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

Måske er det muligt at lave en silverlinie uden problemer, måske ikke. Eftersom ilderens gener ikke er kortlagt, kan vi ikke vide om lige præcist det gen der gør en ilder til silver i sig selv hænger sammen med noget skidt. Det man ved er at der er en sammenhæng imellem hvide aftegn på hovedet og visse defekter og sygdomme, det er der faktisk belæg for at sige. Men silver generelt... det er svært at sige om de problemer vi har set hos silvere genetisk knytter sig til farven eller om det simpelthen skyldes farveavl, hvor silver er blevet fremavlet sammen med nogle andre uheldige gener, som måske ikke nødgendigvis knytter sig direkte til farven - vi ser jo også mange dårlige ting i standarder af samme linier.

Nu er der nok forskellige former for dew, og hvis nogle af dem er overmarkerede, hvor det er aftegn der fylder hele kroppen, så er det jo nok ikke bedre at avle på dem end på øvrige dyr med aftegn imellem ørene, men jeg ved ikke hvad der giver dew genetisk og om der er forskellige slags.

Hvad man KAN se er at der har været en del sygdom og defekter knyttet til silver og dew og derfor vil jeg personligt ikke avle på noget af det, men jeg skal ikke kunne siges om det er muligt at lave en silver eller dew linie engang som faktisk er sund. Jeg vil dog tro at det kræver en del eksperimenteren og kompromiser, og dem er jeg ikke selv villig til at lave.

Og nej, sund er ikke det samme som gammel, jeg har hørt om en fancy opdrætter i holland, som holder dyr i live for enhver pris, og så er det jo ikke så mærkeligt at de bliver gamle, men det er jo ikke skide flot hvis de har 2-3 former for kræft og er døve - man kan jo tit holde dyr i live meget længe hvis man virkelig vil.