Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Ilder eller kat?

Startet af Isht, 30. Maj 2014, kl. 18:25

Isht

Hej alle sammen.
Jeg har været på siden her længe - på sidelinjen :D

Jeg ved at flere af jer har andre dyr end ildere. Derfor søger jeg nu råd herinde.

Jeg bor ude, men kan pt ikke have dyr. Dog har jeg planer om inden for nær fremtid at flytte til et sted hvor det er muligt. Jeg studerer til multimedie designer, mine dage er ikke så forfærdelig lange, standard er: kl. 9 til kl. 14:30

Jeg har ikke haft et inde-dyr i over 10 år, dengang var det en familiehund og kat.

Mit spørgsmål er så til jer, vil det være "klogest/Bedst" at starte ud med at have en kat? Fremfor en ilder? Begge dyr er noget jeg ønsker inderligt og har læst op på osv.
Ikke at en kat ikke er et stort ansvar, men tror at det er nemmere at overskue?
Har I nogen erfaringer?
Kan man ligeså godt starte ud med en ilder? - Grunden til at jeg spørger, er netop min manglende erfaring med at holde indendørs dyr. Jeg ønsker at det skal blive en god oplevelse for både mig og dyret og at jeg ikke pludselig har slået større brød op end jeg kan bage.

Ét spørgsmål til.
Nu har jeg læst flere gange at to ildere er bedre end én. Mit spørgsmål er blot, om en "ene-ilder" ikke er mere personlig/tættere på sit menneske end hvis man har fx to der lever sammen? :)

På forhånd tak for jeres tid  :)


Dyrenørden

Det er lidt svært at råde ud fra det du skriver, har du været ude ved nogen med ildere for det en vigtig ting inden man får en. En kat er nemmere i forhold til ferie og byture da de fleste kan passe en kat det er ikke mange folk der ikke har eller har haft ildere der er trygge ved dem og i stand til og passe og aktivere dem. Jeg har kun haft 1 enkelt ilder i en kort periode og hun er ikke puttetypen det er alle mine andre tilgengæld de er nøjagtigt ligeså tamme.og puttesyge alene eller flere gør ingen forskel efter min mening det handler mest om personlighed :)

Barky

Jeg kunne skrive meget, men kl er over 2 om natten og jeg er lidt træt. Så kan altid fylde ind med mere når jeg er vågen og klar i hovedet. Men kom lige på en ide som jeg tror ville være en god test for dig, for at se om indedyr er noget for dig.

Det er sommer, og mange skal have passet dyr. Det kan ske ved at man passer dem i eget hjem, eller de kan passes hos dig. Jeg har da som yngre passet lejlighed og kat for en af mine lærerer, eller min familie. Det gav mig ansvaret for at prøve det af, uden at "hænge" på lorten hvis det ikke var noget for mig. Godnat herfra nu.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Isht

Tak for svarene :)

God idé Barky. Det vil jeg se om jeg kan planlægge med nogen.

Ved godt det er et lidt underligt spørgsmål :P

Anne

Det er to meget forskellige dyr, og jeg vil sige at ilderne (for du skal jo selvfølgelig have to ;) ) nok kræver en smule mere aktivitet fra din side i form af leg og underholdning end en kat (selvfølgelig kræver katte også en del, og især i starten). Det er ikke fordi det er sværere at have ildere, det er bare anderledes. Jeg synes, at Julias råd er ret godt, og ellers så tag ud og besøg nogen med ildere og se om det er noget for dig. Jeg aner ikke hvor Gesten ligger, så jeg går ud fra du ikke er tæt på mig, men hvis du er, er du velkommen.

Kiddo

jeg vil KRAFTIG fraråde dig at besøge Anne  :fnis:
for så kommer du bare hjem derfra, med et kæmpe stort tabt hjerte, og et mega savn og længsel efter at få dine ildere med hjem :lol:
<3 ;)

Your problem is you think your problem is your problem