Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Anskaffelse af en sambo?

Startet af Rokkie, 27. Oktober 2010, kl. 09:23

Rokkie

Vi har snakket om at få en sambo til Smilla.

Men når man skal vælge sådan en, er alderen så ligemeget, eller er det en god idé at finde en der er nogenlunde lige så gammel?

Har kigget lidt rundt og det ser ikke ud til at være umuligt at finde en på samme alder some hende :)

mette11

Jeg synes tit at hvalpe er nemmest at få sammenført med ens egne...men gå efter en som du synes om! Altså en som kommer fra en pålidelig sælger, en som passer til jeres temperament osv. Jeg går selv meget op i at kun købe hos folk jeg mener er fornuftige og pålidelige, da der desværre generelt er en ekstrem dårlig helsestatistik for ildere i Dk og en del såkaldte avlere har vist sig at være nogle kvajpander! Derfor er jeg meget selektiv, da jeg ønsker at kunne bevare en god kontakt med avler og jeg ønsker at avler fortæller mig relevante ting om linjen min ilder kommer fra, når der sker opdateringer. Så mit råd er at find en avler/sælger som du finder pålidelig og så find en ilder som du mener vil passe til jer. Jeg går faktisk ikke specielt meget op i deres temperament, da jeg kan li´ alle typer ildere og tror på at stort set alle ildere kan blive gode venner med mig. Jeg har haft en del ildere gennem årerne og jeg elsker virkelig deres forskelligheder.
Hvis hende du har er ung, så vil en anden ung have lettest ved at følge med i hendes tempo. De fleste ildere er mest hyper når de er hvalpe/teenagere og bliver mere roligere med alderen. Ikke alle dog! Jeg havde en der som 6-årig stadig var hyperaktiv! Men han var vist også ret unormal...

Jeg synes det er en rigtig god ide med en legekammerat, da ildere har utrolig stor glæde af hinanden og kan lege og putte sammen på en måde hvor vi andre ikke kan være med. De kan også holde hinanden med selskab når vi mennesker sover, eller ikke lige er der.

Rokkie

Ja, det var også vores tanke.

Jeg kan se hun nogle gange går rundt og ikke helt ved hvad hun skal gøre af sig selv, selvom vi leger med hende og hun har hele kontoret med alle mulige ting at lege med.

Så tror hun savner en at lege med :)

må kigge lidt efter "pålidelige" opdrættere, går ud fra jeg ikke går helt skævt til den hvis jeg finder en herinde? hehe

mette11

Nu har vi jo alle forskellige meninger om forskellige opdrættere, men dem herinde er folk som går op i deres ildere og forsøger at finde gode hjem til dem. Det er mest folk der sælger på dba, gul&gratis osv. til hvem som helst der henvender sig og så i dyrehandlere jeg er imod. Men alle har forskellige avlsmål og derfor handler det om at snakke med de forskellige og læse på deres hjemmesider osv. for at få overblink over hvilke man selv synes om. Vi har jo også alle forskellige meninger om hvad vi ønsker...derfor er det jo rart at der er flere valgmuligheder!
Der er dog ikke ret mange som stadig har hvalpe, men der er da et par stykker. Jeg tror at Vivian på Fyn har, Maja i Nordsjælland, Marianne i Norge, OpitmusFerrets i Sverige og det er muligt at der er flere rundt omkring...

Der er også nogle store hvalpe der søger nyt hjem pga. omplacering og de er jo også en mulighed.

Ildere har virkelig stor glæde af hinandens selskab, så jeg synes også at en ilder skal have en ilderven at bo sammen med.

Cille

Mette(evergreen) har også stadig et par stykker, hvis altså hun kan nænne og sælge dem :lol:

Bawa

Jeg har også en enkelt pige tilbage :D
Hun er fra den 14'ende maj.

Rokkie

De lyder godt at man har mulighed for det :)

Vi skal dog lige have fundet ud af hvordan økonomien ser ud til det først regner jeg med, vi fik Smilla i denne måned, så vi skal lige se hvad det koster at have en enkelt og derefter have beregnet hvad det kommer til at koste med en mere.

Men hvis der er mulighed for det er jeg sikker på at vi skal have en legekammerat til hende, så snart buret er gjort klar til en ekstra.


Rokkie

Så er vi lige kommet hjem efter et par hyggelige timer hos [user]AnneME[/user], Dexter og Diva (Tror nok det var sådan hun hed hehe)

Og en sambo ser ud til at være et perfekt valg til Smilla.

Det var utroligt at se hende lege med de to små! (Smilla har åbenbart fået doping som barn eller sådan noget, hun var meget større!)

De hyggede sig gevaldigt og kæresten og jeg fik hilst på nogle andre Ildere og ejere, det var meget godt.

Smilla fik brugt en del energi og nåede lige hen til hendes gemmested for at se om sagerne stadig var der, hen under radiatoren og så var hun væk :D

Så kanon aften!
takker mange gange :D  :dans:

tzari

Citat fra: mette11 Dato 27. Oktober 2010, kl. 09:47Der er dog ikke ret mange som stadig har hvalpe, men der er da et par stykker. Jeg tror at Vivian på Fyn har, Maja i Nordsjælland, Marianne i Norge, OpitmusFerrets i Sverige og det er muligt at der er flere rundt omkring...

Jep jeg har stadig lille Tiffany til salg. Hun står under hvalpe salg og bor i Odense pt sammen med mig.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Rokkie

Så har vi fået anskaffet os en sambo!

Han hedder Bailey, er fra april, ligesom Smilla.

Han er pastel og en rigtig basse, han er større end smilla, så hun kan ikke møffe rundt med ham, som hun nok gerne ville have gjort hehe.

Vil lige have fundet kameraet igen og få taget nogle billeder af dem :D

Eliza

Tillykke med familieforøgelsen  :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Bawa

Ej hvor godt :D tillykke med ham!

Sølvsten